Bibliotek
Leksjon 53: Mosiah 3


Leksjon 53

Mosiah 3

Innledning

Da han fortsatte sin tale til sitt folk, formidlet kong Benjamin ordene en engel hadde talt til ham om Jesu Kristi tjenestegjerning. Kong Benjamin forklarte at ved tro på Jesus Kristus og omvendelse, kan de som har syndet, motta frelse. Han sa også at ved Jesu Kristi forsoning kan en person som føyer seg etter Den hellige ånds tilskyndelser, “[avlegge] det naturlige menneske og [bli] en hellig” (Mosiah 3:19).

Undervisningsforslag

Merk: Dersom du i forrige leksjon oppfordret elevene til å lære utenat og anvende Mosiah 2:17, kan du vurdere å gi dem anledning til å fortelle om sine erfaringer en gang i dag. Pass på så du ikke bruker for mye tid på denne repetisjonen. La det være nok tid igjen til å snakke om læresetningene og prinsippene i Mosiah 3.

Mosiah 3:1-10

Kong Benjamin formidler en engels ord om Jesu Kristi forsoning

Vis et tomt glass og en beholder med vann. Be en elev vise hvor mye vann han eller hun ville helle i glasset til noen som bare ønsker en smak av vannet. Be så eleven vise hvor mye han eller hun ville helle i for noen som ønsker å slukke tørsten. Be elevene grunne på følgende spørsmål:

  • Hvis vannet symboliserer glede, hvor mye ville du ønske i glasset ditt?

Forklar for elevene at læresetningene i Mosiah 3 vil hjelpe dem å forstå hvordan de kan bli fylt med glede.

Be en elev lese Mosiah 3:2-5 høyt. Be klassen finne kilden til kong Benjamins budskap i Mosiah 3.

Understrek at Mosiah 3 inneholder en engels erklæring om “godt budskap om stor glede” (Mosiah 3:3). Be noen elever bytte på å lese høyt fra Mosiah 3:5-10. Be klassen se etter ord eller uttrykk som hjelper dem å sette større pris på Jesu Kristi misjon. Du kan gjerne foreslå at de markerer disse ordene og uttrykkene. Be noen elever presentere ordene og uttrykkene de har funnet.

  • Hva hjelper Mosiah 3:7 deg å forstå om Frelserens misjon?

  • Hvorfor tror du engelen sa at dette budskapet ville bringe stor glede?

Be elevene skrive et sammendrag på én setning av Mosiah 3:5-10 i sine skriftstudiedagbøker eller notatbøker. Når elevene har fått nok tid til å skrive, kan du be noen av dem om å fortelle hva de har skrevet. Elevenes sammendrag bør vise forståelse for engelens lære om at Jesus Kristus led slik at vi kan bli frelst fra våre synder.

Det kan være lurt å følge opp elevenes svar med følgende spørsmål:

  • Hva føler du når du tenker på hva Frelseren har gjort for deg?

For å hjelpe elevene å utdype sin forståelse av Frelserens lidelse, kan du presentere følgende uttalelse av eldste James E. Talmage i De tolv apostlers quorum:

“Kristi sjelekamp i Getsemane kan ikke fattes av vår begrensede forstand, hverken når det gjelder intensitet eller årsak… Han kjempet og led under en byrde så stor at ingen annen som har levd på jorden, engang kan forestille seg at det var mulig. Det var ingen fysisk smerte, ei heller mental vånde alene, som fikk ham til å lide en slik tortur at blodet piplet frem fra hver pore; men en åndelig sjelekval som bare Gud var i stand til å erfare… I denne angstfylte time møtte og overvant Kristus alle de redsler som Satan, ‘verdens fyrste’, kunne frembringe… På en eller annen måte, virkelig nok, skjønt uforståelig for mennesket, påtok Frelseren seg menneskehetens syndebyrde fra Adam og til verdens ende” (Jesus Kristus, 3. utg. [1916], 449).

Mosiah 3:11-27

Kong Benjamin vitner om at ved Jesu Kristi forsoning kan vi legge av det naturlige menneske og bli hellige

Fortell elevene at kong Benjamin formidlet engelens beskrivelse av ulike folkegrupper og hvordan Jesu Kristi forsoning gjelder for hver gruppe. Skriv følgende spørsmål på tavlen. Be elevene lese Mosiah 3:11-13, 16 stille, på jakt etter svar på følgende spørsmål:

Hvordan gjelder forsoningen:

For dem som dør uten kunnskap om evangeliet?

For dem som gjør opprør mot Gud og bevisst synder?

For barn som dør før de når ansvarsalderen?

