Bibliotek
Leksjon 137: Mormon 1-2


Leksjon 137

Mormon 1-2

Innledning

Selv om Mormon vokste opp i en tid med stor ondskap, valgte han å være trofast. På grunn av sin trofasthet ble han fortalt at han ville bli betrodd folkets hellige opptegnelser senere i livet. I en alder av 15 år ble han “besøkt av Herren” (Mormon 1:15). Han ønsket å hjelpe nephittene til å omvende seg, men på grunn av deres forsettlige opprør ble han forbudt av Herren å forkynne for dem. I så ung alder ble han utnevnt til å lede den nephittiske hær. Fordi mange av nephittene hadde mistet Den hellige ånd og andre gaver fra Gud, ble de overlatt til sin egen styrke mens de kjempet mot lamanittene.

Undervisningsforslag

Mormon 1:1-5

Mormon får vite at han en dag vil bli betrodd nephittenes hellige opptegnelser.

Skriv følgende spørsmål på tavlen før klassen begynner slik at elevene kan tenke over det etter hvert som de ankommer: Hvordan føler du deg når folk kaller deg en mormon?

Begynn leksjonen med å be elevene svare på spørsmålet på tavlen. Be en elev lese følgende uttalelse av president Gordon B. Hinckley:

Bilde
President Gordon B. Hinckley

“Selv om jeg av og til beklager at folk ikke kaller denne kirken ved sitt rette navn, er jeg glad for at det kallenavnet de bruker, er en hedersbetegnelse oppkalt etter en bemerkelsesverdig mann og en bok som gir et enestående vitnesbyrd om verdens Forløser.

Enhver som blir kjent med mannen Mormon ved å lese og grunne over hans ord, enhver som leser denne verdifulle historiesamlingen som ble satt sammen og bevart i stor grad av ham, vil innse at Mormon ikke er et skjellsord, men at det representerer det største gode – det gode som kommer fra Gud” (“Mormon Should Mean ‘More Good,’” Ensign, nov. 1990, 52-53).

For å hjelpe elevene å forstå sammenhengen i Mormon 1-2 forklarer du at 320 år etter at Frelseren viste seg for nephittene, levde nesten alle i landet i ugudelighet. På dette tidspunktet ble Ammaron, som hadde tjent som nedskriver, “drevet av Den Hellige Ånd (til å) skjul(e) de opptegnelser som var hellige” (se 4 Nephi 1:47-49). Omtrent samtidig besøkte Ammaron en 10 år gammel gutt som het Mormon og instruerte ham om hans fremtidige ansvar for opptegnelsene.

Be elevene lese Mormon 1:2 stille, på jakt etter ord og uttrykk Ammaron brukte for å beskrive Mormon. Be dem rapportere hva de finner ut. Skriv navnet Mormon på tavlen, og skriv svarene deres under. Du bør kanskje forklare at ordet forstandigbetyr rolig, seriøs og ettertenksom.

  • Hva tror dere vi skulle være forstandige i forhold til? (Svarene kan innbefatte å dele ut og motta nadverden, skriftstudium, kyskhet, og snakke og vitne om Frelseren.) Hvorfor skal vi være forstandige/sindige i forhold til disse tingene?

Forklar at en person kan være forstandig og sindig og fortsatt ha det gøy og le. Imidlertid forstår en forstandig og sindig person når man skal være munter, og når man skal være mer alvorlig.

  • Hva tror du det vil si å ha “et årvåkent blikk”?

Som en del av denne samtalen ber du en elev lese følgende forklaring av eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste David A. Bednar

“Når vi har et årvåkent blikk, ser vi, legger merke til, og adlyder omgående. Begge disse grunnleggende elementene – å iaktta og adlyde – er vesentlige i det å ha et årvåkent blikk. Og profeten Mormon er et imponerende eksempel på denne gaven i handling…

… Denne åndelige gaven, et årvåkent blikk, er så viktig for oss i den verden vi nå lever i og kommer til å leve i” (“Et årvåkent blikk,” Liahona, des. 2006, 14).

  • Hvordan kan evnen til raskt å se og adlyde Herrens råd hjelpe oss?

Be elevene skrive i notatbøker eller skriftstudiejournaler om noe de bør ta mer på alvor – noe de bør være mer nøkterne og sindige overfor. Be dem også føre opp rettledning fra Herren som de kan adlyde villigere. Oppmuntre dem til å prøve å være mer nøkterne, sindige og raske til å observere.

Be en elev lese Mormon 1:3-5 høyt, og be klassen finne Ammarons instrukser til Mormon.

  • Hva ba Ammaron Mormon gjentatte ganger om å gjøre?

