Bibliotek
Leksjon 92: Alma 34-35


Leksjon 92

Alma 34-35

Innledning

Etter at Alma lærte zoramittene å tro på Guds Sønn, erklærte Amulek sitt eget vitnesbyrd om Jesus Kristus, som et annet vitne. Amulek, Almas ledsager, understreket at Jesu Kristi forsoning er nødvendig for hele menneskehetens frelse og at hver enkelt kan motta alle forsoningens velsignelser når han eller hun utøver tro til omvendelse. Mange zoramitter fulgte Amuleks oppfordring om å omvende seg. Da de angrende zoramittene ble kastet ut av landet av sine onde herskere og prester, ga nephittene og Ammons folk dem mat, klær og landeiendommer til odel og eie. Som følge av dette begynte lamanittene og uomvendte zoramitter å gjøre forberedelser til krig mot nephittene og Ammons folk.

Undervisningsforslag

Alma 34:1-14

Amulek underviser zoramittene om Jesu Kristi forsoning

Skriv følgende utsagn på tavlen før leksjonen begynner. Be elevene skrive i notatbøker eller på ark om de tror hvert utsagn er sant eller usant.

  1. Da Jesus Kristus sonet for menneskehetens synder, led han bare for rettferdige mennesker.

  2. Alle mennesker trenger forsoningen for å bli frelst.

  3. Enhver kan sone eller betale for en annens synder.

Når elevene har fått tilstrekkelig tid til å skrive sine svar, kan du minne dem på at Alma lærte en gruppe zoramitter å motta Guds ord og utøve tro på Jesus Kristus (se Alma 32-33). Gi et sammendrag av Alma 34:1-7 ved å forklare at Amulek etterfulgte Alma ved å bære sitt vitnesbyrd om Frelseren. Be elevene granske Amuleks læresetninger i Alma 34:8-9, 11 stille, for å finne formuleringer som viser om hvert utsagn på tavlen er sant eller usant. Deretter gjennomgår dere uttalelsene som klasse. De riktige svarene er:

  1. Usant – “Han skal sone for verdens synder” (Alma 34:8).

  2. Sant – “En forsoning [må] finne sted, ellers må hele menneskeheten uunngåelig gå til grunne” (Alma 34:9).

  3. Usant – “[Det finnes] ikke noe menneske som ved å ofre sitt eget blod kan sone for en annens synder” (Alma 34:11).

Når elevene har diskutert svaret på utsagn 3, kan du spørre:

  • Hvorfor tror du Jesus Kristus er den eneste som kunne sone for verdens synder?

For å hjelpe elevene å besvare dette spørsmålet, kan du be dem lese Alma 34:10, 14 stille. Les så følgende uttalelse av eldste Russell M. Nelson i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Russell M. Nelson

“Hans forsoning er uendelig – uten ende. Den var også uendelig i den forstand at alle mennesker ville bli frelst fra en død som aldri tok slutt. Den var uendelig når det gjelder hans enorme lidelse… Den var uendelig i omfang – den skulle utføres en gang for alle. Og forsoningens barmhjertighet strekker seg ikke bare til et uendelig antall mennesker, men også til et uendelig antall verdener som ble skapt av ham. Den var uendelig utover en hvilken som helst menneskelig målestokk eller menneskelig forståelse.

Jesus var den eneste som kunne tilveiebringe en slik uendelig forsoning fordi han var født av en dødelig mor og en udødelig Fader. På grunn av denne unike fødselsrett var Jesus et uendelig vesen” (“Forsoningen”, Lys over Norge, jan. 1997, 32).

“Ifølge evig lov, krevde denne forsoning et personlig offer av en udødelig person som ikke var underlagt døden. Likevel måtte han dø og ta opp sitt eget legeme igjen. Frelseren var den eneste som kunne gjøre dette. Av sin mor arvet han muligheten til å dø. Av sin Fader fikk han makt over døden” (“Constancy amid Change”, Ensign, nov. 1993, 34).

  • Hvordan hjelper Amuleks læresetninger og uttalelsene av eldste Nelson oss å forstå hvorfor Jesus Kristus var den eneste som kunne sone for verdens synder?

