Bibliotek
Leksjon 37: 2 Nephi 27


Leksjon 37

2 Nephi 27

Innledning

Idet han ofte henviste til Jesajas ord, profeterte Nephi at Herren ville utføre “et underlig og forunderlig verk” i de siste dager. Dette store verk vil være gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium. Et fokus for Nephis profeti var fremkomsten av Mormons bok. Nephi forutsa at vitner ville se Mormons bok og vitne om dens sannhet. Han vitnet også om den avgjørende rollen Mormons bok ville spille i Herrens verk i de siste dager – at det ville være en mirakuløs gave til verden. (Merk: 2 Nephi 27 ligner meget på Jesaja 29. I Kirkens utgave av Bibelen gir fotnotene i Jesaja 29 nyttig innsikt for å studere begge kapitlene.)

Undervisningsforslag

2 Nephi 27:1-5

Nephi profeterer at i de siste dager vil jorden være full av ondskap

Vis følgende gjenstander: en deodorant, en tannkremtube og et stykke eller en beholder med såpe. Forklar at hver gjenstand er ment å være en løsning på et problem. Be elevene identifisere problemet hver gjenstand er ment å løse. (Du kan velge å bruke andre gjenstander som kan anses som løsninger på konkrete problemer.)

Forklar at Nephis profeti i 2 Nephi 27 forteller om problemer som ville finnes i vår tid. Han forkynte at folk ville snuble åndelig på grunn av sin ugudelighet, at de ville lide av åndelig blindhet og at de ville avvise profetene. Nephi profeterte også om hva Gud ville gjøre for å løse disse problemene.

Be noen elever bytte på å lese høyt fra 2 Nephi 27:1-5. Be klassen lete etter ord og uttrykk som beskriver noen problemer i de siste dager. Be noen elever fortelle hvilke ord eller uttrykk de fant. For å hjelpe elevene å analysere disse ordene eller uttrykkene, kan det være lurt å stille følgende spørsmål:

  • Hva tror du det vil si å være “drukne av synd”?

  • I 2 Nephi 27:3 sammenlignes noen mennesker i de siste dager med en sulten mann som drømmer om å spise eller en tørst mann som drømmer om å drikke, men så våkner og føler at hans sjel er tom. Hva kan vi lære av dette? (Å spise eller drikke i en drøm gir ingen varig tilfredsstillelse og oppnår ingenting, siden sulten eller tørsten fortsatt er der etter drømmen. Likeledes vil de som “kjemper mot Sions berg”, ikke ha varig tilfredsstillelse, og heller ikke vil de oppnå noe meningsfylt.)

  • Hva tror du formuleringen “dere har lukket deres øyne” betyr?

For å hjelpe elevene å identifisere evangeliets sannheter i 2 Nephi 27:1-5, kan du be dem oppsummere det de har lært av disse versene. Skriv svarene på tavlen. Forviss deg om at elevene forstår at i de siste dager vil mange mennesker være fylt av ugudelighet og avvise profetene.

  • Hvorfor tror du det er viktig å kjenne til denne profetien og dens oppfyllelse?

2 Nephi 27:6-23

Nephi profeterer om Mormons boks fremkomst

Be elevene lese 2 Nephi 27:6-7 stille. Be dem om å se etter noe Herren ville tilveiebringe for å bidra til å løse menneskenes åndelige problemer i de siste dager.

  • Hva ville Herren tilveiebringe?

  • Hva ville boken inneholde?

  • Hvilken bok tror du disse versene beskriver? (For å hjelpe elevene å besvare dette spørsmålet, kan du foreslå at de slår opp skriftstedhenvisningene som er oppført i 2 Nephi 27:6, fotnote b. Du kan også gjerne forklare at formuleringen “dem som er hensovet” sikter til de avdøde profeter som førte opptegnelsene som ble til Mormons bok.)

Hold opp en Mormons bok. Forklar at Herren frembragte denne boken for å løse problemer i de siste dager og for å bringe lys til en formørket verden. Herren åpenbarte til oldtidens profeter detaljer om fremkomsten av Mormons bok. Nephi nedtegnet disse detaljene i 2 Nephi 27. Forklar at en lignende profeti finnes i Jesaja 29. (Du kan gjerne forklare at enkelte har utfordret Mormons bok ved å sette spørsmålstegn ved hvorfor Bibelen ikke nevner den. Påpek at profetien i Jesaja 29 viser at Bibelen faktisk vitner om Mormons bok.)

Be en elev lese 2 Nephi 27:12-14 høyt. Be klassen merke seg hvem Nephi sa ville få lov å se boken.