  • Hvorfor tror du Mormon trengte å være nøktern, sindig og rask til å observere for å oppfylle disse ansvarsoppgavene?

Mormon 1:6-19

På grunn av folks bevisste opprør forbyr Herren Mormon å forkynne for dem.

Spør elevene om de noen gang har mistet noe de elsket høyt, eller blitt frastjålet noe verdifullt. Be noen få elever fortelle om sine erfaringer.

Oppsummer Mormon 1:6-12 ved å forklare at mens Mormon var i sin ungdom, var han vitne til flere slag mellom nephittene og lamanittene. Han ble også vitne til at ondskap spredde seg blant alle menneskene i landet.

Forklar at fordi nephittene ble så onde, mistet de dyrebare gaver fra Herren. Del klassen i to. Be den ene halvparten lese Mormon 1:13-14, 18 stille, på utkikk etter gaver som Herren begynte å trekke tilbake fra nephittene. Gi den andre halvparten i oppdrag å lese Mormon 1:14, 16-17, 19, på utkikk etter årsaker til at Herren tok disse gavene bort fra nephittene. Be elever fra hver gruppe om å presentere resultatene for klassen.

  • Hva skjer, i følge Mormon 1:13-14, når folk gjør opprør og vender seg bort fra Herren? (Elevene kan gi forskjellige svar. Vurder å oppsummere svarene deres ved å skrive følgende sannhet på tavlen: Når folk er ugudelige og vantro, mister de åndelige gaver som de har mottatt av Herren, og er ikke i stand til å motta Den hellige ånds innflytelse.)

Påpek at nephittenes opprør var ekstremt. Imidlertid gjelder dette prinsippet oss individuelt når vi er ulydige mot Guds bud.

Be en elev lese Mormon 1:15 høyt. Be klassen følge med, på jakt etter hva Mormon opplevde mens mange av nephittene mistet Guds gaver og Den hellige ånds påvirkning.

  • Hvorfor tror du Mormon var i stand til å ha åndelige opplevelser selv om han sto midt oppi stor ondskap?

Mormon 2:1-15

Mormon leder nephittenes hærstyrker og sørger over deres ugudelighet.

Be en elev som er 15 år gammel (eller omtrent 15 år gammel) om å lese Mormon 2:1-2 høyt. Be klassen om å se etter ansvarsoppgaver som ble gitt til Mormon da han var 15 år gammel (i sitt sekstende år). Be elevene forestille seg hvordan det ville være for en 15-åring å lede en hær.

  • På hvilken måte kan de egenskapene som nevnes i Mormon 2:1, ha hjulpet Mormon som hærfører?

Oppsummer Mormon 2:3-9 ved å fortelle elevene at lamanittene angrep nephittenes hærer med så stor kraft at nephittene ble skremt og trakk seg tilbake. Lamanittene drev dem fra sted til sted inntil nephittene var samlet på ett sted. Til slutt hold Mormons hær stand mot lamanittene og fikk dem til å flykte.

Be elevene lese Mormon 2:10-15 stille, på utkikk etter nephittenes åndelige tilstand etter disse slagene.

  • Hvorfor sørget nephittene? (Se Mormon 2:10-13. De sørget fordi de ikke var i stand til å beholde sine eiendeler. Med andre ord sørget de bare på grunn av konsekvensene av sine synder, ikke fordi de angret på sine handlinger.)

  • I følge Mormon 2:13-14, hvordan visste Mormon at folkets sorg ikke var en indikasjon på sann omvendelse?

For å hjelpe elevene å se forskjellen mellom “sorg… til omvendelse” og “de fordømtes sorg” skriver du følgende på tavlen:

De som sørger til omvendelse …

De som bare sørger på grunn av konsekvensene av synd …

Be elevene gjennomgå Mormon 2:12-15 og se etter hva som kjennetegner disse to gruppene. Be dem fortelle hva de finner ut. Svarene bør gjenspeile følgende sannheter:

De som sørger til omvendelse, anerkjenner Guds godhet og kommer til Kristus med et ydmykt hjerte.

De som bare sørger over konsekvensene av synd, fortsetter å gjøre opprør mot Gud.

Forklar at Mormon brukte uttrykket “de fordømtes sorg” (Mormon 2:13) for å beskrive sorgen til dem som lider på grunn av konsekvensene av sine handlinger, men som er uvillige til å omvende seg. Denne holdningen fører ikke til tilgivelse og fred. Den fører til fortapelse, noe som betyr at en person blir stoppet i sin fremgang mot evig liv.

Be elevene tenke over hvordan de reagerer når de innser at de har syndet. Oppmuntre dem til å komme til Frelseren med et ydmykt hjerte, slik at de kan bli tilgitt, oppleve fred og bli forsonet med Gud.

