Bibliotek
Leksjon 117: 3 Nephi 2-5


Leksjon 117

3 Nephi 2-5

Innledning

Etter at folket hadde sett tegnene på Jesu Kristi fødsel, begynte de å bli mindre forundret over tegn, og de forherdet sitt hjerte. Mange avviste ytterligere tegn og undere og vokste i ugudelighet. Som følge av dette, vokste Gadianton-røverne seg så sterke at nephittene og lamanittene ble tvunget til å gripe til våpen mot dem. De omvendte lamanittene sluttet seg til nephittene og ble kjent som nephitter. Lachoneus, nephittenes overdommer, oppfordret folket til å omvende seg og forberedte dem til krig. På grunn av sin omvendelse, sin tro på Herren og sine iherdige forberedelser, seiret nephittene over Gadianton-røverne. Etter sin utfrielse erkjente folket at det var Guds kraft som hadde beskyttet dem.

Undervisningsforslag

3 Nephi 2

Omvendte lamanitter forener seg med nephittene for å forsvare seg mot Gadianton-røverne

Be elevene ta noen minutter til å skrive i sine notatbøker eller skriftstudiedagbøker om noen åndelige opplevelser de har hatt. Minn dem på at åndelige opplevelser ikke trenger å være dramatiske eller uvanlige for å være meningsfylte. Foreslå at de grunner på tilfeller da de har følt sin himmelske Faders kjærlighet eller Den hellige ånds innflytelse. De kan for eksempel skrive om erfaringer de har hatt når de har fått svar på bønn, når de har mottatt prestedømsvelsignelser eller når de har tjent andre. Når de er ferdige med å skrive, kan du spørre dem hvorfor de tror det kan være viktig å huske disse åndelige opplevelsene i dag og 10 eller 20 år frem tid.

Be en elev lese 3 Nephi 2:1-3 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva som skjedde da folket begynte å glemme tegnene knyttet til Frelserens fødsel.

  • Hvilke sannheter lærer denne beretningen oss om faren ved å glemme åndelige opplevelser?

Når elevene presenterer sannhetene de har funnet, bør du legge vekt på følgende prinsipp: Hvis vi glemmer tidligere åndelige opplevelser, vil vi bli mer sårbare for Satans fristelser og bedrag. Du kan gjerne skrive dette prinsippet på tavlen. Du kan også gjerne oppfordre elevene til å skrive det under sine lister over åndelige opplevelser.

  • Hvorfor tror du det å glemme åndelige opplevelser kan gjøre oss sårbare overfor Satan?

  • Hva kan vi gjøre for å sikre at vi ikke glemmer de åndelige opplevelsene vi har hatt? (Svarene kan omfatte å dele erfaringer med andre når det passer, skrive i en personlig dagbok eller skrive ned erfaringer fra Tro mot Gud- eller Personlig fremgang-aktiviteter.)

Be en elev lese følgende uttalelse, hvor president Henry B. Eyring i Det første presidentskap forklarer hvordan det å skrive ned åndelige opplevelser i en dagbok har hjulpet ham. Be klassen lytte etter velsignelser som kan komme ved å føre en slik opptegnelse.

Bilde
President Henry B. Eyring

“Jeg skrev noen linjer hver dag i mange år. Jeg hoppet aldri over en dag, uansett hvor trett jeg var eller hvor tidlig jeg måtte begynne neste dag. Før jeg skrev, pleide jeg å overveie dette spørsmålet: ‘Har jeg sett Guds hånd utstrakt for å påvirke oss eller våre barn eller vår familie i dag?’ Idet jeg fortsatte slik, begynte noe å skje. Når jeg overveiet hva som hadde skjedd den dagen, så jeg ting Gud hadde gjort for en av [våre familiemedlemmer] som jeg ikke hadde vært klar over i dagens travelhet. Når dette skjedde, og det skjedde ofte, innså jeg at det å prøve å huske gjorde det mulig for Gud å vise meg hva han hadde gjort.

Mer enn takknemlighet begynte å fylle mitt hjerte. Vitnesbyrdet vokste. Jeg ble stadig sikrere på at vår himmelske Fader hører og besvarer bønner. Jeg følte større takknemlighet for den mildhet og lutring som vår Frelser Jesu Kristi forsoning fører til. Og jeg fikk større tiltro til at Den hellige ånd kan minne oss om alt – også ting vi ikke hadde lagt merke til eller festet oss ved da det hendte” (“Husk, husk,” Ensign eller Liahona, nov. 2007, 67).

Be elevene fortelle hvordan det å huske åndelige opplevelser – ved å skrive i en dagbok eller på andre måter – har hjulpet dem å holde seg trofaste, til tross for Satans forsøk på å friste eller lure dem.

