Bibliotek
Leksjon 149: Ether 12:1-22


Leksjon 149

Ether 12:1-22

Innledning

Etter å ha gjenfortalt mange års jaredittisk historie introduserte Moroni profeten Ethers tjenesteperiode. Moroni avbrøt deretter den historiske beretningen for å skrive ned noen av de velsignelser som kommer til dem som utøver tro på Jesus Kristus. Denne leksjonen dekker Ether 12:1-22, mens leksjon 150 omhandler Ether 12:23-41.

Undervisningsforslag

Ether 12:1-4

Ether forkynner omvendelse til jaredittene

Begynn klasseperioden med å be en elev komme til tavlen og tegne noen bølger og en båt som er sikret med et anker.

  • Hvorfor er det viktig for en båt å ha et anker?

  • Hvilke farer eller vanskeligheter kan en båt støte på hvis den ikke har et anker?

  • Hvilken innflytelse har bølger på en båt? (Svarene kan omfatte at bølgene gjør at en båt forflytter seg, driver av gårde, eller bli kastet hit og dit.)

Merk båten med ordene ditt liv.

  • Hvis båten representerer vårt liv, hva kan bølgene sammenlignes med? (Svarene kan omfatte sosialt press, motgang, falske læresetninger eller ugudelighet.)

  • Hvordan kan en persons liv være som en båt uten anker? (Du kan gjerne foreslå at elevene leser Mormon 5:17-18 for å finne svar på dette spørsmålet.)

  • Hva er noen ting Herren har gitt oss som kan fungere som åndelige ankere i vårt liv? (Elevene kan gi en rekke forskjellige svar. Mange av evangeliets aspekter kan sammenlignes med et anker.)

Oppmuntre elevene til å se etter eksempler på åndelige ankere mens de studerer Ether 12.

Forklar at Ether 12 begynner med Moronis presentasjon av Ether, en jaredittisk profet som forkynte i en tid da folket forkastet profetene og levde i ugudelighet. Be elevene lese Ether 12:1-3 stille, og merke seg alt som imponerer dem ved Ethers handlinger. Be dem fortelle hva de finner ut.

Be en elev lese Ether 12:4 høyt. Be klassen følge med og identifisere hva de som tror på Gud kan “håpe på”, til tross for at de er omgitt av vanskeligheter og ondskap. Etter hvert som elevene svarer, kan det være lurt å påpeke at den “bedre verden” vi skal håpe på, er “en plass ved Guds høyre hånd”.

  • Hva vil det si å få en plass ved Guds høyre hånd? (Å vende tilbake til hans nærhet og få evig liv.)

  • Hvordan tror du det å ha “et sikkert håp” er forskjellig fra bare å ønske noe? (I Skriftene refererer håp til det å ha tillit til at vi kan motta velsignelsene Gud lover oss hvis vi holder våre pakter med ham.)

  • Hvordan får vi håp om å få en plass ved Guds høyre hånd ifølge Ether 12:4? (Etter hvert som elevene svarer, forklarer du at troen som nevnes i Ether 12:4, refererer til tro på Jesus Kristus.) Hvordan lar troen på Jesus Kristus oss ha “et sikkert håp” om en plass ved Guds høyre hånd?

På tavlen merker du ankeret med ordene tro og håp.

  • Hva skjer når noen har håp og tro på Jesus Kristus ifølge Ether 12:4? (Selv om elevene kan bruke forskjellige ord, bør de vise til følgende prinsipp: Når vi har håp og tro på Jesus Kristus, blir vi standhaftige, og vi vil være rike på gode gjerninger.)

  • Hva tror du det vil si å være “rike” på gode gjerninger? (Å gjøre mange gode ting.)

  • Hva er noen gode gjerninger som forherliger Gud? (Svarene kan omfatte bønn, skriftstudium, tjene andre og utvikle talenter.)

  • Tenk på folk du kjenner som alltid synes å være rike på gode gjerninger, og ikke skammer seg over å ære Gud. Hva er noen konkrete ting de gjør, som gjør dem til gode eksempler når det gjelder dette prinsippet?

Be elevene tenke på ganger når det har vært vanskelig for dem å være standhaftige og rike på gode gjerninger. For å hjelpe elevene til å forberede seg på lignende situasjoner i løpet av livet oppmuntrer du dem til å lete etter måter de kan øke sin tro og sitt håp på mens de fortsetter å studere Ether 12.

