Bibliotek
Leksjon 89: Alma 31


Leksjon 89

Alma 31

Innledning

Alma oppdaget at en gruppe nephittiske dissentere kalt zoramitter hadde kommet bort fra evangeliets sannhet og forvillet seg i falske skikker. Alma ble bedrøvet over disse rapportene om ugudelighet, og tok med seg en gruppe misjonærer for å undervise zoramittene i Guds ord. Alma og hans ledsagere iakttok zoramittenes frafalne tilbedelse, materialisme og stolthet. Alma ba innstendig om at Herren ville trøste ham og hans ledsagere da de møtte denne utfordringen, og at de ville lykkes med å bringe zoramittene tilbake til Herren.

Undervisningsforslag

Alma 31:1-7

Alma og hans ledsagere forlater Zarahemla for å forkynne Guds ord for de frafalne zoramittene

Be elevene tenke over hva de ville gjort hvis en venn eller et familiemedlem begynte å fjerne seg fra å etterleve evangeliet.

  • Hva kunne du ha gjort for å hjelpe vedkommende tilbake til Kirken? Hvordan kunne du ha vekket et ønske i vedkommende om å holde budene? Hvem kunne du ha søkt hjelp hos i arbeidet med ditt familiemedlem eller din venn?

Fortell elevene at dagens leksjon understreker hvordan Alma og flere andre forsøkte å hjelpe en gruppe mennesker som hadde kommet bort fra evangeliet. Be en elev lese Alma 31:1-4 høyt. Be klassen se etter hva Alma og de andre var bekymret over med hensyn til zoramittene.

  • Hva følte Alma da han hørte om zoramittenes misgjerninger?

  • Hvorfor begynte nephittene å frykte på grunn av zoramittene?

Be elevene forestille seg at de har mulighet til å gi Alma råd om hvordan han kan håndtere sin bekymring for zoramittene. Spør elevene hva de ville foreslått at han skulle gjøre. Be en elev lese Alma 31:5 høyt. Be klassen se etter hva Alma visste ville være den mest effektive måten å hjelpe zoramittene på.

  • Hva bestemte Alma seg for å gjøre for å hjelpe zoramittene?

  • Hvorfor tror du Guds ord er mer effektivt enn makt eller andre teknikker for å hjelpe andre å forandre seg?

Hva kan Alma 31:5 lære oss om Guds ords kraft i vårt liv? (Elevene kan bruke forskjellige ord, men forviss deg om at de oppdager følgende sannhet: Når vi studerer Guds ord, vil det få oss til å gjøre det som er rett. (Du kan gjerne skrive denne sannheten på tavlen.)

For å hjelpe elevene til en bedre forståelse av Guds ords kraft til å hjelpe oss å gjøre det som er rett, kan du presentere følgende uttalelse av president Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum. (Du kan gjerne skrive denne uttalelsen på tavlen eller forberede den som et utdelingsark.)

Bilde
President Boyd K. Packer

“Sanne læresetninger som blir forstått, endrer holdninger og adferd.

Studiet av evangeliets læresetninger vil endre adferd raskere enn et studium av adferd vil forbedre adferden… Det er grunnen til at vi legger så stor vekt på at alle skal studere evangeliet” (“Små barn”, Lys over Norge, jan. 1987, 12).

Be elevene fortelle om en gang de eller noen de kjenner, har fått et større ønske om å gjøre det som er rett, på grunn av Skriftene eller læresetninger fra Kirkens ledere.

Gi et sammendrag av Alma 31:6-7 ved å fortelle elevene at som følge av Almas tillit til Guds ords kraft, dro han og syv andre for å forkynne for zoramittene.

Alma 31:8-23

Zoramittene ber og utøver sin religion på en falsk måte

Fortell elevene at da Alma og hans ledsagere befant seg blant zoramittene, så de at folket tilba Gud på en forbløffende måte.

Be elevene lese Alma 31:8-11 stille for å finne ord og uttrykk som beskriver zoramittenes gudsdyrkelse. Påpek at fotnote 10a forklarer at uttrykket “Kirkens påbud” gjelder ordinanser samt “daglig [å] henvende seg til Gud i bønn og påkallelse”.

