Bibliotek
Leksjon 115: Helaman 15-16


Leksjon 115

Helaman 15-16

Innledning

Profeten Samuel advarte nephittene om at med mindre de omvendte seg, ville de bli ødelagt. Han erklærte at Herren ville forlenge lamanittenes dager, som var blitt mer rettferdige enn nephittene. Noen nephitter trodde på Samuels læresetninger og ble døpt av Nephi. De som ikke trodde på Samuel, prøvde å drepe ham. Men Samuel ble beskyttet av Guds kraft, og han vendte tilbake til sitt eget land.

Undervisningsforslag

Helaman 15

Samuel advarer nephittene og forklarer hvordan lamanittene er blitt et løftets folk.

Les følgende sanne historie:

En ung mann ble oppdratt av foreldre som ikke var medlemmer av Kirken og som ikke la vekt på Jesu Kristi læresetninger. De tillot ham å drikke alkohol, en praksis han fortsatte på college. Så traff han siste-dagers-hellige misjonærer. Etter å ha hatt noen møter med dem, lovte han å oppgi alkoholen. Noen dager senere var han sammen med noen venner. De tilbød ham en alkoholholdig drink.

En annen ung mann ble oppdratt i en siste-dagers-hellig familie. Hans foreldre avholdt familiens hjemmeaften og skriftstudium med familien hver dag. Han utviklet en vane med daglig skriftstudium og personlig bønn. Han var tilstede på Primær, tjente i Det aronske prestedømmes quorum og fullførte Seminar, der han fikk kunnskap om budene og Herrens anliggender. Da han gikk på college, fikk han nye venner. En kveld ble han tilbud en alkoholholdig drink av en venn.

  • Vil det å takke ja til en alkoholholdig drink være mer alvorlig for den første unge mannen eller den andre? Hvorfor eller hvorfor ikke?

Skriv følgende på tavlen:

Nephittenes åndelige tilstand – Helaman 15:1-3, 17

Lamanittenes åndelige tilstand – Helaman 15:4-6

Be elevene lese stille de skriftstedene som står skrevet på tavlen. (Før de leser, vil du kanskje nevne uttrykket ta seg i vare i Helaman 15:5. Dette betyr å gjøre noe grundig.) Be elevene skrive to setninger, – en som oppsummerer nephittenes åndelige tilstand, og en annen som oppsummerer lamanittenes åndelige tilstand. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, kan du spørre:

  • Hvilken av de to unge mennene vi snakket om i begynnelsen av leksjonen, kan sammenlignes med nephittene som omtales i disse versene? Hvilken kan sammenlignes med lamanittene?

  • Selv om lamanittene hadde en lang forhistorie med ugudelighet, hvorfor var de i stand til å motta så mange velsignelser?

  • Hvorfor stod nephittene i fare for å bli ødelagt?

  • Hvordan er Herrens refselse et tegn på hans kjærlighet? (Du trenger kanskje å forklare at ordet refse betyr å korrigere noen gjennom straff eller lidelse av en eller annen type.)

Skriv følgende på tavlen:

Når mennesker kjenner sannheten og tror på Skriftene, blir de ledet til … og … , som tilveiebringer …

Be elevene lese Helaman 15:7 stille for å finne ut hvordan de kan fullføre setningen på tavlen. Etter at elevene har fått nok tid, spør du noen av dem hvordan de ville fullføre utsagnet. (Elevene kan for eksempel nevne følgende prinsipp: Når mennesker kjenner sannheten og tror på Skriftene, leder det dem til tro og omvendelse, hvilket fører til holdningsendring.)

Be en elev lese Helaman 15:8 høyt. Be klassen følge med og se etter Samuels beskrivelse av lamanittene som hadde erfart en holdningsendring. (De var «fast(e) og urokkelig(e) i troen.”)

Gi elevene tid til å tenke over om det å studere Skriftene har ført til at de har fått større tro på Herren. Be dem også tenke over om dette har ført til at de er blitt faste og urokkelige i troen. Vurder å be en eller to elever forklare hvordan det å studere Skriftene har økt deres tro på Jesus Kristus.

Rett elevenes oppmerksomhet mot Helaman 15:9-17. Forklar at i disse versene refererer dere til nephittene, og ordene de og dem refererer til lamanittene. Les disse versene høyt for klassen, og stopp opp der det er nødvendig for å komme med forklaringer eller svare på spørsmål. Gi så elevene tid til å se på versene igjen og deretter skrive en setning som formidler en sannhet som står i disse versene.

