Bibliotek
Leksjon 43: Jakobs bok 1-Jakobs bok 2:11


Leksjon 43

Jakobs bok 1-Jakobs bok 2:11

Innledning

Etter Nephis død begynte nephittene å “hengi seg noe til ugudelige handlinger” under en ny konges regjering (Jakobs bok 1:15). Jakob og hans bror Joseph hadde blitt innviet av Nephi som prester og lærere for folket, og de arbeidet flittig for å overtale folket til å omvende seg og komme til Kristus. Jakob adlød Nephis befaling om å nedtegne hellige læresetninger, åpenbaringer og profetier på de mindre plater.

Undervisningsforslag

Jakobs bok 1:1-8

Jakob skriver hellige sannheter og arbeider for å hjelpe andre å komme til Jesus Kristus

Be elevene gi eksempler på ulike titler på prestedømsledere. (Svarene kan omfatte profeter og apostler, generalautoriteter, stavspresidenter, biskoper og quorumspresidenter.) Be noen elever kort fortelle hvordan prestedømsledere har velsignet deres liv gjennom prestedømstjeneste.

Forklar at Nephi hadde innviet sine yngre brødre Jakob og Josef som prester og lærere for folket (se 2 Nephi 5:26; Jakobs bok 1:18). Da Nephi nærmet seg slutten av sitt liv, ga han Jakob ansvaret for platene som inneholdt opptegnelsen om deres folk.

Be elevene lese Jakobs bok 1:1-4 stille. Be dem finne ut hva Nephi befalte Jakob å skrive på platene, og hvorfor. (Det kan være lurt å foreslå at elevene markerer Nephis instruksjoner til Jakob.) Når elevene har fått nok tid til å lese, kan du be noen av dem fortelle klassen hva de har funnet.

Hvis elevene ikke nevner det, kan du peke ut siste setning av Jakobs bok 1:4 – “for vårt folks skyld”.

  • Hva betyr uttrykket “for vårt folks skyld”? (Til deres beste.)

Be en elev lese Jakobs bok 1:5-6 høyt. Be klassen finne ut hva Herren åpenbarte til Jakob og Josef som ville hjelpe dem å undervise sitt folk. (Du kan gjerne forklare at “stor engstelse” sikter til deres dype omsorg for folket.)

  • Hva åpenbarte Herren til Jakob og Josef? (Han viste dem hva som ville skje med nephittene i fremtiden, og han åpenbarte detaljer om Kristi komme.)

  • Hvordan kan det å vite disse tingene ha hjulpet Jakob og Josef å undervise sitt folk?

Skriv ordet overtale på tavlen. Be elevene lese Jakobs bok 1:7-8 stille, på jakt etter hva Jakob og Josef ønsket å overtale folket til å gjøre. (Du kan gjerne foreslå at elevene markerer det de finner.) Be noen elever skrive på tavlen én ting de finner.

Be elevene velge et uttrykk eller to fra listen på tavlen som de ønsker å forstå bedre. Når elevene peker ut disse ordene eller uttrykkene, kan du spørre om andre elever kan bidra til å forklare dem. I denne diskusjonen kan følgende definisjoner være nyttige:

“Gå inn til hans hvile” – å inngå til Herrens hvile innebærer å nyte fred i dette livet og motta “fylden av [Guds] herlighet” i neste liv (L&p 84:24).

“Overveie [Kristi] død” – Én definisjon av overveie er å se nærmere på eller granske nøye. Da Jakob skrev at han ønsket å overtale folk til å “tro på Kristus, og overveie hans død”, kan han ha ment at han ville få dem til å granske Jesu Kristi forsoning nøye, forstå dens betydning og få et personlig vitnesbyrd om den.

“Påta seg hans kors” – Denne formuleringen viser til vår villighet til å fornekte oss ugudelighet og verdslige lyster og til å holde Herrens bud (se Joseph Smiths oversettelse, Matteus 16:26 [i Matteus 16:24, fotnote d]; Lukas 9:23; 2 Nephi 9:18). Den viser også til vår villighet til å holde ut og ofre når vi følger Frelseren.

“Bære verdens skam” – Denne formuleringen sikter til å holde budene til tross for verdslig press, ydmykelse og motgang som ofte kommer til Jesu Kristi disipler.

Be elevene oppsummere hva de har lært av Jakobs bok 1:1-8 om prestedømslederes ansvarsoppgaver. Mens elevene uttrykker sine tanker, bør du understreke at prestedømsledere arbeider flittig for å hjelpe oss å komme til Kristus. (Du kan gjerne skrive dette prinsippet på tavlen.)

