Bibliotek
Hjemmestudie-enhet 19


Hjemmestudie-leksjon: Alma 33-38

Alma 33-38 (Enhet 19)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammendrag av daglige hjemmestudieleksjoner

Det følgende sammendraget av læresetningene og prinsippene elevene lærte da de studerte Alma 33-38 (enhet 19), er ikke ment å bli undervist som en del av leksjonen. Leksjonen du underviser i, konsentrerer seg bare om et fåtall av disse læresetningene og prinsippene. Følg Den hellige ånds tilskyndelser når du vurderer elevenes behov.

Dag 1 (Alma 33-35)

Alma lærte zoramittene at vi kan tilbe Gud kontinuerlig ved hjelp av bønn. Alma forkynte så at vi mottar vår himmelske Faders barmhjertighet, herunder tilgivelse for våre synder, på grunn av Jesu Kristi forsoning. Amulek lærte zoramittene at Jesu Kristi altomfattende og evige forsoning tilbyr frelse for hele menneskeheten. Elevene lærte også at for å motta forsoningens fulle velsignelser, må vi utøve tro til omvendelse.)

Dag 2 (Alma 36)

Av Almas beretning om sin omvendelse lærte elevene at synd kan føre til stor smerte og anger. I tillegg lærte de at hvis vi utøver tro på Jesu Kristi forsoning, vil han befri oss fra smerten av våre synder og fylle oss med glede. I likhet med Alma, kan vi få stor glede når vi prøver å bringe andre til Kristus.

Dag 3 (Alma 37)

Alma ga sin sønn Helaman ansvar for å føre og bevare de hellige opptegnelsene. Ved å studere Almas ord lærte elevene at for å tilveiebringe sine evige hensikter, arbeider Herren med små og enkle midler. De lærte også at hvis vi adlyder Herrens bud, vil vi ha fremgang. Alma lærte sin sønn at vi i vår ungdom skulle lære å holde Guds bud, og at hvis vi gir akt på Jesu Kristi ord, vil de lede oss til å motta evig liv.

Dag 4 (Alma 38)

Da elevene studerte Almas råd til Shiblon, lærte de at hvis de begynner i sin ungdom å være sindige og trofaste i å holde budene, kan de gi sine foreldre stor glede. Alma vitnet for sine sønner at Gud befrir oss fra prøvelser, vanskeligheter og plager hvis vi utholder alle ting med tålmodighet og tillit til ham. Alma vitnet også om at for å få tilgivelse for våre synder og fred i vår sjel, må vi rope til Herren om barmhjertighet. Til sist lært elevene at det å utvikle gode egenskaper forbereder oss til å undervise og tjene andre.

Innledning

Amulek lærte zoramittene at forsoningen er “altomfattende og evig” (Alma 34:10). Elevene lærte denne sannheten i sitt ukentlige studium, og denne leksjonen vil gi dem en ytterligere mulighet til å forstå og verdsette Jesu Kristi forsoning.

Undervisningsforslag

Alma 33-35

Alma og Amulek underviser zoramittene om Jesu Kristi forsoning

Spør: Hvorfor var Jesus Kristus den eneste som kunne sone for verdens synder?

Minn elevene på at de, som en del av sine ukentlige oppgaver, leste Alma 34:10-14 og markerte setninger som inneholder ordene altomfattende og evig. Be en elev lese disse versene høyt, og be så elevene fortelle hvilke setninger de fant.

Be en elev lese følgende uttalelse av eldste Russell M. Nelson i De tolv apostlers quorum for å hjelpe dem å forstå hvordan Jesu Kristi forsoning er altomfattende og evig:

“Hans forsoning er uendelig – uten ende. Den var også uendelig i den forstand at alle mennesker ville bli frelst fra en død som aldri tok slutt. Den var uendelig når det gjelder hans enorme lidelse… Den var uendelig i omfang – den skulle utføres en gang for alle. Og forsoningens barmhjertighet strekker seg ikke bare til et uendelig antall mennesker, men også til et uendelig antall verdener som ble skapt av ham. Den var uendelig utover en hvilken som helst menneskelig målestokk eller menneskelig forståelse.

