Bibliotek
Leksjon 39: 2 Nephi 29-30


Leksjon 39

2 Nephi 29-30

Innledning

Nephi profeterte om de siste dagers gjengivelse av evangeliet, som Herren sa ville være “et forunderlig verk” (2 Nephi 29:1). Nephi vitnet om at i de siste dager ville alle Skriftene virke sammen for å vise at Gud husker sine barn. Han profeterte at mange ville avvise Mormons bok, men at de som tror, vil bli samlet inn i Kirken. I tillegg forkynte han at Guds paktsfolk er de som omvender seg og tror på Guds Sønn.

Undervisningsforslag

2 Nephi 29

Nephi profeterer at i de siste dager vil mange avvise Mormons bok

Be elevene forestille seg at en venn på skolen oppriktig spør: “Hvorfor har mormoner en annen bibel?” Du kan gjerne be elevene rekke opp hånden hvis de har blitt stilt et spørsmål som dette. Be så noen få om å fortelle hvordan de har svart på spørsmålet.

Forklar at Nephi ga noen svar på dette spørsmålet ved å nedtegne Herrens ord om Mormons boks rolle i de siste dagers gjengivelse av evangeliet, som Herren kalte “et forunderlig verk”. Be elevene lese 2 Nephi 29:1-2 stille, og finne ut hva Herrens ord ville gjøre i de siste dager. (De ville “gå ut” til Nephis ætt, og de ville også “hvisle frem til jordens ender”.) President Ezra Taft Benson forklarte at “vi medlemmer av Kirken, og spesielt misjonærene, må være de som ‘hvisler’, eller forteller og vitner, om Mormons bok til jordens ender” (“Mormons bok er Guds ord,” Lys over Norge, mai 1988, 6).

Forklar at ordet banner i 2 Nephi 29:2 sikter til en gjenstand som brukes til å samle og forene mennesker. Flagg kalles ofte bannere. (Se forklaringen av ordet banner i leksjon 32.)

  • Hva sier 2 Nephi 29:2 er det “banner” som vil gå ut “like til jordens ender” for å samle Herrens folk? (Mormons bok – ordene til Nephis ætt, eller etterkommere.)

  • Hva sier 2 Nephi 29:1-2 om hva som er Herrens hensikt med å gi ytterligere hellig skrift som Mormons bok? (Hjelp elevene å forstå at Herren gir skrifter som et annet vitne og for å samle folk til sin pakt.)

Skriv på tavlen følgende uttalelse av eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum (fra Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon [1997], 4.):

“Mormons bok er den fremste erklæring om Guds pakt med og hans kjærlighet til sine barn her på jorden.” (Eldste Jeffrey R. Holland)

Forklar at i 2 Nephi 29 sikter ordet hedninger til mennesker som ikke er av Israels hus. Ordet jøder sikter til mennesker som er av Israels hus, inkludert Lehis familie og deres etterkommere. Be elevene lese 2 Nephi 29:3-6 stille, på jakt etter hvordan noen hedninger ville reagere på ytterligere hellig skrift.

  • Hvordan vil noen reagere på ytterligere hellig skrift?

  • Hva sa Herren om dem som reagerer på denne måten?

Forklar at Nephi var profetisk i sin beskrivelse av menneskenes reaksjon på Mormons bok. Folk i dag uttrykker ofte tvil med hensyn til Mormons bok fordi de allerede har Bibelen.

Be elevene studere 2 Nephi 29:7-11 to og to. Oppfordre dem til å finne Herrens hensikter med å gi skrifter i tillegg til Bibelen. Etter noen minutter ber du dem fortelle hva de har kommet frem til. Mulige svar kan være at (1) Herren husker alle mennesker og sender sitt ord til alle nasjoner (se vers 7); (2) Herren gir samme budskap til alle nasjoner, og Mormons bok er et annet vitne om sannhetene i Bibelen (se vers 8); (3) Herren er alltid den samme, og han taler etter sitt eget behag (se vers 9); (4) Guds verk er ikke fullført, og han vil fortsette å tale for å fullføre sitt verk (se vers 9); (5) ingen skulle anta at Bibelen inneholder alle Herrens ord eller at Herren ikke har latt mer bli skrevet (se vers10) og (6) Herren befaler mennesker i alle nasjoner å skrive ned hans ord (se vers 11). For å hjelpe elevene å oppsummere og bruke det de har lært av denne delen av leksjonen, kan du stille noen av eller alle disse spørsmålene:

  • Hvordan kan 2 Nephi 29 brukes til å fjerne betenkeligheter om Mormons bok som en bok med ytterligere hellig skrift?

  • Hvordan har disse versene økt din takknemlighet for Mormons bok?

