Bibliotek
Leksjon 145: Ether 3


Leksjon 145

Ether 3

Innledning

Som svar på Herrens spørsmål – “Hva vil du jeg skal gjøre så dere kan få lys i båtene deres?” – bearbeidet Jareds bror seksten steiner og ba ydmykt Herren om å berøre dem slik “at de kan skinne i mørket” (Ether 2:23; 3:4). Fordi Jareds bror hadde stor tro, så han Frelserens finger berøre steinene. Så viste Herren seg for Jareds bror og åpenbarte mange ting. Herren befalte Jareds bror å skrive det han hadde sett og hørt, og forsegle disse skriftene inntil Herren ville ønske at de skulle komme frem.

Undervisningsforslag

Ether 3:1-20

Herren berører steiner for å skaffe lys til jaredittenes båter og viser seg for Jareds bror

Be en elev være skriver. Still så elevene følgende spørsmål og be skriveren notere elevenes svar på tavlen.

  • Hva er noen ting tenåringer oppriktig ber om?

Be elevene forestille seg at en av deres venner ber om en av de tingene som står på tavlen. Denne vennen ønsker å vite hvordan han/hun kan forbedre sine bønner og handlinger for å være i stand til å motta Herrens hjelp og veiledning. Oppmuntre elevene til å tenke på denne forespørselen mens de studerer eksempelet med Jareds bror i Ether 3, på jakt etter innsikt som de kan dele med sin venn.

Minn elevene på at i forrige leksjon diskuterte de beretningen om Jareds bror som spurte Herren om hvordan de skulle få lys i jaredittenes båter.

  • Hva gjorde Jareds bror for å få lys i båtene? (Se Ether 3:1.)

  • Hva ba Jareds bror Herren om å gjøre for å skaffe lys? (Se Ether 3:1, 4.)

  • Hva imponerer deg ved innsatsen til Jareds bror?

Påpek at Jareds bror gikk til store anstrengelser for å bearbeide steinene. Deretter inviterer du elevene til å vurdere hvor effektive steinene ville ha vært til å gi lys om Herren ikke hadde berørt dem. Be elevene lese Ether 3:2-5 stille, på utkikk etter uttrykk som tilsier at Jareds bror anerkjente sin avhengighet av Herren.

Når elevene har fått nok tid til å lese, deler du dem inn i par. Be dem dele det de har funnet, med hverandre. Foreslå også at de forteller hva som imponerer dem ved Jareds brors bønn.

Når elevene leser Ether 3:2, lurer de kanskje på uttrykkene “vi er uverdige for deg” og “vår natur [er] stadig ond”. Hjelp dem å se at da Jareds bror brukte disse ordene, viste han til den tilstanden vi har arvet “på grunn av fallet”. Vi er fysisk og åndelig adskilt fra Gud, og vi skiller oss enda mer fra ham når vi synder. Sammenlignet med ham er vi svake og uverdige. Uten hans hjelp kunne vi aldri vende tilbake for å bo i hans nærhet.

For å hjelpe elevene å forstå og diskutere det de har lest bedre, kan du vurdere å stille følgende spørsmål:

  • Hvorfor tror du det er viktig for oss å erkjenne vår avhengighet av Herren når vi ber om hans hjelp?

  • Hvilke tegn ser du i Ether 3:1-5 på at Jareds bror hadde tro på at Herren kunne hjelpe ham å løse problemet hans? (Hvis det er behov for det, ber du elevene om å se etter uttrykk som beskriver Jareds brors innsats og uttrykk som viser hans tillit til Herren.)

For å understreke kraften i Jareds brors tro ber du en elev lese følgende uttalelse av eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum:

“Både Gud og leseren må ganske sikkert føle noe svært påtagelig i den barnlige uskyld og begeistring i denne mannens tro. ‘Se, O Herre, du kan gjøre dette.’ Kanskje finnes det ingen annen sterkere enkeltlinje uttalt av noen i Skriftene …Uansett hvor usikker profeten er på sine egne evner, føler han ingen usikkerhet når det gjelder Guds makt” (“Rending the Veil of Unbelief,” i Nurturing Faith through the Book of Mormon: The 24th Annual Sidney B. Sperry Symposium [1995], 12).

Vis bildet der Jareds bror ser Herrens finger (62478; Kunst inspirert av evangeliet [2009], nr. 85). Be en elev lese Ether 3:6. Be klassen følge med og forestille seg hvordan erfaringen som er nedtegnet i dette verset, kan ha vært for Jareds bror.

Bilde
Jareds bror ser Herrens finger
  • Hva ville du tenkt eller følt hvis du hadde en opplevelse som ligner Jareds brors opplevelse?

