Bibliotek
Hjemmestudie-enhet 20


Hjemmestudie-leksjon: Alma 39-44

Alma 39-44 (Enhet 20)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammendrag av daglige hjemmestudieleksjoner

Det følgende sammendraget av læresetningene og prinsippene elevene lærte da de studerte Alma 39-44 (enhet 20), er ikke ment å bli undervist som en del av leksjonen. Leksjonen du underviser i, konsentrerer seg bare om et fåtall av disse læresetningene og prinsippene. Følg Den hellige ånds tilskyndelser når du vurderer elevenes behov.

Dag 1 (Alma 39)

Da de studerte Almas ord til sin villfarne sønn Corianton, lærte elevene at seksuell synd er en avskyelighet i Herrens øyne. Alma lærte også sin sønn at omvendelse innebærer å erkjenne og forsake våre synder og vende oss til Herren av all vår makt, sinn og styrke. Elevene leste Almas vitnesbyrd om at Jesus Kristus kom for å ta bort verdens synder.

Dag 2 (Alma 40-41)

Corianton var opptatt av oppstandelsen og den endelige dom. Av Almas svar på disse bekymringene, lærte elevene forskjellige læresetninger knyttet til oppstandelsen, blant annet det faktum at vi vil bli gjenopprettet enten til lykke eller elendighet i henhold til våre gjerninger og ønsker i jordelivet. Alma understreket også at “ugudelighet har aldri vært lykke” (Alma 41:10).

Dag 3 (Alma 42)

Alma hjalp Corianton å forstå at ulydighet gjør at enkeltpersoner blir utestengt fra Guds nærhet. Dernest lærte elevene hvordan forløsningsplanen gjør det mulig for den enkelte å overvinne sin falne tilstand. Almas læresetninger bekrefter at Jesu Kristi lidelse tilfredsstilte rettferdighetens krav, slik at barmhjertighet kan vises dem som omvender seg.

Dag 4 (Alma 43-44)

Elevene lærte om en krig mellom lamanittene og nephittene. Én lærdom de fikk fra Alma 43-44, er at hvis vi søker og følger profetenes råd, vil vi være bedre rustet til å forsvare oss mot den onde. I tillegg oppdaget elevene at når vi ber til Herren om våre rettferdige planer og ønsker, vil han hjelpe oss å oppnå dem.

Innledning

Slik det er nedtegnet i Alma 39-42, hjalp Alma sin sønn Corianton å forstå alvoret i seksuell synd, læresetninger knyttet til oppstandelsen og den endelige dom, og de evige konsekvenser av rettferdighetens og barmhjertighetens lov. Denne leksjonen vil gi elevene anledninger til å undervise og forklare disse læresetningene for hverandre.

Undervisningsforslag

Før leksjonen klargjør du utdelingsark som inneholder instruksjonene i denne leksjonen. Gjør deg kjent med instruksjonene slik at du kan hjelpe elevene å lykkes med sin innsats for å undervise hverandre.

Alma 39-41

Alma lærer oss at omvendelse bringer lykke

Innled leksjonen med å be elevene sammen fremsi Alma 39:9, et Kjenn Skriftene-skriftsted de ble oppfordret til å huske som en del av sitt studium denne uken. Spør om noen kan minne klassen på hvorfor Alma rådet sin sønn Corianton til å omvende seg og forsake sine synder i dette verset.

Minn elevene på at i Alma 40-41 tok også Alma opp Coriantons bekymringer med hensyn til oppstandelsen fra de døde og den endelige dom. For å hjelpe elevene å forklare hva de har lært og uttrykke sine følelser og vitnesbyrd om de sannheter som finnes i Alma 39-41, kan du skrive følgende spørsmål og skriftstedhenvisninger på tavlen før leksjonen begynner:

  1. Hvorfor er det viktig å holde kyskhetsloven? (Se Alma 39:1-9.)

  2. Hva er oppstandelsen? Hva er forskjellen mellom dødelige legemer og oppstandne legemer? Hva skjer når vi er oppstått? (Se Alma 40:21-26.)

  3. Hvordan vil jeg bli dømt ved den endelige dom? (Se Alma 41:1-7.)

  4. Det virker som om noen som bryter budene, er lykkelige. Er det sant? (Se Alma 41:10-15.)

Be elevene forestille seg at de er misjonærer og at de har en avtale om å møte en som søker svar på disse spørsmålene. Informer dem om at de vil få litt tid til å forberede seg, og så vil de få anledning til å svare på noen av disse spørsmålene ved hjelp det de lærte av Alma 39-41.

