Bibliotek
Leksjon 27: 2 Nephi 5


Leksjon 27

2 Nephi 5

Innledning

I tråd med en advarsel fra Herren, skilte Nephi og hans tilhengere lag med Laman, Lemuel og Ismaels sønner. De levde i rettferdighet og lykke, mens tilhengerne av Laman og Lemuel isolerte seg fra Herren.

Undervisningsforslag

2 Nephi 5:1-8

Herren skiller Nephis tilhengere fra tilhengerne av Laman og Lemuel

Be elevene grunne på noen av de vanskeligste problemene og beslutningene de står overfor. Oppfordre dem til å ha disse personlige utfordringene i tankene mens de studerer hvordan Nephi reagerte på utfordringer. Minn dem på at da Lehi døde, sto Nephi igjen som familiens åndelige leder. Be elevene lese 2 Nephi 5:1-4 stille for å se hvilken utfordring Nephi sto overfor.

  • Hva sier 2 Nephi 5:1 om hva Nephi gjorde for å bidra til å finne en løsning på sin utfordring?

  • Selv etter at Nephi hadde bedt om hjelp, hva forsøkte Laman og Lemuel å gjøre?

Etter hvert som elevene svarer kan det være lurt å påpeke at våre bønner ikke alltid blir besvart umiddelbart eller på den måten vi ønsker.

Be en elev lese 2 Nephi 5:5-8 høyt. Be klassen følge med, på jakt etter hva Herren gjorde for å hjelpe Nephi og hans tilhengere.

Be elevene sammenfatte hva de har lært av 2 Nephi 5:1-8. En sannhet du kan understreke, er at Herren veileder dem som trofast søker ham i bønn. I forbindelse med disse versene, still følgende spørsmål:

  • Hvorfor er det viktig å fortsette å være trofast når våre bønner ikke blir besvart umiddelbart eller på den måten vi ønsker?

  • På hvilke måter kan Herren gi oss advarsler?

Etter hvert som elevene svarer på dette spørsmålet, kan du vurdere å lese følgende uttalelse av president Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum:

“Vi kan ikke slå inn på gal kurs uten først å ha tilsidesatt en advarsel” (sitert i Kenneth Johnson, “Å følge Den hellige ånds tilskyndelser”, Liahona, nov. 2002, 89).

  • På hvilke måter kan vi følge Nephis eksempel når vi møter utfordringer?

Som en del av elevenes drøfting av 2 Nephi 5:1-8, bør du påpeke at nephittenes adskillelse fra lamanittene var et resultat av Laman og Lemuels hat til Nephi. Denne adskillelsen fortsatte i århundrer, fordi etterkommerne av Laman og Lemuel lærte sine barn å hate Nephis etterkommere (se Mosiah 10:12-17).

2 Nephi 5:9-18, 26-27

Nephittene lever på en måte som bringer lykke

Led elevene i å lese 2 Nephi 5:27 høyt sammen. Du kan gjerne foreslå at elevene markerer dette verset. Skriv ordet lykke på tavlen.

  • Hva tror du det vil si å leve “på en måte som bragte lykke”?

Be en elev lese høyt følgende uttalelse av eldste Marlin K. Jensen i De sytti:

Bilde
Eldste Marlin K. Jensen

“Visse uforanderlige prinsipper og sannheter bringer lykke i vårt liv. Dette emnet har vært av interesse for meg i mange år, fordi selv om jeg er rikt velsignet og har all grunn til å være fornøyd, hender det noen ganger at jeg strever og ikke alltid har den naturlige tilbøyelighet til lykke og godt humør som noen mennesker synes å nyte.

