Bibliotek
Hjemmestudie-enhet 30


Hjemmestudie-leksjon: Ether 4:12

Ether 4-12 (Enhet 30)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammendrag av daglige hjemmestudieleksjoner

Det følgende sammendraget av læresetningene og prinsippene elevene lærte da de studerte Ether 4-12 (enhet 30), er ikke ment å bli undervist som en del av leksjonen. Leksjonen du underviser i, konsentrerer seg bare om et fåtall av disse læresetningene og prinsippene. Følg Den hellige ånds tilskyndelser når du vurderer elevenes behov.

Dag 1 (Ether 4-5)

Moroni forseglet skriftene til Jareds bror og lærte om betingelsene vi må imøtekomme før vi får motta den opptegnelsen. Fra disse læresetningene lærte elevene at når vi utviser stor tro på Herrens ord, vil han velsigne oss med videre åpenbaring.

Dag 2 (Ether 6)

Av jaredittenes eksempel på å utøve tro på Herren mens de krysset “de store vann” (Ether 6:3) i sine båter, lærte elevene at når vi stoler på Herren og gjør hans vilje, vil han lede an i vårt livsløp. Vinden blåste båtene til det lovede land, og elevene lærte at hvis vi stoler på Herren, kan motgang og vanskeligheter hjelpe oss å få fremgang og oppnå lovede velsignelser.

Dag 3 (Ether 7-11)

Da jaredittene ignorerte Jareds brors advarsel og valgte å ha en konge, oppdaget elever at det å avvise profetenes ord fører til fangenskap. Shule var en konge som regjerte i rettferdighet. Da hans folk begynte å omvende seg og lytte til profetene, begynte de å få fremgang. Elevene lærte at når vi omvender oss fra våre synder, begynner vi å få fremgang. Jaredittene ga etter hvert etter for ondskap og illustrerte den sannhet at det å støtte hemmelige forbund fører til at samfunn går til grunne.

Dag 4 (Ether 12)

Fra profeten Ether lærte elevene at når vi har håp og tro på Jesus Kristus, vil vi få styrke til å være standhaftig og bli rike på gode gjerninger. Moroni skrev at hvis vi ønsker et vitne, må vi først utøve tro på Jesus Kristus. Av Herrens svar på Moronis bekymringer for hans og de andre Mormons bok-forfatteres svakhet i skriving, oppdaget elevene at hvis vi ydmyker oss og utøver tro på Herren, så vil han gjøre vår svakhet om til styrke.

Innledning

Denne leksjonen fokuserer på Ether 12:23-41. Moroni fortalte hvorfor folk har svakheter, og hva de må gjøre for å overvinne dem.

Undervisningsforslag

Ether 4-11; 12:6

Jaredittene blomstrer og blir velsignet når de er rettferdige

Gi tre elever i oppdrag å gjennomgå og oppsummere følgende kapitler ved hjelp av kapittelsammendragene: Ether 4-5; Ether 6 og Ether 7-11. Be en annen elev gjennomgå Ether 12:6. Be dem dele et eller to prinsipper de har lært, med klassen.

Ether 12:23-41

Moroni uttrykker bekymring for hvordan hedningene vil ta imot Mormons bok.

Skriv sterk på én side av tavlen og svak på den andre siden. Gi elevene tid til å tenke over hva de føler er deres sterke sider, og hva de føler er noen av deres svakheter og mangler. Forklar at i Ether 12 lærte Moroni hvordan vår svakhet kan bli til styrke.

Be en elev lese Ether 12:23-25 høyt, og be klassen identifisere den svakheten Moroni følte han og andre forfattere av Mormons bok hadde. Still så elevene følgende spørsmål:

  • Hvilken svakhet nevnte Moroni i disse versene?

  • Hva var Moroni bekymret for ville skje på grunn av svakheten hos dem som skrev Mormons bok?

Etter at elevene har svart, ber du dem lese stille Herrens svar på Moronis bekymring i Ether 12:26-27 og se etter hvorfor Gud gir oss svakheter. Når elevene har fått tid til å lese versene, minner du dem på at Ether 12:27 er et Kjenn Skriftene-skriftsted.

