Bibliotek
Leksjon 28: 2 Nephi 6-8


Leksjon 28

2 Nephi 6-8

Innledning

Da Nephi nedtegnet sitt folks tjenestegjerning, inkluderte han en to-dagers preken av sin yngre bror Jakob. Prekenen finnes i 2 Nephi 6-10, og dette er den første av tre leksjoner om den. I begynnelsen av prekenen leste Jakob Jesajas profetier om Israels adspredelse og innsamling for å vise at “Gud Herren vil oppfylle sine pakter som han har inngått med sine barn” (2 Nephi 6:12).

Undervisningsforslag

2 Nephi 6

Jakob vitner om at Herren vil huske sitt paktsfolk

For å hjelpe elevene å forstå at Jakobs læresetninger er relevante for deres liv, kan du be dem grunne på hvordan de ville reagere hvis en venn eller et familiemedlem behandlet dem uvennlig, nektet å tro det de sa, eller viste ved sine handlinger eller holdninger at forholdet ikke lenger var viktig for dem.

Be elevene stille overveie følgende spørsmål:

  • Har du noen gang utvist lignende handlinger eller holdninger overfor Herren?

Forklar at i 2 Nephi 6-8 ser vi hvordan Herren reagerer på dem som har vendt seg bort fra ham. Disse kapitlene inneholder Nephis opptegnelse om en del av en preken av hans bror Jakob. Resten av Jakobs preken er nedtegnet i 2 Nephi 9-10. Disse kapitlene vil bli dekket i de to neste leksjonene.

Be en elev lese 2 Nephi 6:3-4 og 9:1, 3 høyt. Be klassen merke seg årsaker til at Jakob holdt denne prekenen.

Be en elev fungere som skriver. Be ham eller henne skrive overskriften Formål med Jakobs preken på tavlen. Spør deretter elevene hva de har oppdaget i versene som nettopp har blitt lest. Be skriveren notere svarene deres under overskriften. Hjelp elevene å forstå at Jakob underviste sitt folk for “deres sjelers velferd” (2 Nephi 6:3). Han ville hjelpe dem å “lovprise deres Guds navn” (2 Nephi 6:4), “ kjenne til… Herrens pakter” (2 Nephi 9:1) og “fryde [seg] og løfte [sine] hoder for evig” (2 Nephi 9:3). Sørg for at disse formålene inngår i elevenes liste. Foreslå at når elevene studerer Jakobs preken, kan de se etter læresetninger som bidrar til å oppfylle disse formålene.

Kopier følgende tidslinje på tavlen. (Du kan gjerne kopiere den før klassen begynner.) Be en elev lese 2 Nephi 6:4. Påpek at Jakob innledet sin preken med å si at han skulle tale om forhold som eksisterte på hans tid, og ville eksistere i fremtiden (“de ting som er og som skal komme”).

Bilde
Timeline

Pek på nummer 1 på tidslinjen.

  • Hva sier Jakob i 2 Nephi 6:8 om hva som skjedde med jødene i Jerusalem fordi de vendte seg bort fra Herren? (Noen ble drept og noen ble bortført. Det kan være lurt å minne elevene på at Lehi, Jeremia og andre profeter hadde profetert at disse tingene ville skje. Deres profetier ble oppfylt ca 587 f.Kr., da babylonerne erobret Jerusalem og førte mange jøder som fanger til Babylon. Se “Kronologisk oversikt” i Veiledning til Skriftene for denne og andre datoer.)

Pek på nummer 2.

  • Ifølge første setning i 2 Nephi 6:9, hva ville til slutt skje med etterkommerne av jødene som ble tatt til fange og ført til Babylon? (De ville vende tilbake til Jerusalem. Denne profetien ble oppfylt i ca 537 f.Kr., da kong Kyros lot jødene få vende tilbake til sitt hjemland.)

Pek på nummer 3, og forklar at Jakob profeterte at Frelseren ville leve sitt liv på jorden blant jødene.