“Jesus var den eneste som kunne tilveiebringe en slik uendelig forsoning fordi han var født av en dødelig mor og en udødelig Fader. På grunn av denne enestående fødselsrett var Jesus et uendelig vesen” (“Forsoningen”, Lys over Norge, jan. 1997, 32).

Spør: Hvordan hjelper Amuleks læresetninger og eldste Nelsons forklaring oss å forstå hvorfor Jesus Kristus var den eneste som kunne sone for verdens synder?

Be elevene oppsummere hva de så langt har lært av Alma 34 om Jesu Kristi forsoning. Forklar at et viktig prinsipp vi kan lære av dette kapitlet, er at Jesu Kristi altomfattende og evige forsoning gjør frelse mulig for hele menneskeheten.

Skriv følgende setning på tavlen eller på et ark: Forestill deg livet uten …

Hold opp en gjenstand som mange unge mennesker setter pris på (for eksempel en mobiltelefon). Spør: Hvordan ville livet ha vært uten denne gjenstanden?

Hold deretter opp en flaske eller et glass med vann (eller noe annet som er viktig for å opprettholde livet). Spør: Hvordan ville livet vært uten vann?

Når elevene har svart på disse spørsmålene, fullfører du setningen på tavlen: Forestill deg livet uten Jesu Kristi forsoning.

Still følgende spørsmål:

  • Hvordan tror du folk ser på livet hvis de ikke kjenner til Jesus Kristus eller hvis de ikke tror det finnes en Gud?

  • Hvordan tror du livet ville vært annerledes for deg uten Jesu Kristi forsoning? (Gi elevene tid til å tenke på dette spørsmålet før du ber om svar.)

Forklar at Amulek lærte zoramittene at de måtte omvende seg for å bringe forsoningens velsignelser inn i sitt liv (se Alma 34:15-17). Spør elevene om de noen gang har utsatt å omvende seg fordi de var redde for å bekjenne sine synder eller var redde for at de ikke var sterke nok til å forandre seg. Spør deretter: Hvorfor er det farlig å utsette omvendelse?

Be elevene bytte på å lese høyt fra Alma 34:30-35, på jakt etter hva Amulek forkynte om hvorfor vi ikke skulle utsette omvendelse. Drøft disse versene ved å stille følgende spørsmål:

  • Se på Alma 34:32. Hvorfor skulle vi omvende oss i dag? (Når elevene svarer, kan du hjelpe dem å forstå dette prinsippet: Dette liv er den tiden vi har til å forberede oss til å møte Gud.)

  • Se på Alma 34:33. Hva er hensikten med dette livet? Hva vil skje med dem som utsetter omvendelse?

  • Se på Alma 34:31. Hvilket løfte er gitt til dem som omvender seg nå?

Les følgende uttalelse av president Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum:

“Du trenger ikke vite alt før forsoningens kraft vil fungere for deg. Ha tro på Kristus, og den begynner å virke den dagen du spør!” (“Vasket ren,” Lys over Norge, juli 1997, 8.)

Spør: Hva lærer denne uttalelsen av president Packer deg? Hvorfor er den nyttig for deg?

Alma 36

Alma gir råd til sin sønn Helaman

Elevene studerte Almas råd til sin sønn Helaman, nedtegnet i Alma 36, og lærte om den glede Alma følte da han oppriktig omvendte seg fra sine synder. Elevene ble bedt om å lese Alma 36:19-22 og deretter skrive i sine skriftstudiedagbøker hva disse versene lærer dem om forsoningens kraft (dag 2, oppgave 3). Be noen elever lese det de skrev. Avslutt med ditt eget vitnesbyrd om Jesu Kristi forsoning og den glede som kommer av omvendelse.

Neste enhet (Alma 39-44)

Be elevene tenke på hvordan en engasjert og kjærlig mor eller far kan irettesette en sønn eller datter som har begått alvorlige seksuelle overtredelser. Alma opplevde denne situasjonen og lærte sin sønn Corianton, som syndet mens han var på misjon, viktige sannheter.