Bibliotek
Hjemmestudie-enhet 26


Hjemmestudie-leksjon: 3 Nephi 17-22

3 Nephi 17-22 (Enhet 26)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammendrag av daglige hjemmestudieleksjoner

Det følgende sammendraget av læresetningene og prinsippene elevene lærte da de studerte 3 Nephi 17-22 (enhet 26), er ikke ment å bli undervist som en del av leksjonen. Leksjonen du underviser i, konsentrerer seg bare om et fåtall av disse læresetningene og prinsippene. Følg Den hellige ånds tilskyndelser når du vurderer elevenes behov.

Dag 1 (3 Nephi 17)

Da elevene studerte Jesu Kristi ord til den nephittiske forsamlingen, lærte de at ved grundig overveielse og bønn til Faderen, kunne de få større forståelse av Frelserens læresetninger. Frelseren reagerte på nephittenes ønske om at han måtte bli hos dem litt lenger, ved å helbrede deres syke og velsigne deres barn. Da elevene leste om disse hendelsene, lærte de at Jesus Kristus har stor medlidenhet med oss.

Dag 2 (3 Nephi 18)

Frelseren forrettet nadverden for forsamlingen. Elevene lærte at når vi tar del i nadverden, er vitner vi for Faderen om at vi er villige til å gjøre alt han har befalt, og at vi alltid vil minnes Jesus Kristus. De lærte også at når vi tar del i nadverden og alltid minnes Frelseren, vil hans Ånd være med oss. Frelserens læresetninger om bønn hjalp elevene å forstå at hvis vi vil være årvåkne og alltid be til Faderen, kan vi motstå Satans fristelser. De lærte også at når vi hjelper andre, kan vi hjelpe dem å komme til Kristus.

Dag 3 (3 Nephi 19)

Etter at Frelseren forlot dem på slutten av sin første dag hos nephittene, underviste disiplene folket. De ba om og mottok Den hellige ånd. Elevene lærte at våre rettferdige ønsker og bønner kan gjøre oss kvalifisert til å bli fylt med Den hellige ånd. Frelseren viste seg igjen, og han takket Faderen for at han hadde renset hans disipler. Elevene lærte at når vi utøver tro på Jesus Kristus, kan vi bli renset og bli ett med Jesus Kristus, slik han er ett med Faderen.

Dag 4 (3 Nephi 20-22)

Jesus Kristus forrettet igjen nadverden. Elevene lærte at hvis vi verdig tar del i nadverden, kan vi bli fylt med Den hellige ånd. Frelseren lærte så nephittene at Faderen vil oppfylle sin pakt om å samle Israels hus i de siste dager. Elevene lærte også at vi, som Abrahams ætt, har et paktsansvar for å velsigne alle jordens innbyggere ved å dele evangeliet med dem.

Innledning

Denne leksjonen kan hjelpe elevene å forstå hvilken ømhet og barmhjertighet Frelseren føler for sitt folk. Dessuten, når elevene gjennomgår Herrens råd om å be, kan de overveie hvordan de kan gjøre sine personlige og familiens bønner mer meningsfylte.

Undervisningsforslag

3 Nephi 17

Frelseren helbreder de syke, ber til Faderen for folket og velsigner deres barn

Be elevene tenke på den mest omsorgsfulle personen de kjenner. Spør deretter: Hvem tenkte du på? Hvordan viser vedkommende kjærlighet til andre og til deg?

Vis bildene Jesus helbreder nephittene (Kunst inspirert av evangeliet [2009], nr. 83) og Jesus velsigner nephittenes barn (Kunst inspirert av evangeliet, nr. 84). Spør deretter: Hva lærte du om Frelserens kjærlighet til mennesker under ditt studium av Mormons bok denne uken?

Skriv følgende sannhet på tavlen: Frelseren har stor medlidenhet med oss. Under dette utsagnet skriver du følgende skriftstedhenvisning: 3 Nephi 17:7, 9, 11, 15-17, 21, 24. Be elevene gjennomgå disse versene og velge ett som spesielt viser sannheten som står på tavlen. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan du gjerne stille følgende spørsmål:

  • Hvordan viser verset du valgte, at Frelseren har stor medlidenhet med oss?

  • Hva lærer du om Frelseren ved den kjensgjerning at han betjente folket “en for en”? (3 Nephi 17:21).

  • Hvordan kan kunnskap om Frelserens medlidenhet hjelpe deg å utøve større tro på ham og føle større kjærlighet til ham?