Hvis klassens størrelse tillater det, kan du la elevene gå sammen to og to som om de var misjonærpar. Gi hvert par et av spørsmålene fra tavlen. (Hvis klassen er mindre, kan du fordele spørsmålene på enkeltelever.) Gi hvert par en kopi av instruksjonene nedenfor, og be dem bruke versene det henvises til på slutten av deres tildelte spørsmål, til å svare på sin undersøkers spørsmål. Gi elevene tid til å gjennomgå versene og forberede en kort leksjon for sin undersøker. Be parene avgjøre hvilke deler av instruksjonene hver av dem skal være ansvarlig for å undervise.

Mens elevene forbereder seg, kan det være lurt å gå rundt til elevene, slik at du kan lytte og hjelpe etter behov. Ved behov kan du hjelpe elevene å finne frem til læresetninger fra Alma 39-41 som hjelper dem å besvare spørsmålene de har fått tildelt. Bruk følgende læresetninger som veiledning:

Seksuell synd er en avskyelighet i Herrens øyne (se Alma 39:1-9).

Oppstandelse er gjenforeningen av ånden og legemet, hvor alt blir gjenopprettet til sin rette og fullkomne skikkelse (se Alma 40:21-26).

Vi vil bli gjenopprettet til enten lykke eller elendighet i henhold til våre gjerninger og ønsker i jordelivet (se Alma 41:1-7).

Ugudelighet har aldri vært lykke (se Alma 41:10-15).

Instruksjoner

Vær beredt til å gjøre følgende når du underviser:

  1. Gi litt bakgrunnsinformasjon om versene (for eksempel å forklare hvem som snakker, hvem han eller hun snakker til, og hvorfor).

  2. Les deler av skriftstedet som hjelp til å svare på spørsmålet du ble tildelt.

  3. Skriv ned en læresetning eller et prinsipp som fremsettes i versene du studerte, som er relevant for ditt tildelte spørsmål.

  4. Forklar hvordan læresetningen eller prinsippet du skrev, kan gi svar på spørsmålet du ble tildelt. Du kan gjerne foreslå at elevene skriver læresetningen eller prinsippet i Skriftene sine.

  5. Fortell hvorfor læresetningen eller prinsippet er viktig for deg, og bær vitnesbyrd om de sannheter du har undervist.

Når elevene har forberedt seg til å svare på sine tildelte spørsmål, kan du organisere dem i små grupper slik at de kan undervise hverandre. (Hvis klassen er liten, lar du hver elev eller hvert par undervise hele klassen.) Når elevene er ferdige med å undervise hverandre, kan du stille klassen følgende spørsmål:

  • Når du overveier Coriantons synder, hvorfor tror du det kunne være nyttig for ham å forstå disse læresetningene?

  • Hvorfor er det viktig å kunne forklare disse sannhetene for dem du kommer til å omgås med i ditt liv?

  • Hvorfor er det viktig at du forstår og etterlever disse sannhetene?

Alma 42

Alma underviser Corianton om rettferdighet og barmhjertighet

Tegn en enkel vekt på tavlen. Be en elev undervise klassen i begrepene rettferdighet og barmhjertighet ved hjelp av illustrasjonen og det han eller hun har lært av Almas instruksjoner til Corianton i Alma 42. Be elevene slå opp Alma 42 og se etter ord, uttrykk eller uttalelser om rettferdighet og barmhjertighet som de har markert eller understreket.

Bilde
Vekt

For å hjelpe elevene å forstå forutsetningene for å kunne motta barmhjertighet, kan du stille følgende spørsmål:

  • Hva måtte Jesus Kristus gjøre for at barmhjertighet skulle være tilgjengelig for oss?

  • Hva må vi gjøre for å motta barmhjertighet?

Be noen elever fortelle hvorfor de er takknemlige for Jesu Kristi forsoning.

Alma 43-44

Å følge profetenes råd beskytter oss mot den onde

Hvis det er tid igjen, kan du vurdere å be elevene overveie hva de har lært av Alma 43-44 ved å fortelle hva de har skrevet i sine skriftstudiedagbøker om å utkjempe sine åndelige kamper (dag 4, oppgave 3 og 4). Bær vitnesbyrd om Jesus Kristus og hans evne til å vise nåde hvis vi omvender oss, og til å beskytte oss når vi kommer til ham.

Neste enhet (Alma 45-63)

Hvorfor lyktes nephittene så godt mot sine fiender? Hvordan kunne de kjempe med Herrens styrke? Svarene kan finnes ved å studere kaptein Moroni og Helaman og hans unge soldater.