Når elevene har fått tilstrekkelig tid, ber du dem fortelle hva de har svart på disse spørsmålene. (For å hjelpe dem å svare på det første spørsmålet, kan det være lurt å be dem lese Lære og pakter 137:7-10. For å hjelpe dem med det tredje spørsmålet, kan det være lurt å be dem lese Moroni 8:8, 17 og Lære og pakter 29:46-47.)

Les følgende uttalelse av eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum om forsoningens virkning på alle vår himmelske Faders barn:

“Vi … leser at ‘hans blod soner også for deres synder som … er døde uten kunnskap om Guds vilje med dem, eller som har syndet i uvitenhet’ (Mosiah 3:11). Likeledes ‘soner også Kristi blod for [små barn]’ (Mosiah 3:16). Disse læresetningene om at forsoningens gjenopplivende og rensende kraft er for alle, motsier dem som hevder at Guds nåde kun frelser noen utvalgte få. Hans nåde er for alle. Disse læresetningene i Mormons bok gir oss større perspektiv og større forståelse av Guds altomfattende kjærlighet og den universelle virkning hans forsoning har for alle mennesker overalt” (“Alle mennesker overalt,” Ensign eller Liahona, mai 2006, 77).

  • Hvilket prinsipp lærer vi av Mosiah 3:12 om hvordan forsoningen gjelder oss? (Vi vil bli frelst fra våre synder hvis vi utøver tro på Jesus Kristus og omvender oss.)

  • Hva sier dette verset om hva som vil skje med dem som velger ikke å utøve tro på Jesus Kristus og omvende seg?

Påpek at Mosiah 3:19 er et Kjenn Skriftene-skriftsted. Du kan gjerne oppfordre elevene til å markere dette skriftstedet på en særegen måte slik at de lett vil kunne finne det igjen. Rett også oppmerksomheten mot engelens bruk av uttrykket “det naturlige menneske” i Mosiah 3:19. For å hjelpe elevene å forstå dette uttrykket, kan du lese følgende forklaring fra Veiledning til Skriftene:

Et naturlig menneske er “en person som velger å la seg påvirke av kjødets lidenskaper, begjær, lyster og følelser istedenfor å bli ledet av Den Hellige Ånds tilskyndelser. En slik person kan forstå fysiske ting, men ikke åndelige. Alle mennesker er kjødelige – eller dødelige – på grunn av Adam og Evas fall. Enhver som ønsker å slutte å være et naturlig menneske, må bli født på ny ved Jesu Kristi forsoning” (Veiledning til Skriftene, “Naturlige menneske”, scriptures.lds.org).

Skriv følgende spørsmål på tavlen. Be elevene lete etter svar på spørsmålene mens de gransker Mosiah 3:19 stille.

Hvordan beskrev engelen et naturlig menneskes forhold til Gud?

Hva sier dette verset om hvordan kan vi kan legge av det naturlige menneske?

Påpek at ved Jesu Kristi forsoning gjør et menneske mer enn bare å slutte å være et “naturlig menneske”. Han eller hun “blir en hellig”. I tillegg til å frelse oss fra våre synder, forandrer Frelseren oss til bedre mennesker enn vi noen gang kunne blitt på egen hånd. Han hjelper oss å bli mer lik ham. For å hjelpe elevene å forstå denne læren, kan du lese følgende uttalelse av eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum:

“Både skyldfrie hender og et rent hjerte er nødvendig for å stige opp på Herrens berg og stå på hans hellige sted [se Salmene 24:3-4].

Bilde
Eldste David A. Bednar

La meg foreslå at hender blir skyldfrie gjennom prosessen med å legge av det naturlige menneske, og ved å overvinne synd og ond innflytelse i vårt liv gjennom Frelserens forsoning. Hjerter blir renset når vi mottar Hans styrkende kraft til å gjøre godt og bli bedre. Alle våre verdige ønsker og gode gjerninger, så nødvendige som de enn er, kan aldri fremskaffe skyldfrie hender og et rent hjerte. Det er Jesu Kristi forsoning som gir både en rensende og forløsende kraft som hjelper oss å overvinne synd, og en helliggjørende og styrkende kraft som hjelper oss å bli bedre enn vi noensinne kunne bli ved bare å stole på vår egen styrke. Den altomfattende forsoning er for både synderen og for den hellige i hver av oss” (“Skyldfrie hender og et rent hjerte,” Ensign eller Liahona, nov. 2007, 82).

For å hjelpe elevene å sammenfatte læresetningene de har lært av Mosiah 3:19, kan du spørre:

  • Hva er noen av evangeliets sannheter som du finner i Mosiah 3:19?

Elevene kan nevne flere læresetninger fra dette verset, inkludert følgende:

Det naturlige menneske er en fiende av Gud.

Når vi føyer oss etter Den hellige ånds tilskyndelser, legger vi av det naturlige menneske.