  • Hvilke ord eller uttrykk i 2 Nephi 6:9-10 beskriver hvordan noen av jødene ville handle og føle for Frelseren under hans jordiske virke? (Svarene kan omfatte “piske ham”, “korsfeste ham” og “forherdet sine hjerter og har vært hårdnakkete mot” ham.)

  • Hva sier 2 Nephi 6:10-11 ville skje med jødene som ville avvise Messias? (De ville bli plaget i kjødet, adspredt, slått og hatet.)

Be elevene om stille å lese 2 Nephi 6:6-7, 11-12, 14, 17. Det kan være lurt å forklare at i vers 6-7 leser Jakob en profeti av Jesaja om gjengivelsen av evangeliet og innsamlingen av Israels hus. Be elevene finne ord eller uttrykk som beskriver hvordan Herren ville reagere mot Israels hus, Herrens paktsfolk, selv om de ville avvise ham. Be elevene fortelle hvilke ord og uttrykk de har funnet. Hjelp dem å forstå betydningen av noen av disse ordene eller uttrykkene ved å stille følgende spørsmål:

  • I 2 Nephi 6:7, hva tror du det betyr å vente på Herren?

  • Jakob lovet at “Herren [ville] være barmhjertig” mot Israel (2 Nephi 6:11). På hvilke måter viser noen av uttrykkene du identifiserte, til Herrens barmhjertighet?

  • Jakob lovet også at Herren ville “vinne [Israel] tilbake” (2 Nephi 6:14). Hva tror du det betyr at Frelseren vinner noen tilbake?

  • Hva sier 2 Nephi 6:11-12, 14 om hva vi må gjøre for å motta Herrens barmhjertighet?

Mens elevene deler sin innsikt med hverandre, må du sørge for at de forstår at Herren er barmhjertig mot dem som vender tilbake til ham.

Påpek at i 2 Nephi 6 forteller Jakob at Herren er barmhjertig mot sitt paktsfolk også etter at de har vært svært ugudelige. Forsikre elevene om at når Herren ville være barmhjertig mot disse menneskene, vil han visselig være barmhjertig mot oss individuelt hvis vi kommer til ham og holder våre pakter med ham. Be elevene tenke over hvordan Herren har vært barmhjertig mot dem. Be dem skrive følgende setning i sine skriftstudiedagbøker eller notatbøker: Jeg vet at Herren er barmhjertig fordi… Be dem skrive sine tanker og følelser for å fullføre setningen. Når de har fått tilstrekkelig tid til å skrive, kan du be noen av dem fortelle hva de har skrevet.

2 Nephi 7-8

Jakob formidler Jesajas profeti om Frelserens evne til å forløse sitt paktsfolk

Forklar at i 2 Nephi 7 og 8 leser Jakob en profeti fra Jakobs skrifter. Kapittel 7 inneholder Herrens ord til medlemmer av Israels hus som var adspredt og i fangenskap som følge av sine synder. Be en elev lese 2 Nephi 7:1. Det kan være lurt å be klassen markere spørsmålene Herren stiller.

For å hjelpe elevene å forstå spørsmålene i vers 1, kan du forklare at uttrykkene “vist dere bort”, “deres mors skilsmissebrev” og “solgt dere” sikter til å bryte en pakt. Hjelp elevene å forstå at Herrens spørsmål kan omformuleres som følger: “Har jeg vendt meg bort fra dere? Har jeg satt til side pakten vi inngikk?”

  • Hva er svaret på disse spørsmålene? (Svaret er nei. Herren vil aldri vende seg bort fra oss eller glemme de pakter han har inngått.)

  • Hva sier slutten av 2 Nephi 7:1 om hvorfor disse menneskene ble adskilt fra Herren og led i fangenskap? (Fordi de hadde syndet og vendt seg bort fra Herren.)

Påpek at i 2 Nephi 7:2 stiller Herren et annet spørsmål som kan hjelpe oss å forstå at han ønsker å hjelpe oss og at han har makt til å gjøre det. Be elevene finne og understreke spørsmålet. (“Er min hånd for kort til å forløse, eller er det ingen kraft hos meg til å befri?”)