  • Hvordan arbeider våre prestedømsledere for å hjelpe oss å komme til Kristus?

Gi elevene noen minutter til å skrive i sine skriftstudiedagbøker om hvordan profeter eller andre prestedømsledere har hjulpet dem på ett eller to av de områdene som er nevnt i Jakobs bok 1:7-8. Be noen elever fortelle hva de har skrevet. (Minn dem på at de ikke trenger å fortelle noe som er for personlige eller privat.)

Jakobs bok 1:9-2:11

Jakob advarer folket mot deres ugudelighet

Oppfordre elevene til å grunne på følgende spørsmål under resten av leksjonen:

  • Hvorfor advarer Kirkens ledere oss mot synd?

Jakob skrev at etter at hans bror Nephi var død, begynte folket å hengi seg til visse ugudelige handlinger. Be elevene lese Jakobs bok 1:15-16 stille. Be dem om å identifisere tre områder som bekymret Jakob. (Når elevene har svart, kan det være lurt å skrive ordene umoral, verdslighet og stolthet på tavlen.)

Be elevene lese Jakobs bok 1:17-19 stille, på jakt etter hva Jakob og Josef gjorde for å hjelpe sitt folk. Be dem rapportere hva de finner ut. Be en elev skrive svarene på tavlen.

  • Hva tror du det betyr å få et “oppdrag fra Herren”? (Jakobs bok 1:17). (Å finne ut hva Herren vil at vi skal gjøre.)

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum. Be klassen legge merke til hvordan Kirkens ledere søker sine oppdrag fra Herren når de forbereder seg til å undervise på generalkonferansen:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“Kanskje dere allerede vet (og hvis ikke, burde dere det) at med sjeldne unntak får ingen mann eller kvinne som taler [på generalkonferansen], tildelt emne. Hver av dem må faste og be, studere og søke, starte og stoppe og starte igjen til han eller hun er trygg på at for denne konferansen akkurat nå, er hans eller hennes emne det som Herren ønsker at taleren skal fremlegge, uavhengig av personlige ønsker eller preferanser… Hver av dem har grått, bekymret seg og oppriktig bedt Herren veilede deres tanker og uttrykk” (“Et banner for folkene,” Ensign eller Liahona, mai 2011, 111).

  • Hva gjør talerne på generalkonferansen for å søke sitt oppdrag fra Herren?

  • Hvorfor er det viktig å forstå at Kirkens ledere ønsker å lære oss det Herren ønsker at vi skal vite? Hvordan kan det å ha dette i bakhodet påvirke vår holdning når vi hører dem undervise?

  • Hva sier Jakobs bok 1:19 om hva Jakob og Josefs ansvar var? (Når elevene svarer, må du sørge for at de forstår at prestedømsledere har et guddommelig gitt ansvar for å undervise i Guds ord og advare mot synd. (Du kan gjerne skrive denne sannheten på tavlen.)

  • Hvorfor er det en velsignelse å ha foreldre og ledere i Kirken som advarer oss mot syndige holdninger og handlinger?

  • Hvilke ord brukte Jakob til å beskrive hvordan de skulle undervise? Hva ville konsekvensene bli hvis de ikke utførte sine oppgaver?

Be elevene tenke på hvordan de ville føle det hvis de, som Jakob, hadde en lederstilling og ble inspirert til å kalle folk til omvendelse fra umoral, verdslighet og stolthet. La elevene gå sammen to og to. Be partnerne bytte på å lese for hverandre fra Jakobs bok 2:1-3, 6-7, 10-11. Be dem finne ord eller uttrykk som indikerer Jakobs følelser angående hans oppgave å kalle folket til omvendelse. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, ber du noen elever dele sine funn med klassen.

  • Hva sier disse ordene eller uttrykkene om Jakobs følelser med hensyn til å kalle sitt folk til omvendelse? (Forviss deg om at elevene forstår at selv om Jakob opplevde dette ansvaret som vanskelig, ivaretok han det fordi han brydde seg om folket og fordi han ønsket å adlyde Guds bud.)

