Bibliotek
Leksjon 44: Jakobs bok 2:12-35


Leksjon 44

Jakobs bok 2:12-35

Innledning

Tro mot sitt ansvar som prestedømsleder, kalte Jakob sitt folk til omvendelse og advarte dem mot syndene stolthet og seksuell umoral. Han underviste om farene ved og konsekvensene av disse to utbredte syndene.

Undervisningsforslag

Jakobs bok 2:12-21

Jakob refser sitt folk for deres stolthet

Skriv følgende på tavlen: penger, intelligens, venner, talenter, kunnskap om evangeliet. Be elevene tenke på velsignelser Herren har gitt dem på disse områdene. Oppfordre dem til å tenke på hva de føler for disse velsignelsene mens de studerer Jakobs bok 2.

Be en elev lese Jakobs bok 2:12-13 høyt. Be resten av klassen følge med og finne ut hva mange av nephittene var ute etter.

Når elevene har svart, kan du påpeke at Jakob sa til sitt folk at de hadde fått rikdom ved “forsynet”. Det kan være lurt å forklare at ordet forsyn sikter til Gud.

  • Hvorfor er det viktig for oss å huske at alle våre velsignelser kommer fra vår himmelske Fader?

  • Hva sier Jakobs bok 2:13 om hvorfor mange av nephittene var oppblåste av stolthet?

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av president Dieter F. Uchtdorf i Det første presidentskap. Be klassen lytte etter innsikt om hva det betyr å være oppblåst av stolthet:

Bilde
President Dieter F. Uchtdorf

“Stolthetens kjerne er sammenligning, for selv om den ofte begynner med ‘Se, hvor god jeg er og hvilke store ting jeg har gjort’, synes den alltid å slutte med ‘Derfor er jeg bedre enn deg’…

… De sier: ‘Takk Gud for at jeg er mer spesiell enn deg.’ Sentralt står ønsket om å bli beundret eller misunnet. Synden består i selvforherligelse” (“Stolthet og prestedømmet,” Ensign eller Liahona, nov. 2010, 56).

Oppmuntre elevene til stille å overveie om de noen gang har gjort seg skyldig i den synd å tro at de er bedre enn andre.

Be en elev lese Jakobs bok 2:14-16 høyt. Be klassen se etter ord eller uttrykk som viser konsekvensene av stolthet. Be dem rapportere hva de finner ut.

  • Hvorfor tror du stolthet kan “ødelegge [våre] sjeler”? (Jakobs bok 2:16).

Be elevene lese Jakobs bok 2:17-21 stille. Be dem merke seg ord eller uttrykk som lærer oss hvordan vi kan overvinne stolthet og upassende holdninger til materiell rikdom. Du kan gjerne foreslå at de markerer ordene eller uttrykkene de finner. Når de har studert disse versene, kan du be dem velge et ord eller uttrykk de har funnet. Gi noen elever mulighet til å forklare hvordan ordene eller uttrykkene de har valgt, kan hjelpe oss å overvinne stolthet eller upassende holdninger til materiell rikdom. (Som en del av denne aktiviteten, kan du også foreslå at elevene leser følgende skriftsteder: 1 Kongebok 3:11-13; Markus 10:17-27, inkludert Joseph Smiths oversettelse i fotnote 27 a; 2 Nephi 26:31; Alma 39:14; L&p 6:7.)

  • Hva tror du det vil si å søke Guds rike? Hva tror du det innebærer å få et håp i Kristus?

  • Hvordan kan det å søke Guds rike og få et håp i Kristus påvirke våre holdninger til rikdom og materielle eiendeler?

Be elevene forestille seg hvordan de ville oppsummere hovedpoenget i Jakobs bok 2:12-21 for en elev som ikke er i klassen i dag. Gi to eller tre elever anledning til å fortelle hva de ville sagt. Elevene vil kunne uttrykke ulike sanne prinsipper. Sørg for at de forstår at vi skulle søke Guds rike fremfor alle andre interesser. Gi elevene tid til å skrive i sine skriftstudiedagbøker eller notatbøker om hvordan de kan bruke de velsignelser og muligheter Herren har gitt dem, til å bygge opp Guds rike og velsigne andre.

