Bibliotek
Hjemmestudie-enhet 32


Hjemmestudie-leksjon: Moroni 7:20

Moroni 7:20-10:34 (Enhet 32)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammendrag av daglige hjemmestudieleksjoner

Det følgende sammendraget av læresetningene og prinsippene elevene lærte da de studerte Moroni 7:20-10:34 (enhet 32), er ikke ment å bli undervist som en del av leksjonen. Leksjonen du underviser i, konsentrerer seg bare om et fåtall av disse læresetningene og prinsippene. Følg Den hellige ånds tilskyndelser når du vurderer elevenes behov.

Dag 1 (Moroni 7:20-48)

Da elevene fortsatte sitt studium av Mormons tale til folket i synagogen, lærte de viktige prinsipper om tro, håp og kjærlighet: Når vi utøver tro på Jesus Kristus, kan vi gripe alt som er godt. Hvis vi utøver tro på Jesus Kristus, kan vi på grunn av hans forsoning håpe å bli oppreist til evig liv. Hvis vi ber til Faderen med all hjertets iver og lever som sanne etterfølgere av Jesus Kristus, kan vi bli fylt med kjærlighet.

Dag 2 (Moroni 8-9)

Ved å studere brevet fra Mormon til Moroni som er nedtegnet i Moroni 8, lærte elevene at omvendelse og dåp er nødvendig for alle som er ansvarlige og i stand til å begå synd. De studerte også læren om at små barn blir frelst gjennom Jesu Kristi forsoning. Ved å studere brevet i Moroni 9, lærte elevene at vi skulle arbeide flittig i Guds tjeneste selv om de vi tjener, ikke reagerer positivt. I tillegg lærte elevene av Mormons og Moronis eksempel at hvis vi er trofaste mot Jesus Kristus, vil han løfte oss opp selv om vi er omgitt av vanskeligheter og ugudelighet.

Dag 3 (Moroni 10:1-7, 27-29)

Da elevene studerte Moronis avsluttende vitnesbyrd, ble de påminnet om at hvis vi spør Gud i tro og med ærlig hensikt, kan vi få et vitnesbyrd om Mormons bok og Jesus Kristus ved Den hellige ånd. De lærte også at de som har mottatt Mormons bok, vil være ansvarlig overfor Gud for hvordan de reagerer på den.

Dag 4 (Moroni 10:8-26, 30-34)

Elevene lærte at Gud gir Åndens gaver til gavn for sine barn. De lærte også at hvis vi har tro, vil vi være i stand til å gjøre det Frelseren ønsker at vi skal gjøre. De studerte også Moronis siste ord i Mormons bok, som lærer oss at når vi kommer til Jesus Kristus, kan vi bli renset og fullkommengjort gjennom hans forsoning.

Innledning

Denne leksjonen kan hjelpe elevene bedre å forstå hva det vil si å gripe det som er godt. Elevene vil få sjansen til å forklare hvordan man selv kan finne ut at Mormons bok er sann. De vil også kunne bære sitt vitnesbyrd om Mormons bok og snakke om hvordan deres vitnesbyrd har blitt styrket i år. Moroni 7-9 inneholder brev fra Mormon som Moroni tok med i boken sin.

Undervisningsforslag

Moroni 7:20-48

Moroni nedtegner Mormons læresetninger om tro på Jesus Kristus, håp og kjærlighet

Skriv ordene røre og gripe på tavlen. Be en elev komme frem foran klassen og vise hva det vil si å røre Mormons bok. Be så eleven vise hva det vil si å gripe Mormons bok.

Be elevene lese Moroni 7:19 stille, på jakt etter hva Mormon sa vi skulle gripe. Still deretter følgende spørsmål:

  • Hva sa Mormon vi skulle gripe?

  • Hva tror du det innebærer å “gripe alt som er godt”? (Hjelp elevene å forstå at “alt som er godt”, kan innbefatte rettferdige mål, handlinger, tanker, prinsipper og gjenstander.)

Forklar at Mormon så underviste hvordan vi kan “gripe alt som er godt”. Be noen elever etter tur lese høyt fra Moroni 7:20-22, 25. Be klassen se etter Mormons råd om hva vi må gjøre for å “gripe alt som er godt”.

Skriv følgende ufullstendige setning på tavlen: Når vi… kan vi gripe alt som er godt.

