Bibliotek
Hjemmestudie-enhet 29


Hjemmestudie-leksjon: Mormon 8:12-Ether 3

Mormon 8:12-Ether 3 (Enhet 29)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammendrag av daglige hjemmestudieleksjoner

Det følgende sammendraget av læresetningene og prinsippene elevene lærte da de studerte Mormon 8:12-Ether 3 (enhet 29), er ikke ment å bli undervist som en del av leksjonen. Leksjonen du underviser i, konsentrerer seg bare om et fåtall av disse læresetningene og prinsippene. Følg Den hellige ånds tilskyndelser når du vurderer elevenes behov.

Dag 1 (Mormon 8:12-41)

Elevene oppdaget at Moroni så vår tid, og at han nedtegnet en profetisk beskrivelse av omstendighetene vi lever under. De var i stand til å se hvorfor Mormons bok er en verdifull gave fra Herren som kan veilede dem gjennom de siste dager. Basert på Moronis beskrivelse av de siste dager lærte elevene også at Gud vil holde oss ansvarlige for hvordan vi behandler de fattige og de trengende.

Dag 2 (Mormon 9)

Moroni avsluttet sin fars opptegnelse ved å hevde at hvis vi vil omvende oss og påkalle Gud, vil vi være plettfrie når vi kommer inn i Hans nærvær. Fra Moroni lærte elevene at fordi Gud er uforanderlig, vil han utføre mirakler i overensstemmelse med hans barns tro, og at hvis vi ber i tro til vår himmelske Fader i Jesu Kristi navn, vil han gi oss velsignelser som vil hjelpe oss å tilveiebringe vår frelse.

Dag 3 (Ether 1-2)

Elevene fikk vite at Ethers bok er Moronis forkortelse av de 24 gullplatene som ble oppdaget av Limhis folk, slik det står i Mosiahs bok. Disse platene ga en redegjørelse for jaredittene som ble ledet av Herren til det lovede land. Ved å studere jaredittenes erfaringer lærte elevene at når vi handler i tro på rettledning Herren har gitt oss, kan vi motta ytterligere veiledning fra ham. På ett tidspunkt under reisen til det lovede land refset Herren Jareds bror for ikke å påkalle ham. Ved å studere denne erfaringen lærte elevene viktigheten av å påkalle vår himmelske Fader jevnlig i bønn. Jareds brors erfaring med Herren da de bygget båtene, hjalp elevene å forstå at når vi kaller på Herren og gjør vår del for å løse våre problemer, kan vi motta Herrens hjelp.

Dag 4 (Ether 3)

Da Jareds bror prøvde å løse problemet med å få lys i båtene, viste han at når vi ydmykt påkaller Herren, vil han velsigne oss i henhold til vår tro og sin vilje. Elevene lærte at når vi utøver tro på Herren, vil vi komme nærmere Ham. Jareds bror etterlevde disse prinsippene, og han så Frelserens åndelegeme og mottok et fantastisk syn om alle jordens innbyggere.

Innledning

Ethers bok er Moronis forkortelse av jaredittenes opptegnelse. Profeten Ether skrev denne opptegnelsen på 24 gullplater, som ble oppdaget av en gruppe av kong Limhis folk. Følgende undervisningsforslag vil hjelpe elevene å forstå noen prinsipper om bønn som omtales i Ether 1.

Undervisningsforslag

Ether 1

Gjennom Jareds brors bønner mottar han og hans familie og venner barmhjertighet og veiledning.

Begynn klassen med å be elevene tenke på en situasjon de var i da de virkelig følte behov for å be om hjelp. Be noen elever om å fortelle om sine erfaringer, eller fortell om en av dine egne erfaringer.

Minn elevene på at Ethers bok er Moronis forkortelse av jaredittenes opptegnelse. Jared, hans bror, deres venner og deres familier levde på Babels tårns tid (ca. 2200 f.Kr.), den gang Gud forvirret folkets språk. Be en elev lese Ether 1:33-35 høyt, og be klassen se etter grunner til at Jared og hans bror følte behov for å be om hjelp. Før eleven leser, ønsker du kanskje å forklare at uttrykket “ropte til Herren” er en annen måte å si “be” på. Still deretter følgende spørsmål:

  • Hvilken hjelp trengte Jared og hans bror fra Herren?

  • Hva forteller disse versene deg om hva Jared følte om sin brors tro?

La elevene gå sammen to og to. Be hvert par om å bytte på å lese høyt for hverandre fra Ether 1:35-42. Før de leser, ber du dem om å se etter (1) hver gang Jareds bror ropte til Herren, og (2) hver gang Herren viste medfølelse med Jareds bror som et resultat av hans bønner. Etter å ha gitt dem tilstrekkelig med tid ber du noen få par gjenfortelle et eksempel på da Herren viste medfølelse med Jareds bror og hans familie på grunn av deres gjentatte bønner.

Spør: Hvilke prinsipper kan disse versene lære oss om bønn? (Når elevene presenterer prinsippene de har funnet, bør du legge vekt på følgende prinsipp: Når vi konsekvent påkaller Gud i tro, vil han ha medynk med oss. Skriv dette prinsippet på tavlen.)

