Bibliotek
Leksjon 131: 3 Nephi 23


Leksjon 131

3 Nephi 23

Innledning

Etter å ha sitert Jesajas ord (se 3 Nephi 22), bød Jesus Kristus nephittene å granske denne profetens ord. Han sa at Jesajas ord er en velsignelse fordi Jesaja “talte visselig om alle ting angående mitt folk som er av Israels hus” (3 Nephi 23:2). Han sa også at alle Jesajas ord hadde blitt eller ville bli oppfylt. Frelseren befalte så nephittene å granske alle profetenes ord, og ba dem gjøre tilføyelser i sine opptegnelser.

Undervisningsforslag

3 Nephi 23:1-5

Jesus Kristus befaler folket å granske profetenes ord

Skriv følgende setning på tavlen: Velsignelser ved mitt skriftstudium. Be elevene grunne på sine erfaringer med å studere Mormons bok hjemme og i Seminar i år. Be dem komme frem til tavlen og skrive et ord eller en kort setning som beskriver en velsignelse de har mottatt som følge av skriftstudium. Du kan gjerne be noen elever beskrive mer i detalj hva de har skrevet. Pek så på velsignelsene som er skrevet på tavlen.

  • Hvorfor tror du vi blir velsignet på disse måtene når vi leser i Skriftene?

Be elevene huske fra forrige leksjon hvem sine ord Jesus Kristus siterte da han underviste nephittene. (Jesajas ord.) Be en elev lese 3 Nephi 23:1-3 høyt. Be resten av klassen følge med, og se etter hva Frelseren sa vi skulle gjøre med Jesajas ord. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer ord og uttrykk som skiller seg ut for dem i disse versene. Be dem fortelle om det de finner ut.

  • Hvorfor ønsket Herren at folket skulle granske Jesajas ord? (Se 3 Nephi 23:2-3.)

  • Hvorfor er det en velsignelse å vite at alle Jesajas ord vil bli oppfylt?

Be en elev lese 3 Nephi 23:4-5 høyt. Fremhev at etter at Frelseren sa at de skulle granske Jesajas ord, sa han: “Gransk profetene.” Skriv følgende sannhet på tavlen: Frelseren befaler oss å granske Jesajas og andre profeters ord med flid.

  • Hva sier 3 Nephi 23:5 om hva vi må gjøre for å bli frelst? Hvordan hjelper profetenes ord oss å følge disse befalingene?

  • På hvilke måter er det å granske profetenes ord med flid, forskjellig fra bare å lese profetenes ord? Hvorfor tror du det er viktig å granske Jesajas og de andre profetenes ord med flid?

  • Hvilke skriftstudiemetoder kan best hjelpe deg gjøre granskning av Jesajas og andre profeters ord til en meningsfylt del av ditt liv?

Be en elev lese følgende uttalelse av eldste Merrill J. Bateman i De sytti:

“Det er visse velsignelser som oppnås når man gransker Skriftene. Når man studerer Herrens ord og adlyder dem, vil man komme nærmere Frelseren og få et større ønske om å leve et rettskaffent liv. Evnen til å motstå fristelsen øker, og åndelige svakheter overvinnes. Åndelige sår blir helbredet” (“Kom til Kristus ved å ransake Skriften,” Lys over Norge, jan. 1993, 27).

  • Hvor kan vi finne profetenes ord i tillegg til i Skriftene?

Be elevene skrive svar på følgende spørsmål i sine notatbøker eller skriftstudiedagbøker:

  • Hvilke endringer kan du gjøre for å studere profetenes ord med større flid?

Be noen elever vitne om velsignelsene som kommer ved å granske profeters ord.

3 Nephi 23:6-14

Frelseren ber sine disipler tilføye en viktig hendelse i sin opptegnelse

Be noen elever fortelle hvilke beretninger i Mormons bok de liker best. Skriv svarene på tavlen. Visk så ut ett av svarene. Be elevene forestille seg at Mormon eller Nephi eller en annen opptegnelsesfører hadde glemt å ta med denne beretningen.