Ether 12:5-22

Moroni forteller om mirakler og forunderlige ting som kom ved tro.

Skriv følgende setning på tavlen: Jeg ønsker å få et åndelig vitnesbyrd om at…

Be elevene foreslå sannheter i evangeliet, prinsipper eller doktriner som folk kan søke et åndelig vitne til. Etter hvert som elevene svarer, skriver du svarene deres på tavlen. (Svarene kan omfatte et vitne om at Mormons bok er sann; leve et rent og dydig liv er viktig, Visdomsordet er en Guds lov, jeg skulle forberede meg til å reise på misjon.) Be elevene tenke på en sannhet i evangeliet som de ønsker å motta et åndelig vitnesbyrd eller sterkere vitnesbyrd om.

Forklar at noen mennesker har følgende holdning: “Jeg vil ikke tro på eller etterleve et prinsipp i evangeliet før jeg ser bevis for at det er sant.” Be elevene lese Ether 12:5-6 stille, på utkikk etter hvordan disse versene angår denne holdningen. Påpek at Ether 12:6 er et Kjenn Skriftene-skriftsted. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer dette skriftstedet på en særegen måte slik at de lett vil kunne finne det igjen.

  • Hva må skje før vi kan motta et vitne ifølge Ether 12:6?

  • Hvilke tanker gjør du deg når du tenker på setningen “før deres tro er prøvd”?

Når elevene svarer, kan det være klokt å forklare at noen mennesker feiltolker “før deres tro er prøvd” til å bety at det alltid dreier seg om vanskeligheter. Uttrykket “før deres tro er prøvd” kan beskrive noe som gir oss en mulighet til å demonstrere eller utøve vår tro på Jesus Kristus. For å hjelpe elevene å få en bedre forståelse av disse ordene, ber du en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum. Før uttalelsen leses, ber du klassen merke seg eldste Scotts forklaring på uttrykket “før deres tro er prøvd”.

Bilde
Eldste Richard G. Scott

“Du kan lære å bruke troen mer effektivt ved å anvende det prinsippet Moroni gir oss: ‘… dere får ikke noe vitnesbyrd før deres tro er prøvd’ [Ether 12:6; uthevelse tilføyd]. Så hver gang du prøver din tro, det vil si handler med verdighet på en tilskyndelse, vil du motta bekreftelse fra Ånden. Slike følelser vil befeste din tro. Når du gjentar dette mønsteret, vil din tro bli sterkere” (“Troens oppholdende kraft i tider med usikkerhet og prøvelser,” Ensign eller Liahona, mai 2003, 76).

  • Hvordan er den prosessen som ble beskrevet av eldste Scott, forskjellig fra holdningen til dem som ønsker bevis før de vil tro eller handle?

Skriv følgende skriftstedhenvisninger på tavlen: Ether 12:7-12; Ether 12:13-18; Ether 12:19-22, 30-31. Del klassen i tre grupper, og gi hver gruppe ett av skriftstedene. Be elevene se etter velsignelser som kom som et resultat av troen på det som beskrives i hvert skriftsted. Oppmuntre dem til å legge merke til bruken av uttrykket “etter at de hadde tro” eller “etter at de hadde vist sin tro” i vers 7, 12, 17, 18 og 31. (Det kan være lurt å foreslå at elevene markerer disse ordene hver gang de forekommer.)

Når elevene forteller hva de har funnet, ber du dem oppsummere hva Herren gir oss etter at vi viser tro på Jesus Kristus. Selv om elevene kan bruke forskjellige ord, bør de uttrykke en sannhet som ligner på følgende: Hvis vi ønsker et åndelig vitne, må vi først vise tro på Jesus Kristus. Forklar at på lignende måte som med åndelige vitner kommer heller ikke mirakler før etter at vi har utøvd vår tro.

Presenter følgende situasjoner for klassen. Be elevene forklare hvordan den enkelte i hver situasjon kan demonstrere tro på Herren.