Jakobs bok 2:22-35

Jakob refser dem som har brutt kyskhetsloven

Skriv på tavlen følgende uttalelse av president Ezra Taft Benson:

“Denne generasjons hjemsøkende synd er …”

Be elevene tenke på hvordan president Benson kan ha avsluttet denne setningen. Les så følgende uttalelse:

“Denne generasjons hjemsøkende synd er seksuell umoral. Dette, sa profeten Joseph, skulle bli kilde til flere fristelser, mer kamp og flere problemer for Israels eldster enn noe annet” (The Teachings of Ezra Taft Benson [1988], 277).

Be elevene lese Jakobs bok 2:22-23, 28 stille, og merke seg ord og uttrykk Jakob brukte til å beskrive hvor alvorlig seksuell umoral er. (Du må kanskje forklare at ordet hor sikter til seksuelle synder.) Be elevene fortelle hvilke ord og uttrykk de finner.

For å hjelpe elevene å forstå kyskhetsloven, kan du lese følgende sitat fra heftet Til styrke for ungdom. Be elevene lytte etter handlinger de bør unngå.

“Herrens norm for seksuell renhet er klar og uforanderlig. Ha ikke noe seksuelt forhold før ekteskapet, og vær fullstendig trofast mot din ektefelle etter at dere er blitt gift …

Gjør aldri noe som kan føre til seksuell overtredelse. Behandle andre med respekt, ikke som bruksgjenstander for å tilfredsstille begjærlige og selviske lyster. Før ekteskapet skal du ikke delta i lidenskapelig kyssing, ligge oppå en annen eller berøre intime, hellige deler av en annens kropp, med eller uten klær på. Gjør ikke noe annet som vekker seksuelle følelser. Vekk ikke slike følelser i din egen kropp” (Til styrke for ungdom [hefte, 2011], 35-36).

Påpek at i henhold til Jakobs bok 2:23-24, prøvde noen på Jakobs tid å unnskylde sine seksuelle synder.

  • Hvordan forsøker folk noen ganger å unnskylde seksuell umoral i dag?

  • Hva kan ungdom gjøre for å unngå å bli overveldet av seksuelle fristelser? (Svarene kan omfatte å be om styrke, omgås gode venner, velge sunn underholdning og unngå situasjoner og steder der det er lett å bli fristet.)

Du kan gjerne påpeke at en av nephittenes synder synes å ha vært uautorisert praktisering av flergifte. Be elevene lese Jakobs bok 2:27-30 stille. Før de leser, må du kanskje forklare at ordet medhustru sikter til en kvinne som var lovlig gift med en mann, men som hadde lavere status enn en hustru.

  • Hva sier Jakobs bok 2:27 om hva som er “Herrens ord” med hensyn til å ha mer enn én hustru? (Pass på at det er klart at fra begynnelsen av har Herren befalt at en mann skal være gift med én hustru. Se også L&p 49:15-16.)

Forklar at uautorisert flergifte er et eksempel på hor, eller seksuell synd. I Guds øyne er seksuelle synder svært alvorlige.

  • Hva sier Jakobs bok 2:30 om når Herrens folk har tillatelse til å praktisere flergifte? (Når Herren befaler det.)

Påpek at til visse tider i verdens historie har Herren befalt sitt folk å praktisere flergifte. Flergifte ble for eksempel praktisert i gammeltestamentlig tid av Abraham og Sara (se 1 Mosebok 16:1-3; L&p 132:34-35, 37) og av deres barnebarn Jakob (se L&p 132:37), og det ble praktisert en stund i den gjenopprettede kirkes tidlige periode, med Joseph Smith som den første (se L&p 132:32-33, 53).

