Bibliotek
Leksjon 23: 2 Nephi 2 (Del 1)


Leksjon 23

2 Nephi 2 (Del 1)

Innledning

2 Nephi 2 inneholder en fortsettelse av Lehis læresetninger like før han døde. Lehi talte direkte til sin sønn Jakob da han vitnet om Herrens evne til å hellige våre lidelser til vårt gode. Han talte til alle sine sønner da han underviste om Adams fall – hvorfor det var nødvendig og hvordan det påvirker menneskeheten – og om behovet for Jesu Kristi forsoning. (Lehi forkynte også om læren om handlefrihet. Denne læren vil bli behandlet i neste leksjon.)

Undervisningsforslag

2 Nephi 2:1-4

Lehi taler til Jakob om prøvelser og velsignelser

For å hjelpe elevene å forstå at 2 Nephi 2 er relevant i deres liv, kan du be dem om å tenke på noen de kjenner som har møtt betydelige vanskeligheter eller lidelser. Oppfordre dem til å tenke over hva de kan si for å oppmuntre vedkommende. Be dem om å forberede seg til å dele sine tanker med klassen.

Forklar at 2 Nephi 2 inneholder en opptegnelse om Lehi som snakker med en sønn som hadde hatt problemer. Be elevene lese 2 Nephi 2:1 stille. Be dem finne ut hvilken sønn Lehi underviste (Jakob), og hva som hadde forårsaket denne sønnens lidelse (hans brødres råskap). Be så elevene lese 2 Nephi 2:2-3 stille. Det kan være lurt å foreslå at de markerer ord og uttrykk som beskriver hva Herren ville gjøre for Jakob.

Be elevene fortelle hvilke ord og uttrykk de har funnet. Still så følgende spørsmål for å hjelpe dem å forstå at Herren kan hellige våre lidelser til vårt gode:

  • Hva betyr uttrykket “hellige dine lidelser til ditt gavn” for deg? (Du må kanskje forklare at hellige betyr å innvie eller gjøre hellig.)

  • Når har du sett at Herren kan hellige våre lidelser til vårt gode?

2 Nephi 2:5-25

Lehi lærer sine sønner om fallet og om Jesu Kristi forsoning

Forklar at Lehi lærte Jakob og sine andre sønner om Adam og Eva. Du må kanskje forklare at uttrykket “fallet” sikter til de forhold som ble Adam og Eva og deres etterkommere til del på grunn av Adam og Evas valg om å spise av den forbudte frukten i Edens hage.

  • Hvilket valg ga Herren Adam og Eva i Edens hage? (Han lot dem velge om de ville spise den forbudte frukten.)

  • Hva sier 2 Nephi 2:15 om hvorfor Herren ga dem dette valget? (“For å tilveiebringe sine evige hensikter med hensyn til mennesket.” Det kan være lurt å oppfordre elevene til å markere dette uttrykket.)

  • Hva er Guds evige hensikter for oss? (Å gi oss muligheten til å motta evig liv og bli som ham. Det kan være lurt å oppfordre elevene til å notere dette i sine skrifter ved siden av uttrykket “evige hensikter”. Du kan også gjerne be dem lese Moses 1:39.)

Kopier følgende oversikt på tavlen, slik at de to nederste rutene er tomme. (Du kan gjerne foreslå at elevene kopierer denne oversikten i sine skriftstudiedagbøker eller notatbøker.)

Uten fallet

På grunn av fallet

Alle ting ville ha vært som de var da de ble skapt (se 2 Nephi 2:22).

Adam og Eva ville ikke ha fått barn (se 2 Nephi 2:23).

Adam og Eva ville ha forblitt i en tilstand av uskyld, ute av stand til kjenne glede eller elendighet, godt eller synd (se 2 Nephi 2:23).

Adam og Eva ble drevet ut av hagen for å dyrke jorden (se 2 Nephi 2:19).

Adam og Eva fødte barn – hele jordens familie (se 2 Nephi 2:20).

Adam og Eva og deres etterkommere ville oppleve jordelivet, inkludert elendighet, glede og evnen til å gjøre godt og til å synde (se 2 Nephi 2:23,25).

Vi er underlagt fysisk og åndelig død (se 2 Nephi 9:6; Helaman 14:16).

Be en elev komme frem til tavlen og være skriver for klassen. Be elevene granske 2 Nephi 2:19-25 stille, og merke seg (1) konsekvensene som ville ha fulgt hvis Adam og Eva ikke hadde spist den forbudte frukten og falt og (2) konsekvensene som fulgte av fallet. Be skriveren notere elevenes svar i oversikten. Svarene bør omfatte de som er oppført ovenfor (unntatt informasjonen om fysisk og åndelig død, som vil bli lagt til senere).