For å hjelpe elevene å forstå dette spørsmålet, spør du dem hvordan de ville omformulere spørsmålet med egne ord. (Hvis de har vanskelig for å forstå uttrykket “er min hånd for kort”, ber du en elev holde ut hånden sin til en annen elev som om han eller hun tilbyr hjelp. Så ber du den første eleven om å “forkorte” hånden sin for å illustrere å trekke tilbake hjelp eller holde igjen.) Elevene kan omformulere Herrens spørsmål ved å si noe sånt som dette: “Holder jeg igjen, eller strekker jeg meg ikke ut for å forløse deg? Tror du jeg har makt til å frelse deg?”

Fortell elevene at som svar på dette spørsmålet, inneholder resten av 2 Nephi 7 og 8 flere eksempler som viser Frelserens ønske om å forløse sitt paktsfolk og eksempler som viser at han har makt til å gjøre det.

For å hjelpe elevene til å oppdage bevis for at Frelseren ønsker å forløse sitt paktsfolk og har makt til å gjøre det, kan du fordele følgende seks skriftsteder fra 2 Nephi 8 på grupper av elever: vers 1-3, 4-6, 7-8, 10-11, 12-13 og 14-16. (Hvis du har 12 eller flere elever i klassen, tildeler du skriftstedene til par eller andre små grupper. Hvis du har færre enn 12 elever, tildeler du mer enn ett skriftsted til noen grupper.) Be hver gruppe finne ord eller uttrykk i sitt/sine tildelte skriftsted[er] som viser Herrens ønske om å frelse oss og hans makt til å gjøre det. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, ber du hver gruppe om å lese ordene eller uttrykket de har valgt, for klassen. Be dem fortelle hva de har lært av skriftstedet. Det kan være lurt å be elevene markere ordene eller uttrykkene som deres klassekamerater leser.

For å runde av, kan du vise til listen over Jakobs hensikter som står på tavlen. Be elevene tenke på de pakter de har inngått med Herren, og de velsignelser han har lovet dem når de holder disse paktene. Bær vitnesbyrd om Herrens trofasthet mot oss og sine pakter med oss, og bær ditt vitnesbyrd om den nåde og frelse vi kan få hvis vi er trofaste mot våre pakter med ham.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

2 Nephi 6:2. Hvilket prestedømme hadde Lehi, Nephi og Jakob?

Jakob sa at han var “kalt av Gud og ordinert etter hans hellige orden” og at han hadde “blitt innviet av [sin] bror Nephi” (2 Nephi 6:2). Da han talte om denne “hellige orden”, siktet han til Det melkisedekske prestedømme. President Joseph Fielding Smith skrev at “nephittene forrettet i kraft av Det melkisedekske prestedømme fra Lehis tid og til den tid da Frelseren kom iblant dem” (Answers to Gospel Questions, red. Joseph Fielding Smith jr., 5 bind (1957-66), 1:124.

2 Nephi 8. Innsamlingen i de siste dager

Jesajas profeti som er sitert i 2 Nephi 8, omtaler Israels innsamling i de siste dager. Eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum underviste om denne innsamlingens åndelige natur:

“Hva innebærer så Israels innsamling? Israels innsamling innebærer å tro på, godta og leve i overensstemmelse med alt Herren en gang tilbød sitt utvalgte folk i oldtiden. Den innebærer å ha tro på den Herre Jesus Kristus, omvende seg, bli døpt og motta Den hellige ånds gave og å holde Guds bud. Den innebærer å tro på evangeliet, slutte seg til Kirken og komme inn i riket. Den innebærer å motta Det hellige prestedømme, å bli begavet med kraft fra det høye på hellige steder og å motta alle Abrahams, Isaks og Jakobs velsignelser gjennom det celestiale ekteskaps ordinans” (A New Witness for the Articles of Faith [1985], 515).