  • Hva sier vers 10 om hva zoramittene gjorde som gjorde dem sårbare for fristelse?

  • Hva kan vi lære av at zoramittene unnlot å “daglig henvende seg til Gud i bønn og påkallelse”? (Elevenes svar kan variere, men de bør uttrykke at vår daglige innsats for å be og holde budene styrker oss mot fristelse. Du kan gjerne skrive dette prinsippet på tavlen. Du kan også foreslå at elevene skriver det i Skriftene ved siden av Alma 31:9-11.)

  • Når har du sett at daglig bønn kan hjelpe oss å motstå fristelse?

Som en del av elevenes drøfting av dette spørsmålet, kan du lese følgende uttalelse av eldste Rulon G. Craven i De sytti:

“I de senere år har jeg til tider blitt bedt av Brødrene om å møte angrende medlemmer av Kirken og intervjue dem for at de kan få gjengitt sine tempelvelsignelser. Det har alltid vært en åndelig gripende erfaring å gjengi velsignelsene til disse fantastiske menneskene som har omvendt seg. Jeg har stilt noen av dem spørsmålet: ‘Hva skjedde i livet ditt som fikk deg til midlertidig å miste ditt medlemskap i Kirken?’ Med tårevåte øyne svarte de: ‘Jeg fulgte ikke evangeliets grunnleggende prinsipper: å be, gå i kirken regelmessig, utføre tjeneste i kirken og studere evangeliet. Jeg ga så etter for fristelser og mistet Den hellige ånds veiledning’” (“Fristelse,” Lys over Norge, juli 1996, 77).

Be en elev lese Alma 31:12-14 høyt. Be så en annen elev lese Alma 31:15-18 høyt. Før den andre eleven leser, ber du klassen tenke over hvordan de ville ha reagert om de hørte noen be på denne måten.

  • Hvilke betenkeligheter ville du hatt hvis du hørte noen be på denne måten?

  • Hva er noen falske læresetninger zoramittene regnet opp i bønnen sin?

  • Hva var zoramittenes holdning overfor andre mennesker? (Du kan gjerne rette elevenes oppmerksomhet mot hvor ofte ordene vi og oss forekommer i zoramittenes bønn.)

Be en elev lese Alma 31:19-23 høyt. Be klassen følge med og se etter flere problemer med zoramittenes måte å tilbe på. Be elevene fortelle hva de finner ut.

  • Hvilke endringer tror du zoramittene ville måtte gjøre for at deres tilbedelse kunne bli ærbødig og til behag for Herren?

Forklar at vi tilber Gud ved å gi ham vår kjærlighet, ærbødighet og hengivenhet. (Du kan gjerne skrive disse elementene av tilbedelse på tavlen. Vi skulle være ærbødige ikke bare i våre holdninger og handlinger når vi ber, faster og går i kirken, men i våre holdninger og handlinger hver dag. Oppfordre elevene til å vurdere fokuset og oppriktigheten i sin egen tilbedelse.

Be elevene finne forskjellige riktige måter å tilbe Gud på. Gi dem nok tid til å utveksle ideer. Det kan være lurt å be en elev skrive disse på tavlen.

  • Hvilken holdning skulle vi ha i vår gudsdyrkelse? Hvordan kan vi ha en slik holdning gjennom hver dag?

For å hjelpe elevene å forstå hvordan vår holdning påvirker vår tilbedelse, kan du be en elev lese følgende uttalelse av eldste Dallin H. Oaks i De tolv apostlers quorum:

Bilde
Eldste Dallin H. Oaks

“Gudsdyrkelse inkluderer ofte handling, men sann gudsdyrkelse innebærer alltid en spesiell sinnets holdning.

“Vår holdning med hensyn til gudsdyrkelse vekker den største troskap, tilbedelse og ærefrykt. Gudsdyrkelse kombinerer kjærlighet og ærbødighet i en tilstand av hengivenhet som trekker vår ånd nærmere Gud” (Pure in Heart [1988], 125).