  1. En ung kvinne ønsker å motta et vitne om at Mormons bok er sann.

  2. En ung mann har et sterkt ønske om å hjelpe sine kjære til å ta imot evangeliet.

Oppfordre elevene til å tenke over en gang når de eller noen de kjenner, har fått åndelige vitner eller mirakler etter å ha demonstrert tro på Herren. Be noen elever om å fortelle det de har tenkt på. (Forviss deg om at de forstår at de ikke skulle føle seg forpliktet til å snakke om noe som er for personlig eller privat.) Du kan også gjerne fortelle om en personlig erfaring.

Be elevene om igjen å tenke på den sannheten i evangeliet som de ønsker å motta et åndelig vitnesbyrd om. Oppfordre dem til å skrive i notatboken eller skriftstudiejournalen sin noe de kan gjøre for å utøve mer tro på Herren.

Kjenn Skriftene – Ether 12:6

For å hjelpe elevene å lære utenat Ether 12:6, ber du hver elev skrive verset på et stykke papir og utelate viktige ord eller setninger og lage et tomt felt i deres sted. Når de er ferdige, gir du elevene en kort stund til å prøve å lære verset utenat og mentalt fylle ut tomrommene.

Be elevene utveksle papirer med noen nær dem. Hver elev bør lese innholdet på hans eller hennes nye papir høyt, og prøve å fylle de tomme mellomrommene fra hukommelse. Hvis tiden tillater det, lar du elevene gjenta aktiviteten ved å utveksle papirer igjen.

Be elevene ta sine papirer med seg hjem og bruke dem til å fremsi Ether 12:6 for mor eller far. Oppmuntre dem til å spørre foreldrene om de husker en gang da de viste tro på Jesus Kristus og mottok et vitne eller mirakel de hadde søkt etter.

Rund av med å bære ditt vitnesbyrd om prinsippene i denne leksjonen.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Ether 12:4-6. Hva er håp?

I Ether 12 avslører Moronis læresetninger om prinsippene håp og tro at de to er nært knyttet sammen. Han definerte tro som “det som håpes, men ikke sees” (Ether 12:6) og underviste at vårt håp om frelse “kommer ved tro” på Jesus Kristus (Ether 12:4). Heftet Tro mot pakten lærer oss følgende om håp:

“Når vi har håp, stoler vi på Guds løfter. Vi føler en stille forvissning om at når vi gjør ‘rettferdige gjerninger’, skal vi ‘få [vår] lønn, ja, fred i denne verden og evig liv i den kommende verden’ (L&p 59:23)… (L&p 59:23) …Prinsippet håp strekker seg inn i evigheten, men det kan også holde deg gående gjennom hverdagens utfordringer” (Tro mot pakten: En oppslagsbok i evangeliet [2004], 71).

President Dieter F. Uchtdorf definerte håp som følger:

“Håp er en av Åndens gaver. [Se Moroni 8:26.] Det er et håp om at vi, gjennom Jesu Kristi forsoning og kraften i hans oppstandelse, skal oppstå til evig liv, og dette på grunn av vår tro på Frelseren. [Se Moroni 7:41.] Denne form for håp er både et prinsipp med et løfte og et bud [se Kolosserne 1:21-23], og som med alle bud, er det vårt ansvar å integrere det i vårt liv og overvinne fristelsen til å miste håpet. Å håpe på vår himmelske Faders barmhjertige plan for lykke fører til fred [se Romerne 15:13], barmhjertig [se Salmene 33:22] og glede [se Romerne 12:12]. [Se Proverbs 10:28.] Håpet om frelse er som en beskyttende hjelm [se 1 Tessalonikerbrev 5:8], det er et grunnlag for vår tro [se Hebreerne 11:1; Moroni 7:40] og et anker for vår sjel. [Se Hebreerne 6:19; Ether 12:4.]” (“Håpets uendelige kraft,” Ensign eller Liahona, nov. 2008, 21-22).

Ether 12:6. “Før deres tro er prøvd”

President Gordon B. Hinckley fortalte en historie som illustrerer prinsippet om å motta et vitne etter at vår tro er blitt prøvd:

“La meg fortelle dere en historie om en kvinne i São Paulo i Brasil. Samtidig som hun gikk på skole, arbeidet hun for å kunne forsørge sin familie. Jeg bruker hennes egne ord. Hun sier:

‘Universitetet jeg studerte ved, hadde en bestemmelse som ikke tillot elever med gjeld å gå opp til prøver. Når jeg fikk lønnen min, pleide jeg derfor først å legge til side pengene til tiende og offergaver, og resten gikk til skolepenger og andre utgifter.

