Bibliotek
Leksjon 108: Helaman 5


Leksjon 108

Helaman 5

Innledning

Nephittene fortsatte i ugudelighet inntil majoriteten av dem valgte ugudelighet fremfor rettferdighet. Nephi og Lehi viet seg til å forkynne Guds ord. Deres far, Helaman, hadde lært dem å huske sin Forløser og gjøre ham til grunnvollen i sitt liv. Etter at Nephi og Lehi hadde undervist nephittene, forkynte de for lamanittene som kastet dem i fengsel. Herren befridde dem på mirakuløst vis, og majoriteten av lamanittene omvendte seg og konverterte til evangeliet.

Undervisningsforslag

Helaman 5:1-13

Helaman råder sine sønner til å holde Guds bud, forkynne evangeliet og huske Jesu Kristi forløsende kraft.

Før klasseperioden gjør du i stand seks papirstrimler. Den første skriver du ditt navn på. På de andre fem står det følgende ord og uttrykk: Foreldre, Jesu Kristi forsoning, Profeter, Omvendelse fører til frelse og Hold budene.

Gi hver elev en liten papirlapp. Forklar at du kommer til å vise dem seks papirstrimler med ord skrevet på dem. Så skriver de de ordene etter hukommelsen. Vis elevene en papirstrimmel om gangen.

Be elevene skrive de ordene de husker. Vis dem så de seks papirstrimlene igjen. Spør:

  • Var det lett eller vanskelig å huske disse ordene eller uttrykkene?

  • Hvilken betydning tror du det hadde at du ble fortalt på forhånd at du måtte huske hva som stod på papirstrimlene?

Be en elev lese følgende uttalelse av president Spencer W. Kimball. Be klassen lytte etter hva han sa om viktigheten av å huske de læresetningene vi har mottatt:

Bilde
President Spencer W. Kimball

“Når dere leter i ordboken etter det viktigste ordet, vet dere hva det er? Det kan være husk. Fordi dere alle har inngått pakter, – vet dere hva dere skal gjøre og hvordan dere skal gjøre det, – vårt sterkeste behov er å huske” (“Circles of Exaltation” [tale til CES religionslærere, 28. juni 1968], 5, si.lds.org).

Forklar at i dag vil klassen lære om to personer som ble utslagsgivende for tusener av andre fordi de husket og handlet ut fra visse sannheter. Oppmuntre elevene til å overveie under dagens leksjon hva de tror Herren vil at de skal huske.

Gi et sammendrag av Helaman 5:1-4. Forklar at på grunn av folkets ugudelighet oppgav Nephi sin stilling som overdommer slik at han og hans bror Lehi kunne hengi seg til å forkynne Guds ord.

Skriv følgende skriftstedshenvisninger på tavlen. Ikke ta med svarene i parentes.

Helaman 5:5-7 (Hold budene; husk forfedres rettferdige eksempler.)

Helaman 5:9-11 (Husk Kristi forsoning; husk at vi ikke kan bli frelst i våre synder, men at vi kan bli frelst fra våre synder gjennom omvendelse og Forsoningens kraft.)

Helaman 5:12 (Husk at Jesus Kristus må være vår grunnvoll.)

Be elevene skumlese versene på tavlen og lete etter ordet huske. Du kan gjerne foreslå at de markerer alle tilfeller av dette ordet. Gi så elevene noen minutter til å lese disse skriftstedene for seg selv og lete etter hva Helaman ville at hans sønner skulle huske. Be elevene fortelle hva de har funnet ut. Du kan skrive svarene deres på tavlen ved siden av tilsvarende skriftstedhenvisning.

For å hjelpe elevene å analysere og forstå disse versene stiller du følgende spørsmål:

  • Hvordan kan det å huske andres rettferdige eksempel hjelpe deg å velge å «gjøre det som er godt»?

  • Hva gjør du for alltid å minnes Jesu Kristi forsoning?

Skriv følgende utsagn på tavlen: Hvis vi…, vil Satan ikke ha noen makt over oss.

Be en elev lese Helaman 5:12 høyt. Be klassen følge med, på jakt etter hvordan de kan fullføre utsagnet på tavlen. Selv om elever kan bruke forskjellige ord, påser du at de får frem at hvis vi bygger vår grunnvoll på Jesus Kristus, vil Satan ikke ha noen makt over oss. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer ord eller uttrykk i Helaman 5:12 som understreker dette prinsippet. Påpek at Helaman 5:12 er et Kjenn Skriftene-skriftsted. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer dette skriftstedet på en særegen måte slik at de lett vil kunne finne det igjen.

For å hjelpe elevene til å forstå prinsippet dere finner i dette verset, bygger du et lite tårn eller hus av gjenstander (som f.eks. klosser eller bøker) og stiller f.eks. følgende spørsmål:

  • Hvorfor er det nødvendig at en bygning har en sikker grunnvoll?

  • Hva tror du det betyr å bygge vår grunnvoll på Jesus Kristus?

  • Hvilke løfter gis til dem som bygger sin grunnvoll på «vår Forløsers klippe»?

  • Hva kan vi gjøre for å bygge vår grunnvoll på Jesu Kristi klippe? (Du vil kanskje spørre elevene hvordan sannhetene som presenteres i Helaman 5:6-11, er eksempler på hvordan vi kan bygge vår grunnvoll på Jesus Kristus.)

Du kan kanskje påpeke at det å bygge på Frelserens grunnvoll ikke vil forhindre Satans angrep, men det vil gi oss styrke til å overvinne dem.

  • Har du vært i stand til å motstå fristelser eller holde ut prøvelser fordi din grunnvoll var bygget på Jesus Kristus?