Be elevene gjennomgå svarene under overskriften “Uten fallet”.

  • Hvordan ville tilstandene i Edens hage ha hindret Adam og Eva i å utvikle seg i vår himmelske Faders frelsesplan? (Se 2 Nephi 2:22-23.)

Be elevene gjennomgå listen under overskriften “På grunn av fallet”. Sørg for at de forstår at fordi vi er etterkommere av Adam og Eva, er vi underlagt de tilstander som ble dem til del etter fallet (se 2 Nephi 2:21).

  • Uttrykket “dyrke jorden” betyr at etter at Adam og Eva ble fordrevet fra hagen, måtte de arbeide for å skaffe mat. Hvordan tror du arbeid hjelper oss videre i vår himmelske Faders plan?

  • Hvordan ville det å få barn hjelpe Adam og Eva å bli mer lik vår himmelske Fader? På hvilke måter er familier viktige i vår himmelske Faders plan?

  • Hvordan kan muligheten til å oppleve glede og elendighet hjelpe oss videre i vår himmelske Faders plan?

Etter å ha drøftet disse spørsmålene, understreker du at Adam og Evas fall er en viktig del av vår himmelske Faders plan for lykke.

Påpek at 2 Nephi 2:25 er et Kjenn Skriftene-skriftsted. Du kan oppfordre elevene til å markere det. Ettersom det er kort, kan du gjerne bruke tid på å hjelpe elevene å lære det utenat.

Forklar at selv om fallet åpnet veien for oss så vi kunne komme videre, bragte det også smerte, lidelse, synd og død inn i verden. For å hjelpe elevene å få større forståelse av denne sannheten, ber du en elev lese 2 Nephi 9:6 høyt. Be så en annen elev lese Helaman 14:15-17 høyt. Be klassen se etter konsekvenser av fallet som beskrives i disse versene.

  • Hva lærer disse versene oss om fallet? (Det bragte fysisk død, som er kroppens død, og åndelig død, som er tilstanden av å være avskåret fra Guds nærhet. Skriv Vi er underlagt fysisk og åndelig død på tavlen under “På grunn av fallet”.)

For å hjelpe elevene å tenke på hvordan de har opplevd konsekvensene av fallet som står på tavlen, kan du oppmuntre dem til stille å grunne på følgende spørsmål. (Les spørsmålene sakte og stopp opp mellom dem for å gi elevene nok tid til å tenke.)

  • Hva er noen årsaker til elendighet i dette liv?

  • Hvorfor er døden en nødvendig del av frelsesplanen?

  • Hvordan kan problemer og sorger hjelpe oss å lære og vokse?

Forklar at når vi forstår hvordan fallet påvirker oss, innser vi at vi trenger Jesu Kristi forsoning. Les følgende uttalelse av president Ezra Taft Benson:

Bilde
President Ezra Taft Benson

“På samme måte som mennesker ikke virkelig ønsker mat før de er sultne, så ønsker de ikke Kristi frelse før de vet hvorfor de trenger Kristus.

Det er ingen som forstår ordentlig og tilstrekkelig hvorfor de trenger Kristus før de forstår og aksepterer læren om fallet og dets virkning på menneskeheten. Og det er ingen annen bok i verden som forklarer denne livsviktige lære på langt nær så godt som Mormons bok” (“Mormons bok og Lære og pakter”, Lys over Norge, juli 1987, 77).

Når elevene har fått tilstrekkelig tid til å tenke over disse spørsmålene, viser du et bilde av Frelseren. Bær vitnesbyrd om at gjennom forsoningen forløser Jesus Kristus oss fra virkningene av fallet og tilbyr forløsning fra våre synder.

Be noen elever etter tur lese høyt fra 2 Nephi 2:5-10, 21 og Alma 7:11-13. Be klassen finne ord eller uttrykk i disse versene som viser hva Frelseren har gjort for å frelse oss fra virkningene av fallet og fra våre egne synder. (I forbindelse med vers 9 må du kanskje forklare at uttrykket “gå i forbønn” betyr å tale en annens sak eller å handle i en annens sted.) For å hjelpe elevene å analysere uttrykkene de har funnet, spør:

  • Hvilke ord eller uttrykk i disse versene viser at gjennom forsoningen vil Frelseren forløse oss fra fysisk død?

  • Hvilke ord eller uttrykk indikerer at Frelseren vil frelse oss fra åndelig død (å være avskåret fra Guds nærhet)?