  • Hvilke viktige lærdommer ville ha manglet i Mormons bok dersom denne beretningen ikke ble tatt med?

Forklar at da Frelseren underviste nephittene, påpekte han at deres opptegnelsesførere hadde glemt å ta med en viktig hendelse som var oppfyllelsen av en profeti. Be noen elever bytte på å lese høyt fra 3 Nephi 23:6-13. Be klassen følge med, og se etter hva nephittene hadde unnlatt å nedtegne.

  • Nephittene hadde allerede en opptegnelse over Samuels profeti (se Helaman 14:25). Hvorfor tror du det var viktig for dem å ha en opptegnelse over dens oppfyllelse?

Fremhev at selv om vi ikke har blitt befalt å føre en åndelig opptegnelse for Kirken, har vi blitt rådet til å skrive personlig dagbok.

  • Hvordan kan Frelserens råd i 3 Nephi 23:6-13 anvendes på våre anstrengelser for å skrive personlig dagbok?

For å hjelpe elevene å blir klar over én måte å skrive dagbok på, kan du be en elev lese høyt følgende beretning av president Henry B. Eyring i Det første presidentskap:

Bilde
President Henry B. Eyring

“Jeg kom hjem sent fra et oppdrag i Kirken. Det var blitt mørkt. Min svigerfar, som bodde i nærheten av oss, overrasket meg da jeg gikk mot inngangsdøren vår. Han bar noen rør på skulderen og gikk svært fort og var kledd i arbeidstøyet sitt. Jeg visste at han hadde holdt på å bygge et pumpesystem fra en bekk nedenfor oss opp til vår eiendom.

Han smilte, snakket dempet og skyndte seg så forbi meg og inn i mørket for å fortsette arbeidet. Jeg gikk mot huset og tenkte på hva han gjorde for oss, og da jeg kom til døren, hørte jeg følgende ord i mitt sinn – ikke med min egen røst: ‘Jeg gir deg ikke disse erfaringene for at du skal holde dem for deg selv. Skriv dem ned.’

Jeg gikk inn. Jeg gikk ikke og la meg. Selv om jeg var trett, fant jeg frem noe papir og begynte å skrive. Da jeg gjorde det, forsto jeg budskapet jeg hadde hørt. Jeg skulle føre opptegnelser så mine barn en gang i fremtiden kunne lese hvordan jeg hadde sett Guds hånd velsigne familien. Bestefar var ikke nødt til å gjøre det han gjorde for oss. Han kunne fått andre til å gjøre det eller ikke ha gjort det i det hele tatt. Men han hjalp oss, sin familie, slik Jesu Kristi hengivne disipler alltid gjør. Jeg visste at det var sant. Og jeg skrev det ned, slik at mine barn kunne minnes dette en dag de ville trenge det.

Jeg skrev noen linjer hver dag i mange år. Jeg hoppet aldri over en dag, uansett hvor trett jeg var eller hvor tidlig jeg måtte begynne neste dag. Før jeg skrev, pleide jeg overveie dette spørsmålet: ‘Har jeg sett Guds hånd utstrakt for å påvirke oss eller våre barn eller vår familie i dag?’” (“Husk, husk,” Ensign eller Liahona, nov. 2007, 66-67).

  • Hvorfor tror du det er viktig for oss å skrive om opplevelser som styrker oss åndelig?

  • Hvordan kan vi dra nytte av å følge president Eyrings eksempel? Hvordan kan vår opptegnelse hjelpe andre?

Forklar at president Eyring fortalte om velsignelser han mottok fordi han førte en daglig opptegnelse over hvordan Gud velsignet hans familie. Be en elev lese følgende uttalelse høyt. (Du presenterte kanskje en del av denne uttalelsen i leksjon 117. Elevene kan ha nytte av å høre den om igjen.)