Av denne grunn vekket dette skriftstedet i Mormons bok min oppmerksomhet for mange år siden… Nephi opprettet et samfunn som bygget på evangeliets sannheter, og om dette samfunnet sier han: ‘Og det skjedde at vi levde på en måte som bragte lykke’ (2 Ne 5:27). Skriftstedet gjorde dypt inntrykk på meg… Jeg undret på… hva de enkelte elementene i et virkelig lykkelig samfunn og liv kunne være, og jeg begynte å granske Nephis skrifter etter ledetråder. Jeg… oppfordrer deg til å gjennomføre din egen personlige granskning. Det kan være en livslang og verdig prosess…

… De samme mønstre og elementer i hverdagen som gjorde Nephi og hans folk lykkelige 560 år før Kristus, fungerer like godt i dag” (“Living after the Manner of Happiness”, Ensign, des. 2002, 56, 61).

Oppmuntre elevene til å følge eldste Jensens oppfordring. Be dem lese 2 Nephi 5:6, 10-18, 26-27 stille, på utkikk etter “elementer av et virkelig lykkelig samfunn og liv”. Du kan gjerne foreslå at de markerer prinsipper som bidro til nephittenes lykke. Etter noen minutter ber du noen elever om å skrive på tavlen det de kom frem til. (Svarene kan omfatte at Nephi og hans tilhengere dro sammen med sine familier [se vers 6], adlød Herren [se vers 10], arbeidet hardt for å forsørge seg selv [se vers 11, 15-17], tok Skriftene med seg [se vers 12], bygget et tempel [se vers 16] og fulgte rettferdige ledere [se vers 18, 26].)

Be elevene velge ett eller to av prinsippene på tavlen og fortelle hvordan disse prinsippene har hjulpet dem å leve på en måte som bringer lykke.

Avhengig av hva elevene legger vekt på, kan det være lurt å følge opp med noen spørsmål som følgende:

  • Hva sier 2 Nephi 5:10-11, 16 om hvilke velsignelser folket mottok fordi de holdt Herrens bud? Når har du følt at Herren har vært med deg? Hvordan har Herrens innflytelse i ditt liv bidratt til din lykke?

  • Hvordan kan templet ha hjulpet folket å leve “på en måte som bragte lykke”? Hvordan har templet bragt større lykke til deg eller noen du kjenner?

  • På hvilke måter bidrar hardt arbeid til lykke?

Be elevene oppsummere hva de har lært om hvordan de kan bli enda lykkeligere. Selv om elevene kan fremsette forskjellige prinsipper, må du sørge for at de forstår at når Jesu Kristi evangelium blir vår måte å leve på, blir vi lykkeligere. Du kan gjerne skrive dette prinsippet på tavlen.

Be elevene granske sitt liv og bestemme seg for noe de vil gjøre for i større grad å leve på en måte som bringer lykke. Oppmuntre dem til å skrive denne handlingen i sine skriftstudiedagbøker eller notatbøker. Bær vitnesbyrd om prinsipper og handlemåter som har bragt lykke i ditt liv.

2 Nephi 5:19-25

Lamanittene blir forbannet på grunn av sin ulydighet

Be elevene lese 2 Nephi 5:19-24 stille, på jakt etter forskjeller mellom måten lamanittene levde på og måten nephittene levde på.

  • Hva sier 2 Nephi 5:20 om hva som ble konsekvensen av lamanittenes ulydighet?

  • Hvordan hjelper 2 Nephi 5:21 deg å forstå hvorfor lamanittene ble avskåret fra Herren? (Du kan gjerne forklare at flint er en hard stein. Ved å si at lamanittene “var blitt som flint” understreket Nephi hvor harde lamanittenes hjerter var.)

  • Hvilken advarsel ga Herren nephittene mot å gifte seg med lamanitter som hadde forkastet evangeliet? (Se 2 Nephi 5:23.)

  • Hvorfor er det viktig å unngå å gå på stevnemøter og gifte seg med dem som ikke lytter til Herren? Hvordan tror du personer du går på stevnemøter med og til slutt gifter deg med, vil påvirke din innsats for å etterleve evangeliet? (Det kan være nyttig å minne elevene på at Det første presidentskap har sagt: “Velg å bare ha stevnemøter med personer som har høye moralnormer og som du kan fastholde dine egne normer sammen med” [Til styrke for ungdom (hefte, 2011), 4].)