Be elevene fremlegge det de har skrevet. Elevene kan for eksempel skrive: Hvis folk forlater troen etter å ha mottatt evangeliets fylde, vil de oppleve større fordømmelse. Det kan være lurt å foreslå at elevene skriver denne sannheten i Skriftene ved siden av Helaman 15:9-17.

Mens elevene drøfter denne sannheten, understreker du de store velsignelsene som kommer fra å forstå og etterleve evangeliet nå. Samuels læresetninger unnskylder ikke at et nytt medlem av Kirken begår synd. Heller ikke antyder de at vi kan unnslippe ansvar og fordømmelse ved å unnlate å lære om evangeliet. Ja, det er sant at kunnskap om evangeliet fører til større ansvar hvis vi gjør noe galt, men det fører også til større styrke i vår innsats for å gjøre det som er rett. Og når vi følger Guds vilje og hjelper andre til å gjøre det samme, velsigner han oss med fred og lykke som vi ikke kan få på noen annen måte.

Helaman 16

De som tror på Samuel, omvender seg og blir døpt, mens andre forherder sitt hjerte.

Vis et bilde av dagens president for Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige. Be elevene beskrive forskjellige måter de har sett mennesker (både innenfor og utenfor Kirken) reagere på profetens budskap på.

Be halve klassen lese Helaman 16:1-5 stille, på utkikk etter hva de som trodde på Samuels budskap, gjorde. Be den andre halvparten av klassen leseHelaman 16:2-3, 6-7 stille, på utkikk etter hva de som ikke trodde på Samuels budskap, gjorde. (Du kan gjerne skrive disse skriftstedhenvisningene på tavlen.) Be noen elever fortelle hva de har funnet ut.

  • Hvorfor tror du folk reagerer på profeter og deres budskap på så forskjellige måter?

  • Hvorfor tror du at noen mennesker blir sinte når profeter gir dem råd som ordene i heftet Til styrke for ungdom?

Be en elev lese følgende uttalelse av president Ezra Taft Benson:

Bilde
President Ezra Taft Benson

Når profeten påpeker verdens synder, ønsker de verdslige enten å lukke profetens munn eller å late som om profeten ikke finnes, istedenfor å omvende seg fra sine synder. Popularitet er aldri en prøve på sannhet. Mang en profet har blitt drept eller kastet ut. Jo nærmere vi kommer Herrens annet komme, kan vi forvente at etter hvert som verdens innbyggere blir stadig mer ugudelige, vil profeten bli stadig mindre populær blant dem” (The Teachings of Ezra Taft Benson [1988], 133).

  • Nevn noen eksempler på mennesker som følger profeters råd selv om andre avviser det rådet?

Be elevene lukke Skriftene sine. Be en av elevene åpne Skriftene sine og lese Helaman 16:13-14 mens de andre elevene lytter. Spør klassen hvordan de tror ikke-troende vil reagere på disse tegnene og tilsynekomstene.

Be elevene åpne Skriftene sine og følge med mens du leser Helaman 16:15-16 for dem. Så ber du dem forestille seg at de har fått lov til å snakke med folk som var i Zarahemla på tidspunktet da tegnene viste seg. Be dem tenke over hvilke spørsmål de ville stille en troende eller en ikke-troende. Når elevene har fått tilstrekkelig tid til å drøfte svarene, ber du noen av dem dele sine tanker med resten av klassen.

Be elevene grunne på følgende spørsmål uten å svare høyt:

  • Hvis du hadde vært der og vært vitne til de tegnene og underne, hvordan tror du at du hadde reagert?

Når elevene har fått tilstrekkelig tid til å grunne og skrive, kan du spørre:

  • Hvorfor, ifølge Helaman 16:16, avviste noen mennesker oppfyllelsen av profetenes profetier, inkludert tegn fra himmelen?

Gi elevene noen minutter til å lese Helaman 16:17-21 stille, på jakt etter andre unnskyldninger de urettferdige hadde for å ikke tro på Samuels profetier. Spør noen av elevene hvilke unnskyldninger de har funnet i disse versene.

  • Hvilke av disse unnskyldningene eller argumentene mot profetene tror du er vanligst i dag?

Be en elev lese Helaman 16:22-23 høyt, og be klassen se etter hva som skjedde da mange fortsatte å ignorere Samuels advarsler. Be elevene fortelle hva de kommer frem til.

