Bibliotek
Leksjon 68: Mosiah 28-29


Leksjon 68

Mosiah 28-29

Innledning

Etter å ha blitt omvendt, følte kong Mosiahs sønner et sterkt ønske om å forkynne evangeliet for lamanittene. Etter å ha adspurt Herren og mottatt en forsikring om at de ville bli velsignet med fremgang og beskyttelse, lot Mosiah dem dra. På samme tid arbeidet Mosiah med å ta vare på de hellige opptegnelsene som hadde blitt betrodd ham. Han oversatte jaredittenes opptegnelser og overlot så alle opptegnelsene til Alma den yngre. Fordi hans sønner hadde avslått muligheten til å bli konge, innstiftet han et system med dommere som den nye styreformen i landet.

Undervisningsforslag

Mosiah 28:1-9

Mosiahs sønner ønsker å forkynne for lamanittene

Før leksjonen skriver du følgende utsagn på tavlen:

  1. Jeg har et oppriktig ønske om andres evige lykke.

  2. Jeg er villig til å ofre for å hjelpe andre.

  3. Jeg har et ønske om å dele evangeliet med andre.

Som innledning til leksjonen, kan du be elevene bruke utsagnene på tavlen til stille å evaluere seg selv. Be dem bruke en skala fra 1 til 10, hvor 1 betyr at utsagnet ikke beskriver dem godt og 10 betyr at uttalelsen beskriver dem svært godt.

Be elevene lese Mosiah 27:8-10 stille.

  • Hvor ville Alma og Mosiahs sønner ha vært på samme skala på denne tiden i deres liv?

Be en elev lese Mosiah 28:1-4 høyt.

  • Hvor ville Mosiahs sønner ha vært på samme skala etter sin omvendelse? Hvilke ord eller uttrykk i Mosiah 28:1-4 viser hvor mye de hadde forandret seg?

  • Hvorfor forandret Mosiahs sønners ønsker seg? (De utøvde tro på Jesus Kristus, omvendte seg fra alle sine synder og ble omvendt. Se Mosiah 27:34-36. Du kan også gjerne henvise til Mosiah 28:4 for å påpeke hvordan Herrens ånd påvirket dem.)

  • Ut fra det du har lært om lamanittene på dette tidspunktet i deres historie, hvilke vanskeligheter kunne misjonærer møte blant dem?

  • Hva sier Mosiah 28:2 om hvilken forskjell Mosiahs sønner trodde deres forkynnelse kunne gjøre i lamanittenes liv?

  • Hvordan påvirket Mosiahs sønners omvendelse deres ønske om å dele evangeliet med andre? Hvilke prinsipper kan vi lære av deres erfaring? (Sammenfatt elevenes svar ved å skrive følgende prinsipp på tavlen: Etter hvert som vår omvendelse går dypere, øker vårt ønske om å dele evangeliet med andre.)

Bilde
Eldste Dallin H. Oaks

Be en elev lese følgende uttalelse av eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum. Det kan være lurt å oppfordre elevene til å skrive denne uttalelsen i margen i Skriftene ved siden av Mosiah 28:1-4.

“Hvor sterkt vårt ønske er om å dele evangeliet med andre, er en god indikator på omfanget av vår personlige omvendelse” (“Del evangeliet med andre,” Liahona, jan. 2002, 7).

Be elevene grunne på hvordan deres ønske om å dele evangeliet med andre har økt etter hvert som de har kommet nærmere Herren.

  • Hvilke erfaringer i livet har gitt deg et ønske om å dele evangeliet med andre?

Be elevene forestille seg at de kjenner en ung mann som er medlem av Kirken, men som har liten lyst til å reise på heltidsmisjon.

  • Hva kan denne unge mannen gjøre for å øke sitt ønske om å dele evangeliet med andre? (Når elevene fremlegger sin innsikt, kan du oppmuntre dem til å huske hva som har fordypet deres omvendelse til Jesu Kristi evangelium og hvordan de kan anbefale lignende aktiviteter eller opplevelser for denne unge mannen. Hjelp dem å forstå at sterkere omvendelse fører til et økt ønske om å dele evangeliet med andre.)