“Idet jeg fortsatte slik, begynte noe å skje. Når jeg overveiet hva som hadde skjedd den dagen, så jeg ting Gud hadde gjort for en av oss som jeg ikke hadde vært klar over i dagens travelhet. Når dette skjedde, og det skjedde ofte, innså jeg at det å prøve å huske gjorde det mulig for Gud å vise meg hva han hadde gjort.

Mer enn takknemlighet begynte å fylle mitt hjerte. Vitnesbyrdet vokste. Jeg ble stadig sikrere på at vår himmelske Fader hører og besvarer bønner. Jeg følte større takknemlighet for den mildhet og lutring som vår Frelser Jesu Kristi forsoning fører til. Og jeg fikk større tiltro til at Den hellige ånd kan minne oss om alt – også ting vi ikke hadde lagt merke til eller festet oss ved da det hendte” (“Husk, husk,” 67).

  • Hvilket prinsipp kan vi lære av beretningen i 3 Nephi 23 og av president Eyrings erfaring? (Elevene kan besvare dette spørsmålet på mange forskjellige måter. Svarene bør gjenspeile følgende sannhet: Når vi skriver om åndelige erfaringer, vil vi bli velsignet individuelt og i familien.)

Noen elever føler kanskje at det ikke har skjedd noe med dem som er verdt å skrive ned. For å hjelpe dem, kan du gjerne be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste John H. Groberg i De sytti:

“Noen sier: ‘Jeg har ikke noe å skrive. Det skjer ikke noe av åndelig karakter med meg.’ Jeg sier: ‘Begynn å skrive, og åndelige ting vil skje. De er der hele tiden, men vi blir mer følsomme for dem når vi skriver’” (“Writing Your Personal and Family History,” Ensign, mai 1980, 48).

Be elevene overveie om de har unnlatt å skrive om opplevelser som har styrket dem åndelig. Oppfordre dem til å skrive om disse erfaringene og fortsette å skrive om andre opplevelser gjennom hele livet. Du kan gjerne foreslå at de følger president Eyrings eksempel og skriver litt hver dag.

Kjenn Skriftene-repetisjon

Å lære å løse problemer ved hjelp av Skriftene, kan hjelpe elevene gjennom hele livet. Gi hver elev et lite papirark. Be dem skrive om et spørsmål de har, eller en utfordring de står overfor. Forklar at du kommer til å samle inn arkene og lese noen av dem for klassen. Be elevene om ikke å skrive navnet på arket, og minn dem på at de ikke skulle ta med detaljer som er personlige eller ikke passer å diskutere i klassen. (Når du har samlet inn arkene, kan det være lurt å ta en kort gjennomgang av innleveringene for å forsikre deg om at de er passende og ikke for personlige.) Les et spørsmål eller en utfordring for klassen, og se om elevene kan benytte seg av Kjenn Skriftene-skriftsteder til å besvare spørsmålet eller takle utfordringen.

Forklar at Frelseren befalte oss å lære andre det han har lært oss (se 3 Nephi 23:14). For å bidra til å forberede elevene med å holde denne befalingen, kan du oppfordre dem til å øve på undervisningsferdigheter som å forklare læresetninger eller prinsipper, fortelle om erfaringer og bære vitnesbyrd mens de bruker Kjenn Skriftene-skriftstedene til å løse problemer. Du kan gjerne spare de andre spørsmålene eller utfordringene som elevene innleverte, og snakke om dem på lignende vis på dager når dere har tid til overs.

Merk: Lengden på denne leksjonen kan gi tid til følgende Kjenn Skriftene-repetisjon. Du kan gjennomføre aktiviteten i begynnelsen av klasseperioden, som en pause mellom deler av leksjonen, eller på slutten av klasseperioden. Hold aktiviteten kort for å gi tid til leksjonen. For andre repetisjonsaktiviteter, se tillegget på slutten av denne håndboken.