  • Hvordan vil du oppsummere hva du så langt har lært om Jesu Kristi forsoning av Alma 34? (Elevene kan foreslå andre sannheter, men forsikre deg om at de forstår at Jesu Kristi altomfattende og evige forsoning gjør frelse mulig for hele menneskeheten.)

For å hjelpe elevene å få en enda bedre forståelse av forsoningens nødvendighet i vår himmelske Faders frelsesplan, kan du vurdere å bruke følgende aktivitet. Det kan være lurt å tilpasse denne aktiviteten til de behov og interesser elevene du underviser har.

Skriv følgende setning på tavlen: Forestill deg livet uten …

Hold opp en gjenstand som mange unge mennesker setter pris på (for eksempel en mobiltelefon), og spør:

  • Hvordan kan du tenke deg at livet ville vært uten denne gjenstanden?

Hold deretter opp en flaske eller et glass med vann (eller noe annet som er viktig for å opprettholde livet).

  • Hvordan ville livet vært uten vann?

Når elevene har drøftet nødvendigheten av vann, fullfører du setningen på tavlen slik at den lyder som følger: Forestill deg livet uten Jesu Kristi forsoning.

  • Hvordan ville livet vært annerledes uten Jesu Kristi forsoning? (Gi elevene tid til å tenke på dette spørsmålet før du ber om svar. Hvis tiden tillater det, kan det være lurt å be dem skrive svar på dette spørsmålet.)

Alma 34:15-41

Amulek lærer zoramittene hvordan de kan utøve tro til omvendelse

Påpek at selv om Jesus Kristus utførte forsoningen for alle mennesker, mottar vi ikke automatisk alle dens velsignelser. Amulek forkynte hva vi må gjøre for å motta alle de velsignelser som er gjort tilgjengelig ved forsoningen. Be elevene lese Alma 34:15-17 stille, og finne et uttrykk som Amulek brukte fire ganger. (“Tro til omvendelse.”)

  • Hva kan vi lære av Alma 34:15-17 om hva må vi gjøre for å motta forsoningens fulle velsignelser? (Forviss deg om at elevene forstår at for å motta forsoningens velsignelser, må vi utøve tro til omvendelse.)

  • Hva tror du det vil si å utøve tro til omvendelse?

For å hjelpe elevene å forstå hva det vil si å utøve tro til omvendelse, kan du lese følgende uttalelse av president Dieter F. Uchtdorf i Det første presidentskap:

“Vi må ha sterk tro på Kristus for å være i stand til å omvende oss… Tro på Kristus vil forandre våre tanker, vår tro og oppførsel som ikke er i harmoni med Guds vilje… Omvendelse vil si forandring i sinn og hjerte – vi slutter å gjøre det som er galt, og vi begynner å gjøre det riktige” (“Punktet for trygg retur,” Ensign eller Liahona, mai 2007, 100).

  • Hvorfor det er viktig å forstå at omvendelse krever at vi ikke bare slutter å gjøre det som er galt, men at vi begynner å gjøre ting som er rett?

  • Hva sier Alma 34:16 om hva som skjer når vi utøver tro til omvendelse?

  • Hva skjer dersom vi ikke utøver tro til omvendelse? (Du kan gjerne forklare at å være “utsatt for hele den lov som rettferdigheten forlanger” betyr å lide alle konsekvenser for våre synder og å miste det evige livs velsignelse.)

  • Hva sier Alma 34:17 er én ting vi kan gjøre for å utøve tro til omvendelse?

Be elevene lese Alma 34:17-28 stille. Be dem se etter hva Amulek lærte zoramittene om bønn, herunder når vi skulle be og hva vi skulle be om.

  • Hva underviste Amulek om bønn som er relevant for ditt liv? Hvorfor tror du bønn er en viktig del av det å utøve tro til omvendelse?

  • Amulek sa at våre bønner ikke vil være til noen hjelp hvis vi ikke hjelper menneskene rundt oss (se Alma 34:28). Hvorfor tror du dette er riktig?

