Bibliotek
Leksjon 91: Alma 33


Leksjon 91

Alma 33

Innledning

En gruppe zoramitter ønsket å vite hvordan de skulle følge Almas råd om å så Herrens ord i sitt hjerte og utøve tro. Alma brukte Skriftene til å undervise folket om tilbedelse, bønn og den barmhjertighet vi kan motta av Gud på grunn av Frelseren. Han oppfordret folket til å se hen til Jesus Kristus og tro på kraften i hans forsoning.

Merk: Leksjon 94 gir tre elever anledning til å undervise. Det kan være lurt å velge ut tre elever nå og gi dem kopier av de utpekte delene av leksjon 94, slik at de kan forberede seg. Oppfordre dem til å studere leksjonsmaterialet med bønnens hjelp og å søke Den hellige ånds veiledning, slik at de vet hvordan de kan tilpasse undervisningen til sine klassekameraters behov.

Undervisningsforslag

Alma 33

Alma lærer zoramittene å begynne å tro på Jesus Kristus

Skriv utøve på tavlen.

  • Hva vil det si å utøve noe?

Be elevene lese Alma 33:1 stille for å finne ut hva zoramittene ønsket å lære å utøve. Når elevene forteller hva de har funnet ut, kan du skrive følgende spørsmål på tavlen: Hvordan utøver vi tro? Be elevene se etter minst tre svar på dette spørsmålet mens de studerer og drøfter Alma 33.

Forklar at da Alma begynte å besvare zoramittenes spørsmål om hvordan de kunne utøve tro, korrigerte han en falsk oppfatning de hadde om tilbedelse. Be en elev lese Alma 33:2 høyt. Be klassen finne zoramittenes falske oppfatning om å tilbe Gud.

  • Hvorfor trodde disse zoramittene at de ikke kunne tilbe Gud? (Fordi de ikke slapp inn i synagogene.)

Be elevene sammenfatte det de lærte i Alma 31 om zoramittenes form for tilbedelse. (Se Alma 31:22-23. Zoramittene holdt den samme bønnen i synagogen en gang i uken, og de snakket aldri om Gud igjen resten av uken.)

  • Hvorfor er det å gå i kirken en viktig del av vår religionsutøvelse? Hva er noen måter vi kan tilbe Gud på i tillegg til å delta på våre ukentlige møter i kirken?

Forklar at Alma siterte en profet ved navn Zenos for å korrigere zoramittenes falske oppfatninger om å tilbe Gud. Be elevene lese Alma 33:3 stille, på jakt etter ordet Alma brukte synonymt med å tilbe. (Ordet er bønn.)

Be elevene lese Alma 33:4-10 stille og finne hver omstendighet hvor Zenos sa han ba.

  • Når og hvor ba Zenos?

  • Hva underviste Alma om tilbedelse da han siterte Zenos’ ord? (Hjelp elevene å finne følgende sannhet: Vi kan tilbe Gud kontinuerlig gjennom bønn.)

Henvis til spørsmålene på tavlen: Hvordan utøver vi tro? Under dette spørsmålet skriver du Be alltid.

  • På hvilke måter er bønn en utøvelse av tro på vår himmelske Fader og Jesus Kristus?

  • Når du har bedt i en lignende situasjon som de Zenos nevnte? Hvordan ble din bønn besvart? (Minn elevene på at de ikke trenger å fortelle om erfaringer som er for personlige eller private.)

Be elevene lese Alma 33:4-5, 8-9 stille. Be dem om å lete etter uttrykk som nevner Guds barmhjertighet (for eksempel “du er barmhjertig” og “du har vært barmhjertig”).

For å hjelpe elevene å se sammenhengen mellom Jesu Kristi forsoning og vår himmelske Faders barmhjertighet, kan du be en elev lese Alma 33:11-16 høyt. Be klassen følge med, på jakt etter et uttrykk som forekommer fire ganger i disse versene. (Uttrykket er “på grunn av din Sønn”. Det kan være lurt å oppfordre elevene til å markere dette uttrykket.)

  • Hva tror du Zenos mente da han sa: “Du har vendt dine straffedommer bort fra meg på grunn av din Sønn”? (Hjelp elevene å finne følgende sannhet: Vi mottar vår himmelske Faders barmhjertighet, herunder tilgivelse for våre synder, på grunn av Jesu Kristi forsoning. Du kan gjerne be elevene skrive denne sannheten i Skriftene ved siden av Alma 33:11-16.)

