Bibliotek
Hjemmestudie-enhet 28


Hjemmestudie-leksjon: 4 Nephi-8:11

4 Nephi 1-Mormon 8:11 (Enhet 28)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammendrag av daglige hjemmestudieleksjoner

Det er ikke meningen at følgende sammendrag av læresetningene og prinsippene som elevene lærte da de studerte 4 Nephi 1-Mormon 8:11 (enhet 28), skal undervises som en del av leksjonen. Leksjonen du underviser i, konsentrerer seg bare om et fåtall av disse læresetningene og prinsippene. Følg Den hellige ånds tilskyndelser når du vurderer elevenes behov.

Dag 1 (4 Nephi 1)

Da elevene studerte forholdene blant nephittene i løpet av nesten 200 år etter Frelserens besøk, lærte de at når folk jobber sammen for å bli omvendt til Herren, blir de forent og opplever økt lykke. De så også at stolthet skaper splittelse og fører til større ondskap.

Dag 2 (Mormon 1-2)

Fra eksemplet med Mormons rettferdig liv lærte elevene om kvalitetene ved å være forstandig og rask til å observere. De lærte at vi kan velge å leve rettferdig selv i et ondt samfunn. Fra eksemplet med nephittenes folks ondskap fikk elevene forståelse av følgende prinsipper: Ugudelighet og vantro jager bort Herrens gaver og Den hellige ånds påvirkning. Hvis vår sorg for synd er til omvendelse, vil det lede oss til å komme til Kristus med et ydmykt hjerte. Sorg som bare er for konsekvensene av synd, fører til fortapelse (eller bli stoppet i vår fremgang mot evig liv).

Dag 3 (Mormon 3-6)

Etter hvert som de studerte Herrens tålmodighet med nephittene, lærte elevene at Herren gir oss tilstrekkelig anledning til å omvende oss fra våre synder. Imidlertid nektet nephittene å omvende seg og ønsket å hevne seg på lamanittene. Fordi Herren forbyr søken etter hevn, valgte Mormon å takke nei til å lede nephittenes hærstyrker. Utfallet av nephittene innsats for å søke hevn lot elevene forstå at Guds dom vil innhente de onde. Mormon var vitne til hele sitt folks ødeleggelse og sørget over deres fall.

Dag 4 (Mormon 7:1-8:11)

Mormon avsluttet sin opptegnelse ved å henvende seg til lamanittenes etterkommere. Elevene fikk vite at Herren tilbyr forløsning til alle mennesker som aksepterer prinsippene og ordinansene i hans evangelium. Mormon døde, og Moroni skrev om forholdene etter ødeleggelsen av nephittene. Av Moronis eksempel lærte elevene at selv når de er alene, kan de velge å forbli trofaste.

Innledning til leksjonen

I denne leksjonen får elevene gjennomgå nephittenes ødeleggelse og lære om Mormons ønske om at Jesus måtte ta hans folk i sine armer. (Mormon 5:11). Elevene skal lære å innby til Herrens omfavnelse i sitt eget liv. Fra nephittenes manglende vilje til å omvende seg vil elevene forstå de triste konsekvensene folk opplever når de ikke omvender seg.

Undervisningsforslag

4 Nephi 1-Mormon 4

Nephittene faller fra rettferdighet og lykke til ugudelighet

Be elevene finne ut hvor mange år av nephittenes historie de studerte denne uken. Hjelp dem å bruke datoene i kapittel-oppsummeringene nederst på siden i 4 Nephi 1 og Mormon 8 til å regne seg frem til dette. (Disse kapitlene dekker nesten 400 år eller over en tredjedel av nephittenes historie.)

Be halve klassen bruke sine Skrifter og skriftstudiejournaler til å repetere det de har lært om nephittenes lykke i 4 Nephi 1. Be den andre halvdelen av klassen bruke Mormon 1-2 og sine skriftstudiejournaler til å repetere hvem Mormon var og hvorfor han var så beundringsverdig. Be hver gruppe sammenfatte det de har lært. Deretter bes gruppene presentere sin oppsummering.

Spør elevene: Hva er en sannhet du har lært av å studere disse kapitlene, og hvorfor er den viktig for deg?

Forklar at til tross for Mormons innsats for å hjelpe nephittene med å forberede seg åndelig til kamp, nektet de å omvende seg og vende seg til Herren. Som et resultat av deres ondskap ble de overlatt til sin egen styrke, og lamanittene begynte å overmanne dem (se Mormon 3-4).

Mormon 5:8-24

Mormons bok ble skrevet for å overtale mennesker til å komme til Jesus Kristus.

Spør elevene om de noen gang har hatt medfølelse med noen som måtte tåle konsekvensene av et feil valg. Du kan fortelle om et passende (og ikke-dømmende) eksempel på sorg du har følt for noen som måtte lide negative konsekvenser for et valg han eller hun har gjort. Forklar at Mormon skrev at folk i de siste dager kommer til å sørge når de leser om nephittenes ødeleggelse.

