Bibliotek
Leksjon 132: 3 Nephi 24-26


Leksjon 132

3 Nephi 24-26

Innledning

Jesus Kristus oppfylte en befaling fra vår himmelske Fader om å gi nephittene noen profetier av profeten Malaki (se 3 Nephi 26:2). Disse profetiene forkynte at medlemmer av Israels hus måtte omvende seg og vende tilbake til Herren som forberedelse til Frelserens annet komme. Jesus Kristus forklarte også for nephittene “alle ting, helt fra begynnelsen og like ned til den tid da han skulle komme i sin herlighet” (3 Nephi 26:3). Mormon sa at de som tror på Mormons bok, vil få enda større ting tilkjennegitt (se 3 Nephi 26:9).

Undervisningsforslag

3 Nephi 24:1-6

Jesus Kristus siterer Malakis profeti om det annet komme

Innled leksjonen med å holde opp en fyrstikk og et såpestykke (eller lag en tegning på tavlen av ild og et såpestykke). Spør elevene hva ild og såpe har til felles. (Såpe og ild kan begge brukes til å rense, eller som rensemidler.)

Forklar at Jesus Kristus oppfylte en befaling fra Faderen (se 3 Nephi 26:2) om å gi nephittene noen av Malakis profetier, en profet i Det gamle testamente som bodde i det hellige land ca 170 år etter at Lehi og hans familie forlot Jerusalem. Be elevene lese 3 Nephi 24:1-3 stille, og se etter noen Malaki sammenlignet med “smelterens ild” og “tvetterens lut”.

  • Hvem blir sammenlignet med smelterens ild og tvetterens lut? (Jesus Kristus.)

  • Hvilken hendelse beskrives i disse versene? (“Den dagen han kommer.” Med andre ord, Jesu Kristi annet komme. For å hjelpe elevene å svare på dette spørsmålet, kan du gjerne foreslå at de skumleser kapittelsammendraget eller fotnotene.)

  • Hva antyder sammenligningen av Jesus Kristus med ild og såpe at vil finne sted ved hans annet komme? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men de skulle finne frem til følgende sannhet: Ved sitt annet komme vil Jesus Kristus rense verden. Du kan gjerne be elevene skrive denne sannheten i Skriftene ved siden av 3 Nephi 24:2-3.)

Forklar at en smelter bruker ild til å varme opp et metall som sølv eller gull, til det blir flytende. Oppvarmingen gjør at slagg, eller urenheter, stiger til overflaten av det flytende metallet, hvor smelteren kan fjerne dem og dermed rense metallet for urenheter. En tvetter er en som vasker eller bleker stoffer ved hjelp av såpe. Du må kanskje også forklare at “Levis sønner” var prestedømsbærere i det gamle Israel. I dag kan uttrykket brukes om dagens prestedømsbærere (se L&p 84:33-34).

Be en elev lese 3 Nephi 24:5-6 høyt. Be klassen følge med og finne ut hvem som vil bli tilintetgjort ved Frelserens annet komme, og hvem som ikke vil bli tilintetgjort. (Du kan gjerne forklare at uttrykket “Jakobs sønner” brukes om Herrens paktsfolk i Israels hus.)

  • Hva sier 3 Nephi 24:5 om hva Jesus Kristus vil gjøre ved sitt annet komme? (Selv om elevene kan bruke ulike ord, bør de peke på følgende sannhet: Jesus Kristus vil tilintetgjøre de ugudelige ved sitt annet komme.)

3 Nephi 24:7-18

Jesus Kristus siterer Malakis læresetninger om hvordan Israels hus kan vende tilbake til Herren

Be elevene forestille seg at de har en nær venn eller et familiemedlem som sliter med å føle Herrens kjærlighet og innflytelse og opprettholde et vitnesbyrd om evangeliet.

  • Hva ville du gjort for å prøve å hjelpe vedkommende?

Be elevene lese 3 Nephi 24:7 stille, og be dem merke seg Herrens råd til dem som hadde begynt å vike bort fra ham og fra å holde sine pakter med ham.

  • Hva tror du det betyr at folket hadde “veket bort” fra Herrens ordinanser? (De holdt ikke lenger evangeliets pakter og ordinanser.)

  • Hvilket løfte ga Herren til dem som ikke holdt sine pakter? (“Vend om til meg så vil jeg vende meg til dere.”)

  • Hva tror du det vil si å “vende om” til Herren? Hva tror du det betyr at Herren vil “vende [seg] til” dem som vender om til ham?

