Bibliotek
Hjemmestudie-enhet 21


Hjemmestudie-leksjon: Alma 45-63

Alma 45-63 (Enhet 21)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammendrag av daglige hjemmestudieleksjoner

Det følgende sammendraget av læresetningene og prinsippene elevene lærte da de studerte Alma 45-63 (enhet 21), er ikke ment å bli undervist som en del av leksjonen. Leksjonen du underviser i, konsentrerer seg bare om et fåtall av disse læresetningene og prinsippene. Følg Den hellige ånds tilskyndelser når du vurderer elevenes behov.

Dag 1 (Alma 45-49)

Alma forklarte for sin sønn Helaman at Herren ikke kan se på synd og på noen som helst måte samtykke i den. Ved å sammenligne nephittenes kamper med sine egne kamper, lærte elevene følgende sannheter: Når vi er tapre med hensyn til å holde budene, slik kaptein Moroni var, vil Gud styrke og velsigne oss. Satan prøver å ødelegge oss, og han lokker oss litt om gangen for å senke våre normer.

Dag 2 (Alma 50-52; 54-55)

Selv om nephittene blomstret en periode etter at Amalickiah forlot dem, fortsatte Moroni å forberede folket for fremtidige angrep. Nephittenes eksempel under vanskelige forhold hjalp elevene å forstå at trofasthet mot Gud gir lykke, selv midt i forvirring og kaos – mens splid og strid kan ødelegge vår fred. Elevene lærte også at når vi står urokkelig på det som er rett, kan vi hindre at onde innflytelser får makt over oss.

Dag 3 (Alma 53; 56-58)

I noen av de vanskelige stundene under krigen, ledet Helaman en hær av unge menn som tilhørte Ammons folk. Disse unge krigerne viste at når vi handler i tro, kan vi motta styrke fra Gud. Elevene lærte av disse tapre krigernes eksempel at hvis vi stoler på Herren og adlyder ham til punkt og prikke, vil han støtte oss i våre kamper. Til tross for de mange sår de fikk og de mange strabaser de opplevde, viste nephittenes hær og de unge krigerne at hvis vi vender oss til Gud i vanskelige tider, kan vi motta guddommelig forsikring som kan styrke vår tro og gi oss håp.

Dag 4 (Alma 59-63)

På grunn av internt opprør, mistet nephittene flere byer, og dette viste elevene at det er enklere og bedre å holde seg trofast enn det er å komme tilbake til troen etter å ha kommet på avveier. Moroni anklaget forhastet overdommer Pahoran for å ha forsømt sine plikter, og elevene lærte av Pahorans svar at vi kan velge å ikke bli fornærmet av andres ord og handlinger. I tillegg lærte elevene at når vi i rettferdighet står sammen med andre, er vi sterkere i våre kamper mot det onde, slik Moroni og Pahoran viste oss.

Innledning

Ettersom denne leksjonen dekker 19 kapitler av Almas bok, vil du ikke være i stand til å undervise eller understreke hele den historisk sammenhengen og alle læresetninger og prinsipper som elevene lærte i løpet av uken. Følgende undervisningsforslag gir elevene en mulighet til å anvende de sannheter de lærte av å studere nephittenes kamper, på kampene i sitt eget liv. Studer ydmykt skriftstedene for denne leksjonen så du kan bli inspirert til å legge vekt på de sannheter som elevene trenger å fokusere på i leksjonen.

Undervisningsforslag

Alma 45-63

Ved å stole på Gud og følge inspirerte ledere, blir nephittene i stand til å overvinne lamanittene

Skriv følgende uttalelse av president Ezra Taft Benson på tavlen før leksjonen: “Mormons bok lærer oss hvordan Kristi disipler lever i krigstid” (“Mormons bok – sluttstenen i vår religion,” Lys over Norge, jan. 1987, 3).

Be elevene nevne noen kriger som har blitt utkjempet av landet de bor i. Be dem så om å nevne noen utfordringer mennesker kan oppleve i krig.

Spør: Hvorfor kan det være vanskelig å være en Jesu Kristi disippel i krig?