  • Hva er noen prinsipper vi kan lære av 2 Nephi 5:20-24? (Når elevene trekker frem prinsipper, må du sørge for at de forstår at når folk forherder sitt hjerte mot Herren, skiller de lag med ham.)

Understrek at 2 Nephi 5 viser en stor kontrast mellom nephittene og lamanittene. Vi kan velge hvilket eksempel vi vil følge. Oppfordre elevene til å huske hva de har bestemt at de vil gjøre for i større grad å leve på en måte som bringer lykke. Uttrykk din tillit til at de kan følge nephittenes eksempel og være virkelig lykkelige.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

2 Nephi 5:5-9. Skille lag med ugudelighet

Det hender at det er nødvendig fysisk å flykte fra ugudelighet, slik som Nephi og hans tilhengere gjorde. Imidlertid er vi kanskje ikke alltid i stand til fysisk å fjerne oss fra ugudelighet. Eldste Richard G. Scott i De tolv apostlers quorum forklarte hvordan vi kan beskytte oss i slike situasjoner:

“Gud har fortalt oss hvordan vi kan leve i verden uten å bli besmittet av dens nedbrytende påvirkning. Dere kan leve et anstendig, produktivt, rettskaffent liv ved å følge deres Fader i himmelens beskyttelsesplan. Hans plan for lykke. Den finnes i Skriftene og i hans profeters inspirerte uttalelser…

Unngå verdens ugudelighet. Vit at Gud har kontrollen. I sin tid vil Satan mislykkes fullstendig og bli straffet for sin onde fremferd. Gud har en bestemt plan med deres liv. Han vil åpenbare deler av denne planen for dere om dere søker den med tro og konsekvent lydighet. Hans Sønn har gjort dere frie – ikke fra konsekvensene av deres handlinger, men frie til å velge. Guds evige hensikt er at dere skal lykkes i dette jordelivet. Uansett hvor ugudelig denne verden blir, kan dere gjøre dere fortjent til denne velsignelsen. Søk og vær lydhøre for personlig veiledning gjennom Den hellige ånd. Fortsett å leve verdig til å kunne motta den. Strekk dere ut til andre som snubler, er forvirret og ikke vet hvilken vei de skal gå” (“Hvordan leve godt blant økende ugudelighet”, Ensign eller Liahona, mai 2004, 100, 102).

2 Nephi 5:11, 13. “Det gikk oss overmåte vel”

I 2 Nephi 5:11, 13 forteller Nephi om sitt folks velstand og fremgang med å frembringe storfe, småfe og avlinger. Vi forbinder ofte velstand med håndgripelige velsignelser. President Heber J. Grant forklarte at sann velstand omfatter mer enn rikdom eller verdens materielle ting:

“Når jeg sier fremgang, tenker jeg ikke kun på penger… Men det jeg regner som virkelig fremgang, og som fremfor alt annet er av stor verdi for enhver levende mann og kvinne, er vekst i kunnskap om Gud og i vitnesbyrd og i evnen til å etterleve evangeliet og inspirere våre familier til å gjøre det samme. Dette er virkelig fremgang” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Heber J. Grant [2002], 119).

2 Nephi 5:10-18, 26-27. “På en måte som bragte lykke”

Profeten Joseph Smith forklarte at det finnes en vei som fører til lykke: “Lykke er hensikten og formålet med vår eksistens; og lykkelige vil vi også til slutt bli hvis vi følger den vei som fører til lykke, og er dydige, rettskafne, trofaste og hellige og holder alle Guds bud” (History of the Church, 5:134-35).

President Gordon B. Hinckley sa: “Lykke kommer av rettferdighet. ‘Ugudelighet har aldri vært lykke.’ (Alma 41:10.) Synd har aldri vært lykke. Selviskhet har aldri vært lykke. Grådighet har aldri vært lykke. Lykke kommer av å etterleve prinsippene i Jesu Kristi evangelium” (i “Fast-Paced Schedule for the Prophet”, Church News, 20. april 1996, 3).