  • Hvem var de tre vitnene som fikk lov til å se Mormons bok “ved Guds kraft”? (Oliver Cowdery, David Whitmer og Martin Harris. Se “De tre vitners vitnesbyrd”, Mormons bok.)

Påpek at Nephi nevnte “noen få” andre som også ville få lov til å se boken.

  • Hvem tror du disse andre vitnene var? (Du må kanskje minne elevene på de åtte vitnene om Mormons bok. Se “De åtte vitners vitnesbyrd”, Mormons bok.)

Påpek at 2 Nephi 27:14 nevner at Herren ville “stadfeste sitt ord ved så mange vitners munn som han synes gavnlig”.

  • Hva tror du Nephi mente da han sa at vitner ville stadfeste Guds ord? (De som mottar og aksepterer Guds ord gjennom Mormons bok, vil dele den med andre og vitne om dens sannhet.)

  • Hvem kan disse vitnene være?

  • For å hjelpe elevene å forstå at de også kan være vitner om sannheten av Mormons bok, kan det være lurt å be dem skrive navnet sitt i margen ved siden av 2 Nephi 27:14. Hvordan kan hvert medlem av Kirken, inkludert deg, bidra til å stadfeste Mormons boks sannhet?

  • Når har du båret ditt vitnesbyrd om Mormons bok for andre?

I en tidligere leksjon har du kanskje oppmuntret elevene til å bære sitt vitnesbyrd om Mormons bok for en annen. Hvis du gjorde det, kan du følge opp denne oppgaven ved å be noen elever fortelle hva de har gjort. Oppmuntre elevene til å se etter muligheter til å bære sitt vitnesbyrd om Mormons bok for andre, herunder medlemmer av andre trosretninger.

Kopier følgende oversikt på tavlen. (For å spare tid, kan det være lurt å gjøre dette før leksjonen begynner.)

Nephis profeti om hva mannen ville gjøre

Mannens navn

Profetiens oppfyllelse

Joseph Smith – Historie 1:63-65

Første mann (“som ikke er lærd”)

2 Nephi 27:9, 15, 19

Andre mann (“en annen”)

2 Nephi 27:15, 17

Tredje mann (“lærd”)

2 Nephi 27:15-18

La elevene gå sammen to og to. Forklar at hvert par skal studere en profeti om fremkomsten av Mormons bok, så vel som oppfyllelsen av denne profetien. Be elevene kopiere oversikten i sine skriftstudiedagbøker eller notatbøker og skrive svarene ved å bruke de oppgitte skriftstedhenvisningene. (Du kan gjerne forklare at ordet skrifttegn i Joseph Smith – Historie 1:63-65 sikter til skriften som var gravert på gullplatene som Mormons bok ble oversatt fra.) Når elevene er ferdige, ber du dem dele sine svar med klassen.

  • Hva sier 2 Nephi 27:15 og Joseph Smith – Historie 1:64 om hvem den lærde mannen er som Martin Harris tok med skrifttegnene til? (Charles Anthon.)

  • På hvilke måter kan en uten formell utdannelse, som Joseph Smith, være bedre egnet til å oversette Mormons bok enn en forsker som Charles Anthon?

Be elevene lese 2 Nephi 27:20-21 stille, på jakt etter en formulering som går igjen i hvert vers. (“Jeg er i stand til å utføre mitt eget verk.”)

  • Hva betyr formuleringen “Jeg er i stand til å utføre mitt eget verk” for deg?

  • Hvordan er evangeliets gjengivelse og Mormons boks fremkomst en bekreftelse på at Gud er i stand til å utføre sitt eget verk?

  • Hva er noen prinsipper vi kan lære av disse versene? (Etter hvert som elevene kommer med forslag, understreker du at Mormons boks fremkomst er én måte Gud vil utføre sitt verk i de siste dager på.)

  • Hvordan styrker oppfyllelsen av denne profetien ditt vitnesbyrd om Mormons bok og dens rolle i gjenopprettelsen av Herrens kirke?

2 Nephi 27:24-35

Nephi profeterer om den positive virkningen av Jesu Kristi gjengitte evangelium og Mormons bok

Les 2 Nephi 27:24-26 høyt mens elevene følger med i sine skrifter.

  • Kan du huske å ha hørt disse ordene før? I så fall, hvor? (Hvis elevene har problemer med å svare, forklarer du at Herren brukte lignende ord da han talte til Joseph Smith i Den hellige lund, se Joseph Smith – Historie 1:19.)

Hold opp en av gjenstandene du viste i begynnelsen av denne leksjonen, og minn elevene på at den ble laget for å løse et bestemt problem.