Gi et sammendrag av 3 Nephi 2:4-19 ved å forklare at etter hvert som folket fortsatte i ugudelighet, vokste Gadianton-røverne i antall og i styrke. Gadianton-røverne ble mer voldelige og aggressive, og de omvendte lamanittene forenet sine krefter med nephittene for å kjempe mot dem. Selv om de til en viss grad lyktes med å drive Gadianton-røverne ut av sine landområder, var nephittene (sammen med de omvendte lamanittene, som nå ble kalt nephitter) fortsatt i farefulle omstendigheter 15 år etter tegnet på Jesu Kristi fødsel.

3 Nephi 3:1-10

Gadianton-røvernes leder krever at nephittene overgir seg

Forklar at i 3 Nephi 3:1-10 ser vi et eksempel på hvordan motstanderen noen ganger kan virke gjennom andre for å prøve å svekke vår tro og lede oss på villspor. Giddianhi, Gadianton-røvernes leder, skrev et brev til Lachoneus, nephittenes overdommer, for å overtale ham til å overgi seg til Gadianton-røverne.

Skriv Giddianhi frister Lachoneus på tavlen. Be halve klassen lese 3 Nephi 3:2-5 stille, og den andre halvparten lese 3 Nephi 3:6-10 stille. Mens elevene leser, ber du dem se etter ord eller uttrykk som illustrerer den taktikk Giddianhi brukte til å prøve å svekke Lachoneus tro og føre ham vill. Når elevene er ferdig med å lese, kan du be dem fortelle hva de har funnet ut. Be en elev skrive svarene på tavlen.

For å oppsummere taktikken som elevene identifiserte i 3 Nephi 3:2-10, skriver du følgende sannhet på tavlen under elevenes liste: Satan og hans tilhengere bruker ofte smiger, falske løfter og trusler for å lede folk på villspor. Be elevene velge en av Giddianhis taktikker som står på tavlen, og forklare hvordan Satan og hans tilhengere kan bruke en lignende taktikk på ungdom i dag. For å hjelpe elevene å granske noen av disse sammenligningene, kan du stille spørsmål som de følgende:

  • Kan du nevne noen eksempler på hvordan Satan kan bruke smiger (uoppriktig eller overdreven ros) på ungdom i dag? Hvilke falske løfter eller tomme trusler kan motstanderen bruke? Hvordan tror du ungdom kan motstå disse taktikkene?

3 Nephi 3:11-5:7

Lachoneus folk forbereder seg til å forsvare seg, og de beseirer Gadianton-røverne

Be en elev lese 3 Nephi 3:11-12 høyt. Be klassen følge med, og se etter hvordan Lachoneus reagerte på Giddianhis truende brev.

  • Hvilke sannheter kan vi lære av måten Lachoneus svarte Giddianhi på? (Én sannhet elevene kan finne, er at rettferdige menn og kvinner ikke trenger å frykte de ugudelige, og ikke skulle gi etter for deres trusler.)

Del klassen i fire grupper. Gi hver gruppe et stort papirark. Be gruppene dele arkene sine i to kolonner, en merket Lachoneus forberedelser og den andre merket Paralleller i vår tid. Skriv følgende skriftsteder på tavlen, og gi ett av dem til hver gruppe: 3 Nephi 3:12-15; 3 Nephi 3:16-21; 3 Nephi 3:22-26; 3 Nephi 4:1-4. Be elevene lese sine tildelte vers, og se etter hvordan Lachoneus forberedte sitt folk åndelig og fysisk til å motstå angrepet fra Gadianton-røverne. Under Lachoneus forberedelser kan du be en elev fra hver gruppe skrive hva folket gjorde for å forberede seg. (Merk: Når elevene studerer disse versene, må du forsikre deg om at de skiller mellom Giddianhi, Gadianton-røvernes leder, og Gidgiddoni, den store profet og hærfører blant nephittene.)

Når elevene har fått tilstrekkelig tid til å fullføre sine lister under Lachoneus forberedelser, ber du dem lage en liste under Paralleller i vår tid over de åndelige og timelige forberedelser vi har blitt rådet til å gjøre i de siste dager. Når elevene har fått tilstrekkelig tid til å fullføre denne oppgaven, ber du en elev fra hver gruppe fortelle klassen hva hans eller hennes gruppe lærte. For å hjelpe elevene å finne ut hvordan de kan bruke det de har lært, kan du stille spørsmål som de følgende under eller etter deres presentasjoner:

  • Hvordan kan vi styrke våre hjem mot motstanderens angrep?

  • Hvorfor er timelige forberedelser – for eksempel å skaffe seg utdannelse og hjemmelager – viktig i de siste dager?

  • Hvordan gir det oss beskyttelse at vi samler oss i familier og i menigheter eller grener?

