Bibliotek
Leksjon 3: Frelsesplanen


Leksjon 3

Frelsesplanen

Innledning

President Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum ba Seminar-lærere om å gi en kort oversikt over frelsesplanen ved begynnelsen av hvert skoleår:

“En kort oversikt over ‘lykkens plan’ … hvis den gis helt i starten og repeteres fra tid til annen, vil være av enorm verdi for elevene …

“Unge mennesker lurer på ‘hvorfor?’ – hvorfor blir vi befalt å gjøre visse ting, og hvorfor blir vi befalt å ikke gjøre andre ting? Kunnskap om planen for lykke, om det så bare er et sammendrag, kan gi svar på ‘hvorfor’ …

… Gi dem en grunnleggende forståelse av hele planen, selv med bare noen få detaljer… La dem få vite hva det handler om, så vil de ha sitt ‘hvorfor’ …

… Hvis dere ønsker å gi dem et ‘hvorfor’, følg [dette] mønsteret: ‘[Gud ga] dem befalinger etter å ha kunngjort forløsningsplanen for dem.’ [Alma 12:32; uthevelse tilføyd.]” (“The Great Plan of Happiness” [Kirkens skoleverks symposium om Lære og pakter og Kirkens historie, 10. aug. 1993], 2-3, si.lds.org).

Som følge av president Packers råd, gir denne leksjonen en kort oversikt over frelsesplanen slik den er forklart i Skriftene. Leksjonen fokuserer på Jesu Kristi forsoning, som er “den sentrale kjensgjerning, det viktige grunnlag og hovedlæresetningen i den store og evige frelsesplan” (Jeffrey R. Holland, “Misjonærarbeid og forsoningen”, Liahona, okt. 2001, 26). Etter hvert som elevene forstår frelsesplanen bedre, vil deres tro på vår himmelske Fader og Jesus Kristus øke. De vil bli sterkere i sin beslutning om å holde budene, motta de frelsende ordinanser og være tro mot sine pakter.

Undervisningsforslag

Frelsesplanen i Mormons bok

Forklar at i den førjordiske åndeverden lærte vi om vår himmelske Faders plan for vår frelse (se Moses 4:1-2; Abraham 3:22-28). Gjennom denne planen ville vi være i stand til å bli som ham og bo i hans nærvær for alltid.

Skriv på tavlen: Frelsesplanen omfatter …

Be elevene fullføre denne tanken i sine skriftstudiedagbøker eller notatbøker.

Når elevene har fått tid til å skrive, gir du dem følgende definisjon av frelsesplanen. Du kan gjerne skrive den på tavlen eller på en plansje før klassen begynner.

Frelsesplanen er “fylden av Jesu Kristi evangelium – laget for å tilveiebringe mennesket udødelighet og evig liv. Den omfatter skapelsen, fallet og forsoningen – og dessuten alle lover, ordinanser og læresetninger som Gud har gitt. Denne planen gjør det mulig for alle mennesker å bli opphøyet og leve sammen med Gud i all evighet” (Veiledning til Skriftene, “Forløsningsplan”, scriptures.lds.org).

Be elevene rekke opp hånden hvis de ordene de skrev, stemmer overens med denne definisjonen på noen måte. Still så følgende spørsmål til noen av elevene som rakte opp hånden:

  • Hva hadde din definisjon til felles med denne? Hvorfor tok du med dette punktet i definisjonen din?

La elevene arbeide sammen to og to. Be én elev i hvert par lese Alma 22:12-14 og den andre eleven lese 2 Nephi 2:25-28. (Du kan gjerne skrive disse henvisningene på tavlen.) Be elevene se etter deler av frelsesplanen som er nevnt i deres tildelte skriftsteder. Når elevene har fått tid til å lese, ber du partnerne bytte på å fortelle hva de har kommet frem til.

Skriv følgende skriftstedhenvisninger på tavlen: 2 Nephi 9:6; 2 Nephi 11:5; Alma 12:25; Alma 24:14; Alma 42:8; Alma 42:15. (Du kan gjerne skrive dem på tavlen før klassen.)

Forklar at i Mormons bok bruker profeter ulike navn på vår himmelske Faders plan. Be elevene slå opp 2 Nephi 9:6, og be en elev lese verset høyt.

  • Hvilken formulering i dette verset viser til Guds plan? (“Den store Skapers barmhjertige plan”. Skriv dette på tavlen ved siden av 2 Nephi 9:6.)

Be elevene om å lese de andre skriftstedene på tavlen stille, og prøve å legge merke til fraser som refererer til vår himmelske Faders plan. Når en elev finner en frase som refererer til vår himmelske Faders plan, ber du ham eller henne skrive den på tavlen ved siden av skriftstedhenvisningen der den finnes. Den ferdige listen på tavlen skulle se omtrent slik ut:

(For å hjelpe elevene å sette større pris på læresetningene i Mormons bok, kan du gjerne påpeke at formuleringer som “frelsesplanen”, “lykkens plan” og “forløsningsplanen” er brukt flere ganger i Mormons bok, men ikke i Bibelen.)

  • Hva vektlegger disse titlene om vår himmelske Faders plan? (Forsikre deg om at elevene forstår at vår himmelske Faders plan er utformet for å bringe hans barn evig frelse og lykke.)

