Bibliotek
Leksjon 31: 2 Nephi 11 og 16


Leksjon 31

2 Nephi 11 og 16

Innledning

I 2 Nephi 11 uttrykte Nephi sin kjærlighet til Jesajas ord. Han vitnet også om at Jakob og Jesaja hadde sett sin “Forløser, likesom jeg også har sett ham” (2 Nephi 11:2). 2 Nephi 16 inneholder Jesajas beretning om da han ble renset fra sine synder og kalt som profet, da han “så … Herren sitte på en … trone” (se 2 Nephi 16:1, 5-8). Både Nephi og Jakob lærte verdien av å anvende Jesajas skrifter på seg selv (se 1 Nephi 19:23; 2 Nephi 6:5; 11:2), og Herren erklærte: “store er Jesajas ord” (3 Nephi 23:1). 2 Nephi 11 inneholder noe av Nephis forklaring på hvorfor han tok med Jesajas profetier i sin opptegnelse, og fungerer dermed som en innledning til Jesajas ord i 2 Nephi 12-24. 2 Nephi 25 fungerer som en konklusjon på disse kapitlene, og inneholder Nephis råd om hvordan man skal forstå Jesajas ord (se leksjon 35 i denne håndboken).

Undervisningsforslag

2 Nephi 11

Nephi uttrykker sin glede over å vitne om at frelsen kommer gjennom Jesus Kristus

Be tre elever i stillhet skrive en setning hver om hva som skjedde forrige gang klassen møttes. Ikke la dem sammenligne eller diskutere hva de skriver. For å illustrere fordelene ved å ha mer enn ett vitne, lar du de tre elevene lese setningene sine høyt. Når den første eleven har lest sin setning, spør du klassen om det er en fullstendig fremstilling av hva som skjedde i deres forrige klasse. Deretter ber du den andre eleven lese sin setning, for så å spørre om det er en fullstendig fremstilling av deres forrige klasse. Når den tredje eleven har lest, stiller du det samme spørsmålet.

  • Hvilke fordeler er det ved å ha flere vitner?

Forklar at Herren kaller profeter til å være hans vitner til verden. Oppmuntre elevene til å tenke over hva det har betydd for dem å høre profeter vitne om Jesus Kristus.

Skriv følgende utsagn på tavlen: Ved å studere profetenes vitnesbyrd om Jesus Kristus, kan vi styrke vår tro på Jesus Kristus og glede oss i ham.

Be en elev lese 2 Nephi 11:2-3.

  • Hva sier disse versene om hva Nephi, Jesaja og Jakob opplevde som gjorde dem i stand til å være spesielle vitner om Jesus Kristus?

  • Hvorfor tror du det er viktig å ha et vitnesbyrd om Jesus Kristus fra flere profeter? (Se også Mosiah 13:33-35.)

Be elevene skumlese de første linjene av hvert vers i 2 Nephi 11:4-6, på jakt etter et uttrykk Nephi gjentok i hvert vers.

  • Hva vil det si å “fryde seg” over noe? (Du kan forklare at ordet fryde antyder en følelse som er dypere enn bare å like eller være interessert i noe. Det innebærer en opplevelse av glede og tilfredshet.)

La elevene lese 2 Nephi 11:4-7 stille, og merke seg ting som gledet Nephi. La så elevene gå sammen to og to. Be elevene fortelle hvilke ord eller uttrykk som gjør størst inntrykk på dem, og hvorfor. Be dem også fortelle hva som gleder dem eller får dem til å fryde seg over Jesus Kristus.

Les 2 Nephi 11:8 høyt, og be elevene se etter en grunn til at Nephi tok med Jesajas skrifter i sin opptegnelse.

  • Hva håpet Nephi at hans folk og fremtidige lesere av Mormons bok ville oppleve når de leser Jesajas ord?

Følgende liste gir noen eksempler på hvorfor Nephi tok med Jesajas skrifter i sin opptegnelse:

  1. Jesaja hadde sett Frelseren, i likhet med Nephi og Jakob (se 2 Nephi 11:2-3; se også 2 Nephi 16:1-5, som omfatter Jesajas beskrivelse av et syn der han så Frelseren).

