Bibliotek
Leksjon 26: 2 Nephi 4


Leksjon 26

2 Nephi 4

Innledning

Etter Lehis død ble Laman og Lemuel sinte på Nephi “på grunn av Herrens formaninger” som Nephi hadde talt til dem (se 2 Nephi 4:13-14). Plaget av sine brødres holdninger og handlinger og av sine egne svakheter og synder, nedtegnet Nephi sine følelser i uttrykksfull og poetisk språkdrakt. Han beskrev sin kjærlighet til Skriftene og sin takknemlighet for de velsignelser og den styrke han hadde mottatt fra Herren (se 2 Nephi 4:15-35).

Undervisningsforslag

2 Nephi 4:1-11

Lehi gir råd til og velsigner sin familie

Før leksjonen skriver du følgende spørsmål på tavlen:

Hvis du var en trofast bestemor eller bestefar og dine barn ikke levde i henhold til evangeliets normer, hvilke råd ville du gi dine barnebarn?

Begynn leksjonen ved å be elevene svare på spørsmålet på tavlen. Når elevene har svart, spør:

  • Hvilket ansvar har foreldre og besteforeldre med hensyn til å undervise og veilede sine barn og barnebarn?

Som en del av denne diskusjonen kan det være lurt å lese eller be en elev lese følgende uttalelse:

“Foreldre har en hellig plikt til å oppdra sine barn i kjærlighet og rettferdighet, til å dekke deres fysiske og åndelige behov, til å lære dem å elske og tjene hverandre, til å overholde Guds bud og å være lovlydige borgere hvor de enn bor. Ektemenn og hustruer – mødre og fedre – vil bli holdt ansvarlige for Gud når det gjelder å oppfylle disse forpliktelsene… Andre slektninger skulle gi sin støtte når det er behov for det” (“Familien – En erklæring til verden”, Liahona, nov. 2010, 129).

Introduser 2 Nephi 4 ved å forklare at før Lehi døde, rådet han sine etterkommere til å holde budene. Be elevene lese 2 Nephi 4:3-11 og finne ut hvem Lehi underviste og hvilke råd han ga dem.

  • Hvem underviste Lehi? (Se 2 Nephi 4:3, 8, 10-11.)

  • Hvilket løfte ga Lehi til Laman og Lemuels barn? (Se 2 Nephi 4:7, 9.)

  • Basert på 2 Nephi 4:5, hva vil du si er et ansvar som Herren har gitt til foreldre? (Elevene kan bruke forskjellige ord for å besvare dette spørsmålet, men sørg for at de forstår at foreldre har et gudgitt ansvar for å undervise sine barn i evangeliet.)

  • Hva er noen sannheter du har lært av dine foreldre eller besteforeldre?

Oppmuntre elevene til å bli sterke ledd i deres familiekjeder – til å etterleve evangeliet og forberede seg til å bli rettferdige foreldre. Du kan gjerne vise plakaten “Vær et sterkt ledd” (se http://lds.org/liahona/2003/09/poster?lang=eng).

2 Nephi 4:12-35

Nephi erkjenner sine svakheter og uttrykker sin tillit til Herren

Skriv på tavlen Min sjel fryder seg ved …

Be elevene skrive disse ordene i sine skriftstudiedagbøker eller notatbøker og fullførere uttalelsen ved å nevne ting som de fryder seg over.

Be en elev lese 2 Nephi 4:15-16 høyt for å finne ut hvordan Nephi fullførte denne setningen.

  • Hva er noen ting vi kan gjøre hvis vår sjel fryder seg over Skriftene?

  • Hva betyr det for deg å glede deg over de ting som er av Herren?

  • Nephi sa at hans hjerte grunnet på det han hadde sett og hørt. Hva betyr dette for deg?

Påpek at Nephi opplevde stor glede i sitt liv. Men han møtte også vanskeligheter. La elevene lese 2 Nephi 4:12-13 stille for å se noen av utfordringene Nephi sto overfor på dette tidspunktet i sitt liv. (Lehis død, og Laman, Lemuel og Ismaels sønners sinne.)

