Bibliotek
Leksjon 88: Alma 30


Leksjon 88

Alma 30

Innledning

Etter et stort slag mellom nephittene og lamanittene, begynte det å bli fred i landet. Ca to år senere begynte en mann ved navn Korihor å forkynne at Gud ikke eksisterte, at det ikke ville komme noen Kristus og at det ikke fantes synd. Han spottet Kirkens ledere og hevdet at de underviste i tåpelige tradisjoner. Hans falske læresetninger fikk mange til å begå alvorlige synder. Korihor ble bragt frem for Alma, som vitnet om Jesus Kristus og sa at alle ting vitner om en høyeste Skaper. Til slutt ble Korihor gjort stum av Guds kraft, og ble overbevist om sannheten. Da han ba om å få sin stemme tilbake, avslo imidlertid Alma anmodningen hans, idet han sa at han ville undervise i falsk lære på nytt hvis han gjorde det. Resten av sitt liv tigget Korihor etter mat, helt til han ble trampet i hjel av en gruppe nephittiske dissentere kalt zoramitter.

Undervisningsforslag

Alma 30:1-18

Korihor, en antikrist, latterliggjør læren om Kristus

Før leksjonen begynner, lager du et lite hull i bunnen av en brusboks og lar innholdet renne ut. Vis boksen til klassen uten å avsløre at den er tom. Spør hvem som har lyst på den, og hvor mye han eller hun er villig til å betale for den. Be en elev komme frem, undersøke boksen og fortelle klassen hva som er inni. (I stedet for en brusboks, kan du også bruke en tom eske, en pose eller en innpakning som normalt inneholder noe elevene har lyst på.)

  • Hvordan er falske læresetninger som denne brusboksen? (De er ofte forlokkende på utsiden, men tomme på innsiden.)

Forklar at i dagens leksjon skal elevene lære om en mann ved navn Korihor. Mens de studerer Alma 30, kan du be dem overveie hvordan Korihors lære gjorde ham og andre åndelig tomme.

Fortell elevene at etter en tid med krig mot lamanittene, gikk Ammons folk (anti-nephi-lehittene) og nephittene inn i en periode med fred. Så avbrøt Korihor freden. Be elevene lese Alma 30:6, 12, på jakt etter et ord som beskriver denne mannen. (Ordet er antikrist. Forklar at én definisjon av dette ordet er “alt og alle som forfalsker evangeliets sanne frelsesplan og som åpenlyst eller i det skjulte går imot Kristus” [Veiledning til Skriftene, “Antikrist”, scriptures.lds.org].)

Forbered følgende øvelse på et utdelingsark eller på tavlen før leksjonen. Hvis du viser den på tavlen, ber du elevene om å kopiere den i sine notatbøker eller skriftstudiedagbøker. Det vil hjelpe dem å se hvordan Satan og de som tjener ham, bruker falske læresetninger til å lokke oss til å begå synd.

Falske læresetninger fremsatt av antikristen Korihor

Falske læresetninger

Budskap

1. Alma 30:13-14

a. Du kan ikke vite at noe er sant hvis du ikke ser det. Derfor kan du ikke vite at det vil komme en Kristus.

2. Alma 30:15

b. Det finnes ikke noe slikt som synd. Det finnes ingen allmenngyldig norm for hva som er rett eller galt.

3. Alma 30:16

c. Man kan bare gjøre det godt i livet ved egen innsats. Det finnes ikke noe slikt som en forsoning.

4. Alma 30:17 (fra og med “Derfor utviklet hvert menneske seg …”)

d. Det er umulig å vite om ting som skal skje i fremtiden, så du bør ikke tro på Kristus eller følge ordene til dem som sier de er profeter.

5. Alma 30:17 (fra og med “uansett hva et menneske gjorde …”)

e. Tilgivelse for synd er en absurd forestilling som kommer av falske tradisjoner.

6. Alma 30:18

f. Det er ikke noe liv etter døden, så det er ingen grunn til å bekymre seg for en dom etter dette livet.

La elevene gå sammen to og to. Be dem lese Alma 30:12-18 sammen. Be dem forbinde Korihors falske læresetninger, som er på venstre side av øvelsen, med budskapet i disse læresetningene, som er på høyre side. (Svar: 1-d, 2-a, 3-e, 4-c, 5-b, 6-f.)

For å hjelpe elevene å analysere Korihors læresetninger og anvende det de lærer, kan du stille følgende spørsmål:

  • Hvilke læresetninger har du blitt utsatt for som ligner på Korihors læresetninger?

  • Hva sier Alma 30:18 om hva Korihors læresetninger ledet folket til å gjøre?

  • Hvorfor tror du disse læresetningene får folk til å gi etter for fristelse?

  • Hva kan disse versene lære oss om farene ved falske læresetninger? (Hjelp elevene å finne følgende prinsipp: Satan bruker falske læresetninger til å lokke oss til å begå synd.)

Be elevene forestille seg at de er i følgende situasjon:

En venn inviterer deg til å spille et videospill. Når du kommer til din venns hus, oppdager du at spillet er voldelig og at det inneholder figurer som er usømmelig kledd. Når du nøler med å spille spillet, ber din venn deg om å forklare hvorfor du ikke ønsker å spille det.

  • Hva ville du ha sagt? (Elevene kan forklare at spillet er i strid med normene forbundet med deres tro.)

  • Hva kan du svare hvis vennen din begynner å kritisere din tro og si at den begrenser din frihet?

