Bibliotek
Leksjon 9: 1 Nephi 5


Leksjon 9

1 Nephi 5

Innledning

Mens Lehis hustru, Sariah, ventet på at sønnene skulle komme tilbake fra Jerusalem, fryktet hun at de hadde omkommet i forsøket på å få tak i messingplatene. Da de kom trygt tilbake med platene, fikk hun et sterkere vitnesbyrd om at Gud veiledet og beskyttet hennes familie. Lehi gransket messingplatene og så at de var av stor verdi for familien hans. Da han leste dem, ble han fylt med Den hellige ånd, og han profeterte at skriftene de inneholdt, ville bli bevart for hans etterkommere.

Undervisningsforslag

1 Nephi 5:1-9

Lehis sønner vender trygt tilbake til sin familie i villmarken

Be en elev lese 1 Nephi 5:1-3 høyt. Be klassen se etter grunner til at Sariah begynte å klage.

  • Hva var det Sariah klaget over? (Svarene kan være at Lehi var en mann som så syner, at han hadde ledet familien bort fra sitt arveland og at han hadde tatt beslutninger som kunne ha ført til tapet av deres sønner, og som kunne føre til at de selv døde i villmarken.)

Be elevene tenke på en gang de kan ha klaget over en situasjon selv om de ikke hadde all informasjon om situasjonen.

Be en elev lese 1 Nephi 5:4-6 høyt. Be klassen se nærmere på måten Lehi reagerte på Sariahs klager.

  • Hva gjør inntrykk på deg ved hvordan Lehi reagerte på Sariahs klaging? (Du kan gjerne påpeke at Lehi reagerte med vitnesbyrd og tillit til Herren, og ikke med frykt eller tvil. Han reagerte ikke med sinne eller utålmodighet.)

  • Hva kan vi lære av Lehis svar til Sariah?

Be en elev lese 1 Nephi 5:7-9 høyt.

  • Hva lærte Sariah av denne erfaringen?

1 Nephi 5:10-22

Lehi gransker messingplatene

Be elevene tenke på om det er noe de ville vurdere å ofre sitt liv for å oppnå eller beholde.

Be en elev sammenfatte 1 Nephi 3-4 og fortelle hvilke ofre Lehis familie gjorde for å få tak i messingplatene. (Nephi og hans brødre risikerte sitt liv, ofret sine rikdommer og reiste langt.)

  • Hvorfor tror du slike ofre var nødvendige?

Forklar at etter at familien hadde ofret og takket Herren, begynte Lehi straks å lese innholdet på platene. Be noen elever bytte på å lese høyt fra 1 Nephi 5:11-16. Be klassen prøve å merke seg hva Lehi fant på messingplatene. Du kan gjerne kort skrive svarene deres på tavlen.

Be elevene lese 1 Nephi 5:10 stille. Be dem om å se etter ordet som beskriver Lehis lesning av Skriftene. (Han “studerte dem”.) Be elevene gå sammen to og to for å drøfte følgende spørsmål:

  • Hva er forskjellen mellom å studere Skriftene og å bare lese dem? (Du kan gjerne oppfordre elevene til å fortelle om tilfeller hvor de har studert Skriftene.)

Les følgende uttalelse av eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum:

“Når jeg sier studere, mener jeg mer enn å lese. Iblant er det godt å lese en av Skriftene i løpet av en gitt tid for å få oversikt over dens budskap, men i forbindelse med omvendelse er det viktigere hvor lang tid dere bruker på Skriftene enn hvor mye dere leser på denne tiden. Noen ganger kan du lese noen få vers, stoppe opp for å grunne over dem, lese dem grundig enda en gang, og mens du tenker over hva de betyr, be om forståelse, stille spørsmål i ditt sinn, vente på åndelige inntrykk og skrive ned inntrykkene og innsikten du får, så du kan huske dem og lære mer. Når dere studerer på denne måten, vil dere kanskje ikke lese så mange kapitler på en halvtime, men dere vil åpne deres hjerter for Guds ord, og han vil tale til dere. Husk Almas beskrivelse av hvordan det føles: ‘Det begynner å utvide min sjel, ja, det begynner å opplyse min forstand, ja, jeg begynner å fryde meg over det’ [Alma 32:28]” (“Når du en gang omvender deg”, Ensign eller Liahona, mai 2004, 11-12).

Gi elevene tid til å reflektere over sitt eget studium av Skriftene. Be dem skrive i sine skriftstudiedagbøker eller notatbøker om meningsfylte måter de gransker Skriftene på. Når de har skrevet, ber du dem vurdere hvordan de kan forbedre sitt skriftstudium. Be dem velge en måte å forbedre sitt personlige studium av Skriftene på. Oppfordre dem til å skrive dette målet i sine skriftstudiedagbøker. Du kan gjerne foreslå at elevene deler målet med noen (for eksempel med deg, en far eller mor eller en annen elev) som vil minne dem på målet og oppmuntre dem til å oppnå det.

Forklar at Herren velsignet Lehi for å studere Skriftene. For å hjelpe elevene å oppdage disse velsignelsene, kan du be dem lese 1 Nephi 5:16-20 stille.

  • Hvordan ble Lehi påvirket av å studere messingplatene?