Det kan være nyttig å forklare hvordan du fikk lyst til å forkynne evangeliet for andre. Når du gjør det, kan du vurdere å bære vitnesbyrd om at når vi kommer til Herren og føler hans Ånd, vil vårt ønske om å dele evangeliet med andre øke.

Be elevene lese Mosiah 28:5-8 og finne ut hvorfor Mosiah lot sine sønner dra på en så farlig misjon.

  • Hvilke velsignelser lovet Herren Mosiahs sønner som svar på Mosiahs bønn?

Mosiah 28:10-20

Mosiah oversetter jaredittenes plater og overleverer de hellige opptegnelsene til Alma

Tegn følgende på tavlen:

Bilde
gullplater og krone

Pek på tegningen av en krone, og be en elev lese Mosiah 28:10. Be klassen se etter et problem kongen hadde da sønnene reiste på misjon. (Han trengte å finne noen til å ta sin plass som konge.)

Sammenfatt Mosiah 28:11-19 ved å forklare at Mosiah ble stadig eldre, og han vendte litt av sin oppmerksomhet til de hellige opptegnelsene som hadde blitt betrodd ham – opptegnelsene hans far hadde gitt ham og bedt ham føre videre, og opptegnelsene som kong Limhi hadde gitt ham. I egenskap av seer oversatte han jaredittenes opptegnelse – platene som hadde blitt funnet av den gruppen kong Limhi hadde sendt ut for å finne Zarahemlas land (se Mosiah 8:7-9). Rett elevenes oppmerksomhet mot bildet av gullplatene på tavlen.

Forklar at i tillegg til å utnevne en leder for riket, måtte også Mosiah oppnevne en som kunne overta platene. Be elevene lese Mosiah 28:20 stille.

  • Hvem fikk de hellige opptegnelsene?

  • Hvorfor var Alma et godt valg til å ta vare på disse opptegnelsene?

Mosiah 29

Folket følger Mosiahs råd om å etablere et system med dommere som sin styreform

Be elevene rekke opp hånden hvis de kunne tenkt seg å være konge eller dronning. Velg en av disse elevene til å komme frem foran klassen og stå ved kronen som er tegnet på tavlen (eller sett en papirkrone på hans eller hennes hode). Be eleven beskrive hvilke fordeler han eller hun ville få av å være konge eller dronning.

Be en elev lese Mosiah 29:1-3 høyt.

  • Hvem ønsket folket at skulle være deres konge?

  • Hva oppga Mosiahs sønner så de kunne forkynne for lamanittene?

  • Hva er noen muligheter unge menn og unge kvinner ofrer eller utsetter i dag for å kunne reise på misjon?

Sammenfatt Mosiah 29:4-10 ved å forklare at kong Mosiah var bekymret for at utnevnelsen av en ny konge kunne føre til strid og til og med krig. Han nevnte også andre problemer som kunne oppstå hvis en urettferdig konge kom til makten. Be elevene lese Mosiah 29:16-18 og finne ut hvilke problemer det var.

Forklar at kong Mosiah foreslo at nephittene ikke lenger burde bli ledet av en konge. I stedet anbefalte han et system med dommere, hvor dommerne ble valgt ved folkets stemme.

Be elevene lese Mosiah 29:11, 25 stille og merke seg hvordan dommerne skulle dømme folket. (“Ifølge Guds bud” og “ifølge de lover som er blitt gitt dere av våre fedre”.)

Skriv Mosiah 29:26-27, 30, 33-34, 37-38 på tavlen. La elevene gå sammen to og to. Be elevene granske disse versene og finne ut hva folkets ansvar var i den styreformen som kong Mosiah foreslo. Be så hvert par om å diskutere følgende spørsmål. (Det kan også være lurt å skrive disse spørsmålene på tavlen eller dele dem ut på et utdelingsark.)

