Bibliotek
Leksjon 114: Helaman 14


Leksjon 114

Helaman 14

Innledning

Profeten Samuel fortsatte å forkynne for nephittene i Zarahemla og kunngjorde de tegn som kom for å markere Jesu Kristi fødsel og død. Han forklarte at han profeterte om disse tegnene for å hjelpe folket å tro på Jesus Kristus og overtale dem til å omvende seg fra sine synder. Han forklarte at på grunn av Jesu Kristi forsoning vil hele menneskeheten bli ført tilbake til Guds nærhet. Han kalte folket til omvendelse og lovte at de som omvendte seg, ville bli tilgitt sine synder, men at de som ikke omvendte seg, ville bli avskåret fra Guds nærhet.

Undervisningsforslag

Helaman 14:1-13

Samuel profeterer om tegn som er knyttet til Frelserens fødsel.

Før klasseperioden tegner du opp tre piler på tavlen slik: Du skal føye til ord og uttrykk rundt pilene underveis i leksjonen.

Bilde
pil

Be elevene tenke tilbake på det de snakket om i forrige leksjon som omhandlet Helaman 13. Hvis de trenger hjelp til å huske, minner du dem på at de snakket om en profet som het Samuel. Be dem nevne detaljer de husker om ham, som for eksempel hvem han var, hvor han dro, hva han underviste og den åndelige tilstand hos dem han underviste. Be elevene tenke over hvordan menneskene reagerte på Samuels budskap. Forklar at Helaman 14 inneholder en fortsettelse av Samuels læresetninger.

Forklar at Samuel profeterte om begivenheter som ville finne sted i fremtiden, noen av dem tusenvis av mil fra Zarahemla. Be elevene skumlese Helaman 14:1-2 og nevne en begivenhet som Samuel profeterte om (Jesu Kristi fødsel).

Be elevene lese Helaman 14:3-6 stille, på utkikk etter tegnene som nephittene ville se når Frelseren ble født. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer disse tegnene i sine egne Skrifter. Du kan også rette elevenes oppmerksomhet mot fotnotene til disse versene, som refererer til oppfyllelsen av Samuels profetier.

  • Hva betyr Frelserens fødsel for deg?

Les Helaman 14:8-9 høyt. Understrek viktigheten av å tro på Frelseren for å motta evig liv. Skriv Evig liv etter den siste pilen på tavlen. Forklar at “evig liv” betyr det samme som opphøyelse. Det betyr å leve den slags liv som Gud lever, og leve evig i hans nærhet med vår familie. Samuel lærte nephittene i Zarahemla hva de trengte å gjøre for å motta evig liv.

Be elevene lese Helaman 14:11-13 stille på utkikk etter hva Samuel ønsket at folket skulle vite og gjøre. Du kan foreslå at elevene merker de tingene Samuel ønsket at folket skulle vite og gjøre.

Til venstre for den første pilen på tavlen skriver du Kunnskap. Så spør du elevene hva de fant ut at Samuel ønsket at folket skulle vite. Be noen få elever skrive disse tingene på tavlen under ordet Kunnskap. (Svarene skulle innbefatte at Samuel ønsket at folket skulle kjenne til Guds dom over dem som synder, betingelsene for omvendelse, Jesu Kristi komme og tegnene på hans komme.)

  • Hva håpet Samuel at denne kunnskapen ville føre til at folket ville gjøre? (Ha tro på Jesus Kristus og omvende seg fra sine synder.)

Be elevene skrive et prinsipp med utgangspunkt i Helaman 14:13. Be så noen elever lese høyt hva de har skrevet. (Ett mulig svar kan være at tro på Jesus Kristus fører til omvendelse og forlatelse for ens synder.)

For å bli verdig til å motta forlatelse for våre synder må vi gjøre visse ting, som å omvende oss, bli døpt og bekreftet og holde budene. Men vi mottar tilgivelsens gave på grunn av Frelserens fortjeneste, ikke vår egen. Du kan gjerne minne elevene på at 2 Nephi 25:23 er et Kjenn Skriftene-vers: «Det er ved nåde vi blir frelst etter at vi har gjort alt vi kan.» Du kan også foreslå at elevene leser Alma 22:14 og Alma 24:10-11.

Fullfør diagrammet på tavlen slik:

Bilde
Knowledge
  • Hvordan har det å få kunnskap om Frelseren økt din tro på ham?

  • Hvordan har din tro på Frelseren ledet deg til å omvende deg og streve for å bli mer lik ham?

Bær vitnesbyrd om at bare gjennom Jesu Kristi fortjeneste kan vi motta forlatelse for våre synder og evig liv.