For å hjelpe elevene bedre å forstå den barmhjertighet vi kan få på grunn av Jesu Kristi forsoning, kan du vurdere å presentere følgende historie som ble sitert av president Gordon B. Hinckley:

Bilde
President Gordon B. Hinckley

“Læreren sa: ‘God morgen, gutter, vi er her for å gå på skole.’ De ropte og gjorde narr av full hals. ‘Jeg ønsker en god skole, men jeg innrømmer at jeg ikke vet hvordan med mindre dere hjelper meg. Hva om vi har noen regler? Dere forteller meg dem, så skriver jeg dem på tavlen.

“En gutt ropte: ‘Ingen stjeling!’ En annen ropte: ‘Komme tidsnok.’ Til slutt var det ti regler på tavlen.

“‘Bra,’ sa læreren, ‘men en lov hjelper ikke mye om den ikke er forbundet med en straff. Hva skal vi gjøre med en som bryter reglene?

“‘Gi ham ti rapp over ryggen uten jakke på,’ svarte klassen.

“‘Det var ganske strengt, gutter. Er dere sikre på at dere er beredt til å stå ved det? En annen ropte: ‘Jeg støtter forslaget,’ og læreren sa: ‘Greit, da skal vi følge dem! Kom til ro, alle sammen!’

“Dagen etter oppdaget ‘store Tom’ at lunsjen hans var blitt stjålet. Tyven ble funnet – en liten sulten kar på ca. 10 år. ‘Vi har funnet tyven, og han må straffes i henhold til regelen – ti rapp over ryggen. Jim, kom opp hit!’ sa læreren.

“Den lille gutten skalv da han sakte kom frem med en stor jakke lukket opp til halsen, og tryglet: ‘Lærer, du kan slå meg så hardt du vil, men vær så snill å ikke ta av meg jakken min!’

“‘Ta av deg jakken,’ sa læreren. ‘Du var med på å lage reglene!’

“‘Vær så snill, ikke tving meg til det!’ Han begynte å kneppe opp jakken, og hva så læreren? Gutten hadde ingen skjorte, så den radmagre, forkrøplede kroppen var naken.

“‘Hvordan kan jeg piske dette barnet?’ tenkte han. ‘Men jeg må gjøre noe hvis jeg skal holde orden på denne skolen.’ Alt var dødsens stille.

“‘Hvorfor har du ingen skjorte, Jim?’

“Han svarte: ‘Far er død, og mor er veldig fattig. Jeg har bare én skjorte, og hun vasker den i dag, så jeg har min brors store jakke for å holde meg varm.’

“Med kjeppen i hånden nølte læreren. I samme øyeblikk spratt ‘Store Tom’ opp og sa: ‘Lærer, hvis du ikke har noe imot det, vil jeg ta Jims piskeslag for ham.’

“‘Nå vel, det fins en regel som tillater at én kan tre istedenfor en annen. Er alle enige i dette?’

“Tom tok av seg jakken, og etter fem slag brakk kjeppen! Læreren la hodet i hendene og tenkte: ‘Hvordan kan jeg fullføre denne forferdelige oppgaven?’ Da hørte han klassen gråte, og hva så han? Lille Jim hadde strukket seg opp og lagt begge armene rundt halsen på Tom. ‘Tom, jeg er så lei for at jeg stjal maten din, men jeg var så fryktelig sulten. Tom, jeg vil elske deg til jeg dør for at du tok slagene for meg! Ja, jeg vil elske deg bestandig!’” [Ukjent forfatter.]

Etter å ha sitert denne historien, sa president Hinckley: “For å bruke ord fra denne enkle historien, har Jesus, min Forløser, tatt ‘mine piskeslag for meg’ og for deg” (“The Wondrous and True Story of Christmas,” Ensign, des. 2000, 4).

  • Hvilken sammenheng er det mellom denne beretningen og Almas læresetninger om Frelserens forsoning? (Etter behov kan du forklare at Toms villighet til å “ta Jims piskeslag” symboliserer forsoningen. Frelseren har påtatt seg straffen for våre synder, så vi slipper å ta straffen hvis vi omvender oss.)

Forklar at etter å ha sitert Zenos’ ord, siterte Alma Zenocks ord, en annen profet. Les Alma 33:15-16 høyt for elevene. Understrek vår himmelske Faders misnøye når mennesker nekter å forstå hva hans Sønn har gjort for dem.

