Bibliotek
Leksjon 150: Ether 12:23-41


Leksjon 150

Ether 12:23-41

Innledning

I ydmyk bønn uttrykte Moroni en bekymring. Han bekymret seg for den svakhet han oppfattet i det han hadde skrevet og i nedtegnelsene til andre profeter i Mormons bok. Herren svarte med et løfte om å styrke dem som ydmyker seg og har tro på ham.

Undervisningsforslag

Ether 12:23-41

Moroni lærer oss at tro, håp og kjærlighet er avgjørende for frelse.

Skriv ordet sterk på én side av tavlen og ordet svak på den andre siden. Gi elevene tid til å tenke over hva de føler er deres sterke sider. Deretter ber du dem tenke på noen av sine svakheter eller mangler. Be dem om å rekke opp hånden hvis de ønsker å gjøre sine svakheter til styrke. Forklar at Moroni underviste oss om hvorfor vi har svakheter, og hvordan vi kan overvinne dem.

Be en elev lese Ether 12:23-25 høyt. Be klassen følge med, og finne svakheter Moroni følte han og andre forfattere i Mormons bok hadde. Før elevene leser, kan det være lurt å forklare at ordet hedningefolkene i disse versene refererer til folk som ville leve i hedningenasjonene i de siste dager.

  • Hva var Moroni bekymret for ville skje på grunn av svakheten hos dem som skrev Mormons bok?

Be elevene lese stille Herrens svar til Moronis bekymring i Ether 12:26-27. Be dem om å lete etter en grunn til at Gud gir oss svakheter. Påpek at Ether 12:27 er et Kjenn Skriftene-skriftsted. Du kan gjerne oppfordre elevene til å markere dette skriftstedet på en spesiell måte slik at de lett vil kunne finne det igjen.

For å hjelpe elevene å forstå bedre begrepet svakhet slik det brukes i disse versene, ber du en elev lese følgende uttalelse av eldste Neal A. Maxwell i De tolv apostlers quorum. Før uttalelsen blir lest, ber du klassen lytte etter de to typer svakhet som eldste Maxwell kommenterte.

Bilde
Eldste Neal A. Maxwell

“Når vi leser i Skriftene om menneskenes ‘svakheter’, omfatter dette begrepet den … svakhet som er nedlagt i menneskets natur, hvor kjødet har en uopphørlig innvirkning på ånden (se Ether 12:28-29). Svakhet omfatter imidlertid også våre særegne svakheter, som det er forventet at vi skal overvinne (se L&p 66:3; Jakobs bok 4:7). Livet har det med å avsløre disse svakhetene” (Lord, Increase Our Faith [1994], 84).

  • Hva er de to typer menneskelig svakhet vi leser om i Skriftene, ifølge eldste Maxwell? (Du må kanskje forklare at uttrykket “menneskets natur” refererer til svakhet som følge av Adam og Evas fall, eller med andre ord, de svakheter knyttet til “det naturlige menneske” som omtales i Mosiah 3:19.)

Minn elevene på at Skriftene noen ganger indikerer et prinsipp ved hjelp av ordene hvis og da. Ordet hvis introduserer noe vi må gjøre, og da introduserer en forklaring på hva som vil skje som følge av våre handlinger. Be elevene gjennomgå Ether 12:27 stille, på jakt etter “hvis-da”-prinsippene i dette verset. Elevene skulle finne følgende prinsipper (skriv dem på tavlen):

Hvis vi kommer til Jesus Kristus, da vil han vise oss vår svakhet.

Hvis vi ydmyker oss og utøver tro på Herren, da vil han la det svake bli til styrke for oss.

  • Hvorfor tror du det er viktig for oss å være oppmerksom på våre svakheter?

  • Pek på uttrykket “komme til Jesus Kristus” i første prinsipp. Hva er noe vi kan gjøre for å “komme til Jesus Kristus”? (Svarene kan omfatte at vi kan be, faste, omvende oss, studere Skriftene, delta i gudsdyrkelse i templet, tjene andre og søke å utvikle Kristus-lignende egenskaper. Det kan være lurt å påpeke at i de fleste tilfeller betyr det å overvinne en svakhet at i tillegg til å søke Herrens hjelp, må vi også gjøre vår del.)

  • Hva forteller det andre prinsippet oss vil skje hvis vi velger ikke å ydmyke oss og utøve tro på Jesus Kristus? (Våre svakheter vil forbli hos oss fordi vi har nektet å la Herrens nåde hjelpe oss å overvinne dem.)

  • Hva tror du menes med setningen “min nåde er tilstrekkelig for… alle… som ydmyker seg for meg”? (For å hjelpe elevene å besvare dette spørsmålet, må du kanskje forklare at nåde er en “guddommelig hjelp eller styrke, gitt gjennom Jesu Kristi store barmhjertighet og kjærlighet” og gjort mulig ved forsoningen [Veiledning til Skriftene, “Nåde”]. Denne forløsende kraft, eller hjelp, vil aldri gå tom – uansett hvor mange folk som benytter seg av den.)

Oppmuntre elevene til å fortelle om opplevelser de har hatt når Herren har hjulpet dem (eller noen de kjenner) til å overvinne en svakhet. (Minn elevene på at de ikke skulle fortelle om erfaringer som er for personlige eller private.) Du kan også godt fortelle om en erfaring du selv har hatt.

