Bibliotek
Hjemmestudie-enhet 23


Hjemmestudie-leksjon: Helaman 10-16

Helaman 10-16 (Enhet 23)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammendrag av daglige hjemmestudieleksjoner

Det følgende sammendraget av læresetningene og prinsippene elevene lærte da de studerte Helaman 10-16 (enhet 23), er ikke ment å bli undervist som en del av leksjonen. Leksjonen du underviser i, konsentrerer seg bare om et fåtall av disse læresetningene og prinsippene. Følg Den hellige ånds tilskyndelser når du vurderer elevenes behov.

Dag 1 (Helaman 10)

Helaman 10 ga elevene anledning til å lære mer om Nephis åndelige styrke. Gjennom hans eksempel lærte elevene at når vi grunner på det som er av Herren, blir vi forberedt til å motta åpenbaring. De lærte også at Herren betror oss velsignelser og ansvarsoppgaver når vi setter hans vilje foran vår egen. Da Nephi satte Herrens vilje foran sin egen, gav Herren ham beseglingskraften.

Dag 2 (Helaman 11-12)

Ved å studere 14 år av nephittisk historie lærte elevene at gjennom ydmykhet og omvendelse kan vi unngå stolthet og ødeleggelse. Hvis vi ikke er forsiktige, kan vår fremgang føre til at vi glemmer Herren. Nephi lærte oss at for å hjelpe mennesker å unngå dette feiltrinnet refser Herren sitt folk for å mane dem til å huske ham.

Dag 3 (Helaman 13-14)

Lamanittprofeten Samuel viste at profeter presenterer de budskapene som Gud plasserer i deres hjerter. Gjennom studiet av hans profetiske advarsler lærte elevene at hvis vi avviser Herrens profeters ord, kommer vi til å oppleve anger og sorg. Samuel formante folket til å tro på Jesus Kristus og vitnet om at Herren gir tegn og undere for å hjelpe mennesker å tro på ham.

Dag 4 (Helaman 15-16)

Fordi Herren hadde velsignet nephittene så rikelig, prøvde Samuel å hjelpe dem til å forstå hvilke straffedommer fra Gud de ville bli rammet av hvis de ikke omvendte seg. Fra dette lærte elevene at hvis menneskene forlater troen etter å ha mottatt evangeliets fylde, vil de bli gjenstand for større fordømmelse. Fra nephittenes reaksjon overfor Samuel lærte elevene at når vi velger å avvise Herrens vitner, lar vi Satan få makt over vårt hjerte.

Innledning

I Helaman 10-16 legges det vekt på profetenes rolle i å forkynne omvendelse. Denne uken fikk elevene anledning til å studere profetene Nephis og lamanitten Samuels trofasthet. Begge mennene mottok åndelige tilkjennegivelser og hadde myndighet til å tjene blant de gjenstridige nephittene. Trass i folkets hårdhjertethet forkynte begge mennene omvendelse. De lærte at man oppnår lykke når man etterlever prinsippene skissert av Jesus Kristus, og ikke ved å begå ugudelighet.

Undervisningsforslag

Helaman 10-16

Helaman og Samuel tjente folket trofast.

Spør elevene om de noensinne har vært i en situasjon der det å støtte normene som beskrives i heftet Til styrke for ungdom, ville vært upopulært blant vennene deres. Du kan be noen få elever fortelle om sine erfaringer og forklare hva de følte og lærte.

Fortell elevene at Helaman 10-16 gir oss eksempler på to menn som forsvarte Herrens normer selv om de var upopulære blant folket. Be elevene tenke gjennom hva de kan lære fra Nephis og lamanitten Samuels eksempel som kan hjelpe dem i lignende situasjoner.

Tegn følgende oversikt på tavlen eller på et ark:

Likheter mellom Nephi og lamanitten Samuel

Nephi (Helaman 10:1-5, 12, 15-16)

Samuel (Helaman 13:1-6; 16:1-2)

Be elevene lese versene på diagrammet og være på utkikk etter likheter mellom Nephi og Samuel. Be noen elever føre opp disse likhetene i de tomme feltene på diagrammet. Listen kan inneholde følgende: avvist av folket, hørte Herrens stemme, fulgte Herrens befaling umiddelbart, talte det som Herren plasserte i deres hjerte, advarte nephittene at om de ikke omvendte seg, ville de bli ødelagt, beskyttet ved Guds kraft slik at de kunne presentere hans budskap.

Etter elevene har ført opp likhetene de fant, ber du en elev lese Helaman 10:4 høyt. Still deretter følgende spørsmål:

  • Hva er noen mulige grunner til Nephis utrettelighet?

  • På hvilket måte viste også Samuel utrettelighet? Hvordan kan vi utvikle den slags utrettelighet?

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Neal A. Maxwell i De tolv apostlers quorum, der han lærer oss hvordan vi kan utvikle denne egenskapen:

“Hvis vi fokuserer på Jesus og hans verk, blir både vår glede og vår utholdenhet styrket… Nephi hadde ikke selvisk søkt sitt ‘eget liv’, men hadde søkt å gjøre Guds vilje. Dette ga ham den økte og udelte energien som gjorde hans utrettelige anstrengelser mulig. Nephi visste i hvilken retning han vendte seg: til Gud” (If Thou Endure It Well [1996], 116).

Spør:

  • Hva kan vi, ifølge eldste Maxwell, gjøre for å tjene med utrettelig flid?