Jeg husker en tid da jeg… hadde store økonomiske problemer. Det var en torsdag jeg fikk lønn. Da jeg regnet over månedens budsjett, så jeg at det ikke ville være penger nok til [både] tienden og universitetet. Jeg måtte velge mellom dem. Vi skulle ha tentamen uken etter, og hvis jeg ikke tok den, kunne jeg miste et helt skoleår. Jeg hadde virkelig sjelekval… Hjertet verket. Jeg sto foran en smertefull avgjørelse, og jeg visste ikke hva jeg skulle velge. Jeg grublet over de to alternativene: å betale tiende og å risikere å ikke oppnå tilstrekkelig poeng til å få skolearbeidet godkjent.

Denne følelsen opptok meg fullstendig og vedvarte helt til lørdag. Da husket jeg at da jeg ble døpt, hadde jeg sagt meg villig til å etterleve tiendeloven. Jeg hadde påtatt meg en forpliktelse, ikke overfor misjonærene, men overfor min himmelske Fader. I dette øyeblikk begynte kvalene å vike plass for en behagelig ro og besluttsomhet…

Den kvelden ba jeg Herren om tilgivelse for min ubesluttsomhet. Søndag, før nadverdsmøtet begynte, gikk jeg til biskopen og betalte med stor glede tiende og offergaver. Det var en spesiell dag. Jeg følte meg lykkelig og hadde fred med meg selv og min himmelske Fader.

Neste dag da jeg var på kontoret, forsøkte jeg å finne en utvei til å få avlagt de prøvene som skulle begynne på onsdag. Jo mer jeg tenkte, jo lenger unna syntes en løsning å være…

Arbeidstiden var nesten omme da min arbeidsgiver kom og ga meg de siste oppdragene for dagen. Da han hadde gjort det, tok han dokumentmappen i hånden og sa adjø… Plutselig stanset han, så på meg og spurte: “Hvordan går det på college?” Jeg ble overrasket og trodde ikke mine egne ører. Jeg fikk ikke sagt annet enn et skjelvende: ”Det går bra!” Han så tankefullt på meg og sa adjø enda en gang…

Plutselig kom sekretæren inn og sa at jeg var en meget heldig person! Da jeg spurte hvorfor, svarte hun ganske enkelt: “Arbeidsgiveren din har nettopp sagt at fra og med i dag skal firmaet betale hele studiet og skolebøkene for deg. Før du går, kan du komme til meg og oppgi beløpene slik at jeg kan gi deg en sjekk i morgen.”

Da hun hadde gått, knelte jeg gråtende og meget ydmyk ned der jeg sto, og takket Herren for hans gavmildhet. Jeg… sa til min himmelske Fader at han ikke hadde behøvd å velsigne meg med så mye. Jeg trengte bare skolepenger for en måned, og tiendebeløpet jeg hadde betalt på søndag var svært lite i forhold til det jeg skulle få! Under denne bønnen kom ordene i Malaki til meg: “Prøv meg på denne måten, sier Herren, hærskarenes Gud, om jeg ikke vil åpne himmelens luker for dere og øse ut velsignelser over dere i rikelig mål” (Malaki 3:10). Inntil da hadde jeg aldri følt hvilket stort løfte dette skriftstedet inneholdt, og at dette budet i sannhet var et vitnesbyrd om den kjærlighet som Gud, vår himmelske Fader, viser sine barn her på jorden’” (“Vi vandrer ved tro,” Liahona, juli 2002, 80).

Ether 12:6. “Dere får ikke noe vitnesbyrd før deres tro er prøvd”

President Spencer W. Kimball sa:

“Det ville være menneskelig av oss å utelukke fra vårt liv fysisk smerte og mental pine og sikre oss et lett og behagelig liv, men hvis vi skulle lukke dørene for sorg og nød, kunne vi komme til å stenge ute våre fineste venner og velgjørere. Lidelse kan gjøre mennesker til hellige når de lærer tålmodighet, langmodighet og selvbeherskelse” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Spencer W. Kimball [2006], 15).