Helaman 14:14-31

Samuel profeterte om tegn på Frelserens død

Be en elev lese Helaman 14:14 høyt. Be så elevene lese Helaman 14:20-27 stille, på utkikk etter tegn som nephittene kom til å se på tidspunktet for Jesu Kristi død. Du kan gjerne foreslå at de markerer disse tegnene. Når de har fått tilstrekkelig tid til å lese, ber du dem fortelle hva de har kommet frem til. Fortell dem at oppfyllelsen av disse tegnene finnes nedskrevet i 3 Nephi (se Helaman 14:20, fotnote a).

Be en elev lese Helaman 14:28-29 høyt. Be klassen følge med på utkikk etter hvorfor Herren gir tegn og undere. Be noen elever om å uttrykke disse grunnene med egne ord. (Elevene kan bruke forskjellige ord, men forviss deg om at de oppdager følgende sannhet: Herren sørger for tegn og undere for å hjelpe mennesker å tro på ham.)

  • Hva kan denne sannheten lære oss om tegnene som vil komme forut for Frelserens annet komme?

Be elevene tenke på tegn og beviser som Herren har gitt dem for å hjelpe dem å tro på ham. Du kan oppmuntre elevene til å fortelle om egne erfaringer (men minn dem på at de ikke må føle seg forpliktet til å fortelle om erfaringer som er for personlige eller private). Bær vitnesbyrd om at Herren sender tegn og profeter, som Samuel, i våre dager for å overbevise folk om at de må tro på ham.

Merk: Fordi mange skriftsteder advarer oss mot å søke etter tegn, kan elevene kanskje bli litt forvirret rundt diskusjonen om tegn. Hjelp dem å forstå at det er forskjell på det å anerkjenne tegn på Guds kjærlighet og det å søke etter tegn av egoistiske grunner (se Jakob 7:9-14; Alma 30:43-50; L&p 46:9; 63:7-11). Når profetene advarer mot det å søke etter tegn, refererer de til mennesker som nekter å tro med mindre de blir vist tegn, ikke til mennesker som utøver tro og søker etter tegn ifølge Guds vilje.

Forklar at mens det er bra å vite om tegnene som nephittene kom til å se rundt Frelserens død, er det viktigere å forstå Samuels lære om viktigheten av Jesu Kristi død og oppstandelse. Skriv følgende uttalelse på tavlen, men utelat de nummererte forklaringene: Føy til disse forklaringene på riktig tidspunkt under drøftingen av Helaman 14:15-19. Du kan gjerne oppfordre elevene til å tegne av dette diagrammet i sine notatbøker eller skriftstudiedagbøker.

Bilde
sirkeldiagram

Forklar at uttrykket «åndelig død» refererer til adskillelse fra Guds nærhet. Be en elev lese Helaman 14:15-16 høyt.

  • Hva er den første åndelige død omtalt i Helaman 14:16? (Du må kanskje forklare at på grunn av Adam og Evas fall ble vi adskilt fra Guds nærhet.)

Be en elev lese Helaman 14:17 høyt. Be klassen følge med og overveie hvordan de kan overvinne den første åndelige død. Skriv følgende sannhet på tavlen: Jesus Kristus forløser hele menneskeheten fra fallet slik at vi kan vende tilbake til Guds nærhet. Forklar at hele menneskeheten vil vende tilbake til Guds nærhet for å bli dømt (se 2 Nephi 2:10).

Be en elev lese Helaman 14:18-19 høyt.

  • Hva er den annen død som er omtalt i Helaman 14:18-19? (Du må kanskje forklare at de som ikke omvender seg, vil bli avskåret fra Faderens nærhet igjen.)

  • Hva kan vi gjøre for å unngå den annen død omtalt av Samuel? (Vurder å be elevene lese Helaman 14:13 og Mormon 7:7-8. Påpek at gjennom Jesu Kristi forsoning vil de som omvender seg, få bo i Guds nærhet for evig.)

For å understreke viktigheten av handlefrihet når vi søker velsignelsene som kommer gjennom Frelserens forsoning, ber du elevene lese Helaman 14:30-31 i stillhet. Be dem lete etter ord og uttrykk om deres handlefrihet. Be dem fortelle hvilke ord og uttrykk de finner. Be dem forklare hvordan disse ordene og uttrykkene hjelper dem til å forestå viktigheten av de valgene de tar hver dag.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Helaman 14:14–29. Samuels profeti om Frelserens død

Samuels profeti om Jesu Kristi død er en av de mest spesifikke profetier i Skriftene. Følgende diagram skisserer deler av denne profetien, inkludert dens oppfyllelse. (Du kan gjerne nevne at fotnotene til Helaman 14:20–27 refererer til noen vers som beskriver oppfyllelsen av Samuels profetier.)