Bær vitnesbyrd om at vi ikke kan vende tilbake til Guds nærvær og motta evig frelse uten guddommelig hjelp. Be elevene lese Mosiah 3:17 hver for seg, og merke seg en sentral figur i frelsesplanen. Når de har fortalt hva de fant ut, ber du en elev lese 2 Nephi 2:8 høyt. Understrek at Jesus Kristus er den sentrale figur i frelsesplanen, og hans forsoning er det som gjør at planen fungerer for alle Guds barn. Be en elev lese følgende uttalelse av profeten Joseph Smith:

Bilde
Profeten Joseph Smith

“De fundamentale prinsipper i vår religion er apostlenes og profetenes vitnesbyrd om Jesus Kristus, at han døde, ble begravet, oppsto på den tredje dag og fór opp til himmelen; og alt annet som henhører til vår religion, er bare supplement til dette” (Læresetninger fra Kirkens presidenter – Joseph Smith [2007], 50-51).

Du kan gjerne forklare at ordet supplement betyr noe som er forbundet med noe av større betydning, som for eksempel en gren som er en del av et tre. Et tre kan leve uten en gren, men en gren kan ikke leve hvis det er adskilt fra røttene og trestammen. President Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum har sagt at læren om Jesu Kristi forsoning “står helt sentralt i den kristne lære. Du vet kanskje mye om evangeliet slik det forgrener seg ut derfra, men hvis du bare kjenner grenene og disse grenene ikke har kontakt med roten, hvis de har blitt kuttet fri fra sannheten, vil det ikke finnes liv eller substans eller forløsning i dem” (“The Mediator”, Ensign, mai 1977, 56).

Forklar at vår himmelske Faders plan ofte kalles frelsesplanen fordi den innebærer å frelse oss. Som den som gjorde vår frelse mulig gjennom forsoningen, blir Jesus Kristus kalt Frelseren.

Skriv på tavlen: Vi trenger å bli frelst fra …

Be en elev lese 2 Nephi 9:6-10 høyt, og be så en annen elev lese 3 Nephi 9:21-22 høyt. Be resten av elevene følge med og merke seg måter å fullføre setningen på tavlen. Du kan gjerne foreslå at de markerer i Skriftene sine det de finner.

Be elevene fortelle hva de har kommet frem til, og skriv svarene på tavlen. Sørg for at de forstår at gjennom Jesu Kristi forsoning vil alle mennesker bli frelst fra fysisk død. Gjør det også klart for dem at gjennom forsoningen kan vi bli frelst fra våre synder, som ellers ville gjøre det umulig for oss å bo i Guds nærhet.

Les følgende ord fra profeten Jakob: “O, hvor stor er ikke Guds hellighet” (2 Nephi 9:10). “Hvor stor er ikke vår Guds plan!” (2 Nephi 9:13).

  • Hvordan hjelper Jakobs ord i 2 Nephi 9:6-10 deg å forstå hvorfor han sa disse tingene?

  • Hva sier 2 Nephi 9:7, 9 ville skje om det ikke hadde vært noen forsoning? (Vårt legeme ville dø og aldri stå opp igjen, og vår ånd ville bli undergitt djevelen.)

Se på siste setning i definisjonen av frelsesplanen som du presenterte tidligere i leksjonen: “Denne planen gjør det mulig for alle mennesker å bli opphøyet og leve sammen med Gud i all evighet.”

  • Hvorfor er det viktig å forstå at planen gjør vår opphøyelse mulig, men ikke sikker? (Når elevene svarer på dette spørsmålet, bør du forsikre deg om at elevene forstår at vi har handlefrihet, evnen til å velge og handle selv. Vår opphøyelse avhenger delvis av hvordan vi reagerer på de velsignelser Gud har tilbudt oss.)

Skriv følgende skriftstedhenvisninger på tavlen: 2 Nephi 2:25-28; 2 Nephi 31:17-20; Alma 34:15-16. Be elevene studere disse skriftstedene stille og lage en liste i sine skriftstudiedagbøker over hva disse skriftstedene sier vi må gjøre for å motta alt som Gud tilbyr oss gjennom sin frelsesplan.

Når elevene har fått tilstrekkelig tid til å fullføre denne oppgaven, kan du be dem snakke sammen om svarene sine. Mens de gjør det, peker du på eksempler på lydighet mot “lover, ordinanser og læresetninger som Gud har gitt”, som nevnt i definisjonen du presenterte tidligere. (Eksempler fra disse versene er å utøve tro til omvendelse, bli døpt og motta Den hellige ånd.) Etter at elevene har svart, kan du vurdere å stille følgende spørsmål:

  • Hvordan påvirker våre handlinger vår evne til å motta forsoningens velsignelser? (Mens elevene svarer, ser du etter anledninger til å bære vitnesbyrd om at når vi velger å etterleve Jesu Kristi evangelium og følge Guds plan, forbereder vi oss til å motta evig liv gjennom Frelserens forsoning.)

  • Hvordan kan forståelse av frelsesplanen hjelpe oss å holde budene?

Be en elev lese 2 Nephi 2:25 høyt.

  • På hvilke måter har det gitt deg glede å følge frelsesplanen?

For å runde av leksjonen forklarer du at når elevene studerer Mormons bok, vil de lære mange flere læresetninger relatert til frelsesplanen. Denne leksjonen har bare presentert en kort oversikt. Oppfordre elevene til, mens de studerer, å prøve å legge merke til alt Gud har gjort for dem som en del av hans frelsesplan, og til å merke seg alt de trenger å gjøre for å motta de fulle velsignelser Gud har planlagt for dem. Bær ditt vitnesbyrd om de sannheter dere har drøftet i denne leksjonen.