Bibliotek
Leksjon 119: 3 Nephi 8-10


Leksjon 119

3 Nephi 8-10

Innledning

33 år etter at de så tegnet på Frelserens fødsel, begynte nephittene å se etter tegnet på Frelserens død som lamanitten Samuel hadde profetert om. Selv om mange tegn var gitt, oppsto det tvil og ordstrid blant folket. I løpet av et år ble Samuels profeti oppfylt. Etter at voldsomme uvær, jordskjelv og andre katastrofer hadde forårsaket omfattende ødeleggelse, dekket mørke landet i tre dager. I mørket hørte de som hadde overlevd ødeleggelsen, Jesu Kristi røst. Han oppfordret dem til å omvende seg og vende tilbake til ham. Da det ble lyst, vendte folkets sorg seg til glede og lovprisning av Jesus Kristus.

Undervisningsforslag

3 Nephi 8:1-18

Stor ødeleggelse markerer Jesu Kristi død og oppfyller lamanitten Samuels profeti

Begynn leksjonen med å stille følgende spørsmål:

  • Vet du om noen tegn som allerede har funnet sted, som viser at Frelserens annet komme nærmer seg? (Du kan gjerne påpeke at mange profetier, for eksempel om evangeliets gjengivelse, profeten Elijahs komme og at evangeliet skal forkynnes over hele verden, enten er oppfylt eller er i ferd med å bli oppfylt.)

  • Hvordan føler du deg når du gjenkjenner noe som er et klart tegn på at Frelserens annet komme nærmer seg?

Forklar at vi lever i en tid som er lik tiden like før Jesus Kristus besøkte nephittene. Akkurat slik nephittene så etter tegnene som lamanitten Samuel hadde profetert ville markere Jesu Kristi død og oppstandelse, skulle vi se etter tegn på Frelserens annet komme.

Be elevene lese 3 Nephi 8:3-4 stille, og finne forskjeller i hva noen av nephittene følte med hensyn til tegnene. Be elevene fortelle hva de finner ut. (Selv om folket så etter tegnene “med stor oppriktighet”, fantes det “stor tvil og mye diskusjon” blant dem.)

  • På hvilke måter er situasjonen som er beskrevet i 3 Nephi 8:3-4, lik forholdene i verden i dag?

  • Hvordan kan vi styrke vår tro på Jesus Kristus selv om mange rundt oss uttrykker tvil?

Spør elevene om de noen gang har opplevd et voldsomt uvær, et jordskjelv eller en annen katastrofe. Når elevene svarer, ber du dem fortelle hva de følte under og etter opplevelsen.

Be en elev lese 3 Nephi 8:5-7 høyt. Be klassen følge med, og se etter det som skjedde i det 34. året etter Jesu Kristi fødsel. Be så elevene lese 3 Nephi 8:8-18 stille, og se etter hva som skjedde med innbyggerne i byene. Be elevene fortelle hva de finner ut. Når konkurranseelementet blir borte, blir også stoltheten borte (se Helaman 14:20-27). Understrek at alle profetenes ord vil bli oppfylt, og at Gud vil stille de ugudelige til ansvar for sine handlinger.

3 Nephi 8:19-25

Mørke dekker landet i tre dager

Forklar at etter at uvær og jordskjelv opphørte, dekket mørke landet i tre dager. Slå av lyset i rommet en stund. Spør så elevene om de noen gang har vært på et helt mørkt sted, for eksempel i en hule eller et rom uten vinduer.

  • Hva følte du da du var der?

Påpek at det mørket som dekket landet i tre dager, var annerledes enn det mørket som kommer når vi slår av lyset eller går til et sted uten vinduer. Be elevene lese 3 Nephi 8:19-23 stille, og se etter ord eller uttrykk som beskriver det mørke nephittene opplevde. (Svarene kan omfatte “tykt mørke”, “den mørke tåken”, og “intet lys”.)

Be elevene lese 3 Nephi 8:23-25 stille, og se etter virkningen mørket hadde på de nephitter som hadde overlevd ødeleggelsene. Be elevene fortelle hva de finner ut.

3 Nephi 9:1-14

I mørket oppfordrer Jesus Kristus dem som har overlevd ødeleggelsene, til å omvende seg og komme til ham

Skriv følgende spørsmål på tavlen. Be elevene lese 3 Nephi 9:1-12 stille, og se etter svar på disse spørsmålene.

Hvorfor fant denne ødeleggelsen sted?

Hvordan reagerte Satan på denne ødeleggelsen?

Hva lærer dette oss om Satan og hvordan han behandler dem som følger ham?