Mormon 2:16-29

Mormon henter platene og skriver en beretning om folkets ugudelighet.

Oppsummer Mormon 2:16-18 ved å forklare at mens slagene mot lamanittene fortsatte, befant Mormon seg i nærheten av en høyde kalt Shim, der Ammaron hadde gjemt nephittenes opptegnelser. Han fjernet Nephis plater og begynte å nedtegne det han hadde observert blant folket helt fra han var barn.

Be en elev lese Mormon 2:18-19 høyt. Be klassen følge med og finne Samuels beskrivelse av folkets åndelige tilstand på hans tid. Be dem også om å se etter hans personlige uttrykk for håp.

  • Hvordan beskrev Mormon de åndelige forhold på sin tid? (“En sammenhengende kjede av ugudelighet og avskyelighet.”)

  • Fra det du har lært om Mormon, hvorfor tror du han kunne være sikker på at han ville “bli løftet opp på den siste dag”? (Det kan være lurt å hjelpe elevene til å forstå at når Mormon snakket om å bli “løftet opp på den siste dag”, henviste han til det å oppstå og føres inn i Guds nærvær for å bo med ham for alltid.)

  • Hvordan er Mormons eksempel på rettferdighet nyttig for deg? (Elevene kan gi mange forskjellige svar. Deres svar skulle uttrykke følgende prinsipp: Vi kan velge å leve rettferdig, selv i et ondt samfunn. Du kan gjerne be en elev om å skrive denne sannheten på tavlen.)

  • Når har du sett venner eller familiemedlemmer stå fast i lydighet mot Guds vilje selv når de rundt dem ikke gjorde det?

Oppmuntre elevene til å tenke på et bestemt område av livet der de kan gjøre mer for å stå for det som er rett. Oppfordre dem til å skrive i notatbøkene eller skriftstudie-journalene sine om hvordan de ønsker å reagere neste gang de blir utfordret på det bestemte området. Bær vitnesbyrd om at vi, i likhet med Mormon, kan velge å leve rettferdig, og at Herren vil hjelpe oss å stå fast for det som er rett, selv når andre rundt oss ikke gjør det.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Mormon 1:1. “Jeg, Mormon”

Følgende liste fremhever aspekter ved Mormons liv og tjeneste:

  1. Hans far het Mormon (se Mormon 1:5).

  2. Han var oppkalt etter Mormons land, der Alma opprettet Kirken (se 3 Nephi 5:12).

  3. Han kalte en av sine sønner Moroni (se Mormon 6:6).

  4. Han var en direkte etterkommer etter Lehi (se 3 Nephi 5:20).

  5. Han ble besøkt av Frelseren (se Mormon 1:15).

  6. Han var en Jesu Kristi disippel (se 3 Nephi 5:13).

  7. Han var nephittisk hærfører (se Mormon 2:1).

  8. Han skrev i henhold til Guds vilje (se 3 Nephi 5:14).

  9. Han var vitne til nephittenes undergang (se Mormon 2:18-19; 3:16; 6:8-22).

Mormon 2:13-15. Sorg til omvendelse

Mormon sørget over sitt folk, for han så at “deres sorg førte ikke til omvendelse”, og han visste at “Herren ikke alltid ville tillate dem å glede seg i synd” (Mormon 2:13). President Spencer W. Kimball sa: “Uten omvendelse kan ingen tilgivelse finne sted, og uten tilgivelse står alle evighetens velsignelser i fare” (Tilgivelsens mirakel [1969], 111).

Eldste Bruce D. Porter i De sytti underviste om viktigheten av å føle sorg til omvendelse:

“Et sønderknust hjerte og en angrende ånd innebærer å oppleve ‘bedrøvelse etter Guds sinn [som] virker omvendelse’ (2 Korinterbrev 7:10). Dette skjer når vårt ønske om å bli renset fra synd er så altoppslukende at vårt hjerte verker av sorg, og vi lengter etter å føle fred med vår Fader i himmelen. De som har et sønderknust hjerte og en angrende ånd, er villige til å gjøre hva som helst Gud ber dem om, uten å nøle og helt uten motvilje. Vi slutter å gjøre ting på vår måte og lærer isteden å gjøre dem på Guds måte. Når vi underkaster oss på denne måten, kan forsoningen tre i kraft og sann omvendelse finne sted. Den angrende vil da oppleve Den hellige ånds helliggjørende kraft, som vil gi fred i samvittigheten og glede over å bli forlikt med Gud” (“Et sønderknust hjerte og en angrende ånd,” Ensign eller Liahona, nov. 2007, 32).