Profetien om Frelserens død

Oppfyllelse

Helaman 14:20, 27

Solen formørket i tre døgn

3 Nephi 08:19-23

Helaman 14:21

Torden, lyn, jordskjelv

3 Nephi 8:6-7, 12

Helaman 14:22

Jorden brutt opp

3 Nephi 08:17-18

Helaman 14:23

Voldsomme uvær, fjell jevnet med jorden og daler ble til fjell

3 Nephi 8:5-6, 12, 17-18

Helaman 14:24

Veier og byer ødelagt

3 Nephi 8:8-11, 13-14

Helaman 14:25

Graver åpnet seg og oppstandne hellige betjente folket

3 Nephi 23:9-13

Helaman 14:15–19. Forsoningen overvinner døden

Lamanitten Samuel beskrev forskjellen mellom fysisk død, den første åndelige død, og den andre åndelige død så vel som hvordan Frelserens forsoning hjelper oss å overvinne disse formene for død. Profeter og andre ledere i Kirken har også lært oss disse sannhetene.

Fysisk død. Eldste Earl C. Tingey i De sytti sa:

“Fysisk død er adskillelsen av ånden fra det jordiske legemet. På grunn av Adams fall vil alle mennesker måtte gjennomgå en fysisk død” (“Lykkens store plan,” Ensign eller Liahona, mai 2006, 73).

Den første åndelige død. Åndelig død er å bli “avskåret fra Herrens nærhet” (Alma 42:9).

President Spencer W. Kimball forklarte at fysisk død og den første åndelige død er et resultat av Adams og Evas fall.

“Adam og Eva, våre første foreldre, var ulydige mot Gud. Ved å spise av den forbudte frukten ble de dødelige. Som en konsekvens ble både de og deres etterkommere underlagt både fysisk og åndelig død. (Legemlig død: adskillelse av legeme og ånd. Åndelig død: Åndens adskillelse fra Guds nærhet, og død i forbindelse med det som har med ånden å gjøre)” (“The True Way of Life and Salvation,” Ensign, mai 1978, 6).

Åndelig død kom inn i verden ved Adam og Evas fall. Fordi vi blir født inn i en fallen verden, arver vi denne tilstanden og – vi blir adskilt fra Guds nærhet. Profeten Samuel henviser til denne tilstanden som «den første død» (Helaman 14:16).

Lamanitten Samuel forkynte at alle vår himmelske Faders barn som har levd i jordelivet, vil overvinne fysisk og åndelig død på grunn av Jesu Kristi forsonings kraft (se Helaman 14:17). Mange andre skriftsteder vitner om denne sannheten (se 2 Nephi 2:9–10; 9:15, 22, 38; Alma 11:43–44; 12:12–15, 24; 42:23; 3 Nephi 26:4–5).

Den andre åndelige død. Den andre død er en endelig åndelig død – der man blir avskåret fra Guds nærhet for alltid på grunn av personlig synd man ikke har omvendt seg fra.

Frelseren har også sørget for hjelp til å overvinne denne andre åndelige død. Han led for våre synder for å gi oss mulighet til å omvende oss. Når det gjelder dem som ikke omvender seg, kommer imidlertid ”en åndelig død … over dem igjen – ja, den annen død – for de blir igjen avskåret fra det som har med rettferdighet å gjøre” (Helaman 14:18). Dette innebærer at en person som har synder han eller hun ikke har omvendt seg fra, ikke kan bli værende i Guds nærhet etter at han eller hun er bragt tilbake til ham for å dømmes.

Eldste Russell M. Nelson i De tolv apostlers quorum beskrev denne tilstanden:

“Hvis den fysiske død skulle inntreffe før moralske feiltrinn er blitt rettet, vil anledningen til omvendelse være forspilt. Derfor er ʻdødens virkelige broddʼ synden. (1 Cor. 15:56.)

“Selv ikke Frelseren kan frelse oss i våre synder. Han vil forløse oss fra våre synder, men bare på den betingelse at vi omvender oss. Vi er ansvarlige for vår egen åndelige overlevelse eller død. (Se Romerne 8:13–14;Helaman 14:18; L&p 29:41–45.)” (“Dødens dør,” Lys over Norge, juli 1992, 68).

Helaman 14:18–19. Den guddommelige gave omvendelse

Eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum vitnet om den glede som kommer gjennom omvendelse:

“Jeg bekrefter og vitner takknemlig om at ved vår Herres ufattelige lidelse, død og oppstandelse, ‘settes omvendelsens betingelser’ (Helaman 14:18). Den guddommelige gave omvendelse er nøkkelen til lykke både her og siden. Med Frelserens ord, og i dyp ydmykhet og kjærlighet, sier jeg til alle: «Omvend dere, for himlenes rike er kommet nær!» (Matteus 4:17). Jeg vet at dere ved å ta imot denne oppfordringen, vil finne glede både nå og for evig” (“Den guddommelige gave omvendelse,” Ensign eller Liahona, nov. 2011, 41).