Les 3 Nephi 9:13-14 høyt for klassen. Be elevene følge med, og se etter Frelserens innbydelse til dem som hadde blitt spart for ødeleggelsen. Be elevene forestille seg disse nephittene da de lyttet til Frelserens røst i stummende mørke. De hadde blitt “spart fordi [de] var mer rettferdige enn” dem som hadde blitt ødelagt, men de trengte likevel å omvende seg og forandre seg (se 3 Nephi 9:13; 10:12).

  • Hva tror du nephittene følte da de hørte denne innbydelsen fra Frelseren? Hvorfor?

Be en elev lese følgende uttalelse av eldste C. Scott Grow i De sytti:

“Jesus Kristus er vår sjels store Helbreder …

Når vi synder, forteller Satan oss at vi er fortapt. Men Forløseren tilbyr å forløse alle – uansett hva vi har gjort galt – også dere og meg” (“Forsoningens mirakel,” Ensign eller Liahona, mai 2011, 109).

Understrek at Frelserens innbydelse i 3 Nephi 9:13 – om å komme til ham og bli helbredet – er gitt til oss alle. For at Frelseren skal kunne helbrede oss, må vi akseptere hans innbydelse om å komme til ham, omvende oss fra våre synder og bli omvendt til evangeliet. Be elevene tenke på aspekter av sitt liv hvor de trenger Frelserens helbredelse. Vurder å be elevene svare på følgende spørsmål i sine notatbøker eller skriftstudiedagbøker:

  • Hva må du gjøre for å kunne motta Frelserens helbredelse i ditt liv?

3 Nephi 9:15-22

Frelseren erklærer at ved hans offer er Moseloven oppfylt

Les 3 Nephi 9:19 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva Jesus Kristus sa at han ikke lenger ville godta fra nephittene. Det kan være nødvendig å minne elevene på at nephittene etterlevde Moseloven på denne tiden. Som en del av Moseloven, befalte Herren sitt folk å ofre dyr som et forbilde og et symbol på det offer Frelseren ville gjøre ved sin forsoning.

Be elevene lese 3 Nephi 9:20 stille, og se etter hva Frelseren sa nephittene nå skulle ofre. Be elevene fortelle hva de finner ut.

  • Hva tror du det betyr å ofre “et sønderknust hjerte og en angrende ånd”?

  • Hvilke velsignelser lover Frelseren dem som kommer til ham med et sønderknust hjerte og en angrende ånd?

Forklar at eldste D. Todd Christofferson i De tolv apostlers quorum har lært oss én måte å tenke på uttrykkene “sønderknust hjerte” og “angrende ånd”. Les følgende uttalelse, og be elevene lytte etter ordene eldste Christofferson brukte til å hjelpe oss å forstå disse uttrykkene:

Bilde
Eldste D. Todd Christofferson

“Du kan gi Herren et sønderknust eller angrende hjerte og en lydig og villig ånd. I virkeligheten er det deg selv du ofrer – det du er og det du blir.

Er det noe i ditt liv som er urent eller uverdig? Når du blir kvitt det, er det en gave til Frelseren. Er det en god vane eller egenskap du mangler? Når du tilegner deg den og gjør den til en del av din karakter, gir du en gave til Herren” (“Når du en gang omvender deg,” Ensign eller Liahona, mai 2004, 12).

  • Hvilket ord brukte eldste Christofferson til å hjelpe oss å forstå uttrykket “sønderknust hjerte”? (Angrende.) Hva tror du det vil si å ha et angrende hjerte?

  • Hvilket ord brukte eldste Christofferson til å hjelpe oss å forstå uttrykket “angrende ånd”? (Lydig.) Hvordan vil du beskrive en som har en lydig innstilling?

Be elevene lese 3 Nephi 9:21-22 stille, og se etter Frelserens beskrivelse av hvordan vi skulle komme til ham. Be dem fortelle hva de finner ut. Hold opp et bilde av et lite barn, kanskje en i familien din.

  • Hvordan forestiller du deg at et lite barn kommer til Frelseren? Hvordan hjelper dette deg å forstå hvordan vi skulle komme til Frelseren?

Skriv følgende på tavlen:

Hvis vi kommer til Kristus med et sønderknust hjerte og en angrende ånd, vil han …

Be elevene repetere 3 Nephi 9:13-15, 19-22 for å finne måter å fullføre setningen på tavlen. Be dem fortelle hva de finner ut. Svarene kan omfatte at han vil helbrede oss (se 3 Nephi 9:13), gi oss evig liv (se 3 Nephi 9:14) og ta imot oss (se 3 Nephi 9:22). Når elevene har svart, fullfører du setningen på tavlen: Hvis vi kommer til Kristus med et sønderknust hjerte og en angrende ånd, vil han ta imot oss, helbrede oss og gi oss evig liv.