For å hjelpe elevene å forstå begrepet svakhet bedre slik det brukes i disse versene, kan du be en elev lese følgende uttalelse av eldste Neal A. Maxwell i De tolv apostlers quorum:

“Når vi leser i Skriftene om menneskenes ‘svakheter’, omfatter dette begrepet den allmenne, men nødvendige svakhet som er nedlagt i menneskets natur, hvor kjødet har en uopphørlig innvirkning på ånden…Svakhet omfatter imidlertid også våre særegne svakheter, som det er forventet at vi skal overvinne” (Lord, Increase Our Faith [1994], 84).

Du må kanskje forklare at den generelle menneskelige tilstand eldste Maxwell snakket om, refererer til den svakhet som kommer til menn og kvinner gjennom Adams fall. På grunn av syndefallet er vi alle utsatt for fristelser og menneskelig ufullkommenhet i tillegg til våre egne personlige svakheter.

Oppfordre elevene til å finne et prinsipp i Ether 12:27. (Hvis vi ydmyker oss og utøver tro på Herren, da vil han la det svake bli til styrke for oss.)

For å oppmuntre til anvendelse av dette prinsippet som undervises i Ether 12:27 kan du skrive følgende på tavlen:

1. Gjenkjenne min svakhet 
2. Ydmyke meg 
3. Utøve tro på Kristus

Be elevene skrive disse setningene øverst på et ark. Be elevene tenke over og skrive under overskriften, enten nå eller senere, (1) en svakhet de føler de har, (2) hvordan de kan ydmyke seg i forbindelse med den svakheten, og (3) hvordan de kan utøve tro på Kristus slik at de kan få hans hjelp, eller nåde, for å overvinne svakheten de har skrevet opp.

Når de er ferdige, oppfordrer du elevene til å legge papiret i sin personlige dagbok eller et annet sted der de vil se det ofte og bli minnet om innsatsen de ønsker å gjøre. Bær vitnesbyrd for elevene om at når de ydmykt gjør sitt beste for å overvinne sine svakheter, vil Herren hjelpe dem til å “la det svake bli til styrke for dem” (Ether 12:27).

Be elevene lese Ether 12:26, 28 for å finne ut hvordan Herren videre svarte på Moronis bekymringer om hans svakhet i skriving. Du kan gjerne stille følgende spørsmål:

  • I Ether 12:26 nevnte Moroni saktmodighet, som er å være mild, ydmyk og lydig mot Guds vilje. Hvorfor tror du det krever saktmodighet å overse andres svakheter?

  • Hvordan kan Herrens nåde (Hans hjelp eller guddommelige styrkende kraft) hjelpe oss å ikke utnytte andres svakheter?

Understrek at når vi utvikler tro, håp og kjærlighet, vil Herrens nåde hjelpe oss når vi står overfor andres svakheter. Oppsummer Ether 12:29-32 ved å forklare at Moroni gjennomgikk viktigheten av å utøve tro og vitnene og miraklene det bringer med seg. Be elevene lese Ether 12:33-35 og finne ut hva Moroni skrev om viktigheten av å utøve nestekjærlighet.

Spør: Hvorfor er det viktig å ha nestekjærlighet når vi blir konfrontert med andres svakheter?

Be elevene fortelle en medelev hva de gjør for å søke å få Jesu Kristi nåde mer fullstendig i sitt liv. Hvis tiden tillater det, kan du be noen elever fortelle klassen hvordan det å søke seg nærmere Jesus Kristus har påvirket deres liv.

Neste enhet (Ether 13-Moroni 7)

Når elevene forbereder seg til å studere neste enhet, oppmuntrer du dem til å vurdere følgende: Hva om alle dine venner og din familie ble drept, og du var den eneste igjen i live som var trofast mot Jesu Kristi evangelium? Både Ether og Moroni opplevde denne type ensomhet. Hvordan kan man tåle enhver prøvelse og oppnå evig liv? Moroni 7 forklarer at tro, håp og kjærlighet er nødvendig for å oppnå disse gavene.