Bibliotek
Leksjon 138: Mormon 3-4


Leksjon 138

Mormon 3-4

Innledning

Etter å ha gjenerobret sine landområder fra lamanittene, forberedte nephittene seg igjen til kamp. Mormon tryglet nephittene om å omvende seg. I stedet skrøt de av sin egen styrke og sverget å hevne sine falne brødre. Fordi Herren hadde forbudt sitt folk å søke hevn, nektet Mormon å lede nephittenes hær, og de ble beseiret. Etter hvert som nephittene vedvarte i ondskap, utøste Gud sine straffedommer over dem, og lamanittene begynte å utrydde dem fra jordens overflate.

Undervisningsforslag

Mormon 3:1-8

Herren sparer nephittene i slagene for å gi dem muligheten til å omvende seg, men de forherde sine hjerter.

Før leksjonen skriver du følgende spørsmål på tavlen: Har du noen gang følt at Herren prøvde å få din oppmerksomhet og oppfordret deg til å endre noe i livet ditt?

Begynn med å be elevene fortelle om sine svar på spørsmålet på tavlen. (Forsikre dem om at de ikke trenger å fortelle noe som er for personlig eller privat.) Du kan også vurdere å fortelle om en egen opplevelse.

Forklar at Herren ønsket å påkalle nephittenes oppmerksomhet så de ville endre sine onde veier. Men nephittene forherdet sine hjerter og klarte ikke å innse at Herren velsignet dem i slagene mot lamanittene. Etter at nephittene inngikk en pakt med lamanittene og Gadiantonrøverne (se Mormon 2:28), beskyttet Herren dem slik at de fikk leve i 10 år uten konflikt. I løpet av de årene hjalp Mormon nephittene å forberede seg på kommende angrep (se Mormon 3:1).

Be en elev lese Mormon 3:2-3 høyt. Be klassen følge med, på jakt etter hva Herren ønsket at nephittene skulle gjøre under fredsperioden han hadde gitt dem.

  • Hvilket budskap befalte Herren Mormon å gi nephittene? Forsto nephittene dette budskapet? Hvordan reagerte nephittene på budskapet?

  • Ifølge Mormon 3:3, hvorfor hadde Herren spart nephittene i de siste slagene deres til tross for deres ugudelighet?

  • Hvilken sannhet finner du fra Herrens handlemåte med nephittene nedtegnet i Mormon 3:2-3? (Elevene kan gi forskjellige svar. Sammenfatt svarene deres ved å skrive følgende sannhet på tavlen: Herren gir oss tilstrekkelig anledning til å omvende oss fra våre synder. Du kan gjerne foreslå at elevene noterer denne sannheten i Skriftene sine.)

Oppsummer Mormon 3:4-8 ved å forklare at Herren beskyttet nephittene to ganger til i kamphandlinger til tross for deres ugudelighet og manglende vilje til å vende seg mot ham.

  • Hva lærer Herrens beskyttelse av nephittene deg om hans karakter? (Svarene kan omfatte at Herren er barmhjertig og tålmodig.)

Påpek at Herren gir oss alle “en sjanse til å omvende (oss)” (Mormon 3:3). Be så elevene grunne stille på følgende spørsmål:

  • Har du vært villig til å omvende deg og gjøre de endringene Gud ønsker at du skal gjøre? Finnes det endringer du kan gjøre nå for å bli den personen Gud ønsker at du skal være?

Bær vitnesbyrd om Guds godhet og tålmodighet ved å gi oss muligheter til å omvende oss. Be elevene se etter muligheter og invitasjoner til å gjøre endringer i sitt liv, og oppmuntre dem til å gjøre endringer raskt.

Mormon 3:9-22

Nephittene tiltar i ondskap, og Mormon nekter å lede deres hærer.

Forklar at nephittene ikke svarte på Herrens invitasjoner til å omvende seg, men heller forherdet sine hjerter. Be en elev lese Mormon 3:9-10 høyt. Be klassen følge med, på jakt etter hvordan nephittene handlet som svar på sine mange seire over lamanittene.

  • Hvordan reagerte nephittene etter sine seire over lamanittene?

  • Hvorfor var det galt for nephittene å skryte av sin egen styrke? Hva viser dette skrytet om deres forhold til Gud?

Be en elev lese Mormon 3:11-13 høyt. Be klassen se etter Mormons reaksjon da nephittene sverget å søke hevn.

  • Hva gjorde Mormon da nephittene uttrykte et ønske om hevn overfor lamanittene?

  • Har du noen gang ønsket å hevne deg på noen? Hvorfor tror du det er en naturlig reaksjon for mange mennesker å søke hevn?

  • Mormon hadde ledet nephittenes hærstyrker i mer enn 30 år, til tross for deres ondskap. Hva viser Mormons avgjørelse om å trekke seg som hærfører om alvoret i det å søke hevn?

Be en elev lese Mormon 3:14-16, og be klassen finne ut hva Herren lærte Mormon om det å søke hevn.

  • Hva synes Herren om det å søke hevn? (Elevenes svar kan variere. Sammenfatt svarene deres ved å skrive følgende sannhet på tavlen: Herren forbyr oss å søke hevn.)

