Bibliotek
Leksjon 74: Alma 8


Leksjon 74

Alma 8

Innledning

Etter at mange tok imot Almas budskap i Zarahemla, Gideon og Melek, avviste Ammonihahs innbyggere Alma og kastet ham ut av byen sin. Da Alma sørget over disse menneskenes ugudelighet, kom den samme engelen som hadde vist seg for ham og Mosiahs sønner, til ham igjen. Engelen roste Alma for hans trofasthet og befalte ham å vende tilbake til Ammonihah. Alma adlød trofast Herrens bud, og Herren kalte Amulek til å hjelpe ham i hans tjeneste. Alma og Amulek dro trofast ut for å undervise folket i Ammonihah, fylt med Den hellige ånd og kraft til å gjøre Herrens arbeid.

Undervisningsforslag

Alma 8:1-6

Mange i Melek tar imot Almas budskap og blir døpt

Be elevene rekke opp hånden hvis de har en slektning eller venn som har vært på misjon for Kirken. Be to eller tre elever fortelle om en opplevelse som deres slektning eller venn har fortalt dem om, som illustrerer hva misjonærer føler når deres budskap blir mottatt. (Du kan også vurdere å be elevene fortelle om en gang da noen var mottakelig for deres innsats for å dele evangeliet med dem. Du kan godt fortelle om en erfaring du selv har hatt.)

Be elevene lese Alma 8:1-5 stille. Be dem finne ut hvilke tre byer Alma hadde forkynt evangeliet i. Skriv navnene på disse tre byene på tavlen. (Zarahemla, Gideon og Melek.)

  • Hva var resultatene av Almas forkynnelse i disse tre byene? (Du kan gjerne foreslå at elevene slår opp i kapittelsammendragene for Alma 6-8 for å finne svar på dette spørsmålet.)

Påpek at selv om innbyggerne i disse byene tok imot Almas budskap, var ikke hans misjon uten utfordringer.

Alma 8:7-32

Når Alma blir avvist i Ammonihah, befaler Herren ham å vende tilbake

Spør elevene om deres slektninger eller venner som har vært på heltidsmisjon, noensinne har opplevd at noen har forkastet evangeliets budskap. Vurder å be noen elever fortelle om hvordan deres slektninger eller venner har reagert på slike opplevelser.

Be noen elever bytte på å lese høyt fra Alma 8:7-14. Oppfordre klassen til å tenke på hvordan Alma kan ha følt det da han prøvde å forkynne evangeliet for Ammonihahs innbyggere. Når elevene leser disse versene, kan du be dem stoppe opp innimellom for å svare på spørsmål som de følgende:

  • Hva forteller disse versene oss om Almas karakter? (Se Alma 8:8-10.)

  • Hvordan ville du ha reagert på den behandling Alma fikk? (Se Alma 8:11-13.)

  • Hvordan var Almas reaksjon lik eller forskjellig fra hva din kanskje ville ha vært i en lignende situasjon? (Se Alma 8:14. Du kan gjerne foreslå at Almas beslutning om å fortsette Herrens arbeid i byen Aaron viste at han hadde tro på Herren og at han ikke ville gi opp.)

Påpek at selv om Almas bønn for Ammonihahs innbyggere var oppriktig (se Alma 8:10), ble ikke hans forespørsler umiddelbart innvilget. (Noen av Ammonihahs innbyggere omvendte seg senere. Se Alma 14:1.)

Les følgende uttalelse av eldste Russell M. Nelson i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Russell M. Nelson

“Jeg erkjenner at noen av våre inderligste bønner noen ganger kan synes å forbli ubesvarte. Vi undres: ‘Hvorfor?’ Jeg kjenner den følelsen! Jeg kjenner frykten og tårene i slike stunder. Men jeg vet også at våre bønner aldri ignoreres. Vår tro unngår ikke å bli verdsatt. Jeg vet at en allvis himmelsk Faders perspektiv er langt større enn vårt. Mens vi kjenner våre forgjengelige problemer og smerter, kjenner han vår uforgjengelige fremgang og muligheter” (“Jesus Kristus – Mesterlegen,” Ensign eller Liahona, nov. 2005, 86).

  • Hva sa eldste Nelson som kan hjelpe oss å ha tro selv om våre rettferdige bønner ikke blir besvart umiddelbart eller på den måten vi håper eller forventer?

Be en elev lese Alma 8:14-17 høyt. Be klassen følge med, på jakt etter trøstende budskap i engelens ord og befalinger som kan ha vært vanskelige for Alma å adlyde.

  • Hvordan kan engelens ord i Alma 8:15 ha vært betryggende for Alma? Hvordan kan engelens ord være betryggende for deg?

  • Hvorfor kan det ha vært vanskelig for Alma å være lydig i denne situasjonen?

Be elevene lese Alma 8:18, på jakt etter ord som beskriver hvordan Alma reagerte på Herrens befaling om å vende tilbake til byen Ammonihah. (Du kan gjerne foreslå at elevene markerer ordene i all hast.)

  • Hva kan vi lære om Alma på grunn av den kjensgjerning at han vendte raskt tilbake til Ammonihah?

