Bibliotek
Leksjon 49: Enos


Leksjon 49

Enos

Innledning

Etter å ha reflektert over farens ord, ba Enos om og fikk forlatelse for sine synder. Han ba for nephittene og lamanittenes åndelige velferd og arbeidet hele sitt liv for deres frelse.

Undervisningsforslag

Enos 1:1-8

Etter å ha reflektert over farens ord, ber Enos om og får forlatelse for sine synder

Skriv ordene min sjel hungret på tavlen. Be elevene tenke på en gang da de var veldig sultne.

  • Hvilke ord vil du bruke til å beskrive hva du føler når du er sulten? (Elevene kan beskrive sult som en følelse av tomhet, smerte, svakhet eller et ønske om å bli mettet.)

  • Hva kan man mene med uttrykket “min sjel hungret”? (Følelser av åndelig tomhet, smerte eller svakhet, eller et ønske om å bli åndelig mettet.)

Bilde
Enos Praying

Be elevene tenke på en gang da deres sjel hungret. Forklar at de i dag skal studere opplevelsen til en person hvis sjel hungret. Vis bildet Enos ber (62604; Kunst inspirert av evangeliet [2009], nr. 72).

  • Hva vet du om personen på bildet? (Hvis elevene er usikre, kan du forklare at dette er et bilde av Enos, som var barnebarn av Lehi og Sariah og sønn av Jakob. Han mottok de mindre plater kort tid før farens død [se Jakobs bok 7:27].)

Be en elev lese Enos 1:1, 3 høyt. Be klassen se etter hvordan Jakob hadde påvirket Enos. Be noen elever fortelle klassen hva de finner ut.

Vis følgende oversikt på tavlen. (For å spare tid, kan det være lurt å lage oversikten på tavlen før leksjonen.) Oversikten er utformet for å hjelpe grupper av elever å fokusere på ulike detaljer i Enos’ opplevelse mens de studerer Enos 1:2-8.

Hva Enos ønsket

Hva Enos gjorde

Resultater av hva Enos gjorde

Enos 1:2

Enos 1:3

Enos 1:2

Enos 1:4

Enos 1:8

Enos 1:5

Enos 1:6

Enos 1:8

Forklar at da Enos tenkte på sin fars læresetninger, opplevde han åndelige følelser som fikk ham til å gjøre visse ting, som i sin tur frembragte visse resultater i hans liv.

Del klassen i tre grupper. Les Enos 1:2-8 høyt. Mens du leser, ber du gruppe én se etter ord eller uttrykk som indikerer Enos’ ønsker. Be gruppe to se etter hva Enos gjorde. Be gruppe tre se etter resultatene av Enos’ ønsker og handlinger. (Påpek at versene som er oppført i oversikten, inneholder informasjon som angår hver gruppes oppgave.)

Når du er ferdig med å lese Enos 1:2-8, ber du elevene i den første gruppen om å rapportere om ordene eller uttrykkene de fant om Enos’ ønsker. Etter hvert som elevene nevner disse ordene eller uttrykkene, ber du dem skrive dem på tavlen. Du kan gjerne oppmuntre elevene til å markere disse ordene eller uttrykkene i sine skrifter. Elevene kan nevne uttrykk som “forlatelse for mine synder”, “evig liv”, og “de helliges glede”.

Når den første kolonnen er fylt ut, ber du klassen skumlese begynnelsen av Enos 1:4. Be dem finne ut hva Enos opplevde da hans fars ord “om evig liv og de helliges glede, sank dypt i [hans] hjerte” (Enos 1:3). Elevene skulle legge merke til uttrykket “og min sjel hungret”. Du kan gjerne oppfordre elevene til å markere dette uttrykket i sine skrifter.

  • Hvordan kan det å reflektere over en profets læresetninger om evig liv og de helliges glede, få en persons sjel til å hungre? (Det kan hjelpe en person å ønske å være verdige til å være sammen med Herren og ønske den lykke som kommer av å etterleve evangeliet.)

Påpek at Enos også ønsket forlatelse for sine synder. Forklar at uttrykket “min sjel hungret” kan indikere en følelse av åndelig tomhet som følge av synd. Det kan også indikere en persons lengsel etter å komme nærmere Herren og lære av ham.