  • Hvilke problemer sier Herren i 2 Nephi 27:25 at vil finnes blant menneskene i de siste dager? (Du kan gjerne skrive elevenes svar på tavlen.)

Minn elevene på de andre åndelige problemene i de siste dager som er nevnt i 2 Nephi 27:5. (Du kan gjerne legge til synd, åndelig blindhet og å forkaste profetene i listen på tavlen.)

  • Hvordan bidrar Mormons bok og gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium til å løse disse problemene?

Be elevene lese 2 Nephi 27:29-30, 34-35 stille, på jakt etter måter Herren sa det gjengitte evangelium og Mormons bok ville velsigne menneskene i de siste dager på. Be en elev skrive disse velsignelsene på tavlen.

  • 2 Nephi 27:29 sier at “ut fra mulm og mørke skal de blindes øyne se”. Hva tror du det betyr?

Hjelp elevene å forstå at Mormons bok og Jesu Kristi gjengitte evangelium bringer glede og forståelse til dem som studerer og aksepterer dem. Oppfordre elevene til å søke løsninger på sine utfordringer i Mormons bok og til å bære sitt vitnesbyrd om Mormons bok for andre.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

2 Nephi 27:1-2. “Synd og alle slags avskyeligheter”

President Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum uttrykte sin bekymring for det omfattende moralske forfall og de åndelig farer som omgir oss i de siste dager:

“Jeg vet ikke om noe i Kirkens eller verdens historie som kan sammenlignes med dagens forhold. Det skjedde ingenting i Sodoma og Gomorra som overgår den ugudelighet og fordervelse som omgir oss nå.

Banning, vulgaritet og blasfemi kan høres overalt. Ubeskrivelig ugudelighet og perversitet var en gang skjult på mørke steder. Nå foregår det i det åpne, og gis til og med juridisk beskyttelse.

I Sodoma og Gomorra foregikk disse tingene i et avgrenset område. Nå er de spredt ut over hele jorden, og de finnes blant oss” (“The One Pure Defense” [tale til lærere i Kirkens skoleverk, 6. feb. 2004], 4, si.lds.org).

2 Nephi 27:10-11. “For boken skal forsegles”

Eldste Neal A. Maxwell i De tolv apostlers quorum talte om skrifter som ennå ikke er åpenbart:

“Adskillig mer hellig skrift vil komme til oss, herunder Enoks skrifter (se L&p 107:57), alle apostelen Johannes’ skrifter (se Ether 4:16), opptegnelsene til Israels tapte stammer (se 2 Nephi 29:13) og de cirka to tredjedelene av Mormons boks plater som var forseglet: ‘Og dagen kommer da de av bokens ord som ble forseglet, skal leses fra hustakene, og de skal leses ved Kristi kraft, og alt som har skjedd blant menneskenes barn, og alt som vil skje så lenge jorden består, skal åpenbares for menneskenes barn’ (2 Nephi 27:11). I dag har vi med oss bekvemmelige samleutgaver av Skriftene, men én dag, ettersom vi kommer til å få flere Skrifter, vil vi kanskje måtte slepe med oss små røde vogner stappfulle med bøker” (A Wonderful Flood of Light [1990], 18).

2 Nephi 27:14. Vitner vil stadfeste Herrens ord

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum bar sitt urokkelige vitnesbyrd om Mormons bok:

“Jeg vitner om at man ikke kan komme til fullkommen tro i dette siste-dagers verk… før man har favnet Mormons boks guddommelighet og vår Herre Jesus Kristus som den vitner om…

…Jeg var ikke blant skaren av nephitter som berørte sårene til den oppstandne Herre. Men mitt vitnesbyrd om denne opptegnelsen og den fred det bringer menneskehjertet, er like bindende og ugjenkallelig som deres var. I likhet med dem ‘gir [jeg mitt] navn til verden for å bevitne for verden det jeg har sett.’ Og i likhet med dem ‘lyver [jeg] ikke, Gud er [mitt] vitne’. [“De åtte vitners vitnesbyrd”, Mormons bok; uthevelse tilføyd.]

Jeg ber om at mitt vitnesbyrd om Mormons bok og alt det innebærer, gitt i dag ved min ed og i mitt embete, må bli nedtegnet av mennesker på jorden og engler i himmelen… …Jeg vil ha det fullstendig klart når jeg står for Guds domstol, at jeg erklærte for verden, på det mest likefremme språk jeg kunne, at Mormons bok er sann, at den fremkom på den måte som Joseph sa den gjorde” (“Sikkerhet for sjelen”, Ensign eller Liahona, nov. 2009, 89-90).