Alma 30:19-60

Korihor krever et tegn fra Alma og blir gjort stum ved Guds kraft

Gi et sammendrag av Alma 30:19-30 ved å forklare at Korihor forkynte falske læresetninger i tre forskjellige nephittiske byer. Til slutt ble han bragt frem for landets overdommer og Alma, som var Kirkens leder. Du kan gjerne påpeke at et av Korihors viktigste argumenter var at Kirkens ledere holdt folk i trelldom – at deres religion gjorde at de mistet sin frihet. Han anklaget også Kirkens ledere for å søke personlig vinning ved folkets arbeid.

Be elevene lese Alma 30:31 stille, på jakt etter beskyldninger Korihor fremsatte mot Alma og andre ledere i Kirken.

Be elevene lese Alma 30:32-35 for å finne ut hvordan Alma svarte Korihor.

  • Hvordan har du sett sannheten av Almas svar ved å se det liv Kirkens ledere lever?

Be to elever komme frem foran klassen. Be dem lese Alma 30:37-45 høyt, ved at én leser Almas ord og den andre leser Korihors ord. Be resten av klassen se etter hva Alma fremla som bevis på Guds eksistens.

  • Hvilke beviser fremla Alma på Guds eksistens? (Mens elevene svarer, kan du gjerne skrive svarene deres på tavlen. Du kan også gjerne oppfordre elevene til å markere dem i sine skrifter. Som en del av denne diskusjonen, skulle du understreke at alle ting vitner om Gud.

  • Hvilke av bevisene som Alma fremla, er spesielt betydningsfulle for deg? Hvorfor?

Gi elevene noen minutter til å skrive. Be dem sette opp en liste over beviser de har sett som “bærer bud om at det finnes en Gud” (Alma 30:44). Be noen elever lese listene sine for klassen.

  • Hvordan påvirker disse bevisene deg? På hvilke måter kan de styrke din tro og ditt vitnesbyrd?

Gi et sammendrag av Alma 30:46-50 ved å forklare at Korihor, som fortsatt ikke aksepterte de tegn han hadde fått, krevde at Alma viste ham et tegn på Guds eksistens. Som følge av dette ble Korihor stum ved Guds kraft. Overbevist om Guds kraft, skrev Korihor om hvorfor han hadde forkynt mot Gud Faderen og Jesus Kristus. Be en elev lese høyt Korihors forklaring i Alma 30:51-53.

  • Hva tror du Korihor mente da han sa at han forkynte ting som var “behagelige for det kjødelige sinn”? (Du må kanskje forklare at Korihors lære appellerte til folks urettferdige fysiske begjær, snarere enn deres rettferdige åndelig ønsker.)

Gi et sammendrag av Alma 30:54-59 ved å forklare at Korihor spurte om Alma ville be slik at forbannelsen kunne fjernes fra ham. Alma nektet og sa at hvis Korihor fikk muligheten til å snakke, ville han igjen forkynne falsk lære for folket. Korihor ble kastet ut og gikk fra hus til hus og tigget etter mat. Til slutt gikk han til zoramittene, som hadde skilt seg ut fra nephittene, og ble trampet i hjel.

Be elevene lese Alma 30:60 stille, på jakt etter prinsippet Mormon underviser.

  • Hvilket prinsipp underviser Mormon i dette verset?

Forviss deg om at elevene forstår at “djevelen ikke vil støtte [sine tilhengere] på den siste dag”.

  • Hvordan er dette forskjellig fra måten vår himmelske Fader og Jesus Kristus bryr seg om oss på? (Mens elevene drøfter dette spørsmålet, kan du gjerne be dem lese Alma 36:3.)

Bær vitnesbyrd om de sannheter som du og elevene har diskutert i denne leksjonen.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Alma 30:52. “Jeg visste hele tiden at det fantes en Gud”

Eldste Robert D. Hales i De tolv apostlers quorum sa følgende om viktigheten av å gjenkjenne tegnene vi har mottatt på evangeliets sannhet:

“Hvis vi ikke retter oss etter Den hellige ånds milde innflytelse, står vi i fare for å bli som Korihor, en antikrist i Mormons bok. Ikke bare nektet Korihor å tro på Gud, han latterliggjorde også Frelseren, forsoningen og profetiens ånd, og spredte den falske lære at det ikke finnes en Gud eller en Kristus.

Korihor var ikke tilfreds med bare å forkaste Gud og gå sin egen vei i stillhet. Han spottet de troende og forlangte at profeten Alma skulle overbevise ham med et tegn på Guds eksistens og makt. Almas svar er like meningsfullt i dag som det var da: ‘Du har fått tegn nok. Vil du friste din Gud? Vil du si: Vis meg et tegn når du har vitnesbyrd fra alle disse dine brødre og også fra alle de hellige profeter? Skriftene er lagt foran deg, ja, og alle ting bærer bud om at det finnes en Gud. Ja, til og med jorden og alle ting som er på dens overflate, ja, og dens bevegelse, ja, og også alle planetene som beveger seg i sine faste baner, vitner om at det finnes en høyeste Skaper’. [Alma 30:44.]

“Til slutt fikk Korihor et tegn. Han ble stum. ‘Og Korihor rakte frem sin hånd og skrev: …Jeg vet at intet annet enn Guds kraft kunne bringe dette over meg. Ja, og jeg visste hele tiden at det fantes en Gud.’ [Alma 30:52.]

Brødre og søstre, dere vet kanskje allerede innerst inne at Gud lever. Dere vet kanskje ikke ennå alt om ham, eller dere forstår ikke alle hans handlemåter, men troens lys finnes i dere og venter på å bli vekket og forsterket ved Guds ånd og Kristi lys, som dere er født med” (“Bli kjent med Gud vår himmelske Fader og hans Sønn Jesus Kristus,” Ensign eller Liahona, nov. 2009, 31-32).