Bibliotek
Leksjon 47: Jakobs bok 5:52-77; Jakobs bok 6


Leksjon 47

Jakobs bok 5:52-77; Jakobs bok 6

Innledning

I forrige leksjon begynte elevene å studere Zenos’ allegori om de dyrkede og viltvoksende oliventrærne. I denne leksjonen skal de studere den siste delen av allegorien, der olivenhagens mester arbeider sammen med sine tjenere for siste gang for å hjelpe trærne å frembringe god frukt. De skal også studere Jakobs bok 6, der Jakob kommenterer allegorien og formaner sitt folk til å omvende seg.

Undervisningsforslag

Jakobs bok 5:52-60

I allegorien om de dyrkede og viltvoksende oliventrærne redder olivenhagens mester trærne og hjelper dem å frembringe god frukt

Før leksjonen tegner du tre trær på tavlen.

Bilde
tre oliventrær

Minn elevene på at i forrige leksjon begynte de å studere Zenos’ allegori om de dyrkede og viltvoksende oliventrærne i Jakobs bok 5. På slutten av den leksjonen frembragte alle trærne i olivenhagen vill frukt (se Jakobs bok 5:30-42). Dette symboliserte det store frafallet.

For å repetere forrige leksjon, kan du la elevene gå sammen to og to. Be hvert par diskutere sine svar på følgende ufullstendige utsagn (det kan være lurt å skrive disse utsagnene på tavlen):

  1. Olivenhagens mester symboliserer …

  2. Olivenhagens mesters innsats for å redde trærne sine symboliserer …

  3. En ting jeg har lært om Jesus Kristus av olivenhagens mesters ord eller handlinger, er …

  4. Da alle trærne og all frukten i olivenhagen ble dårlig, bestemte mesteren seg for å …

Når elevene har diskutert disse utsagnene som par, gjennomgår dere kort svarene deres som klasse. Når elevene rapporterer sine svar på de to første utsagnene, må du forvisse deg om at det er klart at olivenhagens mester symboliserer Jesus Kristus og at hans innsats for å redde sine trær, symboliserer Frelserens innsats for å hjelpe sitt folk tilbake til seg. Elevene kan komme frem med mye verdifull lærdom når de fullfører det tredje utsagnet. La elevene kontrollere sine svar på det fjerde utsagnet ved å se på Jakobs bok 5:51, som forteller oss at mesteren bestemte seg for å skåne olivenhagen “en stund til”.

Forklar at dagens leksjon dekker den siste delen av allegorien, som symboliserer de siste dager, inkludert evangeliets gjengivelse.

Påpek at olivenhagens mester bestemte seg for å redde olivenhagen ved å pode inn flere grener. Be noen elever bytte på å lese høyt fra Jakobs bok 5:52-58. Be klassen se etter hva mesteren gjorde for å styrke grenene og røttene. (Hjelp elevene å forstå at olivenhagens mester podet grener fra naturlige trær tilbake i sitt opprinnelige tre – og treet symboliserer Israels hus. Så podet han grener fra dette treet inn i de andre naturlige trærne. Han kastet også de bitreste grenene i ilden. Du kan bruke trærne på tavlen til å illustrere denne forklaringen. Du kan for eksempel viske ut en gren fra et tre og tegne en ny gren på et annet.)

Be en elev lese Jakobs bok 5:59 høyt. Be klassen lytte etter hva olivenhagens mester håpet disse tiltakene ville gjøre for trærnes røtter.

  • Hva håpet mesteren ville skje med røttene? (Han ønsket at de skulle “samle styrke”.)

Minn elevene på at på dette tidspunkt frembragte alle trærne dårlig frukt, noe som symboliserer at hele verden var i en tilstand av frafall. Forklar at når røttene samlet styrke, forandret grenene over hele olivenhagen seg, “slik at de gode [kunne] få overtaket over de onde” (Jakobs bok 5:59).

Sørg for at elevene forstår at disse versene lærer oss at innflytelsen av evangeliets pakter gjør vår himmelske Faders barn i stand til å overvinne synd og frembringe rettferdighet.

  • På hvilke måter kan evangeliets pakter styrke oss? Hvordan har dine pakter påvirket ditt liv? (Du kan gjerne uttrykke dine egne følelser og ditt vitnesbyrd om dette prinsippet.)

Jakobs bok 5:61-77

Olivenhagens mester arbeider i olivenhagen sammen med sine tjenere

Be elevene lese Jakobs bok 5:61-62 stille, på jakt etter hva olivenhagens mester instruerte sine tjenere om å gjøre og hvorfor han ba dem om å gjøre det.

  • Tjeneren på begynnelsen av allegorien symboliserer Herrens profeter. Hvem kan være symbolisert ved de mange tjenerne i Jakobs bok 5:61? (Hjelp elevene å forstå at disse tjenerne kan symbolisere alle medlemmer av Kirken – profeter og apostler, Kirkens ledere på general- og lokalplan, misjonærer, hjemmelærere, besøkende lærerinner og alle som deltar i Herrens arbeid.)

  • Hva er viktig ved ordene vi, vår og oss i Jakobs bok 5:61-62? (Herren arbeider sammen med oss. Vi er ikke overlatt til å utføre hans arbeid alene.)

  • Hva sier Jakobs bok 5:62 om hva som er unikt med tiden da disse tjenerne ble kalt til å arbeide? (Det var “siste gang” mesteren ville beskjære olivenhagen. Profeter har henvist til denne “siste gang” som “en husholdning i tidenes fylde”. Se for eksempel Efeserne 1:10 og L&p 128:20.)

