Bibliotek
Leksjon 10: 1 Nephi 6 og 9


Leksjon 10

1 Nephi 6 og 9

Innledning

Nephi erklærte: “For hele min hensikt er å overtale menneskene til å komme til Abrahams Gud og Isaks Gud og Jakobs Gud og bli frelst” (1 Nephi 6:4). Han førte to sett med opptegnelser: Nephis mindre plater og Nephis større plater. Herren befalte ham å lage en forkortelse av Lehis opptegnelse på de mindre plater (se 2 Nephi 5:28-31). Senere ble Mormon inspirert til å ta med de mindre plater i sin utarbeidelse av Mormons bok (se Mormons ord 1:6-7). Hverken Nephi eller Mormon visste hvorfor, men begge fulgte Herrens veiledning.

Undervisningsforslag

1 Nephi 6

Nephi skriver for å overtale alle til å komme til Jesus Kristus

Vis noen egnede bøker eller filmer som er populære blant dagens ungdom. Spør elevene hva de mener var forfatterens eller skaperens hensikt med hver av bøkene eller filmene. Hold opp en Mormons bok. Fortell elevene at i 1 Nephi 6 forklarte Nephi sin hensikt med å skrive sin opptegnelse, som til slutt ble en del av Mormons bok.

Be elevene lese 1 Nephi 6:3-6 og se etter ord og fraser som uttrykker Nephis hensikt med å føre sin opptegnelse. (Du kan gjerne foreslå at de markerer disse ordene.)

  • Hvorfor er det viktig at Nephi skrev ting “som er velbehagelig for Gud” og ikke ting “som er til behag for verden”?

  • Hvordan vil du uttrykke Nephis hensikt med egne ord? (Det kan være nyttig å forklare at frasen “Abrahams og Isaks og Jakobs Gud” viser til Jesus Kristus. Du kan gjerne oppfordre elevene til å skrive Jesus Kristus i sine skrifter ved siden av 1 Nephi 6:4. Du kan også gjerne forklare at navnet Jehova også viser til Jesus Kristus. [Se 1 Nephi 19:10; 2 Nephi 11:4, 6-7; se også Veiledning til Skriftene, “Jesus Kristus”.])

For å hjelpe elevene å forstå at Mormons bok er et annet testamente om Jesus Kristus, ber du dem slå opp i emneregisteret og skumlese alle overskrifter knyttet til Jesus Kristus. Be dem identifisere noen av måtene Mormons bok lærer om Frelserens misjon på.

Be en elev skrive følgende sannhet på tavlen: Et av formålene med Mormons bok er å overtale alle mennesker til å komme til Jesus Kristus.

  • Hvordan kan det å forstå Nephis hensikt med å skrive påvirke hvordan du planlegger å studere Mormons bok i år?

Fortell hvordan Mormons bok har hjulpet deg å komme nærmere vår himmelske Fader og Frelseren. Be elevene fortelle hvordan Mormons bok har påvirket deres liv og bragt dem nærmere vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Oppfordre dem til å uttrykke sine følelser om Mormons bok og sitt vitnesbyrd om Jesus Kristus til en venn eller et familiemedlem i løpet av de neste dagene.

1 Nephi 9

Nephi fører to sett med plater

Vis klassen en historiebok, og angi tidsperioden boken dekker. Vis så klassen en personlig historie eller dagbok som dekker noe av den samme tidsperioden. (Hvis det passer, kan du lese en åndelig opplevelse fra dagboken.)

  • Hvordan er de to tekstene forskjellige i sin tilnærming til å skrive historie?

  • Er én tekst mer verdifull enn den andre? Hvordan da? (Hver er verdifull av forskjellige grunner.)

  • Hvordan er disse tekstene sammenlignet med Mormons bok?

Forklar at i 1 Nephi 9:1-5 forteller Nephi om sin innsats for å føre opptegnelser på to sett med plater.

På ett sett med plater, som nå er kjent som Nephis større plater, skrev han “[sitt] folks historie” (1 Nephi 9:2). Denne historien innbefattet “en beretning om kongenes regjeringstid og om krigene og stridighetene blant [hans] folk” (1 Nephi 9:4). Det var den første opptegnelsen Nephi førte, men den er ikke med i det vi nå har som Mormons bok.

På det andre settet med plater, som nå er kjent som Nephis mindre plater, skrev han “[sitt] folks kirkelige virksomhet” (1 Nephi 9:3). Nephis opptegnelse på de mindre plater finnes nå i bøkene 1 Nephi og 2 Nephi.

For å hjelpe elevene å skille mellom de mindre og de større plater når de leser 1 Nephi 9, skriver du følgende på tavlen: “disse platene” = de mindre plater og “de andre platene” = de større plater. (Du kan gjerne foreslå at elevene skriver disse ordene i sine skrifter ved siden av de aktuelle versene.) I 1 Nephi 9 viser frasen “disse platene” alltid til de mindre plater. Frasen “de andre platene” viser til de større plater.

Be en elev lese 1 Nephi 9:3, 5-6 høyt.

  • Hvilke grunner oppga Nephi for å lage de mindre plater i tillegg til de større plater? Hvordan viser disse forklaringene Nephis tro på Herren?

Forklar at nesten 1000 år senere laget profeten Mormon en forkortelse, eller en forkortet versjon, av alle opptegnelsene som hadde blitt skrevet av hans folk. Dette ble det vi i dag kjenner som Mormons bok. Mens han laget denne forkortelsen, fant han Nephis mindre plater og tok dem med i sin opptegnelse.