Be elevene tenke på krigene de studerte om i forrige uke, slik de er nedtegnet i Alma 45-63. Det kan være lurt å oppfordre dem til raskt å repetere noen av kapittelsammendragene for Alma 45-63. Be dem nevne noen utfordringer nephittene sto overfor under sine kriger.

Minn elevene på at selv om vi aldri kjemper i en fysisk krig, er vi alle engasjert i en åndelig krig. Be en elev lese følgende uttalelse av president Henry B. Eyring i Det første presidentskap, som beskrev den åndelige krig vi er engasjert i. Det kan være lurt å gi en kopi til hver elev.

“Dere har vervet dere i Herrens hær i den siste evangelieutdeling. Dette er ingen fredstid. Det har vært slik siden Satan mønstret sine styrker mot vår himmelske Faders plan i den førjordiske tilværelse. Vi kjenner ikke til detaljene i striden den gangen. Men vi kjenner resultatet. Satan og hans tilhengere ble kastet ned til jorden. Og siden Adam og Eva ble skapt har konflikten pågått. Vi har sett den øke i intensitet. Skriftene sier at krigen vil bli mer voldsom og at de åndelige tapene på Herrens side vil vokse” (“Mann nede!” Ensign eller Liahona, mai 2009, 63).

Henvis elevene til president Bensons uttalelse på tavlen. Fortell dem at enten vi snakker om fysisk krig eller åndelig krig, er uttalelsen sann. Forklar at det å studere livet til disipler som levde under krigene i Mormons bok, kan hjelpe oss å utvikle egenskaper som vil være viktige i våre egne åndelige kamper.

Skriv følgende navn og skriftstedhenvisninger på tavlen, eller forbered dem som et utdelingsark. Be elevene velge en av disse personene eller gruppene å studere. Prøv å la minst én elev studere hver person eller gruppe.

  1. Moroni – Alma 46:11-21; 48:7-17

  2. Helaman – Alma 48:19-20; 56:2-9; 58:4-12, 32-37

  3. De 2060 unge krigerne – Alma 53:16-22; 56:47-56; 57:19-27

  4. Pahoran – Alma 50:39-40; 51:1-7; 61:1-21

Gi elevene noen minutter til å studere så mange skriftsteder som mulig om personen eller gruppen de valgte. Be dem være forberedt på å undervise klassen om følgende tanker (det kan være lurt å skrive dem på tavlen eller ha dem på et utdelingsark i tillegg):

  • En hendelse i livet til denne personen eller gruppen som viser at de var sanne disipler av Frelseren.

  • En eller flere av denne personens eller gruppens egenskaper som hjalp dem å være tapre under krigen med lamanittene.

  • Et prinsipp i evangeliet vi kan lære av denne personen eller gruppen, som kan styrke oss i våre åndelige kamper i dag.

Be så mange elever som mulig om å dele det de har lært, med klassen. Det kan være lurt å be elevene skrive de prinsipper i evangeliet de har lært, på tavlen.

Vurdere å stille følgende spørsmål for å hjelpe elevene å anvende det de har lært av sitt studium av Alma 45-63:

  • Tenk på en Jesu Kristi disippels egenskaper som du så i menneskene som levde under krigene med lamanittene. Hvilken av disse egenskapene har du mest lyst til å utvikle selv? Hvorfor?

  • Hva er noen åndelige kamper vi står overfor i dag? Hvordan kan disse Frelserens disiplers eksempel hjelpe deg å ha tro og mot i møte med disse kampene?

Du kan gjerne presentere et av dine favorittskriftsteder fra Alma 45-63. Bær vitnesbyrd om at prinsippene vi lærer av disse kapitlene, kan hjelpe oss å være sanne Jesu Kristi disipler i den åndelige krigføring som foregår i de siste dager.

Neste enhet (Helaman 1-9)

Fortell elevene at det første kapitlet i Helaman forteller om tre overdommeres død. Fortell dem at de vil finne svar på følgende spørsmål: Hvordan døde dommerne? Hvilket mirakel skjedde med Nephi og Lehi da de var i fengsel? Hvem sin røst hørte de? Fortell elevene at profeten Nephi var i stand til å oppklare et mord ved hjelp av profeti.