  • Når har bønn hjulpet deg å få åndelig styrke?

  • Hvordan kan omvendelse forberede oss for fremtiden?

  • Hvilke velsignelser kommer når vi følger de levende profeter og apostler?

  • Hvordan kan vi innby åpenbaringens ånd i vårt liv?

Be noen elever bytte på å lese høyt fra 3 Nephi 4:7-12. Be klassen følge med, og se etter hvordan folket ble velsignet på grunn av sine åndelige og timelige forberedelser.

  • Hvilke sannheter har du lært av denne beretningen? (Etter hvert som elevene svarer, kan du understreke følgende prinsipp: Når vi forbereder oss åndelig og timelig, vil Herren styrke oss så vi kan overvinne utfordringer.)

Gi et sammendrag av 3 Nephi 4:13-29 ved å forklare at Lachoneus og hans folk beseiret Gadianton-røverne og henrettet deres ledere. Les 3 Nephi 4:30-33 høyt. Be elevene å følge med, og se etter hvordan folket reagerte på denne seieren.

  • Hvordan reagerte folket etter at Herren befridde dem fra deres fiender?

  • Hva så folket som årsakene til sin utfrielse fra Gadianton-røverne? (Deres omvendelse og ydmykhet og Guds godhet. Det kan være lurt å påpeke at når vi omvender oss og ydmyker oss, vil Gud støtte oss gjennom, og befri oss, fra våre prøvelser.)

Du kan gjerne fortelle om en opplevelse der du stolte på Gud, og han hjalp deg å utholde eller overvinne en prøvelse. Du kan også be en eller to elever fortelle om en slik opplevelse.

Be en elev lese 3 Nephi 5:1-4 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva nephittene gjorde som følge av den hjelp og de velsignelser de mottok i sin kamp mot Gadianton-røverne. Når elevene forteller hva de finner ut, kan du understreke at en av måtene folk reagerte på, var å forkynne evangeliet for andre.

3 Nephi 5:8-26

Fred gjenopprettes blant folket; Mormon forklarer sin forkortelse av opptegnelsene

Fortell elevene at resten av 3 Nephi 5 inneholder Mormons forklaring på hvorfor han forkortet denne opptegnelsen. Be elevene lese 3 Nephi 5:12-15 stille, og se etter hva Mormon sa om sitt ansvar for å skrive en forkortelse av nephittenes opptegnelser.

  • Hvilken sannhet har du lært av disse versene som beskriver vårt ansvar som Jesu Kristi disipler? (Selv om elevene kan bruke ulike ord, bør de peke på følgende sannhet: Som Jesu Kristi disipler, har vi et ansvar for å lære andre veien til evig liv. (Du kan gjerne skrive denne sannheten på tavlen.)

Påpek at en av de viktigste måtene vi kan vise vår takknemlighet til Herren for de velsignelser han gir oss, er ved å hjelpe andre å komme til ham og motta de samme velsignelser. Be elevene foreslå noen måter de som Jesu Kristi disipler kan lære andre veien til evig liv på. Oppmuntre elevene til å velge ett eller to av disse forslagene for å dele evangeliet med andre, og til ydmykt å søke Herrens hjelp til å gjennomføre det de velger å gjøre.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

3 Nephi 2:15. “Deres forbannelse ble tatt fra dem”

For å få hjelp til å forstå den forbannelse som hadde blitt gitt lamanittene, kan du se uttalelsen av president Joseph Fielding Smith i leksjon 27, under undervisningsforslaget for 2 Nephi 5:19-25. Se også kommentarer og bakgrunnsinformasjon for Alma 3:6-17 på slutten av leksjon 70.

3 Nephi 2:5-8. Nephittiske kalendere

Gjennom hele sin historie brukte nephittene tre forskjellige utgangspunkter for sin tidsregning i sine kalendere: (1) Da Lehi forlot Jerusalem, (2) da styreformen gikk over fra konger til dommere og (3) da tegnet på Jesu Kristi fødsel ble gitt. Det er ikke kjent nøyaktig når nephittene begynte å regne sin kalender fra Jesu Kristi fødsel, men Mormon nevner denne endringen i 3 Nephi 2:7-8.

Referansepunkt

Tilnærmelsesvis når det ble brukt

Skriftstedbolk

Fra og med da Lehi forlot Jerusalem

600-92 f.Kr.

1 Nephi 1-Mosiah 29

Fra og med tiden da styreformen gikk over fra konger til dommere

92 f.Kr.-e.Kr. 1

Mosiah 29-3 Nephi 1

Fra tiden da tegnet på Jesu Kristi fødsel ble gitt

e.Kr. 1-421

3 Nephi 1-Moroni 10