Bibliotek
Leksjon 160: Moroni 10:8-26, 30-34


Leksjon 160

Moroni 10:8-26, 30-34

Innledning

Etter å ha undervist om hvordan man kan få et vitnesbyrd om sannheten i alle ting gjennom Den hellige ånd, formante Moroni dem som ville lese hans ord, til å motta og anerkjenne åndelige gaver. Moroni avsluttet opptegnelsen til Mormons bok ved å formane alle mennesker til å komme til Jesus Kristus, gripe enhver god gave han tilbyr, og bli fullkommengjort gjennom ham.

Undervisningsforslag

Moroni 10:8-26

Moroni underviser om Åndens gaver og deres hensikt i Herrens verk

Be elevene tenke på en gang da vår himmelske Fader hjalp dem å gjøre noe som de ikke kunne ha klart på egen hånd. Be elevene lese Moroni 10:8 stille, på jakt etter det uttrykket som beskriver de åndelige evner eller velsignelser Gud gir de trofaste (“Guds gaver”). Forklar at vi ofte omtaler disse gavene som Åndens gaver eller åndelige gaver.

  • Hva sier Moroni 10:8 om hvorfor gir Gud Åndens gaver til sine barn? (Når elevene har svart, skriver du følgende sannhet på tavlen: Gud gir Åndens gaver til gavn for sine barn.

Be elevene lese Moroni 10:9-16 stille, på jakt etter de av Guds gaver som Moroni beskrev i disse versene. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer det de finner.

  • Hvilke av Åndens gaver fant du i disse versene? (Mens elevene svarer, kan du gjerne skrive svarene deres på tavlen.)

  • Hvilke eksempler har du sett på disse gavene i Kirken?

  • Når har du sett noen motta velsignelser fordi andre har utøvd sine åndelige gaver? (Det kan være lurt å være forberedt på å fortelle om et eksempel du har sett.)

  • Hvordan kan Åndens gaver gavne den som mottar dem?

Be en elev lese Moroni 10:19, 24 høyt. Be klassen følge med, på jakt etter en hindring for å kunne motta og gjenkjenne åndelige gaver.

  • Hvilken hindring for å motta og gjenkjenne åndelige gaver fant du?

  • Hvorfor tror du at mennesker i en tilstand av vantro ikke kan gjenkjenne eller motta kraft og gaver fra Gud?

Be elevene lese Moroni 10:25-26 stille, på jakt etter hva som vil skje med dem som forkaster Guds gaver og kraft. Be dem rapportere hva de finner ut.

Be noen elever etter tur lese høyt fra Moroni 10:20-23. Be klassen følge med, på jakt etter velsignelsene ved å ha tro, håp og kjærlighet. (Før elevene leser, kan du gjerne forklare at “ting jeg anser for nødvendig” i Moroni 10:23, sikter til det som er i harmoni med Guds vilje.)

  • Hvilke velsignelser sa Moroni ville komme til dem som har tro, håp og kjærlighet?

Når elevene svarer, kan du skrive følgende prinsipp på tavlen: Hvis vi har tro, vil vi være i stand til å gjøre det Frelseren ønsker at vi skal gjøre. Du kan gjerne foreslå at de markerer dette prinsippet i Moroni 10:23.

  • Hvordan tror du de to prinsippene på tavlen kan være forbundet? (Hvis vi har tro, vil Gud gi oss gaver som vi trenger for å gjøre det arbeidet han ønsker at vi skal gjøre.)

  • Hvordan kan det å kjenne disse to prinsippene hjelpe deg nå og i fremtiden?

Skriv følgende ufullstendige utsagn på tavlen. For å hjelpe elevene å forstå hvordan løftet som finnes i Moroni 10:23, har blitt oppfylt eller kan bli oppfylt i deres liv, kan du gi dem noen minutter til å fullføre ett av utsagnene i sine notatbøker eller skriftstudiedagbøker:

Jeg satte løftet i Moroni 10:23 på prøve da…

Løftet som finnes i Moroni 10:23, kan hjelpe meg når…

Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan du be dem fortelle en partner hva de har skrevet.

Moroni 10:30-34

Moroni oppfordrer alle til å komme til Kristus og bli fullkommengjort i ham

Skriv ordet Fullkommenhet på tavlen. Under det skriver du Mulig eller umulig?

Be elevene fortelle hva de tenker om spørsmålet på tavlen. Etter en kort diskusjon ber du en elev lese 3 Nephi 12:48 høyt.

  • Hva sa Frelseren er det endelige målet for hver enkelt av oss? (Å bli fullkommen.) Hvordan er dette mulig?