3 Nephi 10

Herren ønsker å samle sitt folk som en høne samler sine kyllinger.

Gi et sammendrag av 3 Nephi 10:1-3 ved å forklare at etter å ha hørt Frelserens røst, var folket så forbauset at de var stille i mange timer. Så talte han igjen til folket.

Be noen elever etter tur lese høyt fra 3 Nephi 10:4-6. Påpek at i disse versene taler Frelseren om Israels hus, sitt paktsfolk.

  • På hvilke måter er Frelseren som en høne som beskytter sine kyllinger mot fare? Hvorfor hadde ikke Frelseren samlet og beskyttet hele Israels hus? (De ville ikke komme til ham.)

  • Hva lovet Frelseren dem som ville omvende seg og vende tilbake til ham? (Han ville samle dem som en høne samler sine kyllinger.)

Be elevene svare på følgende spørsmål i sine notatbøker eller skriftstudiedagbøker. (Du kan gjerne skrive spørsmålet på tavlen eller lese det sakte slik at elevene kan skrive det ned.)

  • Når har du følt Frelserens innbydelse til å motta hans næring og beskyttelse?

Be en elev lese 3 Nephi 10:9-11 høyt. Be klassen følge med, og se etter hva som skjedde etter at Frelseren hadde talt til folket. Du kan gjerne avslutte med å bære vitnesbyrd om at Frelseren er barmhjertig mot alle dem som kommer til ham med et sønderknust hjerte og en angrende ånd. Du kan også gjerne forklare at i neste leksjon skal elevene snakke om Frelserens besøk til folket og hvordan han personlig betjente hver enkelt av dem.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

3 Nephi 9:2. “Djevelen ler, og hans engler fryder seg”

Eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum underviste om motstanderens reaksjon når vi synder:

“‘Adam falt for at mennesket kunne bli til, og mennesket er til for å kunne ha glede.’ [2 Nephi 2:25.]

Noen ganger glemmer vi at vår himmelske Fader ønsker at vi alle skal ha denne gleden. Bare ved å gi etter for fristelse og synd kan vi holdes borte fra den gleden. Og det er nettopp det Satan ønsker at vi skal gjøre.

Jeg fikk en gang anledning til å følge president Spencer W. Kimball til et land langt borte. Vi fikk en omvisning til forskjellige steder i området, blant annet underjordiske katakomber – gravsteder for folk som var blitt forfulgt av kristne fanatikere. Da vi kom opp av den mørke, smale trappen der, sa president Kimball noe jeg aldri har glemt. Han dro meg i frakken og sa: ‘Det har alltid bekymret meg hva Satan gjør når han bruker vår Frelsers navn.’ Så sa han: ‘Robert, Satan kan aldri ha glede med mindre du og jeg synder.’

Idet jeg overveiet disse ordene og studerte Skriftene, begynte jeg å forstå hva president Kimball kan ha ment… Det er våre synder som får djevelen til å le, det er vår sorg som bringer ham falsk glede.

Selv om djevelen ler, er hans makt begrenset. Noen husker kanskje det gamle ordtaket: ‘Djevelen fikk meg til å gjøre det.’ I dag vil jeg fastslå, med helt klare ord, at djevelen ikke kan få oss til å gjøre noe som helst. Han ligger ved vår dør, som det står i Skriftene, og han følger oss hver dag. Hver gang vi går ut og ved hver avgjørelse vi tar, velger vi enten å bevege oss i hans retning eller i retning av vår Frelser. Men Satan må gå bort hvis vi befaler ham å gå bort. Han kan ikke påvirke oss med mindre vi lar ham gjøre det, og han vet dette! Den eneste gangen han kan påvirke vårt sinn og legeme – selve ånden – er når vi tillater ham å gjøre det. Med andre ord, vi trenger ikke gi etter for hans fristelser!” (“Å handle på egenhånd: Handlefrihet, en gave og velsignelse,” Ensign eller Liahona, mai 2006, 5-6).

3 Nephi 9:19-20. “Et sønderknust hjerte og en angrende ånd”

Eldste Neal A. Maxwell i De tolv apostlers quorum forklarte hva det betyr å gi Herren et sønderknust hjerte og en angrende ånd:

“Virkelige, personlige ofre har aldri vært å legge et dyr på alteret. Isteden gjelder det vilje til å legge dyret inni oss på alteret og la det bli fortært! Dette er ‘et offer i rettferdighet, ja, et sønderknust hjerte og en angrende ånd’ (L&p 59:8)” (“Fornekt eder all ugudelighet,” Lys over Norge, juli 1995, 67).