Oppsummer Ether 3:6-8 ved å forklare at når Jareds bror så Herrens finger, “falt [han] ned for Herrens åsyn” (Ether 3:6). Han ble overrasket over å se at Herrens finger “var som en manns finger – som av kjød og blod” (Ether 3:6). (Jareds bror fikk senere vite at han hadde sett en del av Herrens åndelegeme [se Ether 3:16].)

Be elevene lese Ether 3:9 stille, på utkikk etter årsaken til at Jareds bror var i stand til å se Herrens finger.

Etter at elevene har svart, skriver du følgende ufullstendige utsagn på tavlen:

Når vi ydmykt påkaller Herren, vil han velsigne oss i henhold til vår… og sin vilje.

Be elevene foreslå ord som kan brukes for å fullføre denne uttalelsen. Elevene skulle foreslå at ordet tro fullfører setningen. De kan også foreslå ord som innsats, ydmykhet, behov og oppriktighet. Hjelp dem å se at alle disse ordene representerer uttrykk for vår tro. Fullfør så utsagnet på tavlen: Når vi ydmykt påkaller Herren, vil han velsigne oss i henhold til vår tro og sin vilje.

Henvis igjen til listen på tavlen fra begynnelsen av leksjonen. Velg en eller to ting fra listen. Be elevene dele sine tanker om hvordan noen kan vise tro på Herren i de aktuelle situasjonene. Etter at elevene har svart, henviser du til prinsippene du akkurat har skrevet på tavlen.

  • Hvilke erfaringer har du hatt som har hjulpet deg å vite at dette prinsippet er sant?

For å hjelpe elevene å anvende dette prinsippet i sitt liv, oppmuntrer du dem til å tenke på en situasjon hvor de trenger Herrens hjelp. Gi dem tid til å skrive i sine notatbøker eller skriftstudiedagbøker om en måte de kan utøve mer tro på når de ydmykt søker Herrens hjelp. Oppmuntre elevene til å sette det de har skrevet, ut i livet. Det kan være lurt å dele en erfaring du har hatt når du har mottatt velsignelser fordi du viste tro på Herren.

Be en elev lese følgende uttalelse hvor eldste Jeffrey R. Holland forklarer at våre tidligere erfaringer kan styrke vår tro.

“Forberedende tro blir dannet på grunnlag av erfaringer i fortiden – på grunnlag av det kjente, som gir en grunnvoll for tro” (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon [1997], 18).

  • Hvis vi begynner med Babels tårn, hva er noen erfaringer Jareds bror hadde som sannsynligvis styrket hans tro på Herren? Hvordan tror du disse erfaringene forberedte ham til å utøve så stor tro da han tok steinene til Herren?

Be elevene gå sammen to og to for å drøfte følgende spørsmål:

  • Hvilke erfaringer har styrket din tro på Herren? Hvordan kan disse erfaringene forberede deg til å utøve enda større tro senere i livet?

Be noen elever etter tur lese høyt fra Ether 3:9-12. Be klassen følge med. Still deretter følgende spørsmål:

  • Da Herren sa til ham: “Tror du de ord som jeg skal tale?” sa Jareds bror: “Ja, Herre” (Ether 3:11-12). Hvorfor tror du det er avgjørende at Jareds bror ville forplikte seg til å tro Herrens ord før han hørte dem?

Forklar at etter at eldste Holland underviste om tro som er basert på tidligere erfaringer, underviste han om en mer fullstendig tro som vi trenger å utvikle. Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Holland:

Bilde
Eldste Jeffrey R. Holland

“Forløsende tro må ofte utøves i forhold til fremtidige erfaringer – det ukjente, som gir en anledning til det mirakuløse. Krevende tro, tro som kan flytte fjell, tro lik den Jareds bror hadde, går forut for miraklet og kunnskapen …Tro er at man betingelsesløst går med på – og det på forhånd – enhver betingelse Gud måtte stille både i den nære og den fjerne fremtid.

Jareds brors tro var fullstendig” (Christ and the New Covenant, 18-19).

Be elevene overveie om de har nok tro på Herren til å forplikte seg til å tro og følge det Han vil åpenbare for dem, selv før han avslører det.

Be elevene lese Ether 3:13-20 stille, på utkikk etter den velsignelse Jareds bror fikk på grunn av sin tro. Du kan godt gi dem tid til å skrive om de sannheter han lærte og opplevelsen han hadde. Når elevene har fått nok tid til å skrive, kan du vurdere å be noen av dem fortelle hva de har skrevet.

Tidlig i denne leksjonen, da elevene leste om at Jareds bror så Herrens finger, spurte du hvordan de ville føle hvis de hadde en lignende opplevelse. Nå, etter at de har lest mer om Jareds brors opplevelse, kan du vurdere å stille det spørsmålet igjen.

Bær vitnesbyrd om at når vi utøver like sterk tro som Jareds bror, vil vi komme nærmere Herren.