  • Hvilke uttrykk i Helaman 10:4 viser at Nephi var «vendt mot Gud», eller med andre ord var fokusert på å gjøre Guds vilje?

  • Hvilke uttrykk i Helaman 13:3-5 viser at Samuel satte Guds vilje over sin egen?

  • Hva kan vi lære av Nephis og Samuels eksempel? (Ett mulig svar kan ha tilknytning til en sannhet elevene lærte i sitt personlige studium denne uken: Herren betror oss velsignelser og ansvarsoppgaver når vi setter hans vilje foran vår egen.)

Les følgende uttalelse av eldste Dallin H. Oaks fra De tolv apostlers quorum om en 12 år gammel jente som satte Guds vilje foran sin egen:

“Vi kan ikke ha sann tro på Herren uten også å ha fullstendig tillit til Herrens vilje og Herrens timeplan. Når vi har slik tro og tillit til Herren, har vi virkelig sikkerhet i vårt liv …

“Jeg leste om en ung kvinne som utøvde den slags tro og tillit. I mange måneder hadde moren hennes vært alvorlig syk. Til slutt kalte hennes trofaste far alle barna til morens seng og bad dem ta farvel med sin mor fordi hun hun var i ferd med å dø. Den 12 år gamle datteren protesterte:

‘Far, jeg vil ikke at mor skal dø. Jeg har vært sammen med deg på sykehuset … i seks måneder. Og om og om igjen [har] du salvet henne, og da har hun blitt befridd for sine smerter og rolig falt i søvn. Jeg vil at du skal legge dine hender på mor og helbrede henne.’

“Faren som var eldste Heber J. Grant, fortalte barna at han følte i sitt hjerte at morens time var inne. Barna forlot rommet, og han knelte ved sin kones sengekant. Senere fortalte han om den bønnen han bad: ‘Jeg fortalte Herren at jeg anerkjente hans hånd i liv (og) i død… Men jeg fortalte Herren at jeg manglet styrke til å la min kone dø, og at det skulle gå ut over mine små barns tro. Han tryglet Herren om å gi datteren ‘kunnskap om at det var hans hensikt og hans vilje at hennes mamma skulle dø’.

“Før en time var gått, var moren død. Da eldste Grant kalte barna tilbake til rommet og fortalte dem det, begynte hans seks år gamle gutt (som het Heber) å gråte bittert. Hans tolv år gamle søster holdt rundt ham og sa: ‘Gråt ikke, Heber, for etter at vi gikk ut av dette rommet, har Herrens røst fra himmelen sagt til meg: Herrens vilje skjer ved din mors død! (Bryant S. Hinckley, Heber J. Grant: Highlights in the Life of a Great Leader, Salt Lake City: Deseret Book Co., 1951, s. 243-44).

“Når vi har den slags tro og tillit som ble utvist av den unge kvinnen, har vi styrke nok til å bli stående i enhver viktig begivenhet i vårt liv». Ensign, mai 1994, 100).

Spør:

  • Hva hjalp president Heber J. Grant og familien hans å sette Herrens vilje foran sin egen?

  • Har du noensinne hatt en opplevelse der du trengte å sette din lit til Gud og sette hans vilje foran din egen? Vurder om du skal be noen elever fortelle resten av klassen om sine erfaringer. (Minn dem på at de ikke skulle fortelle noe som er for personlig eller privat.)

Forsikre elevene om at når vi setter vår lit til Gud og setter hans vilje foran vår egen, vil han styrke oss i vanskelige tider.

Forklar at en viktig del av Nephis tjenestegjerning var å hjelpe folket å huske Gud og omvende seg fra sine synder. Men de fortsatte å forherde ditt hjerte og ville ikke la seg korrigere.

Del klassen i to grupper. Be en gruppe lese Helaman 10:15-18; 11:3-10 og den andre gruppen lese Helaman 11:30-37; 12:1-3. (Du kan gjerne skrive disse henvisningene på tavlen.) Be hver gruppe være rede til å drøfte hvorfor Herren refset sitt folk. Elevene vil kanskje nevne forskjellige grunner, men påse at det kommer frem at Herren refser sitt folk for å få dem til å huske ham.

  • Hva slags refs benyttet Herren for å få folkets oppmerksomhet?

  • Ifølge Helaman 12:3 er det mange som ikke husker Herren hvis han ikke refser dem. Hvorfor tror du det er slik?

Be en elev lese Helaman 15:3 høyt.

  • Hvordan er kallet til omvendelse et uttrykk for kjærlighet?

Be elevene presentere sine svar på oppgave 5 på dag 2 i denne uken. Kanskje ønsker du å gjenta at gjennom ydmykhet og omvendelse kan vi unngå stolthet og ødeleggelse og at hvis vi ikke er forsiktige, kan vår fremgang føre til at vi glemmer Herren.

Neste enhet (3 Nephi 1-11)

I elevenes neste oppgave kommer de til å lese om da hele den nephittiske nasjonen samlet seg for å kjempe mot Gadiantonrøverne i et veldig slag. Hvordan ble nephittene i stand til å vinne over de onde røverne? Elevene kommer også til å lese om den massive ødeleggelsen som fant sted på det amerikanske kontinent på tidspunktet for Jesu Kristi død i Jerusalem. Midt under mørket hørte folket Jesu Kristi stemme. Så kom den oppstandne Frelseren for å betjene dem personlig. Be elevene tenke over hva de ville følt hvis de hadde vært der.