  • Hvorfor får synd oss til å føle åndelig tomhet? (Synd får Den hellige ånd til å trekke seg bort fra oss, og vi føler oss langt borte fra Herren.)

For å hjelpe elevene å sette seg inn i Enos’ opplevelse, kan du be dem om stille å overveie om de har noen av de samme følelsene av åndelig sult som Enos beskrev.

For å hjelpe klassen å forstå hva Enos gjorde for å tilfredsstille sin åndelige hunger, kan du be elevene i gruppe to rapportere sine funn og skrive sine svar på tavlen. Svarene skulle innbefatte følgende: “Kamp … for Guds åsyn”, “påkalte ham i kraftig bønn” og “[utøvde] tro på Kristus”.

  • Hvordan kan uttrykket “kamp … for Guds åsyn” beskrive en persons anstrengelse for å få tilgivelse for synder? (Påpek at Enos ikke kjempet med Gud, men for Gud i bønn. Dette indikerer Enos’ anstrengelse for å vise vår himmelske Fader sine ønskers oppriktighet og sin villighet til å omvende seg ved å gjøre nødvendige endringer i livet sitt.) Hvorfor er kamp et godt ord for å beskrive vår innsats for å omvende oss?

  • Hvilke tegn ser du i Enos 1:4 på at Enos var oppriktig da han søkte forlatelse for sine synder?

  • På hvilke måter kan vi vise vår oppriktighet når vi søker Herrens tilgivelse? (Du kan gjerne påpeke at våre bønner ikke trenger å være så lange som Enos sin, men de må være oppriktige.)

For å hjelpe klassen å se resultatet av det Enos gjorde, kan du be elevene i gruppe tre rapportere sine funn og skrive sine svar på tavlen. Svarene skulle innbefatte følgende: “Dine synder er deg forlatt”, “min skyld [var] tatt bort”, og “din tro har gjort deg ren”. (Du kan gjerne forklare at å bli gjort ren betyr å bli helbredet eller renset for synd.)

  • Hva sier Enos 1:7-8 om hva som gjorde at Enos kunne bli tilgitt og bli gjort ren? (Hans tro på Jesus Kristus.)

  • Hva kan vi lære av Enos om prosessen med å motta tilgivelse for våre synder? (I tillegg til andre sannheter elevene kan nevne, må du forvisse deg om at de forstår at når vi utøver tro på Jesus Kristus, kan våre synder bli tilgitt, og vi kan bli rene.) Hvorfor er det nødvendig for oss å utøve tro på Jesus Kristus for å motta disse velsignelsene? (Jesus Kristus sonet for våre synder. Det er bare gjennom hans forsoning at vi kan bli frelst.)

  • Hva sier Enos 1:5-6 om hvordan Enos visste at han hadde blitt tilgitt? (Du kan gjerne påpeke at røsten som er nevnt i Enos 1:5, var en røst som kom til Enos’ sinn [se Enos 1:10].)

  • Hvordan kan du vite at du har blitt tilgitt for dine synder?

Som en del av diskusjonen om det siste spørsmålet ovenfor, kan du lese følgende uttalelse av president Dieter F. Uchtdorf i Det første presidentskap:

“Når vi virkelig har omvendt oss, vil Kristus ta bort skyldbyrden vi bærer for våre synder. Vi kan vite med oss selv at vi har blitt tilgitt og er gjort rene. Den hellige ånd vil bekrefte det for oss. Han er Helliggjøreren. Intet annet vitnesbyrd om tilgivelse kan være større” (“Punktet for trygg retur”, Ensign eller Liahona, mai 2007, 101).

  • Hvorfor er det nyttig å vite at Kristus vil ta bort skyldbyrden av våre synder når vi virkelig har omvendt oss?

Be elevene stille grunne på følgende spørsmål:

  • Når har du følt at Herren har tilgitt deg for dine synder?

  • Hvordan utøvde du tro på Jesu Kristi forsoning?

  • Hvordan visste du at du var tilgitt?

  • Har du følt Herrens tilgivelse nylig?

Bær vitnesbyrd om at vi vil bli tilgitt når vi utøver tro på Jesus Kristus og virkelig omvender oss fra våre synder. På grunn av Frelseren kan vår skyld bli tatt bort, og vi kan bli frelst.