Spør: Hvordan vil du fullføre dette utsagnet etter å ha lest disse versene? (Ett svar elevene kan gi, er at når vi utøver tro på Jesus Kristus, kan vi gripe alt som er godt.)

Minn elevene på at i dette kapitlet forklarte Mormon også at ved tro på Jesus Kristus kan vi bli fylt med kjærlighetens gave (se Moroni 7:48). Be klassen prøve å fremsi Kjenn Skriftene-skriftstedet Moroni 7:45, 47-48 etter hukommelsen. De kan også lese versene høyt.

Still følgende spørsmål:

  • Hva er ditt favorittutsagn i Moroni 7:45, 47-48? Hvorfor er dette utsagnet meningsfylt for deg?

  • Når har du sett noen være nestekjærlig, eller når har du følt Herren hjelpe deg å være nestekjærlig? (Du kan gjerne presentere dine egne svar på disse spørsmålene.)

Moroni 10

Moroni formaner oss til å oppnå et vitnesbyrd om Mormons bok og komme til Jesus Kristus

Gjennomgå for elevene hensikten med sluttstenen i en bue. Drøft hvilken sammenheng det er mellom en sluttsten og Mormons bok. (Du kan gjerne rette elevenes oppmerksomhet mot bildet i enhet 1, dag 3 i studieveiledningen.) Be elevene fortelle hvordan Mormons bok er sluttstenen i deres vitnesbyrd.

Be en elev lese Moroni 10:3-5. Be elevene overveie hvorfor disse versene er viktige å dele med alle mennesker, uansett om de er medlem av vår Kirke eller ikke. Be noen elever uttrykke sine tanker, og spør så: Hva sier Moroni vi må gjøre for å få vite sannheten? (Mens elevene svarer, kan du gjerne skrive svarene deres på tavlen. Påpek at disse svarene forteller oss hvordan vi kan søke i tro for å få vite “sannheten i alle ting”.)

Be en elev lese Moroni 10:6-7, og spør så: I tillegg til å vite at Mormons bok er sann, hva annet kan vi vite ved Den hellige ånds kraft? (Den hellige ånd vil bekrefte at Jesus er Kristus.)

Skriv følgende prinsipp på tavlen: Hvis vi spør Gud i tro og med ærlig hensikt, kan vi få et vitnesbyrd om Mormons bok og Jesus Kristus ved Den hellige ånd.

Minn elevene på at Moroni ga en siste oppfordring til alle som ville lese Mormons bok. Be en elev lese oppfordringen, som finnes i Moroni 10:30, 32-33. Be klassen prøve å merke seg hvordan vi kan “komme til Kristus”. (Du kan gjerne foreslå at de markerer det de finner.) Still deretter følgende spørsmål:

  • Hvilken oppfordring ga Moroni oss på slutten av denne hellige opptegnelsen?

  • Hvilke setninger i disse versene hjelper deg å vite hvordan du kan “komme til Kristus”?

  • Hvilke prinsipper kan du lære av disse versene? (Elevenes svar kan omfatte følgende prinsipp: Når vi kommer til Jesus Kristus, kan vi bli renset og fullkommengjort gjennom hans forsoning. Du kan gjerne skrive dette prinsippet på tavlen.)

  • Hva betyr det for deg at du bare kan bli fullkommengjort gjennom Jesus Kristus?

Be hver elev velge ett av de følgende spørsmålene og tenke ut et svar på det. (Du kan gjerne vise disse spørsmålene på tavlen eller forberede dem ved hjelp av et utdelingsark før leksjonen.) Når de har fått tilstrekkelig tid, kan du be noen elever dele sine svar med klassen.

  • Hvordan har du fått vite at Mormons bok er sann?

  • Hvordan har Frelseren hjulpet deg å bli mer enn det som var mulig for deg på egen hånd?

  • Når du ser tilbake på ditt studium av Mormons bok i år, hva ønsker du å gjøre for å forbedre ditt studium av Skriftene?

Når elevene har presentert sine svar, kan du gjerne bære vitnesbyrd om Mormons bok og Jesu Kristi forsoning. I tillegg kan du fortelle elevene hvor takknemlig du er for dem og deres innsats for å studere og lære i Seminar i år. Oppmuntre dem til å fortsette å lese i Skriftene hver dag og gjøre sitt beste for å anvende det de lærer i sitt liv.