Be en elev lese Mormons ord 1:3-7 høyt. Forklar at Mormon skrev disse ordene rundt år 385 e.Kr., på den tiden da det siste slaget mellom nephittene og lamanittene fant sted. Når elevene leser disse versene, kan du be dem merke seg grunner Mormon oppga for å ta med Nephis mindre plater i sin forkortelse.

Les følgende uttalelse av eldste Marvin J. Ashton i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Marvin J. Ashton

“Noen ganger når vi blir bedt om å være lydige, vet vi ikke hvorfor, annet enn at Herren har befalt det… Nephi fulgte instruksjoner selv om han ikke fullt ut forsto den vise hensikten. Hans lydighet resulterte i velsignelser for mennesker over hele verden” (“Who Will Forfeit the Harvest?” Ensign, nov. 1978, 51).

Påpek at Nephis og Mormons eksempler lærer oss at vi skulle adlyde Guds bud og følge tilskyndelser fra Ånden selv om vi ikke fullt ut forstår årsakene til dem.

  • Hvorfor er det viktig å adlyde Herrens bud og følge tilskyndelser fra Ånden selv når vi ikke fullt ut forstår årsakene til dem?

  • Når har du vært lydig mot Herren eller fulgt en bestemt tilskyndelse uten helt å forstå årsakene?

  • Hvordan kan vi utvikle større selvtillit og mot til å være trofaste mot Guds rettledning?

Bær vitnesbyrd om at når vi adlyder Guds bud og Den hellige ånds tilskyndelser, vil vår forståelse av hensiktene bak dem vokse, og Herren vil velsigne oss for vår lydighet.

Be en elev lese følgende forklaring høyt: (Du kan gjerne gi hver elev en liten kopi slik at de kan følge med og sette den inn i Skriftene for fremtidig referanse.)

Minst en del av Herrens “vise hensikt” (1 Nephi 9:5; Mormons ord 1:7) med å la Nephi føre to sett med opptegnelser ble tydelig da Joseph Smith oversatte Mormons bok. Joseph oversatte opprinnelig Mormons forkortelse av Nephis større plater. Martin Harris, som hadde hjulpet Joseph, ville vise oversettelsen til sin hustru og familie. Motvillig lot profeten Martin låne de 116 manuskriptsidene som var ferdige til da. De 116 sidene ble stjålet fra Martin, og som følge av dette ble platene, urim og tummim og gaven å kunne oversette midlertidig tatt fra Joseph Smith (se L&p 3:14).

Etter at Joseph Smith gikk gjennom en periode med omvendelse (se L&p 3:10), sa Herren at han ikke skulle oversette den tapte delen på nytt (se L&p 10:30). I stedet befalte han ham å oversette Nephis mindre plater (se L&p 10:41), som dekket samme periode. Han informerte Joseph om at de som hadde tatt de 116 sidene, hadde forandret dem og planla å bruke dem til å bringe arbeidet i vanry (se L&p 10:10-19). Herren hadde forutsett disse hendelsene mange hundre år tidligere og hadde sørget for den andre opptegnelsen for å forpurre Satans plan. (Se History of the Church, 1:20-23; L&p 10:38-46.)

Be elevene lese 1 Nephi 9:6 hver for seg. Be dem identifisere læresetningen som Nephi forkynner i dette verset. Be en elev skrive følgende prinsipp på tavlen: Gud vet alt og bereder en vei så alt hans arbeid kan utføres.

  • Hvorfor er det nyttig å vite at “Herren kjenner alle ting fra begynnelsen”? (1 Nephi 9:6; se også 2 Nephi 9:20; Mormons ord 1:7.)

  • Hvordan kan denne læresetningen påvirke hvordan du lever? (Etter hvert som elevene svarer på dette spørsmålet, kan du gjerne uttrykke dine tanker om hvordan denne læresetningen har økt din tro, ditt håp og din tillit til Gud.)

  • Hvordan kan denne læresetningen hjelpe deg i møte med prøvelser? (Et mulig svar kan være at vi kan finne trøst i vissheten om at Gud kan se utfallet av våre prøvelser og utfordringer, selv om vi ikke kan. Og gjennom Den hellige ånd kan han gi oss styrke, trøst og veiledning til å overvinne eller tåle livets vanskeligheter.)

Uttrykk din overbevisning om at Gud vet alt, inkludert hva som er best for hvert av sine barn. Hjelp elevene å forstå at hele livet vil de stå overfor bud og befalinger og få inspirasjon fra Gud som de til å begynne med ikke fullt ut kan forstå. Deres lydighet mot Herrens bud og Den hellige ånds tilskyndelser vil velsigne deres eget og andres liv.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

1 Nephi 6:4. “Abrahams og Isaks og Jakobs Gud”

President Ezra Taft Benson forklarte at når Skriftene omtaler Abrahams, Isaks og Jakobs Gud, omtaler de Jesus Kristus: “Vi må huske hvem Jesus var før han ble født. Han var alle tings Skaper, den store Jehova, Lammet som var slaktet før verdens grunnleggelse, Abrahams, Isaks og Jakobs Gud. Han var og er Israels Hellige” (“Five Marks of the Divinity of Jesus Christ”, Ensign, des. 2001, 10).

1 Nephi 9:6. Gud kjenner alle ting fra begynnelsen av

Vi kan ha tillit til at Gud kjenner alle ting. “Uten kunnskap om alle ting ville ikke Gud kunne frelse noen del av sine skapninger, for det er den kunnskap han har om alle ting, fra begynnelsen til enden, som gjør det mulig for ham å gi denne forståelse til sine skapninger så de kan få del i evig liv. Og hvis ikke den tanke at Gud hadde all kunnskap hadde vært i menneskenes forstand, ville det vært umulig for dem å utøve tro på ham” (Lectures on Faith [1985], 51-52).