For å understreke at seksuell umoral har en destruktiv innflytelse på familier, kan du lese Jakobs bok 2:31-35 høyt. Be elevene følge med i sine skrifter, på jakt etter noen av konsekvensene av umoral. Påpek at selv om Jakob bare henvender seg til menn, er kyskhetsloven like viktig for kvinner.

  • Hva sier Jakob om hvordan familier blir berørt når et familiemedlem bryter kyskhetsloven? Hvordan bidrar dette til å forklare hvorfor brudd på kyskhetsloven er en så alvorlig synd?

  • Noen unge mennesker rasjonaliserer med at de kan bryte kyskhetsloven fordi deres handlinger ikke skader noen andre. Hvordan kan en persons umoral påvirke andre mennesker?

For å runde av denne diskusjonen om konsekvensene av seksuelle synder, kan du vurdere å lese følgende uttalelse av eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum. Be elevene lytte etter konsekvenser av seksuell umoral.

Bilde
Eldste Richard G. Scott

“Herren forbyr disse intime handlinger utenfor ekteskapets varige forpliktelse fordi de undergraver hans hensikter. Innenfor ekteskapets hellige pakt er slike forhold i overensstemmelse med hans plan. Når de oppleves på en hvilken som helst annen måte, er de imot hans vilje. De forårsaker alvorlig følelsesmessig og åndelig skade. Selv om de som innlater seg på noe sånt, ikke oppfatter at skaden skjer akkurat i øyeblikket, vil de gjøre det senere. Seksuell umoral reiser en barriere mot Den hellige ånds innflytelse med alle dens oppløftende, opplysende og kraftgivende egenskaper. Den fører til kraftig fysisk og følelsesmessig stimulering. Med tiden oppstår et umettelig begjær som driver overtrederen til stadig mer alvorlige synder.” (“Ta riktige valg,” Lys over Norge, jan. 1995, 35).

Be elevene gjennomgå begynnelsen av Jakobs bok 2:28 og finne ut hva Herren har behag i. (Du kan gjerne foreslå at elevene markerer det de finner. Sørg for at de forstår at Herren har behag i kyskhet.)

  • Basert på hva vi har diskutert i dag, hvorfor tror du Herren har behag i kyskhet?

Vurder å vise et bilde av familien din. Bær vitnesbyrd om velsignelsene som har kommet til deg og din familie når du har etterlevd Herrens kyskhetslov. Understrek at evnen til å få barn er en fantastisk gave fra vår Fader i himmelen når den brukes innenfor de grenser han har fastsatt. Oppfordre elevene til å være rene og verdige, slik at Herren kan ha behag i deres kyskhet (se Jakobs bok 2:28).

For å hjelpe elevene å uttrykke sitt vitnesbyrd om å etterleve kyskhetsloven, kan du stille følgende spørsmål:

  • Hva kan du si til noen som hevder at kyskhetsloven er gammeldags og unødvendig? (Når elevene svarer på dette spørsmålet, kan du be dem vitne om velsignelsene ved å holde kyskhetsloven, ikke bare om farene ved å bryte den.)

Fortell elevene at du har tillit til at de kan være moralsk rene. Understrek at dersom de har syndet mot kyskhetsloven, bør de søke hjelp fra sin biskop eller grenspresident, som kan hjelpe dem å omvende seg og bli rene gjennom Jesu Kristi forsoning.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Jakobs bok 2:17. “Gi med gavmild hånd”

I Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige gir vi fasteoffer for å hjelpe de trengende. Kirkens ledere oppfordrer oss til å være rundhåndet med våre offergaver. Eldste Joseph B. Wirthlin i De tolv apostlers quorum ga råd om hvor mye vi skulle bidra med:

“Hvor mye skulle vi betale som fasteoffer? Mine brødre og søstre, det vi ofrer og gir til de fattige, er et mål på vår takknemlighet til vår himmelske Fader. Skulle vi som er blitt velsignet så rikelig, snu dem ryggen som trenger vår hjelp? Å betale et rikelig fasteoffer er et mål på vår villighet til å vie oss selv til å lette andres lidelser.