For å hjelpe elevene å overveie flere måter å utøve tro til omvendelse på, kan du be dem svare på følgende spørsmål:

  1. En ung mann har lagt seg til en vane med å bruke upassende språk. Hvordan kan han vise tro til omvendelse for å bli fri fra denne vanen? (Svarene kan omfatte å be Gud om hjelp, be familiemedlemmer og venner om hjelp og å delta i aktiviteter som innbyr Ånden.)

  2. En ung kvinne og en ung mann har innledet et upassende forhold. De har følt Den hellige ånd tilskynde dem til å avslutte dette forholdet umiddelbart. Hvordan kan det å følge denne tilskyndelsen vise tro til omvendelse? Hva annet kan de måtte gjøre for å sikre at de er på veien til fullstendige omvendelse? (Noen mulige svar kan være å søke veiledning fra biskopen eller grenspresidenten og be om styrke og tilgivelse.)

  • Hva vil det si å utsette? Hva er noen grunner til at vi utsetter?

Be elevene lese Alma 34:33 stille, på jakt etter noe Amulek advarte og ba zoramittene ikke utsette å gjøre. Be noen elever bytte på å lese høyt fra Alma 34:32-35. Mens de leser, kan du be klassen se etter konsekvensene av å utsette vår omvendelse. Når elevene rapporterer hva de har lært, skriver du følgende sannhet på tavlen: Dette liv er den tiden vi har til å forberede oss til å møte Gud.

  • Hvordan vil du forklare denne sannheten for en annen?

  • Tenk deg at du har en venn som er bevisst ulydig mot noen bud, men har tenkt å omvende seg senere. Hva ville du lært denne vennen basert på det du har lært av Alma 34:32-35?

Forklar at Amulek ikke bare advarte mot konsekvensene av å utsette omvendelse, han underviste også om velsignelsene ved å velge å omvende seg nå. Be elevene lese Alma 34:30-31 stille og finne denne velsignelsen.

  • Hvilken forsikring gis i Alma 34:31 til dem som omvender seg nå? (“[Da] skal den store forløsningsplan straks bli virksom for dere.”)

Les følgende uttalelse av president Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum:

“Du trenger ikke vite alt før forsoningens kraft vil fungere for deg. Ha tro på Kristus, og den begynner å virke den dagen du spør!” (“Vasket ren,” Lys over Norge, juli 1997, 8).

  • Hvordan hjelper det oss å forstå denne forsikringen? På hvilke måter har du følt forsoningen begynne å virke for deg når du har begynt å stole på den?

Les følgende uttalelse av president Harold B. Lee. Be elevene lytte etter hva president Lee kalte “det viktigste bud”.

“Hvis du nå har begått feil, så la dagen i dag være begynnelsen til en forandring av din livsførsel. Vend deg bort fra det gale du har gjort. Det viktigste av alle Guds bud er det som du har vanskeligst for å holde i dag. Hvis det gjelder uærlighet, hvis det gjelder manglende kyskhet, hvis det gjelder forfalskning, ikke å si sannheten, så er i dag tidspunktet du skal arbeide på dette helt til du har blitt i stand til å overvinne denne svakheten… Overvinn dette, og så begynner du på det neste som er vanskeligst for deg å holde” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Harold B. Lee [2000], 30).

  • Hva sier president Lee er det viktigste budet? Hvorfor?

Skriv følgende ufullstendige utsagn på tavlen. Be elevene fullføre dem i sine notatbøker eller skriftstudiedagbøker.

I dag er det viktigste budet for meg …

Jeg vil begynne nå å utøve tro til omvendelse ved å …

Alma 35

Omvendte zoramitter drar for å bo blant de rettferdige

Gi et sammendrag av Alma 35 ved å forklare at mange zoramitter omvendte seg fra sine synder. De ble kastet ut av landet av sine ugudelige herskere og prester, og de dro for å bo i Jershons land sammen med Ammons folk. Ammons folk ga dem landeiendom, og nephittene sendte sine hærstyrker for å beskytte dem.

Bær vitnesbyrd om at vi kan motta velsignelsene av Frelserens forsoning så snart vi utøver tro til omvendelse. Oppfordre elevene til å følge Ammons folk og nephittenes eksempel ved å vise vennlighet og gi støtte til dem som ønsker å omvende seg.