La elevene gå sammen to og to igjen. Be dem om å øve på å besvare spørsmålet: “Hvorfor har mormoner en annen bibel?” Be én elev stille spørsmålet, og den andre svare på spørsmålet. Be dem så om å bytte roller og gjenta diskusjonen. På slutten av denne aktiviteten kan du oppmuntre elevene til å tenke på noen de kjenner som kan ha nytte av en diskusjon om disse prinsippene, og til å søke veiledning fra Den hellige ånd om hvordan de kan snakke med disse menneskene.

For å runde av denne delen av leksjonen, må du sørge for at elevene forstår at Herren husker alle mennesker og vil sende ut sine ord til dem.

2 Nephi 30:1-8

Nephi profeterer om Mormons boks rolle i de siste dager

Forklar at etter å ha sagt at Gud ville huske Israels hus, advarte Nephi sitt folk mot å tro de var mer rettferdige enn hedningene ville være. Han minnet dem også på at alle mennesker kan bli Guds paktsfolk. Be en elev lese 2 Nephi 30:2 høyt, og be klassen se etter to ting vi må gjøre for å bli en del av Guds paktsfolk. Be elevene fortelle hva de kommer frem til. Sørg for at de forstår at vi blir en del av Guds paktsfolk når vi omvender oss og tror på Jesus Kristus.

Forklar at i 2 Nephi 30:3 beskriver Nephi én måte Herren samler sitt folk til pakten i de siste dager på. Be elevene lese 2 Nephi 30:3 stille og merke seg denne prosessen. (Herren sender ut Mormons bok. Mange tror på den og deler den med andre.) Det kan være lurt å påpeke at Nephi spesielt nevnte at ordene i Mormons bok ville bli bragt ut “til levningen av vår ætt”, som betyr Lehis etterkommere.

Oppfordre elevene til å lese 2 Nephi 30:4-8 stille, på jakt etter ord eller uttrykk som viser hvordan folk vil bli velsignet når de mottar Mormons bok.

  • På hvilke måter vil Lehis etterkommere bli velsignet når de lærer om sine forfedre?

  • Hva sier disse versene om virkningen Mormons bok kan ha på alle mennesker?

Sørg for at elevene forstår at Mormons bok kan hjelpe alle mennesker å bli kjent med Jesus Kristus og etterleve hans evangelium. Du kan gjerne skrive denne uttalelsen på tavlen.

  • Hva kan vi gjøre for å hjelpe andre å bli kjent med Jesus Kristus gjennom Mormons bok?

  • Hvordan har Mormons bok hjulpet deg å bli kjent med Frelseren?

Be elevene fortelle om en erfaring de har hatt med å dele Mormons bok. Oppmuntre elevene til å be om muligheter til å dele Mormons bok med andre.

2 Nephi 30:9-18

Nephi profeterer om forholdene på jorden i tusenårsriket

Forklar at Nephi også profeterte om tusenårsriket – de 1000 årene etter Frelserens annet komme.

Oppsummer 2 Nephi 30:9-10 ved å forklare at ved Herrens gjenkomst vil de ugudelige bli tilintetgjort. Be elevene lese 2 Nephi 30:12-18 stille, på jakt etter beskrivelser av livet i tusenårsriket. Be elevene forestille seg at de skriver en nyhetsartikkel i tusenårsriket, som beskriver en tilstand de har funnet. Be dem om å skrive overskrifter for artikkelen og dele sine overskrifter med hverandre.

  • Av forholdene under tusenårsriket som du har studert i 2 Nephi, hvilke ser du mest frem til? Hvorfor?

Rett elevenes oppmerksomhet mot følgende utsagn i 2 Nephi 30:18: “Satan skal en lang stund ikke mer ha makt over menneskenes barns hjerter.” Du kan gjerne foreslå at elevene markerer dette utsagnet i Skriftene sine.

  • Hvorfor er det nyttig å vite at rettferdighet til slutt vil seire over ondskap?

Når elevene har svart, vitner du om at Satan ikke vil ha makt over menneskenes hjerter i tusenårsriket, og at rettferdighet og fred vil råde. Be en elev lese høyt følgende uttalelse av president George Q. Cannon i Det første presidentskap. Be klassen merke seg grunner til at Satan ikke vil ha makt i tusenårsriket.