Skriv følgende prinsipp på tavlen: Hvis vi vil vende tilbake til Herren, vil han vende tilbake til oss.

  • Hva lærer dette prinsippet deg om vår himmelske Fader og Jesus Kristus?

Skriv på tavlen Vend om til Herren. Be elevene lese 3 Nephi 24:8-12 stille, og se etter én måte Herren sa at folket kunne vende om til ham på. Mens elevene svarer, skriver du betale tiende og offergaver under Vend om til Herren.

  • Hvordan er villighet til å betale tiende en indikasjon på at noen har vendt sin kjærlighet og hengivenhet til Herren?

Be en elev lese følgende uttalelse av president Gordon B. Hinckley:

“Vi kan betale vår tiende. Det er ikke så mye et spørsmål om penger som et spørsmål om tro” (“Let Us Move This Work Forward,” Ensign, nov. 1985, 85).

  • Hvordan er vår villighet til å betale tiende og offergaver en indikasjon på vår tro på Herren?

Gi elevene tid til å gjennomgå 3 Nephi 24:10-12 stille. Be dem merke seg Herrens løfter til dem som betaler en full og ærlig tiende.

  • På hvilke måter har du blitt velsignet som følge av at du har betalt tiende? Hvordan er dette eksempler på at “himmelens luker” blir åpnet for deg?

Gi et sammendrag av 3 Nephi 24:13-18 ved å forklare at i disse versene påpekte Herren at noen i det gamle Israel hadde stilt spørsmål ved behovet for å holde evangeliets ordinanser. De klaget over at de stolte og ugudelige syntes å blomstre til tross for sin urettferdighet. I 3 Nephi 24:16 svarte Herren at en “minnebok” skulle føres der navnene på de troende skulle skrives (se L&p 85:7-9; 128:6-7; Moses 6:5-8). Herren antydet så at når han kommer igjen, vil han bevare de trofaste og spare dem for seg selv som en skatt, eller sine “juveler”.

  • Hvordan er det en velsignelse å vite at Herren vil bevare de trofaste og gjøre dem til sin skatt?

  • Hvilke ord eller uttrykk i 3 Nephi 24:16 beskriver dem som Herren vil spare som sin skatt? (“Dem som fryktet Herren” og som “æret hans navn”.)

Skriv frykte Herren og ære Herrens navn under Vend om til Herren. (Det kan være lurt å forklare at i denne sammenhengen betyr ordet frykt ærbødighet eller respekt.) Be elevene svare på følgende spørsmål i sine notatbøker eller skriftstudiedagbøker:

  • Tenk over hvordan du ligger an når det gjelder å betale tiende og offergaver og tenke på Kristus. På hvilke måter kan du “vende om” til ham eller forbedre deg på disse områdene?

3 Nephi 25

Jesus Kristus siterer Malakis profeti om at Elijah skulle vende tilbake før det annet komme

Be en elev lese 3 Nephi 25:1-3 høyt. Be klassen følge med, og se etter en grunn til at det annet komme vil være en velsignelse for dem som er trofaste mot Jesus Kristus. Be elevene fortelle hva de kommer frem til. Du må kanskje forklare at i 3 Nephi 25:1 sikter ordet rot sannsynligvis til forfedre og ordet gren til etterkommere. Følgelig vil ikke de ugudelige kunne nyte velsignelsene ved å være beseglet til sine forfedre og etterkommere i det neste liv. I 3 Nephi 25:2 sikter uttrykket “kalver på båsen” til kalver som er trygge, godt foret og tatt vare på. Herren lover at han likeledes vil beskytte og ta vare på dem som “frykter [hans] navn”.

Forklar at Malaki profeterte om en hendelse som skulle finne sted før det annet komme, og som ville omfatte den gammeltestamentlige profeten Elijah. Be en elev lese 3 Nephi 25:5-6 høyt, og be klassen se etter hva Elijah ville gjøre for å bidra til å forberede verden for Herrens komme.

Spør elevene hva de vet om Elijahs tilbakekomst til jorden som en del av evangeliets gjengivelse. Du kan gjerne supplere svarene deres ved å forklare at den 3. april 1836 viste Elijah seg for Joseph Smith og Oliver Cowdery i det nylig innviede Kirtland tempel (se L&p 110:13-16). Elijah gjenga da prestedømsnøklene som trengs for å besegle familier for evig i Herrens hellige templer. Ved hjelp av slektsforskning finner vi frem til familiemedlemmer som det kan utføres tempelordinanser for.