3 Nephi 18-19

Jesus lærte folket at de alltid skulle be til Faderen og møte sammen ofte

La elevene gå sammen to og to, og be hvert par lage en liste over fem av de største fristelsene de mener ungdom står overfor i dag. Når de er ferdige, kan du be hvert par lese 3 Nephi 18:15-20 og se etter råd Frelseren ga om å overvinne fristelser. Be noen elever presentere et prinsipp de finner i disse versene. Ett prinsipp de kan finne, er at hvis vi vil være årvåkne og alltid be til Faderen, kan vi motstå Satans fristelser.

Still elevene følgende spørsmål:

  • Hva tror du en ung person bør være oppmerksom på for å motstå en av fristelsene på listen din?

  • Hva kan en ung person be om som kan hjelpe ham eller henne å motstå en av fristelsene på listen din? Hvordan hjelper det deg å holde deg sterk når du ber til vår himmelske Fader?

For å hjelpe elevene å styrke sitt vitnesbyrd om familiebønn, kan du be en elev lese 3 Nephi 18:21 høyt. Spør deretter: Hvilke velsignelser har du mottatt ved å be sammen med familien din?

Be en elev lese følgende beretning av president James E. Faust i Det første presidentskap, som talte om kraften i familiebønn:

“Familiebønn er en sterk og understøttende innflytelse. Under den andre verdenskrigs mørke tid, falt en 250 kilos bombe utenfor bror Pateys lille hjem, en ung far i Liverpool, England, men bomben eksploderte ikke. Hans hustru var død, så han oppfostret sine fem barn alene. Han samlet dem til familiebønn i denne spente stunden. Da ‘ba alle … innstendig, og da de var ferdige med å be, sa barna: “Det vil gå greit, pappa. Vi kan bli hjemme i natt.”

Så gikk de og la seg med den forferdelige bomben like utenfor døren, halvveis dekket av jord …

Dagen etter … ble hele nabolaget evakuert i 48 timer, og bomben ble til slutt fjernet …

På vei tilbake spurte bror Patey lederen for eksplosivlaget: “Hva fant dere?”

Herr Patey, vi gikk løs på bomben utenfor døren din og fant ut at den kunne eksplodere når som helst. Det var ikke noe galt med den. Det forundrer oss at den ikke eksploderte.”’ Mirakler skjer når familier ber sammen” (“Bønnens livline,” Ensign, mai 2002, 61).

Still elevene følgende spørsmål, men vær følsom overfor elever hvis familie kanskje ikke ber sammen:

  • Hva kan du gjøre for å hjelpe familien din å ha mer regelmessig og meningsfylt familiebønn?

  • Hvordan har du tenkt å prioritere familiebønn i din fremtidige familie?

Forklar at da Frelseren kom tilbake den andre dagen for å undervise nephittene, slik det er nedtegnet i 3 Nephi 19, formante han igjen de nephittiske disiplene til å be. Be en elev lese 3 Nephi 19:9, 13 høyt, og be elevene merke seg hva disiplene ba om. Spør: Hvilket prinsipp kan vi lære av de nephittiske disiplers opplevelse? (Det følgende er én måte elevene kan uttrykke dette prinsippet på: Våre rettferdige ønsker og bønner kan gjøre oss kvalifisert til å bli fylt med Den hellige ånd.)

Spør så elevene: Når har du oppriktig ønsket og bedt om Den hellige ånds veiledning? Hvordan ble dere velsignet ved å gjøre det?

3 Nephi 20-22

I de siste dager vil Gud begynne å samle Israels hus

Forklar at etter at han hadde undervist nephittene om bønn, begynte Frelseren å undervise dem om innsamlingen av Israels hus i de siste dager. Be en elev lese 3 Nephi 21:9. Be klassen følge med, og se etter ord som beskriver Herrens verk. Spør deretter:

  • Hva tror du “et stort og vidunderlig verk” sikter til? (Gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium, som innbefatter Mormons boks fremkomst.)

  • Hva mener du er stort og vidunderlig ved gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium?

Be elevene gjennomgå 3 Nephi 21:10-11 og tenke over hvem Herren beskrev som “min tjener”. Spør: Hvilke ord eller uttrykk hjelper deg å vite at Herren beskriver profeten Joseph Smith? Vis så bildet Joseph Smith i Liberty fengsel (Kunst inspirert av evangeliet, nr. 97).

Spør: Hvordan har Gud vist gjennom Joseph Smith at hans “visdom er større enn djevelens list”?

Til slutt kan du be elevene bære vitnesbyrd om profeten Joseph Smith og evangeliets gjengivelse. Bær ditt vitnesbyrd om disse tingene for elevene.

Neste enhet (3 Nephi 23-30)

Be elevene forestille seg at Frelseren fortalte dem at han ville gi dem hva de enn ønsket seg. Forklar at når de studerer 3 Nephi 23-30 den kommende uken, kommer de til å lære om tolv menn som opplevde dette, og hva de ba om.