Be elevene lese Alma 33:12-14 stille, på jakt etter kilden Alma brukte da han formidlet disse læresetningene.

  • Hvorfor var Alma kjent med Zenos’ og Zenocks ord? (Fordi ordene fantes i Skriftene. Du kan gjerne påpeke at Almas ord i vers 12 og 14 antyder at zoramittene også hadde tilgang til disse skriftstedene. Understrek at Skriftene vitner om Jesus Kristus.)

Under spørsmålet på tavlen skriver du Studere og tro på Skriftene.

Bilde
Moses og kobberslangen

Påpek at Alma henviste til en annen beretning i Skriftene for å hjelpe zoramittene å utvikle tro på Jesus Kristus. Vis bildet Moses og kobberslangen (62202; Kunst inspirert av evangeliet, nr. 16). Gi et sammendrag av denne beretningen ved å forklare at da Moses ledet israelittene i ørkenen, begynte mange å gjøre opprør mot ham og Herren. På grunn av denne ulydigheten sendte Herren giftige slanger som bet folket. Folket ba Moses om hjelp. Moses ba, og ble bedt om å lage en slange på en stang som folket kunne se på. Han adlød, og laget en slange av kobber. (Se 4 Mosebok 21:4-9.) Be en elev lese Alma 33:19-20 høyt. Be klassen finne ut hva som skjedde med dem som så på kobberslangen, og hva som skjedde med dem som valgte å ikke se.

  • Hva sier Alma 33:20 om hvorfor mange valgte ikke å se?

Be elevene overveie om de ville velge å se om de var i samme situasjon.

Bilde
Korsfestelsen

Vis bildet Korsfestelsen (62505; Kunst inspirert av evangeliet, nr. 57). Forklar at kobberslangen på stangen var et “symbol” (Alma 33:19). Med andre ord var det et symbol på noe som skulle skje i fremtiden. Den symboliserte Jesus Kristus på korset (se Johannes 3:14).

Be elevene lese Alma 33:21-23 stille, på jakt etter hvordan Alma anvendte denne beretningen på zoramittene. Når elevene forteller hva de har funnet ut, kan du igjen henvise til spørsmålet på tavlen: Hvordan kan vi utøve tro?

  • Hva kan beretningen om israelittene og kobberslangen lære oss om hva vi må gjøre for å bli helbredet åndelig?

  • Hvordan besvarer Alma 33:22-23 dette spørsmålet? (Elevene skulle oppdage følgende sannhet: Vi utøver tro ved å velge å tro på Jesus Kristus og hans forsoning.)

Under spørsmålet på tavlen skriver du Tro på Jesus Kristus og hans forsoning.

  • Hvilke handlinger eller holdninger ser du blant dem som tror på Frelserens forsoning?

For å understreke at tro på Jesus Kristus er et valg vi gjør, kan du rette elevenes oppmerksomhet mot følgende setning i Alma 33:23: “Og alt dette kan dere gjøre hvis dere vil.” Du kan gjerne oppfordre elevene til å markere denne setningen.

Skriv følgende uttalelse på tavlen, og vurder å be elevene skrive den i sine skrifter. (Uttalelsen finnes i “Rådfør deg med Herren” [tale til lærere i Kirkens skoleverk, 2. feb. 2001], 1, si.lds.org.)

“Alle barn i hver generasjon velger tro eller vantro. Tro er ikke en arv, det er et valg” (President Henry B. Eyring).

Be elevene svare på ett av følgende spørsmål i sine notatbøker eller skriftstudiedagbøker: (Du kan gjerne skrive disse spørsmålene på tavlen før leksjonen, klargjøre et utdelingsark med spørsmålene eller lese spørsmålene sakte slik at elevene kan skrive dem ned.)

  • Hvordan har ditt valg om å tro på Frelseren påvirket din hverdag?

  • Hvordan har personlig skriftstudium styrket din tro på vår himmelske Fader og Jesus Kristus?

  • Hvordan har daglig personlig bønn og religionsutøvelse styrket din tro på vår himmelske Fader og Jesus Kristus?

  • Hva føler du vår himmelske Fader ønsker at du skal gjøre for å utøve større tro?

Be noen få elever fortelle hva de har svart. Bær vitnesbyrd om viktigheten av å velge å tro på Frelseren.