Bibliotek
Leksjon 130: 3 Nephi 21-22


Leksjon 130

3 Nephi 21-22

Innledning

Da Jesus Kristus fortsatte å undervise nephittene, forklarte han at fremkomsten av Mormons bok i de siste dager ville være et tegn på at han hadde begynt å samle Israel og oppfylle sin pakt med sitt folk. Idet han understreket sin store kjærlighet til sitt paktsfolk, siterte Frelseren Jesajas profetier om paktsfolkets gjenopprettelse.

Undervisningsforslag

3 Nephi 21:1-11

Jesus Kristus forkynner at Mormons boks fremkomst vil være et tegn på Israels innsamling i de siste dager

Før klassen tegner du følgende skilt på tavlen (eller bruk andre skilt som er vanlig der du bor).

Bilde
rullestolskilt
Bilde
skilt for fotgjengerovergang
Bilde
avkjøringsskilt
Bilde
skilt for toveiskjøring

Be elevene si hva hvert skilt betyr. Still deretter følgende spørsmål:

  • Hva brukes skilt til? (Til å forberede, advare og veilede oss.)

  • Hvorfor er det viktig at et skilt blir plassert riktig måte og at budskapet på skiltet er lett å forstå?

Minn elevene på at Skriftene ofte taler om tegn som forbereder, advarer og underviser oss om oppfyllelsen av vår himmelske Faders plan. Be elevene se gjennom 3 Nephi 21:1-2, 7, og se etter ordet tegn. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer ordet der det forekommer i disse versene. Be dem så lese vers 1 omhyggelig hver for seg.

  • Hvorfor sa Herren at han ville gi nettopp dette tegnet? (Så folk kunne vite at han samler Israels hus.)

Be elevene lese 3 Nephi 21:1-7 stille, og be dem merke seg ordene “disse ting” og “dette verk”, og overveie hva de brukes om.

  • Frelseren talte til nephittene om “disse ting som jeg kunngjør for dere” (3 Nephi 21:2). Hvor skulle hans ord til nephittene nedtegnes? (I Mormons bok.)

  • Hva sier disse versene er ett tegn på at Gud oppfyller sine pakter i de siste dager? (Hjelp elevene å legge merke til følgende sannhet [skriv den på tavlen]: Fremkomsten av Mormons bok er et tegn på at Gud oppfyller sin pakt om å samle Israel i de siste dager.)

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Russell M. Nelson i De tolv apostlers quorum. Be klassen lytte etter hvordan Mormons bok hjelper mennesker å samles til Herrens arbeid.

Bilde
Eldste Russell M. Nelson

“Mormons bok er sentral i dette arbeidet. Den forkynner læren om innsamlingen. Den får folk til å lære om Jesus Kristus, tro på hans evangelium og slutte seg til hans Kirke. Hvis det ikke var noen Mormons bok, ville ikke den lovede innsamling av Israel finne sted” (“Innsamlingen av det adspredte Israel,” Ensign eller Liahona, nov. 2006, 80).

  • Når har Mormons bok hjulpet deg på disse måtene? Når har du sett Mormons bok hjelpe andre på disse måtene?

Be en elev lese 3 Nephi 21:9 høyt, og be klassen legge merke til uttrykket “et stort og vidunderlig verk”. Fremhev at dette uttrykket refererer til gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium, som innbefatter Mormons boks fremkomst.

  • Hva er stort og vidunderlig ved gjengivelsen av Jesu Kristi evangelium?

Bilde
Broder Joseph

Påpek at 3 Nephi 21:9 nevner “en mann”. Be elevene tenke over hvem denne mannen kan være. Vis deretter et bilde av Joseph Smith (kanskje bildet Broder Joseph eller bildet Det første syn [Kunst inspirert av evangeliet (2009), nr. 87 eller nr. 90]). Fortell elevene at eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum identifiserte mannen som Joseph Smith (se Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon [1997], 287-88). Be elevene lese 3 Nephi 21:10-11 stille, og grunne på hvordan profeten Joseph Smith passer beskrivelsen i disse versene.

  • Hvordan har Gud vist gjennom Joseph Smith at hans “visdom er større enn djevelens list”?

  • Hva sier 3 Nephi 21:11 om hva som vil skje med dem som ikke tror på Kristi ord som ble frembragt gjennom Joseph Smith? (De vil bli “avskåret” fra de velsignelser som kommer ved pakter.)