Be elevene lese Mormon 5:10-11 stille, på utkikk etter hva Mormon sa nephittene kunne opplevd. Når elevene har svart, stiller du følgende spørsmål:

  • Hva tror du det betyr at “Jesus kunne tatt dem i sine armer”? (Ordene i sine armer betyr å bli holdt tett inntil, noe som er et tegn på beskyttelse og kjærlighet.)

  • Ifølge Mormon 5:11, hva kan vi gjøre for å oppleve en slik omfavnelse? (Gjennom omvendelse kan “Jesus (ta oss) i sine armer”. Skriv dette prinsippet på tavlen.)

Les, eller be en elev lese følgende uttalelse av eldste Kent F. Richards i De sytti. Be klassen lytte etter hva det betyr å bli tatt i Jesu armer.

“Alle som vil komme, vil bli ‘omfavnet i Jesu armer’. [Mormon 5:11.] Enhver kan bli helbredet ved hans kraft. All smerte kan bli lindret. I ham kan vi ‘finne hvile for [våre] sjeler’. [Matteus 11:29.] Våre jordiske omstendigheter vil kanskje ikke forandre seg, men vår smerte, bekymring, lidelse og frykt kan bli oppslukt i hans fred og helbredende balsam” (“Forsoningen omfatter all smerte,” Ensign eller Liahona, mai 2011, 16).

Oppmuntre elevene til å tenke på ganger når de har følt seg “omfavnet av Jesu armer” som et resultat av omvendelse. Be dem også om å tenke over hva de kan trenge å gjøre for å bli omfavnet av hans armer nå. Bær vitnesbyrd om de trøstende og beskyttende resultatene av omvendelse.

For å illustrere Mormon 5 plasserer du en kork eller en annen flytende gjenstand i en gryte med vann. Be to eller tre elever blåse den i forskjellige retninger. Spør hvor mye innflytelse korken har på hvor den seiler. Be elevene fortsette å lese og oppmuntre dem til å se etter hvordan denne korken kan være som nephittene.

Skriv på tavlen: Når vi nekter å omvende oss … Be så en elev lese Mormon 5:2, 16-19 høyt mens klassen leter etter resultater av at nephittene nektet å omvende seg. Be elevene bruke det de finner i disse versene, til å fullføre setningen på tavlen. Etter hvert som de svarer, kan du stille noen av følgende spørsmål for å hjelpe elevene til å forstå noen av ordene og uttrykkene i versene:

  • I vers 16: Hva tror du det betyr å være “uten Kristus og Gud i verden”? (Å leve uten tro på Jesus Kristus eller vår himmelske Fader og uten deres innflytelse og veiledning.)

  • Hva tror du det vil si å “drives omkring som agner for vinden”? (Mormon 5:16). (Du kan forklare at agner refererer til strå og ytre skall av korn som er blåst bort med vinden under tresking.)

  • Hvordan tror du at du ville følt hvis du var på en båt uten anker på havet, uten å kunne heise seil eller styre? Hvordan ligner denne situasjonen nephittenes tilstand?

Forklar at Mormon 5 lærer oss at når vi nekter å omvende oss, trekker Ånden seg tilbake og vi mister Herrens veiledning. Skriv dette prinsippet på tavlen for å fullføre setningen du begynte å skrive tidligere. Be elevene grunne på når de kan ha opplevd dette prinsippet i sitt liv.

Du kan la elevene sette de to prinsippene som er skrevet på tavlen, opp mot hverandre ved å stille følgende spørsmål: Fra de to sannhetene skrevet på tavlen, hvordan er resultatet av å omvende seg forskjellig fra resultatet av å nekte å omvende seg?

Be elevene lese Mormon 5:22-24 stille, på utkikk etter hva Mormon ba oss alle om å gjøre så vi ikke skulle bli som nephittene. Du kan gjerne oppfordre elevene til å markere det de finner.

Bær vitnesbyrd om sannheten av de to prinsippene som er skrevet på tavlen.

Mormon 6:1-8:11

Etter å ha bevitnet sitt folks totale ødeleggelse skriver Mormon til lamanittenes etterkommere hvoretter han dør og forlater sin sønn Moroni alene.

Be elevene oppsummere nephittenes endelige ødeleggelse ved hjelp av kapitteloverskriftene i Mormon 6-8 om mulig.

Be elevene lese stille og grunne over Mormon 7:10, de siste ordene Mormon skrev før han døde.

Neste enhet (Mormon 8:12-Ether 3)

Moroni talte med Jesus Kristus og fikk se våre dager. Hva advarte Moroni oss mot? Jareds bror hadde også stor tro. Han så Jesus Kristus og snakket med ham ansikt til ansikt. Hvordan kan det å vite at både Moroni og Jareds bror så og snakket med Kristus, hjelpe deg å stole på deres ord?