Bror Marion G. Romney, som var biskop i vår menighet da jeg ble kalt på misjon, og som senere var medlem av Kirkens første presidentskap, sa: ‘Gi rikelig slik at du selv kan vokse. Gi ikke bare for at det skal gavne den fattige, men gi for din egen velferds skyld. Gi nok til at du kan gi deg selv adgang til Guds rike gjennom innvielse av dine midler og din tid’” (“Fasteloven,” Liahona, juli 2001, 88, med sitat fra Marion G. Romney, “Fastens velsignelser,” Lys over Norge, des. 1982, 4).

Jakobs bok 2:23-30. Flergifte

På Jakobs tid hadde noen nephitter begynt å delta i flergifte, idet de sa at de fulgte David og Salomos eksempel. Jakob fordømte denne praksisen av minst to grunner:

  1. Herren hadde, gjennom profeten Lehi, befalt dette folket ikke å delta i flergifte (se Jakobs bok 2:27, 34).

  2. David og Salomo var ikke verdige eksempler. Selv om de hadde giftet seg med mer enn én hustru i samsvar med Herrens befalinger på deres tid, hadde de også begått alvorlige seksuelle synder (se Jakobs bok 2:24; L&p 132:38-39).

Med hensyn til flergifte sa Herren: “Hvis jeg vil oppreise meg avkom, … vil jeg gi befaling til mitt folk, ellers skal de lytte til disse ting” (Jakobs bok 2:30). Med andre ord, Herrens generelle befaling er at vi ikke skal delta i flergifte. Han kan imidlertid befale sitt folk å delta i flergifte en tid når han finner det nødvendig for å “oppreise avkom” for ham – med andre ord, når han vil at hans folk, i en kort periode, bringer flere barn til verden som vil bli født i pakten og vokse opp i hjem der evangeliet står i sentrum. I lydighet til rettledning fra Gud gjennom en åpenbaring til profeten Joseph Smith, fulgte noen siste-dagers-hellige denne praksisen i en periode på 1800-tallet (se L&p 132). I 1890, da forholdene hadde forandret seg i Kirken og i USAs lover, trakk Herren tilbake sin godkjennelse av praksisen i en åpenbaring til president Wilford Woodruff, som da var Kirkens president (se L&p, Offisiell erklæring 1). Siden den gang har ikke flergifte vært godkjent av Herren eller av Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Enhver siste-dagers-hellig som følger denne praksisen, kan miste sitt medlemskap i Kirken. President Gordon B. Hinckley sa:

“Jeg vil kategorisk fastslå at denne kirke ikke har noe som helst å gjøre med dem som praktiserer polygami. De er ikke medlemmer av denne kirke. De fleste har aldri vært medlemmer. De bryter landets lov. De vet at de bryter loven. De er underlagt dens straff…

Hvis det oppdages at noen av våre medlemmer praktiserer flergifte, blir de utelukket, den alvorligste straff Kirken kan ilegge. Ikke bare bryter de som er involvert i dette, direkte landets lov, de overtrer også denne kirkes lov. En av våre trosartikler er forpliktende for oss. Den fastslår: “Vi tror at vi må innordne oss under konger, presidenter, fyrster og øvrighetspersoner, og at vi må adlyde, hedre og oppholde lovene” (12. trosartikkel) …

For over hundre år siden åpenbarte Gud tydelig til sin profet Wilford Woodruff at praktiseringen av flergifte skulle opphøre, noe som betyr at det nå er imot Guds lov. Selv i land hvor sivile eller religiøse lover tillater polygami, lærer Kirken at ekteskap må være monogame og aksepterer ikke som medlemmer mennesker som praktiserer flergifte” (“Hva spør folk om angående oss?” Liahona, jan. 1999, 82).