Mange av Nephis prøvelser kom som en følge av hans eldre brødres handlinger og holdninger. Men Nephi følte også sorg på grunn av sine egne svakheter. Skriv på tavlen: Mitt hjerte sørger over …

Be elevene lese 2 Nephi 4:17-18 og finne grunner til at Nephi følte sorg.

Når elevene har fått tid til å lese disse versene, spør du dem hva de har kommet frem til. Rett deres oppmerksomhet mot ordene elendig, kjød og makt i disse versene. Forklar at ordet elendig betyr ulykkelig eller av lav kvalitet. I Skriftene sikter ordet kjød ofte til svakhet vi har fordi vi lever i en fallen tilstand.

  • Hva er noen eksempler på problemer som kan få makt over oss? (Svarene kan omfatte problemer hjemme, gruppepress, vanskelig skolearbeid og fristelser.)

Be en elev lese 2 Nephi 4:19. Du kan gjerne oppfordre elevene til å markere setningen “Likevel vet jeg hvem jeg har satt min lit til.” Påpek at i 2 Nephi 4:19 forandrer Nephis ord seg fra bedrøvelse til håp.

  • Hva tror du Nephi mente da han sa “[Jeg vet] hvem jeg har satt min lit til”?

  • Hvordan kan det hjelpe oss å huske Herren og hans godhet i tider med motløshet?

Les 2 Nephi 4:20-25 høyt. Be elevene følge med i sine skrifter. Oppfordre dem til å lete etter ord og uttrykk som illustrerer at Gud støtter dem som setter sin lit til ham.

  • Hvilke ord eller uttrykk i 2 Nephi 4:20-25 finner du meningsfylt? Hvorfor?

  • Tenk på en gang da Herren støttet deg eller hjalp deg i en tid med vanskeligheter. Hvordan hjalp han deg? Hvordan har denne erfaringen påvirket deg?

Det kan være nyttig å gi elevene tid til å tenke på slike erfaringer og skrive om dem i sine skriftstudiedagbøker. Elevene kan også ha nytte av om du forteller om en gang da Gud støttet eller holdt deg oppe.

Hjelp elevene å forstå at Nephis evne til å huske og verdsette hva Herren hadde gjort for ham før, ga ham håp og oppmuntret ham til å bli bedre. Be elevene lese 2 Nephi 4:26-3 stille, og prøve å finne ut hvordan Nephis erfaringer påvirket hans ønske om å være rettferdig. Be noen elever fortelle hva de kommer frem til.

Be noen elever etter tur lese høyt fra 2 Nephi 4:30-35. Pek som klasse på hvilke forpliktelser Nephi gjorde overfor Herren og hvilke velsignelser han ba om.

  • Hva kan vi lære av denne bønnen som kan hjelpe oss i våre personlige bønner? (Elevene kan bruke forskjellige ord for å besvare dette spørsmålet, men sørg for at de forstår at oppriktig bønn kan styrke vårt engasjement for å overvinne synd og motløshet.)

Be elevene tenke på en gang da bønn hjalp dem å overvinne synd eller motløshet. Det kan være lurt å foreslå at de utveksler erfaringer eller skriver om dem i sine skriftstudiedagbøker.

Gi elevene tid til å finne et skriftsted i 2 Nephi 4 som reflekterer et ønske de har. Etter tilstrekkelig tid, kan du lese følgende uttalelse av eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum om hvordan bønn kan fremme åndelig vekst:

“Det kan være ting i vår karakter, i vår oppførsel eller noe som angår vår åndelige vekst, som vi trenger å snakke med vår himmelske Fader om i morgenbønn. Etter å ha gitt behørig uttrykk for takk for mottatte velsignelser, ber vi om forståelse, rettledning og hjelp til å gjøre det vi ikke kan gjøre ved egen styrke alene. For eksempel kan vi når vi ber:

• Tenke igjennom situasjoner da vi har snakket hardt eller upassende til dem vi er mest glad i.