Gjennom Kristi forsoning kan vi legge av det naturlige menneske og bli hellige.

Be elevene svare på ett av følgende spørsmål i sine skriftstudiedagbøker. (Du kan gjerne skrive disse spørsmålene på tavlen før leksjonen, klargjøre et utdelingsark med spørsmålene eller lese spørsmålene sakte slik at elevene kan skrive dem i sine skriftstudiedagbøker.)

  • Hva kan du gjøre for mer fullstendig å føye deg “etter Den hellige ånds tilskyndelser”? Hva vil du gjøre i uken som kommer, for å forbedre deg på dette området av livet ditt?

  • Hvilken av et barns egenskaper som er nevnt i Mosiah 3:19, har du størst behov for å utvikle? Hva vil du gjøre i uken som kommer, for å begynne å utvikle denne egenskapen?

For å hjelpe elevene å få en dypere forståelse av Frelserens forsoning, kan du lese Mosiah 3:23-26 for dem. Forklar at uttrykket “Guds vredes beger” i vers 26 refererer til den endelige lidelse for dem som forsettlig synder og ikke omvender seg. Be så en elev lese Lære og pakter 19:16-19. Be elevene lytte etter ordet kalk i vers 18.

  • Hva har Jesus Kristus gjort slik at vi slipper å drikke “av Guds vredes beger”? (Han har drukket av kalken (begeret) selv og påtatt seg straffen for våre synder. Hvis vi virkelig omvender oss, vil vi slippe denne straffen.)

Avslutt med å bære vitnesbyrd om sannhetene dere har snakket om i denne leksjonen.

Kjenn Skriftene – Mosiah 3:19

For å hjelpe elevene lære Mosiah 3:19 utenat, kan du la dem gå sammen to og to. Be dem lese Mosiah 3:19 høyt, ett ord hver om gangen, vekselvis annethvert ord. Be dem om å gjenta denne øvelsen noen ganger. Det kan være lurt å gi denne aktiviteten litt variasjon ved at hver partner leser to eller tre ord om gangen.

Gjentagelse av denne aktiviteten vil hjelpe elevene å bli kjent med innholdet i verset, og vil gjøre det lettere for dem å huske hele verset. Utfordre dem til å fullføre sin utenatlæring av Mosiah 3:19 på egen hånd.

Merk: På grunn av innholdets art og lengden på dagens leksjon, kan du gjerne bruke denne Kjenn Skriftene-aktiviteten en annen dag, når dere har tid til overs.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Mosiah 3:5-11. Lær om Jesu Kristi forsoning

Eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum har sagt at vi skulle søke å forstå alt vi kan om Jesu Kristi forsoning:

“Ingen av oss kan noen gang her på jorden verdsette høyt nok alle de gunstige konsekvensene av forsoningen.

Vi har alle et absolutt behov for å styrke vår forståelse av betydningen av Jesu Kristi forsoning, så den vil bli et urokkelig fundament som vi bygger vårt liv på. Etter hvert som verden blir blottet for de grunnleggende normer, og ære, dyd og renhet i større grad blir ignorert i jakten på fornøyelser, vil vår forståelse av og tro på Jesu Kristi forsoning gi den styrke og kapasitet som er nødvendig for et godt liv. Den vil også gi trygghet i prøvelser og fred i urolige tider.

Jeg oppfordrer dere sterkt til å etablere en personlig studieplan for å forstå bedre og verdsette mer de uforlignelige, evige, uendelige konsekvensene av Jesu Kristi fullkomne oppfyllelse av sitt guddommelige kall som vår Frelser og Forløser. Grundig personlig studium av Skriftene ledsaget av inntrengende, inderlig bønn vil styrke deres forståelse og verdsettelse av hans uvurderlige forsoning. En annen kraftfull måte å lære om Jesus Kristus og hans forsoning på er å være i templet regelmessig” (“Han lever, pris hans store navn!” Ensign eller Liahona, mai 2010, 77).

Mosiah 3:19. Nadverden og å bli en hellig

Eldste Quentin L. Cook i De tolv apostlers quorum forklarte sammenhengen mellom nadverden og vår innsats for å bli “en hellig gjennom den Herre Kristi forsoning Herren” (Mosiah 3:19):

“Nadverdsmøtet er det helligste av alle møter i Kirken. Etter sin oppstandelse innstiftet Frelseren nadverden blant nephittene. Hvis vi skal være hans disipler og trofaste medlemmer av hans kirke, må vi minnes og ha ærbødighet for nadverden. Den lar hver av oss uttrykke med et sønderknust hjerte og en angrende ånd vår villighet til å følge Frelseren, til å omvende oss og bli en hellig gjennom Kristi forsoning” (“Vi følger Jesus Kristus,” Ensign eller Liahona, mai 2010, 84).