Som avslutning ber du elevene skrive i sine skriftstudiedagbøker om (1) hva Kirkens ledere har lært dem nylig, og hvordan de kan bruke det i sitt liv, eller (2) hvordan de kan bruke det de har lært i dag, i sitt kall i klasse- eller quorumspresidentskap, i sitt ansvar som hjemmelærer eller i andre lederskapsroller. (Du kan gjerne skrive disse instruksjonene på tavlen.) Oppfordre elevene til å følge rådene fra sine prestedømsledere. Rund av med å bære ditt vitnesbyrd om prinsippene i denne leksjonen.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Jakobs bok 1:18. “Innviede prester og lærere”

President Joseph Fielding Smith forklarte betydningen av uttrykket “prester og lærere” i Jakobs bok 1:18:

“Nephittene forrettet i kraft av Det melkisedekske prestedømme fra Lehis tid og til den tid da Frelseren kom iblant dem. Det er riktig at Nephi ‘innviet Jakob og Josef’ til prester og lærere over nephittenes land, men det at flertallsformene prester og lærere ble brukt, antyder at dette ikke var noen henvisning til det bestemte embede i prestedømmet i noe tilfelle, men det var et generelt oppdrag til å undervise, veilede og formane folket” (Answers to Gospel Questions, red. Joseph Fielding Smith jr., 5 bind (1957-66), 1:124.

Jakobs bok 1:19. “Vi foredlet vårt embede for Herren”

President Thomas S. Monson forklarte hva det vil si å foredle et kall:

“Hva vil det si å foredle et kall? Det vil si å bygge det opp i verdighet og betydning, å gjøre det hederlig og rosverdig i alle menneskers øyne, å gjøre det større og sterkere så lyset fra himmelen kan skinne gjennom det, slik at andre mennesker kan se det.

Og hvordan foredler man et kall? Helt enkelt ved å utføre den tjeneste som er forbundet med det. En eldste foredler kallet han er ordinert til som eldste ved å lære hva hans plikter som eldste er, og deretter utføre dem. Som med en eldste er det også med en diakon, en lærer, en prest, en biskop og hver enkelt som har et embede i prestedømmet” (“Et hellig kall til å tjene,” Ensign eller Liahona, mai 2005, 54).

Jakobs bok 1:19; 2:2. “Vi lot folkets synder komme over våre egne hoder”

De som har lederplikter i Kirken, har et alvorlig ansvar. Jakob forkynte at når ledere unnlater å forkynne Guds ord til dem som de er kalt til å lede, blir de delvis ansvarlige for folkets synder. I en tale til brødrene i prestedømmet, utdypet president John Taylor ansvaret Jakob beskrev:

“Hvis dere ikke foredler deres kall, vil Gud holde dere ansvarlig for dem dere kunne ha frelst om dere hadde gjort deres plikt” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – John Taylor [2001], 164).

President Hugh B. Brown i Det første presidentskap kommenterte senere president Taylors uttalelse:

“Dette er en utfordrende uttalelse. Hvis jeg på grunn av at jeg gjør noe jeg ikke skulle gjøre eller unnlater å gjøre noe jeg skulle gjøre, mister det jeg kunne ha hatt etter døden, må jeg selv lide, og uten tvil mine kjære med meg. Men hvis jeg mislykkes i min oppgave som biskop, stavspresident, misjonspresident eller en Kirkens generalautoritet – hvis hvem som helst av oss ikke underviser, leder, veileder og bidrar til å frelse dem vi leder og har under vårt myndighetsområde, da vil Herren holde oss ansvarlig hvis de går tapt på grunn av at vi svikter” (i Conference Report, okt. 1962, 84).

Jakobs bok 2:8. “[Guds ord] leger den sårede sjel”

Når ny informasjon er forvirrende eller belastende for dem som lærer evangeliet, er det bedre for dem å søke svar fra Gud, som vet alle ting, enn å gjennomføre et generelt søk på Internett eller vende seg til materiale som er negativt til Kirken. Å gå direkte til Gud for å få svar viser vår tro på ham og lar oss få svar gjennom Den hellige ånd. Vi skulle også vende oss til Skriftene og ordene til vår tids apostler og profeter, som kan besvare vanskelige spørsmål og lege sår. Følgende skriftsteder lærer oss hvor vi skulle henvende oss og hva vi skulle gjøre når vi har vanskelige spørsmål eller bekymringer:

Jakobs bok 2:8 – “[Guds ord] leger den sårede sjel.”

Jakobs brev 1:5-6 – “Om noen av dere mangler visdom, da må han be til Gud, … og så skal han få den. Men han må be i tro.”

Moroni 10:5 – “Og ved Den Hellige Ånds kraft kan dere vite sannheten i alle ting.”