Bibliotek
Hjemmestudie-enhet 15


Hjemmestudie-leksjon: Alma 5-10

Alma 5-10 (Enhet 15)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammendrag av daglige hjemmestudieleksjoner

Det følgende sammendraget av læresetningene og prinsippene elevene lærte da de studerte Alma 5-10 (enhet 15), er ikke ment å bli undervist som en del av leksjonen. Leksjonen du underviser i, konsentrerer seg bare om et fåtall av disse læresetningene og prinsippene. Følg Den hellige ånds tilskyndelser når du vurderer elevenes behov.

Dag 1 (Alma 5:1-36)

Da elevene studerte Almas preken til Zarahemlas folk, oppdaget de at når vi tror på Guds ord og utøver tro på Jesus Kristus, kan vi oppleve en mektig forandring i hjertet. Da elevene besvarte Almas spørsmål, lærte de også at ved å oppleve en forandring i hjertet forbereder vi oss til å motta en plass i himmelens rike.

Dag 2 (Alma 5:37-62)

Da elevene studerte andre halvdel av Alma 5, lærte de disse prinsippene: Hvis vi følger Herrens røst (den gode hyrde), vil vi bli samlet inn i hans rike. Vi kan selv få vite, ved Den hellige ånd, at Jesus Kristus er menneskehetens Forløser.

Dag 3 (Alma 6-7)

Ved å studere Alma 6 lærte elevene at både på nephittenes og i vår egen tid er Kirken etablert for alle menneskers velferd. Av Almas preken til folket i Gideon lærte elevene at Jesus Kristus led for å frelse oss fra synd og død og hjelpe oss gjennom jordelivets utfordringer. De lærte også at ved å etterleve evangeliets prinsipper, følger vi stien til Guds rike.

Dag 4 (Alma 8-10)

Ved å studere om Almas villighet til å vende tilbake til folket i Ammonihah etter at de hadde avvist ham, lærte elevene at når vi reagerer raskt på Herrens ord, hjelper han oss å adlyde hans befalinger. Alma kalte folket til omvendelse og lærte dem om behovet for å forberede seg til Frelserens komme. Av Amuleks opplevelse med en engel lærte elevene at når vi hører og adlyder Herrens kall, kommer velsignelser til oss og til andre.

Innledning

I denne leksjonen skulle du prøve å hjelpe elevene å fokusere på prinsipper som kan føre til en forandring i hjertet. Se etter måter å hjelpe dem å stole på Guds ord og styrke sitt vitnesbyrd om Frelseren på.

Undervisningsforslag

Alma 5:1-36

Alma forkynner at en mektig forandring i hjertet er nødvendig for å komme inn i himmelens rike

Skriv ordet forandring på tavlen eller på et ark. Be elevene gi eksempler på hvordan mennesker kan forandre seg, for eksempel i sitt utseende, sin oppførsel eller sin holdning. Be dem forklare hva som kan føre til at folk gjør disse endringene.

Be elevene lese Alma 5:14 og finne de tre spørsmålene som Alma ba folket i Zarahemla om å overveie. Vurder å be noen elever beskrive hva som menes med “denne mektige forandring i deres hjerter”.

Be elevene lese Alma 5:3-7 og finne ut hva Alma fortalte Zarahemlas folk som hjalp dem å forberede sitt hjerte til å forandre seg.

Alma fortalte Zarahemlas folk om sin fars og andres omvendelse, samt deres befrielse fra fangenskap. Spør: Hvordan tror du det å lære om disse erfaringene hjalp folket å forberede seg til å oppleve en forandring i hjertet? (Det kan være lurt å minne elevene på at de skrev et svar på dette spørsmålet i leksjonen for dag 1 i sine studieveiledninger.)

Spør om en elev er villig til å fortelle om en opplevelse som førte til en forandring i hans eller hennes hjerte. Du kan godt fortelle om en erfaring du selv har hatt. Du kan også gjerne minne elevene på uttalelsen av eldste D. Todd Christofferson (i leksjonen for dag 1 i studieveiledningen). Forklar at for folk flest skjer den mektige forandringen i vårt hjerte gradvis etter hvert som vi lærer og vokser i evangeliet.

Be elevene se på “Alma 5 – Åndelig kardiogram” i leksjonen for dag 1 i elevenes studieveiledning. Be dem repetere noen av skriftstedene i Alma 5 som står i oversikten. Still deretter følgende spørsmål:

  • Hvilke av Almas spørsmål er spesielt meningsfylte for deg?

  • Hvordan kan disse spørsmålene hjelpe noen å oppleve en forandring i hjertet?