  2. Nephi frydet seg over å vitne om Kristus, og Jesaja vitnet også om Kristus (se 2 Nephi 11:4, 6; se også 2 Nephi 17:14 og 19:6-7, to eksempler på Jesajas profetier om Frelseren).

  3. Nephi frydet seg over Herrens pakter (se 2 Nephi 11:5). Jesajas profetier forbundet med Herrens pakter. Han profeterte for eksempel om de siste dagers tempelarbeid (se 2 Nephi 12:1-3).

Forklar at i denne leksjonen og de neste tre, skal elevene studere og drøfte Jesajas ord i 2 Nephi 12-24. Oppfordre dem til å lete etter sannheter i disse kapitlene som styrker deres vitnesbyrd om Frelseren og hjelper dem å fryde seg over ham. Be elevene dele noen av sine favorittvers fra disse kapitlene med sine familiemedlemmer og venner.

2 Nephi 16

Jesaja blir kalt som profet

Forklar at klassen nå skal studere 2 Nephi 16, fordi det inneholder Jesajas beskrivelse av et syn der han be kalt som profet. For å hjelpe elevene å forberede seg til å forstå dette synet, kan du forklare at Jesajas skrifter inneholder symbolspråk. Skriftene er rike på symboler, forbilder og billedlige uttrykk. Påpek at i et av versene de leste tidligere, sa Nephi: “Alle ting som fra verdens begynnelse av er gitt til mennesket av Gud, er forbilder på [Jesus Kristus]” (2 Nephi 11:4). Bruk av symboler og forbilder er én måte Skriftene lærer oss om Herrens frelsende misjon på.

Skriv følgende ord og uttrykk på tavlen: slep, serafer (engler) med seks vinger hver, røyk, glødende kull.

Spør elevene hvilke tanker de gjør seg når de ser eller hører disse ordene. Etter en kort diskusjon, forklarer du at Jesaja brukte disse ordene i sin beretning om da han ble kalt som Guds profet. (Prøv å hjelpe elevene å forstå hva Jesaja mente. Vær forsiktig så du ikke overanalyserer betydningene av symbolspråket. Hjelp isteden elevene å forstå hvordan Jesajas budskap gjelder deres eget liv.)

Be en elev lese 2 Nephi 16:1. (Hvis elevene har tilgang til Kirkens utgave av kong Jakobs versjon av Bibelen, kan det være lurt å be dem slå opp i Jesaja 6, som inneholder fotnoter og studiehjelpemidler som vil øke forståelsen av skriftstedene som dekkes i denne leksjonen.)

Forklar at i dette verset sikter ordet slep til falden eller skjørtet på en kappe.

Be en elev lese 2 Nephi 16:2-3 høyt. Forklar at “serafer” er engler som bor i Guds nærhet.

  • Hva kan serafenes seks vinger symbolisere? (Du kan foreslå at elevene leser Lære og pakter 77:4 for en ledetråd. Vingene er et symbol på evnen til å bevege seg og handle.)

  • Hvilke ord indikerer serafenes holdning til Herren?

  • Når har du følt en lignende holdning til Gud?

Be en elev lese 2 Nephi 16:4 og Johannes’ åpenbaring 15:8 høyt. Be klassen se etter betydningen av ordene “fylt med røyk”. (Du må kanskje hjelpe elevene å forstå at røyken representerer Herrens tilstedeværelse, kraft og herlighet.) Vurder å foreslå at elevene skriver Johannes’ åpenbaring 15:8 i margen i Skriftene sine ved siden av 2 Nephi 16:4.

Be en elev lese 2 Nephi 16:5 høyt. Be klassen se etter ord eller uttrykk som uttrykker hva Jesaja følte i Herrens nærhet. (Hvis Kirkens utgave av kong Jakobs versjon av Bibelen er tilgjengelig, ber du elevene slå opp Jesaja 6:5, fotnote a og b. )

  • Hva tror du Jesaja mente da han sa: “Jeg er fortapt, for jeg er en mann med urene lepper”? (Du må kanskje forklare at i Jesaja 6:5 ble ordet fortapt oversatt fra et hebraisk ord som betyr “avskåret”, og uttrykket urene lepper sikter til Jesajas bevissthet om sine synder og sitt folks synder. Jesaja uttrykte at han følte seg uverdig til å være i Herrens nærhet.)