Når elevene har uttrykt sin innsikt, kan du be en elev lese følgende forklaring av president James E. Faust i Det første presidentskap:

Bilde
President James E. Faust

“Fullkommenhet er et evig mål. Selv om vi ikke kan bli fullkomne i dette liv, er det å streve etter det et bud som vi til sist gjennom forsoningen kan holde” (“Dette er vår dag,” Liahona, juli 1999, 19).

Forklar at selv om fullkommenhet ikke er oppnåelig i dette liv, kan vi bli fullkommengjort til slutt. Moroni fortalte hva vi kan gjøre for å bli fullkommengjort gjennom Jesu Kristi forsoning. Kopier følgende oversikt på tavlen, men ikke ta med svarene i parentes.

Hva jeg må gjøre…

Hva Gud lover…

(Noen mulige svar kan være at vi må komme til Jesus Kristus, søke og motta gode gaver, unngå onde gaver og urene ting, fornekte oss all ugudelighet og elske Gud av all vår makt, sinn og styrke.)

(Noen mulige svar kan være at han vil oppfylle sine pakter, hans nåde vil være tilstrekkelig for oss, vi vil bli fullkomne i Jesus Kristus, vi vil motta Guds nåde, vi vil bli helliggjort og få tilgivelse for våre synder, og vi vil bli hellige og plettfrie.)

Be elevene granske Moroni 10:30-33 for å finne setninger som beskriver hva vi må gjøre, og hva Gud lover å gjøre for å hjelpe oss å bli rene og fullkomne. Be en elev skrive elevenes svar i de aktuelle kolonnene i oversikten. Påpek at ordet nåde sikter til guddommelig hjelp og styrke vi får på grunn av Jesu Kristi forsoning.

  • Hvilket utsagn vil du skrive under denne oversikten for å sammenfatte hva Moroni lærer oss om å bli rene og fullkomne? (Elevene kan bruke ulike ord, men svarene bør gjenspeile følgende sannhet: Når vi kommer til Jesus Kristus, kan vi bli renset og fullkommengjort gjennom hans forsoning.)

Gi om mulig elevene en kopi av følgende uttalelse av eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum. Be en elev lese uttalelsen høyt mens resten av klassen følger med. Før eleven leser, kan du oppfordre klassen til å lytte nøye, med tanke på hva de kan gjøre for å komme til Jesus Kristus som følge av å studere Mormons bok i år.

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“Den endelige, siste, ensomme appell i sluttstenen i vår religion og den mest korrekte boken som noensinne er skrevet, er at vi ikke må røre ikke noe urent, at vi må være hellige og plettfrie, at vi må være rene. Og denne renheten kan bare komme gjennom blodet til det Lam som bar våre piner og sorger, det Lam som ble såret for våre overtredelser og knust for våre misgjerninger, det Lam som ble foraktet og ydmyket, men som vi aktet for intet (se Mosiah 14)…

Renhet gjennom Lammets blod. Det er det denne boken maner til” (“A Standard unto My People” [tale til lærere i Kirkens skoleverk, 9. aug. 1994], 13-14, si.lds.org).

Be elevene finne setninger i Moroni 10:32-33 som understreker at vi bare kan bli fullkomne “i Kristus”, eller gjennom den rensende kraft og nåde av hans forsoning.

  • Hvorfor trenger vi Jesu Kristi forsoning for å bli rene og fullkomne?

  • Hvilke setninger i Moroni 10:32-33 finner du oppmuntrende når du gjør ditt beste for å bli ren og for å nå det evige målet fullkommenhet?

Be elevene velge en eller to av setningene fra den første kolonnen i oversikten på tavlen. Gi dem noen minutter til å skrive i sine notatbøker eller skriftstudiedagbøker eventuelle tanker eller tilskyndelser de får om hvordan de kan forbedre seg på disse områdene.

Avslutt denne leksjonen med å lese Moroni 10:34 for klassen. Be elevene å følge med, på jakt etter tegn på at Moroni hadde tro og håp på Jesus Kristus. Når de har fortalt hva de har funnet ut, kan du be elevene skrive noen tanker eller tilskyndelser de får ved avslutningen av dette årets studium av Mormons bok. Vurder å be elevene fortelle klassen hva de har skrevet. Bær vitnesbyrd om velsignelsene vår himmelske Fader har lovet dem hvis de vil komme til Jesus Kristus ved å følge hans læresetninger og utøve tro på hans forsoning. Oppfordre elevene til å gjøre sitt studium av Mormons bok til en livslang prosess.