3 Nephi 21:12-22:17

Frelseren taler om at de som ikke vil omvende seg, skal bli ødelagt, og om gjenopprettelsen av hans folk som vil omvende seg og vende tilbake til ham

Gi et sammendrag av 3 Nephi 21:12-21 ved å forklare at Frelseren advarte dem i de siste dager som ikke ville tro på ham og omvende seg. Han sa at deres materielle eiendeler, byer, festninger og onde handlinger ville bli ødelagt. Han sa også at de ville bli avskåret fra hans paktsfolk.

Be elevene lese 3 Nephi 21:22, 25-28 stille, og se etter velsignelser og ansvar som vil komme til dem i de siste dager som vil omvende seg og lytte til Frelserens ord.

Spør elevene hvordan de vil sammenfatte læresetningene i 3 Nephi 21:12-22, 25-28. Be en elev skrive svarene på tavlen. Sammenfatt så alle svarene på tavlen ved å påpeke at når vi omvender oss og lytter til Frelserens ord, blir vi samlet som en del av hans paktsfolk. (Du kan gjerne skrive denne sannheten på tavlen.)

Tegn et telt på tavlen eller på en plakat (det kan være lurt å gjøre dette før leksjonen). Forklar at Jesus Kristus siterte en profeti som han hadde inspirert profeten Jesaja til å skrive flere århundrer tidligere. I denne profetien sammenlignet Jesaja Kirken, og dens pakter og velsignelser, med et telt.

Bilde
telt
  • Hva er noen fordeler ved å være i ly av et telt? (Svarene kan omfatte at et telt gir beskyttelse mot uvær og skygge for solen.)

  • Hvordan er Kirken som et telt?

Be en elev lese 3 Nephi 22:2 høyt.

  • Hvorfor kan dette “teltet” trenge å bli utvidet og styrket i de siste dager? (Fordi mange vil slutte seg til Kirken eller vende tilbake til sine pakter med Herren.) Hva kan du gjøre for å hjelpe til med å utvide teltet og styrke stavene? (Oppfordre elevene til å omsette sine svar på dette spørsmålet i handling.)

Forklar at i denne samme profetien brukte Jesaja en annen metafor. Han omtalte Israels hus som en hustru hvis ektemann er Herren. Be en elev lese 3 Nephi 22:4-5 høyt, og be klassen se etter trøstende ord til hustruen.

  • Hvilke trøstens ord ser du i 3 Nephi 22:4? (Noen mulige svar kan være “du skal ikke gjøres skamfull” og “din ungdoms skam skal du glemme”.) Hvorfor er det betryggende å vite at “ektemannen” er vår “Forløser, Israels hellige”? (3 Nephi 22:5).

  • Hvordan ligner disse versene på Frelserens reaksjon overfor oss når vi synder?

Be elevene lese 3 Nephi 22:7-10 stille, og se etter løfter Frelseren gir sitt paktsfolk som vender tilbake til ham.

  • Hva lover Frelseren dem som kommer tilbake til ham?

  • Hva er noen sannheter vi lærer om Herren i disse versene? (Elevene kan gi forskjellige svar på dette spørsmålet. Sørg for at de finner frem til følgende sannhet: Herren viser evig godhet og nåde overfor dem som kommer tilbake til ham. Du kan gjerne skrive denne sannheten på tavlen. Du kan også vurdere å foreslå at elevene skriver den i Skriftene ved siden av 3 Nephi 22:7-10.)

For å hjelpe elevene å forstå 3 Nephi 22:4-10 bedre, kan du vurdere å lese følgende uttalelse av eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“Selv om det har vært ufruktbarhet og noen ganger utroskap, vil ektemannen (Kristus) gjenvinne og forløse sin brud (Israel). Bildene av Jehova som brudgom og Israel som bruden, er blant de mest brukte metaforer i Skriftene, og blir brukt av Herren og hans profeter til å beskrive forholdet mellom Guddommen og paktens barn.

… Kristus har til tider med rette vært sint på det frafalne Israel, men det har alltid vært kortvarig og midlertidig – ‘et øyeblikk’. Medlidenhet og barmhjertighet kommer alltid tilbake og seirer på en ytterst betryggende måte. Fjellene og åsene kan forsvinne. Vannet i de store havene kan tørke ut. De minst sannsynlige ting i verden kan skje, men Herrens godhet og fred vil aldri bli fratatt hans paktsfolk. Han har sverget med en himmelsk ed at han ikke vil være vred på dem for alltid” (Christ and the New Covenant, 290).