• Erkjenne at vi vet bedre, men at vi ikke alltid handler i samsvar med hva vi vet.

• Uttrykke anger over våre svakheter og for ikke å ha avlagt det naturlige menneske i større grad.

• Bestemme oss for i større grad å følge Frelserens eksempel.

• Be om mer styrke til å gjøre det bedre og bli bedre” (“Be alltid”, Ensign eller Liahona, nov. 2008, 41).

Avslutt med å henvise til setningene du skrev på tavlen tidligere i leksjonen (“Min sjel fryder seg ved …” og “Mitt hjerte sørger over …”). Uttrykk din tillit til at selv når vi står overfor vanskelige situasjoner, kan vi oppleve lykke og fred dersom vi søker Herrens hjelp.

Kjenn Skriftene-repetisjon

Merk: Lengden på denne leksjonen kan gi tid til følgende Kjenn Skriftene-repetisjon. Du kan gjennomføre aktiviteten i begynnelsen av klasseperioden, som en pause mellom deler av leksjonen, eller på slutten av klasseperioden. Sørg for å holde den kort for å gi tid til leksjonen. For andre gjennomgangsaktiviteter, se tillegget på slutten av denne håndboken.

Prøver kan hjelpe elevene å huske hva de har lært og måle deres læring. Velg noen nye Kjenn Skriftene-skriftsteder, og be elevene lese og markere dem i Skriftene. Gi dem så en muntlig prøve i disse skriftstedene og andre Kjenn Skriftene-skriftsteder de allerede har lært. For hvert skriftsted leser du et nøkkelord eller uttrykk fra Seminar-bokmerket. Be så elevene finne riktig skriftsted i sine skrifter.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

2 Nephi 4:16-35. Overvinne vår synder og svakheter

Når vi studerer Nephis dyptfølte bønn til Herren om hjelp til å overvinne sine synder og svakheter, ser vi at vi kan gå til Herren for å få den samme hjelp. Nephis ord går igjen i ordene til vår tids profeter.

Profeten Joseph Smith sa:

“Desto nærmere et menneske kommer fullkommenhet, desto klarere vil vedkommende se, og desto større blir gleden inntil han har overvunnet ondskapen i sitt liv og ikke har den minste lyst til å begå synd” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 207-208).

Eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum vitnet om de velsignelser vi mottar når vi omvender oss:

“Hvorfor har vår Fader og hans Sønn befalt oss å omvende oss? Fordi de elsker oss. De vet at alle vil bryte evige lover. Enten det er en mindre eller større lov, krever rettferdigheten at enhver brutt lov må rettes opp for at vi skal få oppfylt løftet om glede i dette liv og privilegiet å vende tilbake til vår himmelske Fader. Hvis loven ikke blir tilfredsstilt, vil rettferdigheten på dommens dag forårsake at vi blir bortvist fra Guds nærhet for å underkastes Satans kontroll [se 2 Nephi 9:8-10; 2 Nephi 2:5].

Det er vår Mester og hans forløsende handling som gjør det mulig for oss å unngå en slik fordømmelse. Det skjer ved tro på Jesus Kristus, lydighet mot hans bud og befalinger, og ved å holde ut i rettferdighet inntil enden.

Trekker du fullt ut fordel av omvendelsens forløsende kraft så du kan få større fred og glede? Hvis du føler opprør eller håpløshet, signaliserer dette ofte at det er behov for omvendelse. Også fravær av åndelig veiledning som du søker i livet, kan være følger av brutte lover. Hvis nødvendig, vil fullstendig omvendelse sette livet ditt i stand. Den vil være en løsning på alle de innviklede, vonde følelser og smerter som skyldes overtredelse. Men i dette liv kan den ikke råde bot på enkelte av de fysiske følger som kan komme ved alvorlig synd. Vær klok og hold deg konsekvent langt innenfor rettferdighetens grenser, slik Herren har definert dem” (“Veien til fred og glede”, Liahona, jan. 2001, 31).