Be elevene skrive i sine notatbøker eller skriftstudiedagbøker en kort evaluering av sitt nåværende personlige mønster for tilbedelse og sin holdning til tilbedelse i følgende kategorier: daglig personlig bønn, daglig personlig skriftstudium, lydighet mot budene og å gå i kirken og ta del i nadverden hver uke. Be elevene sett seg som mål å forbedre sin egen daglige tilbedelse.

Alma 31:24-38

Alma ber om styrke og fremgang med hensyn til å bringe zoramittene tilbake til Herren

Be elevene lese Alma 31:24-25 stille, på jakt etter holdninger og adferd som ledsaget zoramittenes frafall. Be elevene fortelle hva de finner ut.

Forklar at da Alma så zoramittenes ugudelighet, ba han. Be elevene gå sammen to og to. Be parene studere Alma 31:26-35 og drøfte følgende spørsmål. (Du kan gjerne dele ut disse spørsmålene på et utdelingsark eller skrive dem på tavlen før leksjonen begynner.)

  • Hva var fokus for zoramittenes bønn? (De fokuserte på seg selv.)

  • Hva var fokus for Almas bønn? (Han fokuserte på å hjelpe andre. Selv når han ba for seg selv og sine ledsagere, ba han om styrke til å tjene zoramittene.)

  • Hvilke elementer i Almas bønn ønsker du å innlemme i dine personlige bønner?

Skriv følgende på tavlen:

Hvis vi ber og handler i tro, …

Forklar at etter at Alma ba om hjelp til å nå zoramittene, begynte han og hans ledsagere å tjene, “uten tanke på seg selv” (Alma 31:37). Be elevene lese Alma 31:36-38 stille, på jakt etter de velsignelser som kom til Alma og hans ledsagere da de fikk prestedømsvelsignelser og forkynte evangeliet. Se fotnote 36b.)

  • Hvilke velsignelser fikk Alma og hans ledsagere på grunn av sine bønner og handlinger?

Hvordan vil du fullføre setningen på tavlen, basert på det du har lært av Alma og hans ledsageres eksempel? (Elevene kan gi flere forskjellige svar som er sanne. Sammenfatt svarene ved å fullføre setningen på tavlen: Hvis vi ber og handler i tro, vil Herren styrke oss i våre prøvelser.)

Forklar at etter hans bønn viste Alma og hans ledsagere sin tro ved å begynne å arbeide og stole på at Herren ville sørge for dem hvis de tjente ham. Be elevene følge Almas eksempel på å be i tro.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Alma 31:22. “Nøyaktig den samme bønn”

Eldste Joseph B. Wirthlin i De tolv apostlers quorum drøftet viktigheten av å be oppriktig:

“Virker det som dine bønner til tider føles som gjentagelser? Har du noen gang holdt en bønn rent mekanisk som om ordene kom ut fra en maskin? Kjeder du deg av og til mens du ber?

Vil bønner som ikke krever særlig omtanke fra din side, fortjene stor oppmerksomhet fra vår himmelske Fader? Når du oppdager at dine bønner blir rutinepregede, bør du stoppe opp og tenke. Mediter en stund over ting du virkelig er takknemlig for. Se etter dem. Det trenger ikke være noe stort eller fantastisk. Vi skulle av og til gi uttrykk for takknemlighet for de små og enkle ting, som angen av regnet, smaken av yndlingsretten vår eller røsten til en av våre kjære” (“Hvordan forbedre våre bønner,” Liahona, aug. 2004, 16).

Alma 31:26-35. Be for andre

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum vitnet om velsignelsene ved å be for andre:

“Bønn til vår himmelske Fader om velsignelser vi ønsker personlig er bra og passende. Men å be oppriktig for andre, både dem vi har kjær og dem som forfølger oss, er også et viktig element i meningsfylt bønn… …Helhjertet bønn for andre [øker] vår evne til å høre og gi akt på Herrens røst.” (“Be alltid,” Ensign eller Liahona, nov. 2008, 43).