Enos 1:9-27

Enos ber for nephittene og lamanittenes åndelige velferd, og han arbeider flittig for deres frelse

Tegn følgende oversikt på tavlen. Forklar at etter at Enos ba for seg selv, begynte han også å be for andres velferd. La elevene gå sammen to og to. Be parene bytte på lese høyt fra Enos 1:9-14. Be dem om å identifisere de to folkegruppene som Enos ba for, og hva han ba om i hvert tilfelle. Når elevene rapporterer hva de finner ut, setter du inn ordene nephittene og lamanittene istedenfor spørsmålstegnene i oversikten.

Bilde
bønneoversikt
  • Hva sier Enos 1:14 om hva som var lamanittenes intensjoner overfor nephittene?

  • Hva lærer vi om Enos av hans bønn for lamanittene?

Les følgende uttalelse av president Howard W. Hunter. Be elevene lytte etter hvordan den forholder seg til Enos’ opplevelse:

“Hver gang vi selv erfarer forsoningens velsignelser, kan vi ikke annet enn å tenke på våre brødres velferd…

En god indikasjon på vår egen omvendelse er ønsket om å dele evangeliet med andre” (The Teachings of Howard W. Hunter, red. Clyde J. Williams [1997], 248-49).

  • Hvordan forholder denne uttalelsen seg til Enos’ opplevelse? (Enos viste at når vi opplever velsignelsene av Jesu Kristi forsoning, vil vi søke å hjelpe andre å motta frelse. Du kan gjerne oppfordre elevene til å markere dette prinsippet i skriftene sine.)

Be elevene studere Enos 1:12, 15-20 stille, på jakt etter hva Enos viste med hensyn til forholdet mellom bønn, tro og flid.

  • Hva tror du det betyr å be i tro?

  • Hva sier Enos 1:12, 19-20 om hvordan Enos viste flid under og etter sin bønn?

  • Hva kan vi lære om bønn av Enos’ eksempel? (Elevene bør kunne se at Herren besvarer våre bønner i forhold til vår tro og flid.)

For å hjelpe elevene å vurdere hvordan de kan følge Enos’ eksempel, kan du skrive følgende utsagn på tavlen eller dele dem ut på et støtteark. Be elevene velge et utsagn og besvare det i sine skriftstudiedagbøker.

  1. I likhet med Enos, ønsker jeg å få tilgivelse for mine synder. Jeg vil vise Herren at jeg er oppriktig i dette ønsket ved å …

  2. I likhet med Enos, ønsker jeg å hjelpe mine familiemedlemmer og venner å komme til Kristus. Én person jeg vil forsøke å hjelpe, er … Jeg vil forsøke å hjelpe denne personen ved å …

  3. Enos ba for lamanittene, som ble regnet som hans fiender. I likhet med Enos, ønsker jeg å vise Herrens kjærlighet til dem som er uvennlige mot meg. Én måte jeg vil gjøre dette på, er …

Når elevene er ferdige med å skrive, ber du en elev lese Enos 1:26-27. Be klassen se etter tegn på den glede Enos opplevde på grunn av sine anstrengelser. Når elevene rapporterer hva de finner ut, kan du oppfordre dem til å gjøre det de har skrevet i sine skriftstudiedagbøker. Bær vitnesbyrd om at når vi utøver tro på Jesus Kristus, kan vi oppleve tilgivelse og glede, og våre ønsker om å hjelpe andre å komme til Kristus, vil bli sterkere.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Enos 1:2. “Jeg fikk forlatelse for mine synder”

Enos nevnte ikke sine synders natur eller omfang, men beskrev heller omvendelsesprosessen som vi må gjennomgå for å motta guddommelig tilgivelse. President Spencer W. Kimball sa:

“Jeg har alltid likt historien om Enos, som hadde et stort behov. Som alle oss andre – for ingen av oss er fullkomne – hadde han kommet på avveier. Hvor mørke hans synder var, vet jeg ikke, men han skrev: ‘Jeg vil fortelle dere om den kamp jeg hadde for Guds åsyn før jeg fikk forlatelse for mine synder’ [Enos 1:2]…

Hvilken velsignelse og glede det er for oss alle å vite at vår Fader lever og at han elsker oss, at han tilgir oss når omvendelsen er oppriktig, at han alltid er villig til å hjelpe og gi kjærlighet til sin elskede barn” (“Pray Always,” Ensign, okt. 1981, 6).