Gi elevene tid til å tenke over hvorfor Jesaja kan ha følt det på denne måten. Forklar at flere profeter har uttrykt hvor uskikket de følte seg da de mottok sitt kall. President Spencer W. Kimball beskrev telefonsamtalen der president J. Reuben Clark jr. i Det første presidentskap informerte ham om at han var kalt til De tolvs quorum:

“‘Å, broder Clark! Ikke jeg? Du mener vel ikke meg? Det må være feil. Jeg kan da vel ikke ha hørt deg rett.’ Dette idet jeg sank forbi stolen og ned på gulvet…

Å, broder Clark! Det virker så utenkelig. Jeg er så svak og liten og begrenset og uskikket’” (Edward L. Kimball og Andrew E. Kimball jr., Spencer W. Kimball: Twelfth President of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints [1977], 189).

Hjelp elevene å forstå at Jesaja, en rettferdig mann, følte seg “fortapt” og “uren” i Herrens nærhet. Hvem av oss ville ikke følt seg uverdig om vi sto foran Gud?

Skriv følgende sannhet på tavlen: Vi kan bli renset for vår uverdighet gjennom Jesu Kristi forsoning.

Om mulig, kan du vise elevene et stykke kull eller et brent stykke tre. Spør dem hvordan det ville sett ut om det nettopp hadde blitt tatt ut av et bål.

  • Hva ville skje med noen som tok på glødende kull?

Les 2 Nephi 16:6-7 høyt. Be elevene stille følge med i skriftene sine, på jakt etter Jesajas opplevelse som involverer glødende kull. (Hvis Kirkens utgave av kong Jakobs versjon av Bibelen er tilgjengelig, ber du elevene slå opp Jesaja 6:6, fotnote a, og Jesaja 6:7, fotnote a og b.)

  • Hva sier 2 Nephi 16:7 om hva det betydde da engelen symbolsk berørte Jesajas lepper med glødende kull? (Du må kanskje forklare at det glødende kullet er et symbol på renselse. Da engelen i Jesajas syn berørte leppene med kullet, symboliserte det at Herren renset Jesaja for hans uverdighet og tilga hans synder.)

Gi elevene noen minutter til å tenke på tilfeller da de har følt Jesu Kristi forsonings rensende kraft.

Be elevene lese 2 Nephi 16:8-13 stille. Be en elev oppsummere hva Herren sa om Jesajas virke blant folket. (Du må kanskje forklare at Herren underrettet Jesaja om at hans forkynnelse til de opprørske israelittene i stor grad ville bli ignorert, men at han skulle fortsette å forkynne til “landet er helt forlatt”. Med andre ord, Herren vil være barmhjertig og fortsette sin frelsesmisjon gjennom sine tjenere “så lenge tiden eller jorden består, eller så lenge det finnes et menneske på jorden å frelse” [Moroni 7:36].)

Forklar at Jesaja ble et mektig vitne om Herren Jesus Kristus og hans evangelium. Bær vitnesbyrd om at Frelseren lever og kan tilgi oss våre synder, og at når vi opplever forsoningens kraft i vårt liv, kan også vi være vitner om Frelseren.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

2 Nephi 16:2-3. Har engler vinger?

“En Guds engel har aldri vinger” (Joseph Smith, i History of the Church, 3:392). Hvorfor beskrev da Jesaja engler med vinger? Eldste Bruce R. McConkie forklarte at beskrivelsen er symbolsk: “Det faktum at han fikk se disse hellige vesener med vinger, skulle ganske enkelt symbolisere deres ‘evne til bevegelse og handling, osv.’, slik som tilfellet var også i syner andre hadde hatt. (L&p 77:4.)” (Mormon Doctrine, 2. utg. [1966],703).