Ether 3:21-28

Herren befaler Jareds bror å skrive ned de tingene han har sett og forsegle sin opptegnelse.

Be en elev lese Ether 3:25-26, og be klassen identifisere hva Herren viste Jareds bror i et syn. Be elevene fortelle hva de finner ut.

Oppsummer Ether 3:21-24, 27-28 ved å forklare at Herren befalte Jareds bror å skrive ned det han hadde sett og hørt, og forsegle sine skrifter. Herren forklarte også at han ville sørge for en utvei slik at skriftene til Jareds bror kunne oversettes i fremtiden – gjennom to steiner. Disse steinene var en del av det som kalles en urim og tummim (se L&p 17:1; se også Veiledning til Skriftene, “Urim og tummim”).

Avslutt med å oppfordre elevene til å bruke det de har lært i dag – til å søke måter å vise sin tro og tillit til Herren på. Forsikre elevene om at når vi utøver tro på Jesus Kristus, vil Gud velsigne oss slik han velsignet Jareds bror.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Ether 3:7, 9. Herren stiller Jareds bror spørsmål

Herren stilte Jareds bror spørsmål: “Reis deg opp, hvorfor har du falt?” (Ether 3:7). “Så du mer enn dette?” (Ether 3:9). Skriftene inneholder mange eksempler på at Herren stiller spørsmål selv om han allerede vet svarene. Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum lærte oss hvorfor Herren stiller slike spørsmål:

“Det er et grunnleggende premiss for Kirkens teologi at Gud ‘vet alle ting, og det er ikke noe som han ikke vet’. [2 Nephi 9:20.] Skriftene, fra både eldre og nyere tid, er fylt med denne påstanden om allvitenhet. Likevel har Gud ofte stilt spørsmål til dødelige, vanligvis som en måte å teste deres tro på, måle deres ærlighet på eller utvikle deres kunnskaper på” (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon [1997], 19-20).

Ether 3:15. “Aldri har jeg vist meg for noe menneske”

Eldste Jeffrey R. Holland i De tolv apostlers quorum drøftet en mulig forklaring på Jesu uttalelse om at han aldri hadde vist seg for noe menneske før han viste seg for Jareds bror:

“Kristus sa til Jareds bror: ‘Aldri har jeg vist meg for noe menneske på denne måten, ikke på eget initiativ, men utelukkende tilveiebragt ved mottakerens tro.’ Regelen er at profeter blir invitert inn i Herrens nærhet på hans initiativ, og bare etter hans godkjennelse. Jareds bror, derimot, synes å ha trengt seg gjennom sløret, ikke som en uønsket gjest, men kanskje rent teknisk som en ubuden en… Vi ser helt klart at Herren selv forbandt dette enestående syn med en enestående tro. Vi ser helt klart at Herren selv forbandt dette enestående syn med en enestående tro. Hvis ikke synet i seg selv var unikt, så må det ha vært troen og måten synet ble oppnådd på som savnet sidestykke. Det eneste som kunne gjøre denne troen så bemerkelsesverdig, var dens evne til å bringe profeten, ubuden, til et sted hvor andre bare hadde kommet etter invitasjon fra Gud” (Christ and the New Covenant: The Messianic Message of the Book of Mormon [1997], 23).

Ether 3:16. “Dette legeme… er min ånds legeme”

Eldste Cecil O. Samuelson i De sytti understreket at gjennom beretningen om Jareds bror lærer vi om Frelserens førjordiske legeme eller guddommelighet:

“Ingen steder i Skriftene finnes en klarere redegjørelse av Herren Jesu Kristi åndelegemes beskaffenhet og, ja, av hva som kjennetegner vår egen ånd. Jareds bror ikke bare så den førjordiske Jesu Kristi finger, men så faktisk hele hans åndelegeme (se Ether 3:6, 13). Å forstå Jesu Kristi førjordiske guddommelighet sammen med vår egen åndelige identitet før vår fødsel i kjødet er en stor velsignelse og til stor nytte. Denne innsikten som er et brudd med tradisjonelle grenser, var en direkte følge av Jareds brors grenseløse tro” (“The Brother of Jared,” i Heroes from the Book of Mormon [1995], 185).

Ether 3:23-24. “Disse to stenene”

De to stenene som Herren ga til Jareds bror, var en del av det som kalles en urim og tummim. Skriftene refererer til mer enn én urim og tummim, men vi er blitt informert om at Joseph Smith hadde den som ble brukt av Jareds bror (se Ether 3:22-28; L&p 10:1; 17:1). I Joseph Smith – Historie 1:35 gir profeten Joseph en delvis beskrivelse av urim og tummim. Han brukte den til å oversette Mormons bok og motta andre åpenbaringer.