  • Hva tror du det betyr at Elijah skulle “vende fedrenes hjerter til barna og barna til fedrene”?

  • Hvordan er det en velsignelse for deg å vite at du kan bli beseglet til din familie for evigheten?

Bær vitnesbyrd om at når vi vender vårt hjerte til forfedrene gjennom slektshistorie og tempelarbeid, bidrar vi til å forberede jorden for Jesu Kristi annet komme.

3 Nephi 26:1-12

Jesus Kristus forklarer Skriftene, og Mormon lærer hva som må gjøres for å motta de større ting Frelseren åpenbarte

Gi et sammendrag av 3 Nephi 26:1-5 ved å forklare at etter at Frelseren hadde formidlet Malakis profetier, lærte han folket “alt som skulle skje på jordens overflate” fra Skapelsen til den endelige dom (3 Nephi 26:3-4).

Be en elev lese 3 Nephi 26:6-8 høyt, og be klassen se etter hvor mye av det Jesus Kristus forkynte, som ble nedtegnet i Mormons bok. Be så elevene lese 3 Nephi 26:9-11 stille, og se etter årsaken til at Mormon ikke tok med alt som Frelseren lærte nephittene, i sin forkortelse. Understrek at ordet tro i disse versene innebærer at vi må handle ifølge de læresetninger og prinsipper Gud har åpenbart, og ikke bare håpe at de er sanne.

  • Hva sier 3 Nephi 26:9 om hva Herren lover dem som tror og handler ifølge det han har åpenbart? (Når elevene svarer, bør du fremheve at hvis vi tror og handler ifølge det Gud har åpenbart, forbereder vi oss til å motta større åpenbaring.)

  • Hvorfor tror du det er nødvendig at vi tror på de sannheter vi allerede har mottatt, før vi kan motta ytterligere sannhet?

  • Hvordan kan vi vise at vi tror på det Herren har åpenbart?

Lov elevene at hvis de trofast studerer og anvender prinsippene i Mormons bok, vil de få større forståelse av evangeliet. Hjelp elevene å grunne på hvor godt de mottar sannhetene i Mormons bok, ved å be dem svare på følgende spørsmål i sine notatbøker eller skriftstudiedagbøker (det kan være lurt å skrive disse spørsmålene på tavlen):

  • Hva gjør du i ditt liv som viser din tro på Mormons bok?

  • Når har du mottatt personlig åpenbaring ved å lese Mormons bok med ærlig hensikt?

3 Nephi 26:13-21

Frelseren avslutter sitt jordiske virke blant nephittene, og hans disipler følger hans eksempel i sin tjenestegjerning

Forklar at i 3 Nephi 26 sammenfattet Mormon resten av Frelserens virke blant nephittene. Be elevene lese 3 Nephi 26:13-16 stille. Du kan gjerne foreslå at de markerer noe av det Frelseren gjorde som Mormon valgte å fremheve.

Hvis tiden tillater det, kan du be elevene gjennomgå og grunne på sine notater og markeringer i Skriftene etter sitt studium av 3 Nephi 11-25. Be dem merke seg læresetninger og hendelser fra Frelserens virke blant nephittene som er betydningsfulle eller minneverdige for dem. Be noen elever uttrykke sine tanker og følelser med hensyn til Frelserens virke blant nephittene.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

3 Nephi 24:11. Velsignelser ved å adlyde tiendeloven

President Gordon B. Hinckley sa:

“Herren har lovet at han vil skremme fortæreren for vår skyld… Kan det ikke være slik at denne irettesettelsen av fortæreren kan gjelde våre forskjellige anstrengelser og bekymringer?

Vi har den store velsignelse i form av visdom, kunnskap, til og med kunnskapens skjulte skatter. Vi er lovet at vårt land skal være et herlig land hvis vi bare vil vandre i lydighet mot hans lov. Jeg kan tolke ordet land som folk, at de som vandrer i lydighet, skal være et tiltalende folk. Hvilken storartet tilstand å være et tiltalende folk som andre vil beskrive som velsignet!” (“Tithing: An Opportunity to Prove Our Faithfulness,” Ensign, mai 1982, 40).