For å hjelpe elevene til bedre å forstå Herrens råd i vers 14-16 ber du elevene gjenta første del av Mormon 3:15 (“Hevnen hører meg til, og jeg vil gjengjelde”) med egne ord.

  • Hvorfor er det viktig at vi ikke søker hevn? Hvordan kan vi overvinne ønsker om å søke hevn?

For å hjelpe elevene til å lære å overvinne hevngjerrige følelser kan du be en elev lese høyt følgende råd fra president James E. Faust i Det første presidentskap. Gi om mulig en kopi av sitatet til hver elev.

Bilde
President James E. Faust

“Vi må kunne gjenkjenne og erkjenne sinne. Dette krever ydmykhet, men hvis vi vil gå ned på kne og be vår himmelske Fader om evnen til å tilgi, vil han hjelpe oss. Herren fordrer at vi ‘tilgir alle mennesker’ [L&p 64:10] for vårt eget beste fordi ‘hat hemmer åndelig vekst’. [Orson F. Whitney, Gospel Themes (1914), 144.] Først når vi kvitter oss med hat og bitterhet kan Herren gi oss lindring i hjertet …

… Når tragedien rammer oss, skulle vi ikke reagere med å søke personlig hevn, men heller la rettferdigheten gå sin gang, og så la det ligge. Det er ikke lett å gi slipp og tømme vårt hjerte for nagende motvilje. Frelseren har tilbudt oss alle en dyrebar fred gjennom sin forsoning, men denne kan først komme når vi er villige til å kaste ut negative følelser som sinne, motvilje eller hevn” (“Tilgivelsens helbredende kraft,” Ensign eller Liahona, mai 2007, 69).

Be en elev lese Mormon 3:17, 20-22 høyt, og be klassen prøve å merke seg hva Mormon ønsket at vi skulle vite. Du kan be elevene merke seg Mormons råd om å “omvende dere og berede dere til å stå for Kristi domstol” (Mormon 3:22).

Mormon 4

Lamanittene begynner å fjerne nephittene fra jordens overflate.

Be elevene rekke opp hånden hvis de kjenner noen som har gjort noe galt, men som ennå ikke er blitt avslørt eller er blitt stilt overfor konsekvensene av sin urett. Be elevene grunne på følgende spørsmål:

  • Lurer du på når konsekvensene av feil valg vil innhente noen som bevisst velger feil?

Be elevene lese Mormon 4:1-2 stille, på jakt etter hva som skjedde med den nephittiske hæren da de søkte hevn over lamanittene. Be så elevene lese Mormon 4:4 stille, på jakt etter hvorfor den nephittiske hæren ikke lyktes. Be elevene fortelle hva de finner ut.

Be en elev lese Mormon 4:5 høyt. Be klassen følge med, på jakt etter sannheter dette verset inneholder om resultatet av å vedvare i ugudelighet. Etter hvert som elevene forteller hva de finner, skriver du følgende sannhet på tavlen fra Mormon 4:5: “Guds straffedommer vil ramme de ugudelige.” Du kan gjerne foreslå at elevene merker av denne sannheten i Skriftene sine.

Be elevene lese Mormon 4:10-12 stille, på jakt etter beskrivelser av nephittenes ugudelighet. Be elevene fortelle hva de finner ut.

Be noen elever etter tur lese høyt fra Mormon 4:13-14, 18, 21-22. Be klassen følge med, på jakt etter virkningen av disse hemmelige forbundene blant nephittene.

  • Hva syns du er den tristeste delen av denne beretningen?

Rett elevenes oppmerksomhet mot prinsippene du har skrevet på tavlen. Be elevene grunne på hvordan de kan anvende disse sannhetene i sitt liv. Oppmuntre dem til å handle på tilskyndelser fra Den hellige ånd som de får når de grunner.

Bær vitnesbyrd om Herrens godhet og kjærlighet når han gir oss nok sjanser til å omvende oss. Bær også vitnesbyrd om at det vil alltid komme konsekvenser for dem som fortsetter i synd.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Mormon 3:9-10. Avlegge ed

Mormon sa at nephittene sverget “ved himlene, og også ved Guds trone” at de ville hevne seg på lamanittene (se Mormon 3:9-10). Følgende uttalelse av eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum forklarer betydningen av å avlegge en ed på Mormons boks tid, og gir oss dermed en forståelse av det blasfemiske ved nephittenes forsøk på å involvere Gud i sin hevn.

Det å avlegge en ed i oldtiden var mye mer betydningsbærende enn mange av oss har vært klar over.

For eksempel: Nephi og hans brødre var ute etter å få tak i messingplatene fra Laban. Deres liv var i fare. Likevel avla Nephi følgende ed: ‘Så sant Herren lever, og så sant vi lever, vil vi ikke gå tilbake til vår far i villmarken før vi har utført det som Herren har befalt oss.’ (1 Ne. 3:15.)

Nephi gjorde altså Gud til sin partner. Hvis han mislyktes i å få tak i platene, betydde det at Gud hadde mislyktes. Og ettersom Gud ikke mislykkes, var det opp til Nephi å skaffe platene eller nedlegge sitt liv i forsøket” (“The Doctrine of the Priesthood,” Ensign, mai 1982, 33).