Forklar elevene at Frelseren sterkt ønsker at alle mennesker kommer til ham og opplever en mektig forandring i hjertet, slik at de kan få evig liv. Be en elev lese Alma 5:33-36 høyt. Spør:

  • Hva oppfordrer Herren oss til å gjøre?

  • Hva er gevinsten for å følge oppfordringen hans?

Alma 5:43-52

Alma forteller hvordan han fikk et vitnesbyrd og forkynner om omvendelse

Forklar at for å oppmuntre Zarahemlas folk til å søke en forandring i hjertet, bar Alma sitt vitnesbyrd og forklarte hvordan han fikk det. Av hans råd kan vi lære å oppnå eller styrke vårt vitnesbyrd. Be elevene lese Alma 5:45-48 stille. Be dem finne ut hva Alma sa han visste. Be dem også om å finne Almas svar på spørsmålet “Og hvordan tror dere jeg vet dette så sikkert?”

Be elevene fortelle hva de har funnet ut, og skriv svarene deres på tavlen. Skriv også dette prinsippet: Vi kan selv få vite, ved Den hellige ånd, at Jesus Kristus er menneskehetens Forløser.

Hjelp elevene å forstå at en dag vil deres vitnesbyrd bli utfordret av noen eller noe. Dette kan allerede ha skjedd. Almas råd gir oss en måte å holde oss urokkelige og sterke på tross av utfordringer mot vårt vitnesbyrd. Vurder å fortelle om en gang du møtte en utfordring mot ditt vitnesbyrd og overvant den, eller en gang en du kjenner møtte en slik utfordring. Du kan også formidle en opplevelse fra en generalkonferansetale eller en artikkel i et av Kirkens tidsskrifter. Du kan også be en elev fortelle om en slik opplevelse.

Forklar at Alma fortsatte å undervise folket om omvendelse. Du kan gjerne be en elev lese Alma 5:50 og uttalelsen av eldste Dallin H. Oaks som finnes i enhet 15, dag 2 i elevenes studieveiledning. Be elevene utveksle ideer om hvorfor vi skulle leve hver dag som om vi forberedte oss på å møte Herren.

Alma 7-10

Alma underviser i Gideon og Ammonihah

Presenter følgende situasjoner, og be elevene ha dem i bakhodet når de gjennomgår Almas læresetninger til folket i Gideon:

  1. En ung kvinne forstår at forsoningen kan hjelpe henne med å overvinne synder, men hun har blitt diagnostisert med en alvorlig sykdom og tror ikke forsoningen kan hjelpe.

  2. En ung mann strever når foreldrene hans skiller seg, men han søker ikke Frelserens hjelp.

  3. En ung kvinne kjemper med å kontrollere sin korte lunte. Hun har ikke tenkt på hvordan forsoningen kan hjelpe henne.

Be elevene lese Alma 7:11-13 og gjennomgå de omstendigheter som Frelseren var villig til å “påta seg” for vår skyld. Be noen elever om å oppsummere hva disse versene lærer oss om Jesu Kristi forsoning. Oppfordre også elevene til å se på oversikten som viser noen av de omstendigheter vi lider under i jordelivet (i leksjonen for dag 3 i elevenes studieveiledning).

Forklar elevene at ved forsoningens kraft kan smertene og bitterheten av livets lidelser løftes av oss. Sørg for at elevene forstår dette prinsippet: Jesus Kristus led for å frelse oss fra synd og død og hjelpe oss gjennom jordelivets utfordringer.

Be elevene fortelle hva de ville si til de unge mennene og kvinnene i de tre situasjonene du presenterte. Spør: Hvordan kan Almas læresetninger om forsoningen anvendes på disse situasjonene?

Minn elevene på de tre bildene og skriftstedhenvisningene om Alma i Ammonihah (i leksjonen for dag 4 i elevenes studieveiledning), som de studerte og skrev bildetekster til. Det kan være lurt å be noen elever presentere bildetekstene de skrev om Almas opplevelse med engelen. Be elevene fortelle hvordan de føler at denne opplevelsen angår følgende prinsipp: Når vi reagerer raskt på Herrens ord, hjelper han oss å adlyde hans befalinger.

Neste enhet (Alma 11-16)

Be elevene tenke på følgende spørsmål mens de forbereder seg til å studere neste ukes oppdrag: Hva ville du ha følt om du ble tvunget til å se uskyldige mennesker bli drept på grunn av sin tro på Jesus Kristus og hans evangelium? Hva tror du Alma og Amulek følte da de så dette? Hva sa de til hverandre da de så at dette skjedde? Hva gjorde de?