3 Nephi 25:1-6. “Jeg sender dere Elijah”

President Joseph Fielding Smith kommenterte at Elijah viste seg for profeten Joseph Smith og Oliver Cowdery:

“Det er interessant å merke seg at 3. april 1836 feiret jødene påske og lot dørene til sine hjem stå åpne i påvente av Elijahs komme. Den dagen kom Elijah, ikke til jødenes hjem, men til templet i den lille byen Kirtland… til to ydmyke Herrens tjenere” (Church History and Modern Revelation, 4 bind [1946], 3:84).

Da han uttalte dette, henviste president Smith til en tradisjon blant det jødiske folk, som tror på Malakis profeti om at Elijah skal komme tilbake (se Malaki 4:5-6). Hver påske har mange trofaste jødiske familier et påskemåltid og dekker på en ekstra plass ved bordet til Elijah. De lar sine dører stå åpne i tilfelle Elijah bestemmer seg for å slutte seg til dem.

Eldste Russell M. Nelson i De tolv apostlers quorum forklarte betydningen av Elijahs besøk i Kirtland tempel:

“Elijah kom tilbake til jorden i det første templet som ble bygget i denne evangelieutdeling, der han og andre himmelske sendebud, under Herrens ledelse, overdro spesielle nøkler med prestedømsmyndighet til Den gjenopprettede kirke…

Elijah kom ikke bare for å stimulere til forskning etter forfedre. Han gjorde det også mulig for familier å bli knyttet sammen utover jordelivets grenser, for evig. Anledningen til å besegle familier for evig er faktisk den egentlige grunnen til vår slektsforskning” (“En ny innhøsting,” Lys over Norge, juli 1998, 34).

3 Nephi 25:1-6. “Lære om og oppleve Elijahs ånd”

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum sa:

“Jeg vil be Kirkens unge lære om og oppleve Elijahs ånd. Jeg oppfordrer dere til å studere, finne deres forfedre og forberede dere til å utføre stedfortredende dåp i Herrens hus for deres avdøde slektninger (se L&p 124:28-36). Og jeg oppfordrer dere til å hjelpe andre med sin slektshistorie.

Hvis dere tar imot denne oppfordringen med tro, vil deres hjerter vendes til fedrene. Løftene som ble gitt Abraham, Isak og Jakob, vil være innpodet i deres hjerter. Deres patriarkalske velsignelse, med sin angivelse av slektslinje, vil knytte dere til disse forfedrene og bli mer meningsfylt for dere. Deres kjærlighet og takknemlighet til deres forfedre vil vokse. Deres vitnesbyrd om og omvendelse til Frelseren vil bli dyp og varig. Og jeg lover at dere vil bli beskyttet mot djevelens voksende innflytelse. Hvis dere deltar i og elsker dette hellige arbeidet, vil dere bli beskyttet i deres ungdom og resten av livet” (“Barnas hjerter skal vendes,” Ensign eller Liahona, nov. 2011, 26-27).

3 Nephi 25:6. Barnas hjerter skal vendes til deres fedre

Ca 430 f.Kr. profeterte profeten Malaki at Elijah skulle vende tilbake til jorden “før Herrens dag kommer, den store og forferdelige” (Malaki 4:5). Denne profetien har så stor betydning at den finnes i Bibelen, Mormons bok, Lære og pakter og Den kostelige perle (se Malaki 4:5-6; 3 Nephi 25:5-6; L&p 2:1-3; Joseph Smith – Historie 1:37-39). Denne profetien viser at én hensikt med Elijahs tilbakekomst var å vende barnas hjerter til fedrene.

President Joseph Fielding Smith forklarte noen måter som barnas hjerter vendes til fedrene på:

Fedrene er våre døde forfedre som døde uten anledning til å motta evangeliet, men som fikk løfte om at tiden ville komme da dette privilegiet ville bli gitt dem. Barna er de som nå lever, som forbereder slektshistoriske data og som utfører de stedfortredende ordinansene i templene.

Å vende barnas hjerter til fedrene vil si at barna i sitt hjerte får en følelse eller et ønske som inspirerer dem til å lete etter opptegnelsene over sine døde. Dessuten er det nødvendig at de får et slikt ønske og en slik inspirasjon i sitt hjerte. Det må de nemlig ha for å kunne gå inn i Herrens hus og utføre det nødvendige arbeid for sine fedre som døde uten kunnskap om evangeliet eller uten anledning til å motta evangeliet i dets fylde” (Frelsende læresetninger, red. Bruce R. McConkie, 3 bind [1954-56], 2:110-11).