2 Nephi 5:16. “Jeg, Nephi, bygget et tempel”

Eldste Marlin K. Jensen i De sytti forklarte hvordan deltagelse i templet fører til lykke:

“Nephi skriver: ‘Og jeg, Nephi, bygget et tempel’ (2 Ne. 5:16). Nephis tempel kan på noen måter ha skilt seg ut fra våre templer i de siste dager, men det sentrale formål var trolig det samme: å undervise og orientere Guds barn om hans plan for lykke, og å sørge for de ordinanser og pakter som er avgjørende for å oppnå denne lykken.

Etter å ha levd på denne gode jord i over fem tiår, kan jeg ærlig si at de mest åndelig modne og lykkelige mennesker jeg kjenner, er ivrige tempelgjengere. Det er god grunn til det. Det er i templet at den fulle rekkevidden av Guds program for oss blir fortalt og gjenfortalt, og hver gang vi hører det gir det oss større forståelse og engasjement til å leve livet på hans måte…

En god prøve på hvor godt vi gjør det i vår streben etter å komme til Kristus, kan være hva vi føler for templet og våre opplevelser der. Tempel kan være synonymt med lykke og glede. Det var det for Nephi og hans folk” (“Living after the Manner of Happiness”, Ensign, des. 2002, 60).

2 Nephi 5:20-25. Lamanittenes forbannelse

I 2 Nephi 5:20-25 finner vi svar på minst fire spørsmål om forbannelsen som kom over lamanittene:

1. Hva var forbannelsen?

Forbannelsen er klart definert i 2 Nephi 5:20 som å bli “avskåret fra Herrens nærhet”. Lamanittenes mørke hud var ikke forbannelsen.

2. Hva var grunnen til forbannelsen?

Ifølge 2 Nephi 5:21 kom forbannelsen til lamanittene “på grunn av deres misgjerninger” og fordi “de hadde forherdet sine hjerter mot [Herren]”. Helt siden Adams fall har ugudelighet alltid ført til at mennesker har blitt avskåret fra Herrens nærhet (se 1 Nephi 2:21; 2 Nephi 4:4; 9:6; Alma 9:13; Ether 10:11).

3. Hvorfor ble merket i form av mørk hud satt på lamanittene?

Dette var et spesielt merke eller tegn for et bestemt sett med omstendigheter. Nephi forklarte: “Gud Herren [lot] dem [lamanittene] få en mørk hud så de ikke skulle være tiltrekkende for mitt folk” (2 Nephi 5:21). Alma ga en lignende forklaring: “Lamanittenes hud var mørk … så Gud Herren derved kunne bevare sitt folk så de ikke blandet seg og trodde på feilaktige tradisjoner” (Alma 3:6, 8). Disse forklaringene er i samsvar med andre advarsler i Skriftene mot at Herrens folk gifter seg med vantro, fordi resultatet av å gjøre det ofte var at de rettferdige vendte seg bort fra Herren (se 5 Mosebok 7:2-4; 1 Kongebok 11:4; 2 Korinterbrev 6:14; L&p 74:5).

4. Hva ble resultatet av forbannelsen?

Som følge av forbannelsen – å bli avskåret fra Herrens nærhet – ble lamanittene “et dovent folk, fulle av svik og bedrag” (2 Nephi 5:24).

Denne forbannelsen varte bare så lenge folket var ugudelig. Da lamanittene omvendte seg og valgte å etterleve evangeliet, ble Guds forbannelse opphevet (se Alma 23:18). Mormons bok inneholder mange eksempler på lamanitter som omvendte seg og fikk veiledning av Herrens ånd. Helamans bok forteller om en tid da lamanittene var mer rettferdige enn nephittene (se Helaman 13:1).