  • Hvilke tegn på Frelserens barmhjertighet og godhet har du sett i ditt liv? (Forviss deg om at elevene forstår at de ikke trenger å fortelle noe som er for personlig eller privat.)

  • Hvordan kan det å ha kunnskap om Frelserens barmhjertighet og godhet påvirke vår trofasthet mot pakter?

Forklar at Frelseren fortsatte å undervise nephittene om velsignelsene som venter de rettferdige. Be elevene granske 3 Nephi 22:13-17 stille, og se etter en lovet velsignelse som er spesielt meningsfylt for dem. Påpek at når vi leser om disse lovede velsignelsene, ser vi at Herrens folk vil bli etablert i rettferdighet og seire over ondskap.

Avslutt med ditt vitnesbyrd om de sannheter dere har drøftet i denne leksjonen. Be elevene skrive tre eller fire setninger i sine notatbøker eller skriftstudiedagbøker om én ting de kan gjøre i dag for å kvalifisere seg for de velsignelser Herren ønsker å gi dem.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

3 Nephi 21:12-13. “Som en løve blant skogens dyr”

Under henvisning til læren i 3 Nephi 20:16, sa eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum det følgende. Hans kommentarer kan også anvendes på 3 Nephi 21:12-13.

“Disse ordene fra vår Herre til nephittene er sitert fra Mika 5:8-9, og henviser til ørkener og den endelige brenning som skal tilintetgjøre de ugudelige ved det annet komme. Med unntak av noen få som er de ydmyke etterfølgere av Kristus, vil ikke hedningene omvende seg. De vil fråtse i sine vederstyggeligheter og synde mot det gjengitte evangelium, og de vil bli brent av lyset av vår Herres gjenkomst, mens de rettferdige – her kalt levningen av Jakobs hus – skal utholde dagen. Og så, på det profetiske billedspråk, vil det være som om levningen av Israel beseiret sine fiender som en ungløve blant fårehjorder” (The Millennial Messiah: The Second Coming of the Son of Man [1982], 248).

3 Nephi 21:22. “[Jeg vil] opprette min kirke blant dem”

Israels innsamling finner sted når mennesker tror på Jesus Kristus og slutter seg til hans Kirke (se 1 Nephi 15:14-16; 2 Nephi 9:1-2; 3 Nephi 5:20-26; 21:22; Mormon 9:36-37). Eldste Bruce R. McConkie sa:

“Ingen blir noensinne samlet med Israel før de aksepterer den korsfestede… Den nåværende innsamling av jøder til Palestina er politisk, ikke åndelig, og det er ikke den Israels innsamling som profetiene omtaler.

Israels innsamling består i å slutte seg til Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige, som er den eneste sanne og levende kirke på hele jordens overflate” (A New Witness for the Articles of Faith [1985], 564, 565; se også side 511, 519-20 og The Millennial Messiah: The Second Coming of the Son of Man [1982], 229).

3 Nephi 21:22-25. Det nye Jerusalem

Daniel H. Ludlow forklarte hvem som skal bygge byen Det nye Jerusalem:

“Det nye Jerusalem i de siste dager vil bli bygget på det amerikanske kontinent av (1) ‘levningen av Jakobs hus’, (2) de hedninger som ‘skal komme inn i pakten og bli regnet blant denne levning av Jakob’, og (3) ‘alle av Israels hus som skal komme’. (3 Nephi 21:22-25. Les også 3 Nephi 20:22; Ether 13:1-12.)” (A Companion to Your Study of the Book of Mormon [1976], 281).

3 Nephi 22:2. “Styrk dine staver”

President Ezra Taft Benson forklarte betydningen av betegnelsen stav slik den brukes i 3 Nephi 22:2 og andre skriftsteder:

“Ordet stav er et symbolsk uttrykk. Se for dere et stort telt som blir holdt oppe av snorer som er utstrakt til mange plugger (staver) som er satt godt fast i bakken.

Profetene sammenlignet Sion i de siste dager med et stort telt som omfattet jorden. Teltet ble holdt oppe av snorer festet til staver. Disse stavene er naturligvis forskjellige geografiske organisasjoner spredt utover jorden. For tiden blir Israel samlet til de forskjellige Sions staver” (“Styrk dine staver,” Lys over Norge, aug. 1991, 2).