  • Hva vil skje med oss hvis vi avviser Herrens profeter i de siste dager?

Når elevene svarer, legger du vekt på følgende prinsipp: Når vi avviser Herrens vitner, lar vi Satan få makt over vårt hjerte. (Du kan gjerne skrive denne uttalelsen på tavlen.)

For å runde av dagens leksjon, kan du be en elev lese følgende uttalelse av president Henry B. Eyring i Det første presidentskap. Be resten av klassen lytte etter hva vi egentlig velger når vi avviser råd fra Gud som kommer gjennom siste-dagers profeter:

“Når vi forkaster de råd som kommer fra Gud, velger vi ikke å være uavhengige av ytre påvirkning. Vi velger en annen påvirkning. Vi forkaster beskyttelsen til en fullkomment kjærlig, allmektig, allvitende Fader i himmelen, hvis eneste hensikt er, og som hans elskede Sønns hensikt er, å gi oss evig liv, å gi oss alt han har og bringe oss hjem igjen i familier til hans kjærlighets armer. Når vi forkaster hans råd, velger vi innflytelse fra en annen makt, hvis hensikt er å gjøre oss ulykkelige og hvis motiv er hat. Vi har moralsk handlefrihet som en gave fra Gud. Istedenfor retten til å velge å være fri for påvirkning, er det den uavhendelige rett til å underkaste oss hvilken som helst av disse krefter som vi velger” (“Finn sikkerhet i råd,” Lys over Norge, juli 1997, 25).

  • Ifølge president Eyring, hva velger vi egentlig hvis vi avviser råd fra Gud og hans profeter?

Be elevene tenke over i sitt stille sinn om de har forherdet sitt hjerte på noen måte mot råd som Gud har gitt gjennom profeter og apostler. Oppmuntre dem til å være faste og urokkelige i å etterleve evangeliet og gi akt på Herrens råd gjennom hans profeter. Bær vitnesbyrd om de sannheter dere har drøftet i denne leksjonen.

Repetisjon av Helaman

Sett av litt tid til å hjelpe elevene å repetere Helamans bok. Be dem om å tenke over hva de har lært av denne boken, både i Seminar og i sitt personlige skriftstudium. Ved behov kan du be dem repetere noen av kapittelsammendragene i Helaman for å hjelpe dem å huske. Be noen elever fortelle om noe fra Helaman som var inspirerende for dem eller som har hjulpet dem til å få større tro på Jesus Kristus. Når elevene har fått tilstrekkelig tid, ber du noen elever dele sine tanker og følelser.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Helaman 15:3–4. Guds guddommelige kjærlighet

Elevene vil kanskje spørre om Samuels erklæring om at Herren elsket nephittene og hatet lamanittene (se Helaman 15:3–4). Herren elsker alle mennesker, men kan ikke tolerere synd. Samuel lærte følgende: “…lamanittene har han hatet fordi deres gjerninger stadig har vært onde”, men han sa også at Herren «forlenget deres dager» slik at de kunne motta evangeliet (se Helaman 15:4).

Eldste Russell M. Nelson i De tolv apostlers quorum vitner om Frelserens kjærlighet for alle mennesker og lærte oss at fylden av velsignelsene fra Herrens guddommelige kjærlighet bare kommer til dem som strever for å holde hans bud og omvender seg fra sine synder:

“Guddommelig kjærlighet er uendelig og universell. Frelseren elsker både hellige og syndere. Apostelen Johannes bekreftet dette: ‘Vi elsker fordi han elsket oss først.’ [1 John 4:19.] Og Nephi, etter å ha sett et syn angående Herrens jordiske virke, skrev dette om Jesus: “Og på grunn av sine misgjerninger skal verden akte ham for intet. Derfor pisker de ham og han tåler det, og de slår ham og han tåler det, ja, de spytter på ham og han tåler det på grunn av sin kjærlige vennlighet og sin langmodighet mot menneskenes barn.” [1 Nephi 19:9; uthevelse tilføyd.] Vi vet hvor omfattende Forløserens kjærlighet er fordi han døde for at alle som dør, kan få leve igjen …

“…Fylden av guddommelig kjærlighet og våre største velsignelser fra den kjærligheten er betinget, – avhengig av vår lydighet mot evige lover” (“Divine Love,” Ensign, feb. 2003, 24-25).