Forklar elevene at det er viktig å huske at “bønn er den handling som bringer Faderens vilje og barnets vilje i harmoni med hverandre. Hensikten med bønn er ikke å forandre Guds vilje, men å sikre oss selv og andre velsignelser som Gud allerede er villig til å gi oss, men som er avhengige av at vi ber om dem” (Bible Dictionary, “Prayer”).

Be elevene gjennomgå Ether 1:34, 36, 38 og se etter hva Jareds bror ba om i sine bønner. Be en elev skrive opp de tingene elevene nevner, under uttrykket “rope til Gud” i prinsippet du skrev på tavlen.

Understrek at Jared og hans bror hadde tro og var villige til å være lydige mot Herren. Foreslå at elevene merker uttrykket “la oss være trofaste mot Herren” på slutten av Ether 1:38.

Be elevene gjennomgå Ether 1:35, 37, 40-42 og se etter bestemte måter Gud velsignet Jareds bror og hans familie og venner på. Etter hvert som elevene nevner disse velsignelsene, får du en elev til å skrive dem opp under ordet medfølelse i prinsippet du skrev på tavlen. Påpek at Herren ga Jareds bror de velsignelsene som han ba om.

Skriv følgende spørsmål på tavlen, eller skriv dem på et utdelingsark. Be elevene henvise til prinsippet på tavlen og parvis diskutere spørsmålene Disse spørsmålene vil hjelpe dem å forstå og føle betydningen av prinsippet.

Hvordan tror du “å rope til Gud” er forskjellig fra bare “å be en bønn”?

Når har du eller noen du kjenner, opplevd vår himmelske Faders medfølelse som svar på en bønn?

Hva kan du lære om Herren fra hans svar på bønnene til Jareds bror?

Når elevene har fått tid til å diskutere disse spørsmålene, kan du be dem fortelle om en opplevelse de diskuterte i sine grupper, eller fortelle om noe de har lært under gruppediskusjonen.

Bær vitnesbyrd om vår himmelske Faders kjærlighet til oss og hans ønske om å velsigne oss når vi jevnlig påkaller ham. Be elevene overveie hvordan de kan anvende prinsippet på tavlen. For eksempel kan de sette seg et mål om å be mer regelmessig eller velge en måte å gjøre sine bønner mer oppriktige på. Du ønsker kanskje å gi dem tid til å skrive hva de ønsker å gjøre i sin skriftstudiejournal.

Forklar at et studium av bønnene til Jareds bror kan gi oss ekstra innsikt i Herrens kjærlighet til oss og de velsignelser som kommer gjennom bønn. Be en elev lese Ether 1:43 høyt. Be klassen følge med, på jakt etter de andre velsignelsene Gud lovte Jared og hans bror. Når elevene har fortalt hva de har lært, påpeker du at Jareds bror ikke hadde bedt spesifikt om den velsignelsen det er at hans etterkommere blir en stor nasjon. Du kan foreslå at elevene merker i sitt eget eksemplar av Skriftene uttrykket på slutten av Ether 1:43, som viser hvorfor Gud besvarte Jareds brors bønn på denne måten: “fordi du har anropt meg så lenge.”

Spør: Hvilke prinsipper kan vi lære av Herrens gavmildhet til Jared og hans bror, som vist i Ether 1:43?

Det er flere prinsipper vi kan lære av dette skriftstedet. Ett viktig prinsipp er: Hvis vi ber regelmessig til Gud med tro, kan vi motta velsignelser ut over det som vi ber om.

Spør: Når har du hatt en opplevelse som viser at dette prinsippet er sant? Kjenner du noen som har hatt en slik opplevelse, eller kan du komme på noen i Skriftene som har det? (Fortell elevene at du vil gi dem et øyeblikk til å komme på eksempler før du ber dem om å svare. Du kan godt fortelle om et eksempel fra ditt eget liv.)

Som konklusjon på denne leksjonen bærer du ditt vitnesbyrd om at Gud hører og besvarer våre bønner. Han er full av visdom og medfølelse, og har lyst til å velsigne sine barn. Han er glad når vi ber til ham oppriktig og regelmessig. Oppmuntre elevene til å gjøre en innsats for å be med større tro. Oppmuntre dem til å huske at vår himmelske Fader er full av medfølelse og vil besvare deres bønner i henhold til det han vet vil bringe de største velsignelsene inn i deres liv.

Neste enhet (Ether 4-12)

I neste enhet skal elevene lære mer om jaredittene. Selv om profeter advarer jaredittene mot å utnevne konger, gjør folket det, og kongene fører folket inn i fangenskap. Menn som ønsker verdslig makt, benytter vanligvis hemmelige forbund for å fremme sine egoistiske ønsker. Moroni nedtegner mange fantastiske ting som ble gjort fordi noen av personene hadde stor tro. Han lærer at de som ydmyker seg for Gud og har tro på ham, vil motta hans nåde for å hjelpe dem å overvinne sin svakhet.