Understrek at når Lehi gransket Skriftene, ble han fylt med Den hellige ånd og mottok åpenbaring “om sin ætt” (hans etterkommere). Forsikre elevene om at når vi gransker Skriftene, kan vi bli fylt med Den hellige ånd og motta åpenbaring. Likeledes, når vi ofrer vår tid og energi på å granske Skriftene slik Lehi gjorde, kan vi få styrke til å holde Guds bud.

  • På hvilke måter har du blitt velsignet ved å granske Skriftene?

  • Når har du følt Den hellige ånd mens du har studert Skriftene?

Be en elev lese følgende uttalelse, hvor eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum vitner om velsignelsene av å granske Skriftene:

Bilde
Eldste Robert D. Hales

“Når vi ønsker å tale til Gud, ber vi. Og når vi ønsker at han skal tale til oss, gransker vi Skriftene. For hans ord blir uttalt gjennom hans profeter. Så vil han undervise oss mens vi lytter til Den hellige ånds tilskyndelser.

Hvis du ikke nylig har hørt hans røst tale til deg, skal du vende tilbake til Skriftene med nye øyne og nye ører. De er vår åndelige livline” (“Hellig skrift – Guds kraft til vår frelse”, Ensign eller Liahona, nov. 2006, 26-27).

Les 1 Nephi 5:21-22 høyt, og be elevene følge med i Skriftene sine. Når du leser, legger du vekt på disse ordene: “Derfor hadde Herren en vis hensikt med at vi skulle ha dem med oss på vår reise i villmarken.”

  • Hvorfor er det klokt av oss å ha Skriftene med oss på våre reiser?

  • På hvilke måter kan vi ha Skriftene med oss?

Påpek at Lehi og hans familie fikk tak i messingplatene gjennom store ofre. Uten Skriftene ville ikke Lehi og hans familie kunne ha lyktes med sin reise. Oppfordre elevene til å ha Skriftene med seg på sin reise gjennom jordelivet.

Be elevene reflektere over sitt personlige skriftstudium. Vurder å be en elev som regelmessig leser i Skriftene, om å gi oppmuntring og bære vitnesbyrd for sine jevnaldrende. Oppfordre elevene til å gjøre det til en vane å bruke tid hver dag på granske Skriftene.

Merk: Lengden på denne leksjonen kan gi tid til Kjenn Skriftene-aktiviteten fra forrige leksjon.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

1 Nephi 5:10-22. Skriftenes verdi

For å forklare hvordan vi kan få veiledning gjennom vårt studium av Skriftene, fortalte eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum beretningen om da Lehi gransket messingplatene:

“Da Nephi og hans brødre kom tilbake [fra Jerusalem med messingplatene], frydet Lehi, deres far, seg. Han begynte å granske de hellige skrifter ‘fra begynnelsen av’ og fant ‘ut at de var verdifulle, ja, de var av stor verdi … da [Lehi og hans etterkommere] kunne bevare Herrens bud for [sine] barn.’

Ja, messingplatene var en opptegnelse over Lehis forfedre, innbefattet deres språk, genealogi, og enda viktigere, evangeliet som Guds hellige profeter hadde forkynt. Da Lehi gransket platene, lærte han det vi alle lærer ved å studere Skriftene:

• Hvem vi er.

• Hva vi kan bli.

• Profetier for oss og for våre etterkommere.

• Budene, lovene, ordinansene og paktene som vi må etterleve for å oppnå evig liv.

• Og hvordan vi må leve for å holde ut til enden og vende tilbake til vår himmelske Fader med ære.

“Så vesentlige er disse sannheter at vår himmelske Fader ga både Lehi og Nephi syner som levende representerte Guds ord som en jernstang. Både far og sønn lærte at å holde fast i denne sterke, ubøyelige, ytterst pålitelige veilederen er den eneste måten å holde seg på den snevre og smale sti som fører til vår Frelser” (“Hellig skrift: Guds kraft til vår frelse” Ensign eller Liahona, nov. 2006, 25).

1 Nephi 5:18-19. Messingplatene

Eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum vitnet om betydningen av at Lehis familie fikk tak i messingplatene:

Messingplatenes verdi for nephittene kan ikke overvurderes. Ved hjelp av dem kunne de bevare språket (1 Ne. 3:19), mesteparten av sivilisasjonen og den religiøse kunnskap som fantes blant det folk de kom fra. (1 Ne. 22:30.) Mulekittene, derimot, som ble ledet ut av Jerusalem cirka 11 år etter Lehis avreise, og som ikke hadde noen opptegnelse tilsvarende messingplatene, sank snart ned i frafall og vantro og mistet sitt språk, sin sivilisasjon og sin religion. (Omni 14-18.)

Messingplatene ble overlevert fra profet til profet og fra generasjon til generasjon og bevart av nephittene. (Mosiah 1:16; 28:20; 3 Ne. 1:2.) En gang i fremtiden har Herren lovet å bringe dem frem, uformørket av tidens tann i sin opprinnelige klarhet, og beretningene på dem skal ‘gå ut til alle nasjoner, slekter, tungemål og folk’. (Alma 37:3–5; 1 Ne. 5:18–19.)” (Mormon Doctrine, 2. utg. [1966], 103).