Bær vitnesbyrd om den styrken du har mottatt fordi du har bygget din grunnvoll på Jesu Kristi klippe. Gi elevene tid til å skrive i sine notatbøker eller skriftstudiedagbøker om hvordan de mer flittig kan søke å bygge opp sin grunnvoll på Forløserens klippe.

Helaman 5:14-52

Herren beskytter Nephi og Lehi i fengselet, og mange lamanitter blir omvendt.

Oppsummer Helaman 5:14-19 ved å forklare at Nephi og Lehi forkynte evangeliet med stor kraft blant nephittene og lamanittene. Som følge av dette vendte mange nephittiske opprørere tilbake til troen. I Zarahemla og de omliggende strøk ble 8000 lamanitter døpt.

Kopier følgende oversikt på tavlen. Del klassen inn i par, og be hvert par kopiere oversikten på et stykke papir. Be parene samarbeide om å lese henvisningene som står i oversikten, og deretter tegne et enkelt bilde eller skrive en kort oppsummering av hva hver henvisning handler om. (Når elevene kopierer oversikten, oppmuntrer du dem til å la det være igjen nok plass under skriftstedshenvisningene til bildene og oppsummeringen.)

Helaman 5:20-21

Helaman 5:22-25

Helaman 5:26-28

Helaman 5:29-34

Helaman 5:35-41

Helaman 5:42-44

Etter at det er gått nok tid, ber du elevene kort vise og forklare bildene eller oppsummeringene sine til et annet elevpar. For å hjelpe elevene å få en dypere forståelse av disse versene stiller du følgende spørsmål:

  • Da lamanittene ble overskygget av mørke, hva ba stemmen dem inntrengende om å gjøre? (Se Helaman 5:29, 32.)

  • Hvordan beskriver Helaman 5:30 stemmen?

  • Når har du følt eller hørt hvisken fra den «lav(e) røst som var fullkomment mild»?

  • Hva lærte Aminadab barna sine å gjøre for å fordrive mørket? (Se Helaman 5:41.)

  • Hva skjedde da lamanittene adlød Aminadabs råd og utøvde tro på Kristus? (Se Helaman 5:43-44.)

Be elevene lese Helaman 5:44-47 stille, på jakt etter ord og uttrykk som beskriver noen resultater av omvendelse.

  • Hva lærer du om omvendelse fra disse versene? (Hjelp elevene å finne følgende sannhet: Når vi utøver tro på Jesus Kristus og omvender oss fra våre synder, vil Den hellige ånd fylle våre hjerter med fred og glede.)

Oppsummer Helaman 5:48-52 ved å forklare at lamanittene og de nephittiske opprørerne som opplevde dette miraklet, gikk frem og betjente folket, og «de fleste lamanitter» ble omvendt til evangeliet.

Oppmuntre elevene til å overveie om de føler fred og glede i sitt liv nå. Hvis de ikke gjør det, ber du dem tenke over hva de kan gjøre for å bygge opp en grunnvoll på Jesus Kristus og fordrive de mørke skyene rundt seg.

Kjenn Skriftene – Helaman 5:12

Be elevene lese Helaman 5:12. Gi dem et blankt papirark som de kan bruke til å lære dette verset utenat. Be dem skrive verset på papiret ved å bruke bare bilder og enkeltbokstaver. For ord som antyder bilder (for eksempel klippe, grunnvoll, vind, hagl og storm), ber du dem tegne enkle tegninger. For ord som ikke antyder bilder, (for eksempel og min), ber du dem skrive den første bokstaven i ordet. Be elever øve seg på å fremsi verset ved å bruke bare bilder og bokstaver de har tegnet og skrevet. Du kan også be dem bytte ark med hverandre og fremsi verset ved å bruke de tegningene og bokstavene som klassekameratene har laget. Oppmuntre elevene til å ta med arkene hjem og plassere dem et sted hvor de kan se dem ofte, så de kan lære dette skriftstedet utenat.

Merk: På grunn av lengden på dagens leksjon kan du bruke denne aktiviteten en annen dag når dere har mer tid.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Helaman 5:12. Hvordan kan vi stå imot djevelens «mektige vinder»?

President Spencer W. Kimball lærte oss at vi må klynge oss til Jesu Kristi evangelium når djevelen kaster ut sine krefter mot oss:

“Vi står også overfor mektige ødeleggelseskrefter som slippes løs av den onde. Bølger av synd, ugudelighet, umoral, forringelse, tyranni, falskhet, sammensvergelse og uærlighet truer oss alle. De kommer med stor kraft og hastighet, og vil ødelegge oss om vi ikke er på vakt.

“Men en advarsel er gitt oss. Vi gjør lurt i å våke og lytte og flykte fra ondskapen for vårt evige liv. Uten hjelp kan vi ikke motstå den. Vi må flykte til høyere terreng eller klamre oss fast i det som kan hindre oss i å bli feiet bort. Det vi må klamre oss til for vår sikkerhet, er Jesu Kristi evangelium. Det er vår beskyttelse mot enhver kraft den onde kan mønstre. En inspirert profet i Mormons bok rådet sitt folk: ‘Husk at det er på vår Forløsers klippe som er Kristus, Guds Sønn, at dere må bygge deres grunnvoll, så djevelen, når han sender ut sine mektige vinder, ja, sine piler i hvirvelvinden, ja, når all hans hagl og hans mektige storm slår mot dere, skal det ikke ha noen makt over dere til å trekke dere ned i elendighetens og den evige pines avgrunn’ (Helaman. 5:12)” (“Hold Fast to the Iron Rod,” Ensign, nov. 1978, 6).