For å oppmuntre til anvendelse av prinsippene som undervises i Ether 12:27 kan du skrive følgende setninger på tavlen:

1. Gjenkjenne min svakhet 
2. Ydmyke meg 
3. Utøve tro på Jesus Kristus

Oppmuntre elevene til å skrive disse uttrykkene i sine notatbøker eller skriftstudiejournaler. Under de riktige uttrykkene skriver de (1) en svakhet de føler de har, (2) en måte de kan ydmyke seg på, og (3) en måte de kan utøve tro på Jesus Kristus på slik at de kan få hans hjelp, eller nåde, for å overvinne svakheten de har skrevet ned. Forsikre elevene om at når de følger opp det de har skrevet, vil Herren la “det svake bli til styrke for dem” (Ether 12:27).

Be elevene lese Ether 12:26, 28 stille, og se etter hvordan Herren videre svarte på Moronis bekymringer for sin svakhet.

Vis til utsagnet “dårer spotter, men de skal sørge” (Ether 12:26).

  • Basert på det vi har studert i dag, hvorfor tror du det er dumt å spotte andres svakheter?

Påpek at Ether 12:26 nevner saktmodighet. (Det kan være lurt å forklare at å være saktmodig er å være ydmyk og lærevillig, og å være tålmodig i tider med lidelse.)

  • Hvorfor tror du vi trenger å være ydmyke for å overse andres svakheter?

Før du fortsetter, understreker du at hvis vi er ydmyke, kan vi motta Herrens nåde til å hjelpe oss å overse andres svakheter.

Oppsummer Ether 12:29-32 ved å forklare at Moroni underviste i viktigheten av å utøve tro og ha håp og kjærlighet. Du kan gjerne påpeke at “kjærligheten er Kristi rene kjærlighet” (Moroni 7:47).

Be elevene lese Ether 12:33-35 stille, mens de leter etter grunner til hvorfor det er viktig å utøve nestekjærlighet når de blir konfrontert med andres svakheter.

  • Hva er en konsekvens vi vil møte hvis vi ikke har kjærlighet, ifølge Ether 12:34?

Som avslutning kan du be elevene lese Ether 12:38-41 stille. Be dem skrive i notatbøkene eller skriftstudiejournalene hva de gjør for å svare på invitasjonen som er nedtegnet i Ether 12:41 – “Søke denne Jesus som profetene og apostlene har skrevet om”.

Bær vitnesbyrd om at når vi ydmyker oss og utøver tro på Jesus Kristus, vil han “la det svake bli til styrke for [oss]” (Ether 12:27). Oppmuntre elevene til å følge opp planene de har skrevet. Du kan også oppmuntre dem til å søke Herrens hjelp med å utøve nestekjærlighet når de blir konfrontert med andres svakheter.

Kjenn Skriftene – Ether 12:27

For å hjelpe elevene å lære utenat Ether 12:27, kan du skrive følgende ord på tavlen og be elevene kopiere dem på et ark:

Hvis… kommer… vise… svakhet… gir… svakhet… ydmyke… nåde… alle mennesker… ydmyker… hvis… ydmyker… tro… svake… styrke.

Be elevene lese Ether 12:27 stille, og legge merke til disse ordene. Deretter ber du dem fremsi så mye av verset som de kan ved å bare se på ordene på papiret. Oppmuntre elevene til å legge papiret et sted de vil finne det senere i dag eller i morgen (for eksempel i en lomme eller i Skriftene). Oppfordre dem til å repetere Ether 12:27 hver gang de ser papiret inntil de har lært skriftstedet utenat.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Ether 12:27. “[Jeg vil] vise dem deres svakhet”

Eldste Bruce C. Hafen i De sytti antydet at vår kamp for å overvinne svakhet er sentral i vår hensikt her på jorden:

“Faderens plan utsetter oss for fristelser og lidelser i denne falne verden…

Så om du har problemer, trenger du ikke anta at det er noe galt med deg. Det å kjempe med problemer er det sentrale i meningen med livet. Når vi nærmer oss Gud, vil han vise oss våre svakheter og gjennom dem gjøre oss klokere og sterkere. Hvis dere ser mer av deres svakheter, betyr det bare at dere beveger dere nærmere ham, ikke lenger vekk” (“Forsoningen – alt for alt,” Ensign eller Liahona, mai 2004, 97).

Følgende historie er om en ung mann som opplevde en oppfyllelse av Herrens løfte i Ether 12:27:

Alle unge menn i Kirken oppfordres til å oppnå mål gjennom Plikt overfor Gud, og i noen områder gjennom speiderprogrammet. Jonathan Perez’ foreldre var opptatt med å sørge for sin store familie, og vennene hans gjorde narr av hans innsats for å oppnå Eagle-graden i speiderprogrammet. Til tross for disse vanskelighetene satte Jonathan et mål og gikk i gang. Over tid, og med hjelp og støtte fra sine ledere i Unge menn nådde han sitt mål. Han skrev: “Denne erfaringen har lært meg at uansett hvilke hindringer eller utfordringer som kommer i min vei, vil Herren hjelpe meg å overvinne min utilstrekkelighet og svakhet (Ether 12:27). Det spiller ingen rolle hvilken bakgrunn vi kommer fra, eller om vi er rike eller fattige. Vi kan nå våre mål fordi vi har Herren ved vår side” (Jonathan Perez, “An Honor Earned,” New Era, nov. 2007, 45).