Les følgende uttalelse av president Henry B. Eyring i Det første presidentskap. Be elevene lytte etter hvordan vi kan dra nytte av å adlyde Herren raskt:

Bilde
President Henry B. Eyring

“Uansett hvor mye tro vi har til å adlyde Gud nå, vil vi måtte styrke den kontinuerlig og stadig fornye den. Vi kan gjøre det nå ved å bestemme oss for å være raskere til å adlyde og fastere bestemt på å holde ut. Det å lære å begynne tidlig og å være standhaftig er nøklene til åndelig forberedelse…

“… En kjærlig himmelsk Fader og hans elskede Sønn har gitt oss all den hjelp de kan til å bestå den livets prøve som er gitt oss. Men vi må bestemme oss for å adlyde, og så gjøre det. Vi utvikler tro til å bestå prøvene på vår lydighet over tid og gjennom våre daglige valg. Vi kan bestemme oss nå for raskt å gjøre hva enn Gud ber oss om. Og vi kan bestemme oss for å være standhaftige i de små prøvene på vår lydighet, som vil styrke vår tro til å takle de store prøvene som med sikkerhet vil komme” (“Åndelig forberedelse: Begynn tidlig og vær standhaftig,” Liahona, nov. 2005, 37).

  • Hva er det ifølge president Eyring som skjer med vår tro når vi velger å adlyde Herren raskt?

  • Når har du følt at din tro på Herren har blitt styrket på grunn av din raske og stabile lydighet?

For hver av følgende situasjoner kan du spørre elevene hvordan rask lydighet kan velsigne dem:

  1. Når en ung kvinne skal gå til skolen, ber moren henne om å ta på seg en mer sømmelig skjorte.

  2. I et intervju med biskopen blir en ny prest utfordret til å gjøre seg fortjent til Tro mot Gud-belønningen.

  3. To misjonærer føler seg tilskyndet under sitt daglige planleggingsmøte til å besøke en mindre aktiv familie der moren ikke er medlem av Kirken.

Forklar at Herren velsignet Alma for hans raske lydighet. Be tre elever komme frem foran klassen for å gjøre en dramatisering av møtet mellom Alma og Amulek i Alma 8:19-26. Be en elev lese Almas ord, en annen elev Amuleks ord og en tredje elev ordene som forteller historien. Oppfordre elevene til å lese sin del med de følelsene de tror Alma og Amulek kan ha hatt.

Etter dramatiseringen kan du spørre:

  • Hvordan velsignet Herren Alma for å være lydig?

  • Hvordan er Almas erfaring med Amulek en indikasjon på at Herren hørte og besvarte Almas bønner? (Se Alma 8:10.)

  • Hvilke prinsipper kan vi lære av Almas erfaring? (Elevene kan foreslå en rekke prinsipper. Et mulig svar er at når vi reagerer raskt på Herrens ord, hjelper han oss å adlyde hans befalinger.)

Be elevene lese Alma 8:27-32 stille, på jakt etter ytterligere bevis for at hvis vi er trofaste og flittige, vil Herren hjelpe oss å adlyde hans bud.

  • Hvilke utfordringer sto Alma og Amulek overfor da de dro ut for å undervise folket? (Se Alma 8:28-29. Folket hadde blitt mer ugudelig, og Herren befalte Alma og Amulek å kalle dem til omvendelse.)

  • Hvordan hjalp Herren Alma og Amulek? (Se Alma 8:30-31. De ble fylt med Den hellige ånd og fikk guddommelig kraft til beskyttelse. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer beskrivelsen av disse velsignelsene i sine egne skrifter.)

  • Når har du følt at Herren har hjulpet deg når du har vært trofast og flittig?

Be elevene skrive følgende uttalelse av president Howard W. Hunter i sine notatbøker eller skriftstudiedagbøker:

“For Herren elsker, mer enn noe annet, en urokkelig beslutning om å adlyde hans råd” (“Commitment to God,” Ensign, nov. 1982, 58).

Gi dem så noen minutter til å skrive et svar på følgende spørsmål:

  • Hva er noe du vil gjøre i dag for å vise vår himmelske Fader at du vil adlyde hans råd omgående og tjene ham trofast og flittig?

Bær vitnesbyrd om velsignelsene vi får når vi trofast følger Herrens råd. Du kan også gjerne gi elevene anledning til å bære sitt vitnesbyrd om denne sannheten.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Alma 08:10. “Mektig bønn”

Ordene “mektig bønn” beskriver virkningsfull kommunikasjon med Gud preget av stor tro. Eldste Joseph B. Wirthlin i De tolv apostlers quorum ga oss forslag til hvordan vi kan evaluere og prøve å gjøre våre bønner mer effektive:

“Jeg vil i dag be dere tenke etter hvor effektive deres bønner er. Hvor nær din himmelske Fader føler du deg? Føler du at dine bønner blir besvart? Føler du at den tiden du bruker til bønn, beriker og oppløfter din sjel? Finnes det rom for forbedring?

“Det er mange grunner til at våre bønner mangler kraft. Noen ganger blir de rutinepregede. Våre bønner blir hule når vi sier de samme ordene på samme måte om og om igjen så ofte at ordene blir mer en oppramsing enn kommunikasjon. Frelseren beskrev dette som å ‘ramse opp mange ord’ (Matteus 6:7). Slike bønner, sa han, vil ikke bli hørt …

“Virker det som dine bønner til tider føles som gjentagelser? Har du noen gang holdt en bønn rent mekanisk som om ordene kom ut fra en maskin? Kjeder du deg av og til mens du ber?

“Bønner som ikke krever særlig omtanke fra din side, vil neppe fortjene stor oppmerksomhet fra vår himmelske Fader. Når du oppdager at dine bønner blir rutinepregede, bør du stoppe opp og tenke. Mediter en stund over ting du virkelig er takknemlig for” (“Improving Our Prayers,” [Brigham Young University devotional address, 21. jan. 2003], 2, speeches.byu.edu).