  • Hvilke ord eller uttrykk viser at Frelseren kan forløse oss fra våre synder?

  • Hvilke ord eller uttrykk viser at Frelseren kan hjelpe oss gjennom prøvelser som sykdom og smerte?

Hva sier 2 Nephi 2:7-9, 21 om hva vi må gjøre for å motta alle de velsignelser som er tilgjengelige gjennom forsoningen? (I forbindelse med vers 7 må du kanskje forklare at en person som har “et sønderknust hjerte og en angrende ånd” er ydmyk og klar til å følge Guds vilje. En slik person føler dyp sorg for synd og ønsker oppriktig å omvende seg.)

Etter å ha drøftet disse spørsmålene, ber du elevene granske de tildelte versene stille, på jakt etter ord eller uttrykk som er spesielt meningsfylte for dem. Be elevene gå sammen to og to og dele ordene eller uttrykkene de har valgt, med hverandre. Oppfordre dem til å fortelle hvorfor disse ordene eller uttrykkene er meningsfylte for dem.

Be en eller to elever sammenfatte for klassen hvorfor fallet er en viktig del av vår himmelske Faders frelsesplan. Be dem så om å uttrykke sine følelser om hvordan Jesu Kristi forsoning forløser oss fra fallet.

Kjenn Skriftene – 2 Nephi 2:25

Merk: Vurder å bruke følgende aktivitet til å hjelpe elevene å bruke 2 Nephi 2:25 når de underviser i evangeliet. På grunn av omfanget av og lengden på dagens leksjon, kan du bruke denne aktiviteten en annen dag, når du har mer tid.

Be elevene forberede en leksjon om læren om fallet, ved hjelp av 2 Nephi 2:25. De kan holde denne leksjonen på en familiens hjemmeaften eller i en annen sammenheng. Spør noen elever om de er villige til å rapportere om sine erfaringer etter at de har undervist. La elevene begynne sin forberedelse i klassen, hvis tiden tillater det.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

2 Nephi 2:15. Den forbudte frukten

Herren respekterte Adam og Evas handlefrihet etter å ha lært dem konsekvensene av å spise av den forbudte frukten. Gud sa: “[Du kan] selv velge” (Moses 3:17). President Joseph Fielding Smith hjelper oss å forstå Herrens instruksjoner til Adam og Eva om den forbudte frukten:

“Grunnen til at Herren sa til Adam at han forbød ham å spise av frukten på dette treet, kommer ikke tydelig frem i Bibelens beretning [se 1 Mosebok 2:17], men i den opprinnelige opptegnelse slik den kommer til oss i Moses i Den kostelige perle [se Moses 3:17], gjøres det helt klart. Herren sa til Adam at dersom han ønsket å forbli slik han var i hagen, da skulle han ikke spise av frukten, men hvis han ønsket å spise den og bli underkastet døden, sto han fritt til å gjøre det” (Answers to Gospel Questions, red. Joseph Fielding Smith jr., 5 bind (1957-66), 4:81.

2 Nephi 2:14, 25-26. Skapelsen, fallet og forsoningen

Eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum har sagt:

“De viktigste begivenheter som noensinne har eller som i all evighet vil finne sted … er skapelsen, fallet og forsoningen.

Før vi kan begynne å forstå den fysiske skapelse av alle ting, må vi vite hvordan disse tre evige sannheter – skapelsen, fallet og forsoningen – er uadskillelig forbundet med hverandre for å utgjøre en frelsesplan. Ingen av dem står alene, hver av dem griper inn i de andre to, og uten kunnskap om dem alle er det ikke mulig å kjenne sannheten om noen av dem…

…Men husk at forsoningen kom på grunn av fallet. Kristus betalte løsepengene for Adams overtredelse. Hadde det ikke vært noe fall, ville det ikke ha vært noen forsoning med påfølgende udødelighet og evig liv. Med andre ord, like sikkert som frelse kommer av forsoningen, kommer også frelse av fallet” (“Kristus og skapelsen”, Lys over Norge, sep. 1983, 24).

2 Nephi 2:24. “I henhold til den visdom han har som kjenner alle ting”

President Brigham Young sa at Adam og Eva var en del av vår himmelske Faders frelsesplan:

“Handlet [Adam og Eva] i direkte opposisjon til Gud og hans styre? Nei. Men de overtrådte et av Herrens bud, og gjennom denne overtredelse kom synden inn i verden. Herren visste at de ville gjøre dette, og han hadde tilrettelagt det slik at de skulle det” (Discourses of Brigham Young, red. John A. Widtsoe [1954], 103).