  • Hvilke fordeler ville, ifølge kong Mosiah, komme av å ta beslutninger ved folkets stemme? (Han sa at folkets stemme generelt ikke ønsker ting som “som strider mot det som er riktig”. Han talte også om behovet for at alle borgere delte byrden med å styre landet og hadde “de samme muligheter”.)

  • Hva ville konsekvensene bli hvis folkets stemme valgte urett? (Guds straffedommer ville komme over dem, og de ville bli ødelagt.)

  • Hva tror du det som står i Mosiah 29:34, “så enhver kunne bære sin del”, betyr? Hvordan kan disse ordene anvendes på borgeres ansvar for å engasjere seg i lokal og nasjonal politikk?

Les følgende uttalelse av eldste Neal A. Maxwell i De tolv apostlers quorum:

“Både ledere og andre samfunnsborgere må stå til regnskap for det som skjer når det gjelder kulturell tilbakegang… Det er lett å kritisere dårlige ledere, men vi skulle ikke gi samfunnsborgere fritt leide” (“La oss omvende oss fra vår egenkjærlighet,” Liahona, juli 1999, 26).

  • Hvorfor er det viktig at både ledere og underordnede er ansvarlige for sine handlinger?

  • Hva kan du gjøre for å støtte rettferdige lover og ledere? (Du kan gjerne henvise elevene til 12. trosartikkel.)

Uttrykk din visshet om at selv om ikke alle land i verden har mulighet til å velge sine egne ledere, vil Herren alltid hjelpe dem som stoler på ham, uansett hvor de bor.

Be en elev lese Mosiah 29:41-43 høyt.

  • Hvem valgte folket som sin første overdommer? Levde han opp til sitt ansvar for å være en god og rettferdig leder? Hvilke resultater kom av hans lederskap?

Be elevene forklare med egne ord hva de har lært av Mosiah 29. De kan for eksempel peke på noen av de følgende sannheter:

Urettferdig lederskap kan medføre strid og synd.

Det er ikke vanlig at folkets stemme velger noe som ikke er riktig.

Hvis folk velger urett, vil Guds straffedommer komme over dem.

Enhver har plikt til å støtte rettferdige lover og ledere.

Avslutt med å bære vitnesbyrd om prinsippene i dagens leksjon.

Repetisjon av Mosiah

Sett av litt tid til å hjelpe elevene å repetere Mosiahs bok. Be dem om å tenke over hva de har lært av denne boken, både i Seminar og i sitt personlige skriftstudium. Om nødvendig, kan du be dem skumlese boken for å hjelpe dem å huske. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan du be noen av dem om å uttrykke sine tanker og følelser om noe i boken som har gjort inntrykk på dem.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Mosiah 28:3. Ønsket om å forkynne evangeliet

Eldste M. Russell Ballard i De tolv apostlers quorum foreslo en effektiv måte for Kirkens medlemmer i dag å spre evangeliet på:

“Nøkkelen til vellykket medlemsmisjonær-arbeid er å vise tro. Én måte å vise din tro på Herren og hans løfter på er at du ved hjelp av bønn fastsetter en dato da du vil ha noen forberedt til å møte misjonærene. Jeg har fått hundrevis av brev fra medlemmer som har vist sin tro på denne enkle måten. Selv om familiene ikke hadde noen i tankene som de kunne dele evangeliet med, fastsatte de en dato, ba og snakket deretter med mange flere mennesker. Herren er Den gode hyrde, og han kjenner sine får som har blitt forberedt til å høre hans røst. Han vil lede oss når vi søker hans guddommelige hjelp til å dele hans evangelium med noen” (“Et hjem med evangeliet i sentrum,” Ensign eller Liahona, mai 2006, 86).

Mosiah 29:41-44. Dommernes regjeringstid

Den endrede styreform som ble innstiftet av kong Mosiah, var så viktig at nephittene fra den tid av og frem til Kristi fødsel (se 3 Nephi 2:8), regnet sin tid fra begynnelsen av dommernes regjeringstid. Tidligere hadde nephittene regnet sin tid fra året da Lehi forlot Jerusalem.