Bilde
Eldste Dean L. Larsen

For å hjelpe elevene å forstå hvordan denne delen av allegorien angår dem, kan du be en elev lese følgende uttalelse av eldste Dean L. Larsen i De sytti:

“[Dette] er den tid hvor Herren og hans tjenere vil gjøre den siste store innsats for å bringe sannhetens budskap til alle folkeslag på jorden og samle inn etterkommerne av oldtidens Israel som har mistet sin sanne identitet …

Dere har kommet til jorden når grunnlaget er lagt for dette store arbeid. Evangeliet er gjengitt for siste gang. Kirken er etablert i nesten alle deler av verden. Scenen er satt for at de siste dramatiske scener kan utspille seg. Dere vil være de viktigste aktørene. Dere er noen av de siste arbeidere i vingården… Dette er den tjeneste dere er utvalgt for” (“A Royal Generation,” Ensign, mai 1983, 33).

  • Hvordan påvirker det deg å vite at du er kalt til å tjene sammen med Herren i denne siste arbeidsperioden?

  • Når har du følt at Herren har arbeidet sammen med deg når du har deltatt i hans arbeid?

  • Hvilke muligheter har du til å tjene Herren og hjelpe andre å frembringe “god frukt”? (Elevene kan nevne sine kall og oppgaver i Kirken, sitt ansvar for å hjelpe familiemedlemmer, venner og andre å komme nærmere Frelseren, og muligheten de vil få til å tjene Herren som heltidsmisjonærer.)

Skriv Jakobs bok 5:70-75 på tavlen. Introduser disse versene ved å forklare at de lærer oss om forholdet Herren har til sine tjenere. De beskriver også hva Herren og hans tjenere er i stand til å oppnå ved å arbeide sammen. Be elevene lese disse versene stille og velge et vers som de syns gir den beste beskrivelsen av Herrens forhold til sine tjenere. Når elevene har fått tilstrekkelig tid til å lese, ber du noen av dem om å si hvilket vers de har valgt, hvorfor de liker det og hvordan det kan hjelpe dem når de tjener Herren.

Når elevene deltar i denne aktiviteten, må du forvisse deg om at de forstår at Herren lover oss glede når vi arbeider sammen med ham for å utføre hans verk. For å hjelpe elevene å utdype sin forståelse av Jakobs bok 5:70-75, kan du vurdere å stille noen av følgende spørsmål:

  • Hva lovet olivenhagens mester dem som arbeidet sammen med ham? (Se Jakobs bok 5:71, 75.) Når har du følt glede i Herrens verk?

  • Hvorfor tror du det er viktig at tjenerne arbeidet “av alle krefter” og “med all flid”? (Se Jakobs bok 5:72, 74.) Hva kan du lære av disse formuleringene når du tjener Herren?

Avslutt denne delen av leksjonen ved å be elevene svare på følgende spørsmål i sine skriftstudiedagbøker eller notatbøker (det kan være lurt å skrive det på tavlen):

  • Når du overveier dine muligheter til å tjene Herren, hvordan vil du anvende sannhetene vi har diskutert i Jakobs bok 5?

Når elevene har fått tilstrekkelig tid til å skrive, kan du be en eller to av dem om å lese svarene for klassen.

Jakobs bok 6

Jakob underviser om Herrens barmhjertighet og rettferdighet og oppfordrer sitt folk til å omvende seg

Introduser kort Jakobs bok 6 ved å forklare at det inneholder Jakobs oppsummering av viktige sannheter fra allegorien om de dyrkede og viltvoksende oliventrærne.

Be en elev lese Jakobs bok 6:4-6. Be halve klassen se etter hva Jakob ønsket at hans folk skulle lære om Herren. (At han husker sitt folk, at han “holder seg nær til [dem]” og at “hans barmhjertighets arm er rakt ut mot [dem]”. Be den andre halvparten av klassen se etter hva Jakob oppfordret sitt folk til å gjøre som følge av denne kunnskapen. (Å ikke forherde sitt hjerte, å omvende seg, å komme til Herren “av hele sitt hjerte”, og “holde [seg] nær til Gud, slik han holder seg nær til [dem]”.) Når elevene forteller klassen hva de har lært, kan du spørre:

  • Hvordan beskrev Jakob Herren? Hva betyr det for deg at Herrens “barmhjertighets arm er utrakt mot [deg]”?

  • Hva lærte du om Herren av allegorien om oliventrærne som illustrerer hvordan han holder seg nær til deg? Hva kan du gjøre for å vise at du holder deg nær til Herren?

Oppsummer Jakobs bok 6:7-10 ved å forklare at etter at vi har blitt “næret ved Guds gode ord”, skulle vi ikke frembringe dårlig frukt. Vi skulle følge profetenes ord. Hvis vi ikke omvender oss, advarte Jakob, vil vi bli holdt ansvarlige for våre synder på dommens dag. Be elevene lese Jakobs bok 6:11-13 stille og se etter Jakobs siste råd. Når de har fortalt hva de har funnet, kan du spørre:

  • Hvorfor er det klokt å velge å omvende seg og forberede seg nå til å stå for Herrens åsyn og bli dømt av ham?

Bekreft at vi gjør klokt i å forberede oss nå for dommen ved å omvende oss og motta Herrens barmhjertighet.

For å runde av leksjonen, kan du understreke at omvendelse forbereder oss ikke bare til den endelige dom, men også til å kunne tjene Herren nå. Bær vitnesbyrd for elevene om at Herren vil at de skal tjene sammen med ham og finne glede sammen med ham, og at de kan være verdige til å gjøre det hvis de adlyder hans bud, omvender seg og mottar hans barmhjertighet.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Jakobs bok 5. Oversikt over allegorien om de dyrkede og viltvoksende oliventrærne

Bilde
allegorien om oliventreet