“Vi snakker om at Satan skal bli bundet. Satan vil bli bundet ved Guds kraft, men han vil også være bundet ved Guds folks faste beslutning om ikke å lytte til ham, om ikke å la seg styre av ham. Herren vil ikke binde ham og ta hans makt fra jorden mens det er menn og kvinner som er villige til å la seg styre av ham. Det er i strid med frelsesplanen. Å frata menneskene deres handlefrihet er i strid med vår Guds hensikter. Det var en tid på dette kontinentet, som vi har en beretning om, da folk var så rettferdige at Satan ikke hadde noen makt blant dem. Nesten fire generasjoner levde i rettferdighet. De levde i renhet og døde uten synd. Dette kom av at de nektet å gi etter for Satan. Det står ikke skrevet at Satan ikke hadde noen makt i andre deler av verden i denne perioden. Ifølge all historie som vi har i vår besittelse, hadde Satan den samme makt over mennesker som var villige til å lytte til ham. Men i dette landet hadde han ikke makt, og han ble bokstavelig talt bundet. Jeg tror at dette vil være tilfelle i tusenårsriket, og jeg ser på det på samme måte som jeg ser på den lykkelige tilstand som er beskrevet i opptegnelsen jeg snakker om. Jeg forventer at før Satan er helt bundet, vil de ugudelige bli tilintetgjort” (i Conference Report, okt. 1897, 65).

  • Hvordan vil Satan bli bundet under tusenårsriket?

Oppfordre elevene til å leve rettferdig slik at motstanderen ikke vil ha noen makt over dem.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

2 Nephi 30:9-10. “Herren skal forårsake en stor adskillelse”

I 2 Nephi 30:9-10 profeterer Nephi om en tid da “Gud Herren skal forårsake en stor adskillelse blant folket, og de ugudelige vil han ødelegge, og han vil spare sitt folk”. Hjelp elevene å forstå at for å bli regnet blant Herrens folk i den perioden, må vi ta avstand fra verdens levemåte nå. President Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum har sagt:

“Avstanden mellom Kirken og en verden som følger en kurs vi ikke kan følge, vil stadig øke” (“The Father and the Family,” Ensign, mai 1994, 21).

Eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum har sagt:

“Som siste-dagers-hellige trenger vi ikke se ut som verden. Vi trenger ikke underholde som verden. Våre personlige vaner skulle være annerledes. Vår rekreasjon skulle være annerledes” (“Gifts of the Spirit,” Ensign, feb. 2002, 17).

Eldste Larry W. Gibbons i De sytti har sagt:

“I vår tid med moralsk relativisme må vi være forberedt på å ta et standpunkt og si: ‘Dette er rett, og dette er galt.’ Vi kan ikke følge flertallet! Jeg mener naturligvis ikke at vi skal flytte til ødemarken og låse dørene. Vi kan være i verden, gå på skole, gå på jobb, delta i gode organisasjoner og så videre. Men vi må holde Herrens normer…

Brødre og søstre, hold dere på den snevre og smale sti. Nei, hold dere i midten av den snevre og smale sti. Vik ikke av, streif ikke om, fusk ikke, vær forsiktige.

Husk, dere må ikke leke med det onde. Hold dere borte fra djevelens territorium. Gi ikke Satan fordelen av å være på hjemmebane. Ved å etterleve budene vil dere finne den lykken som altfor mange leter etter på andre steder” (“Slå derfor dette fast i deres sinn,” Ensign eller Liahona, nov. 2006, 103-4).

2 Nephi 30:9-18. Hva er tusenårsriket?

“Et millennium er en periode på 1000 år. Når vi snakker om ‘tusenårsriket’, mener vi de 1000 årene som kommer etter Frelserens annet komme (se Johannes’ åpenbaring 20:4; L&p 29:11). Under tusenårsriket vil ‘Kristus … personlig regjere på jorden’ (10. trosartikkel).

Tusenårsriket vil være en tid med rettferdighet og fred på jorden. Herren har åpenbart at ‘på den dag skal menneskets fiendskap og dyrenes fiendskap, ja, alt kjøds fiendskap opphøre’ (L&p 101:26; se også Jesaja 11:6-9). Satan skal ‘bindes så han ikke skal ha noen plass i menneskenes barns hjerter’ (L&p 45:55; se også Johannes’ åpenbaring 20:1-3).

Under tusenårsriket vil alle mennesker på jorden være gode og rettferdige, men mange vil ikke ha mottatt evangeliets fylde. Derfor vil medlemmer av Kirken utføre misjonærarbeid.

Kirken vil også utføre tempelarbeid under tusenårsriket. De hellige vil fortsette å bygge templer og motta ordinanser på vegne av sine avdøde slektninger. Under veiledning av åpenbaring vil de føre opptegnelser over sine forfedre helt tilbake til Adam og Eva.

Absolutt rettferdighet og fred vil vedvare til slutten av de 1000 årene, da Satan ‘skal … slippes løs en kort tid så han kan samle sine hærstyrker’. Satans hærstyrker vil kjempe mot himmelens hærskarer, som vil bli ledet av Mikael, eller Adam. Satan og hans tilhengere vil bli beseiret og kastet ut for evig. (Se L&p 88:111-115.)” (Tro mot pakten: En oppslagsbok i evangeliet [2004], 163-4).