Repetisjon av Moroni

Sett av litt tid til å hjelpe elevene å repetere Moronis bok. Be dem om å tenke over hva de har lært av denne boken, både i Seminar og i sitt personlige skriftstudium. Ved behov, kan du be dem kort repetere noen av kapittelsammendragene i Moroni for å hjelpe dem å huske. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan du be noen elever fortelle om noe fra Moroni som var inspirerende for dem eller som har hjulpet dem å få større tro på Jesus Kristus.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Moroni 10:8-19. Åndens gaver

Eldste Bruce R. McConkie forklarte hensiktene med og grunnene til å utvikle åndelige gaver:

“[Hensikten med åndelige gaver] er å opplyse, oppmuntre og oppbygge de trofaste slik at de kan arve fred i dette liv og bli ledet til evig liv i den kommende verden. At de finnes er bevis på at dette er Herrens verk. Der de ikke finnes, der finnes heller ikke Guds kirke og rike. Løftet er at de aldri vil bli avskaffet så lenge jorden fortsetter i sin nåværende tilstand, unntatt som følge av vantro (Moroni 10:19), men når den fullkomne dag kommer og de hellige mottar opphøyelse, vil det ikke lenger være behov for dem. Som Paulus uttrykte det: ‘Når det fullkomne kommer, da skal det som er stykkevis, få ende.’ (1 Cor. 13:10)

De trofaste forventes å søke Åndens gaver av hele sitt hjerte. De skulle ‘streb[e] etter de beste nådegaver’ (1 Kor. 12:31; L&p. 46:8), søke ‘med iver å få de åndelige gaver’ (1 Korinterbrev 14:1) og ‘be til Gud, som gir villig’. (L&p 46:7; Matteus 7:7-8). Noen vil motta én gave, andre en annen, og ‘noen kan være gitt å ha alle disse gaver, så det kan være et overhode, slik at det kan gavne alle medlemmer’. (L&p 46:29.)” (Mormon Doctrine, 2. utg. [1966],314).

Eldste Marvin J. Ashton i De tolv apostlers quorum sa:

“Jeg synes det er svært tragisk når mennesker sier om seg selv at de er fullstendig blottet for talenter og gaver…

I Lære og pakter 46:11-12 finner vi denne sannheten: ‘For alle har ikke fått enhver gave, for det finnes mange gaver, og enhver er gitt en gave ved Guds Ånd.’

‘Til noen gis én og til andre en annen for at alle kan ha nytte av det.’

Gud har gitt hver og en av oss et eller flere spesielle talenter… Det er opp til oss å lete etter og bygge på de gaver som Gud har gitt oss…

Gud lever virkelig. Han velsigner oss virkelig med gaver. Når vi utvikler og deler våre gudgitte gaver med andre, og drar nytte av gavene til menneskene rundt oss, kan verden bli et bedre sted, og Guds verk vil gå videre i et raskere tempo” (“Det er mange gaver,” Lys over Norge, jan. 1988, 17).

Moroni 10:22. “Fortvilelse kommer på grunn av synd”

President Ezra Taft Benson ga oss følgende innsikt med hensyn til å gjøre godt for å unngå fortvilelse:

“I Mormons bok leser vi at ‘fortvilelse kommer på grunn av synd’. (Moroni 10:22.) ‘Når jeg gjør noe godt, føler jeg godt,’ sa Abraham Lincoln, ‘og når jeg gjør noe dårlig, føler jeg dårlig’. Synden drar et menneske nedover i fortvilelse og håpløshet. Selv om et menneske midlertidig kan finne glede i synd, blir det endelige resultatet sorg. ‘Ugudelighet har aldri vært lykke.’ (Alma 41:10.) Synden fører til at vi får et uharmonisk forhold til Gud, og den gjør Ånden nedstemt. Derfor gjør man klokt i å granske seg selv for å se til at man er i harmoni med alle Guds lover. Alle lover som vi overholder, gir oss en spesiell velsignelse, mens alle lover som vi bryter, gir oss en spesiell belastning. De som er nedtynget av fortvilelse, skulle komme til Herren, for hans åk er gagnlig og hans byrde er lett. (Se Matteus 11:28-30.)” “Bli ikke fortvilet”, Lys over Norge, mars 1987, 2).

Moroni 10:34. Moronis avskjed

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum uttrykte følgende tanker om Moronis avsluttende ord i Mormons bok:

“Renhet. Hellighet. Karakter og samvittighet uten lyte. Alle disse gjennom Kristi nåde, som renser våre klær, helliggjør vår sjel, frelser oss fra døden og gjenoppretter oss til vår guddommelige opprinnelse.

Med sitt siste nedtegnede åndedrag vitnet Moroni om sin egen faste tro på en slik guddommelig forløsning…

Dermed slutter Mormons bok med Moronis løfte om den hellige oppstandelse. [Se Johannes åpenbaring 14:6.] Dette er særdeles passende, for dette hellige testamente – skrevet av profeter, overlevert av engler, beskyttet av Gud – snakker som en som ‘roper fra de døde’, som formaner alle til å komme til Kristus og bli fullkommengjort i ham, en prosess som kulminerer i fullkommenhet og celestial herlighet” (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon [1997], 339).