Bibliotek
Hjemmestudie-enhet 7


Hjemmestudie-leksjon: 2 Nephi 11-25

2 Nephi 11-25 (Enhet 7)

Forberedelsesmateriale for hjemmestudielæreren

Sammendrag av daglige hjemmestudieleksjoner

Det følgende sammendraget av læresetningene og prinsippene elevene lærte da de studerte 2 Nephi 11-25 (enhet 7) er ikke ment å bli undervist som en del av leksjonen. Leksjonen du underviser i, konsentrerer seg om bare et fåtall av disse læresetningene og prinsippene. Følg Den hellige ånds tilskyndelser når du vurderer elevenes behov.

Dag 1 (2 Nephi 11-16)

Jesaja beskrev det gamle Israels stolthet og ugudelighet og de straffedommer som ventet dem. Han profeterte også om et tempel som skal bygges i de siste dager, og forkynte at Gud bygger templer for å lære oss sine veier og hjelpe oss å vandre på hans stier. Jesaja så Herren og ble renset fra synd. Av Jesajas opplevelse lærte elevene at vi kan bli renset for vår uverdighet ved Jesu Kristi forsoning.

Dag 2 (2 Nephi 17-20)

Jesaja refset Juda rike for å unnlate å sette sin lit til vår himmelske Fader og Jesus Kristus. Elevene lærte at Gud vil være med oss når vi setter vår lit til ham, også i tider med problemer og frykt. Jesaja beskrev de ugudeliges ødeleggelse ved Jesu gjenkomst og forkynte at Jesus Kristus er en Gud som dømmer, og en barmhjertig Gud, og hans barmhjertighet vises dem som omvender seg og holder hans bud.

Dag 3 (2 Nephi 21-24)

I denne leksjonen lærte elevene at Jesus Kristus ville dømme i rettferdighet og at Herren til slutt, gjennom profeten Joseph Smith, ville gjenopprette sin kirke for å samle sitt folk i de siste dager. Nephi gledet seg også over Jesajas profeti om at i løpet av tusenårsriket vil fred og Herrens kunnskap fylle jorden. Elevene ble oppfordret til å tenke på denne sannheten og hvordan de kan bli mer forberedt til denne tiden.

Dag 4 (2 Nephi 25)

Da Nephi oppsummerte de viktigste budskapene fra Jesajas skrifter, repeterte han enkle sannheter om Guds arbeid blant menneskenes barn: Jesus Kristus er det eneste navn under himmelen “ved hvilket mennesket kan bli frelst” (2 Nephi 25:20), og Jesus Kristus er den eneste kilden vi kan se hen til for å få forlatelse for våre synder. Nephi ønsket at alle skulle vite at hvis vi gjør “alt vi kan”, vil Jesus Kristus velsigne oss med nåde – guddommelig hjelp og styrke (se 2 Nephi 25:23).

Innledning

Denne uken studerte elevene utvalgte kapitler fra Jesaja som Nephi inkluderte i sine skrifter. President Boyd K. Packer i De tolv apostlers quorum sa om disse Jesaja-kapitlene: “Ikke slutt å lese! Gå videre gjennom de kapitlene med gammeltestamentlige profetier som er vanskelige å forstå, selv om du forstår svært lite av det. Gå videre, selv om alt du gjør er å bare se gjennom den og snappe opp et inntrykk her og der” (“Det som angår min sjel”, Lys over Norge, nr. 6 1986, 60).

Når du møter elevene denne uken, skulle du oppmuntre dem til å være tålmodige når de studerer Jesajas ord. Du kan også be dem fortelle hvordan Jesajas skrifter har hjulpet dem å “oppløfte sine hjerter og fryde seg” over Guds godhet (2 Nephi 11:8).

Undervisningsforslag

2 Nephi 11-25

Nephi siterer Jesajas profetier om Jesus Kristus

Vis et forstørrelsesglass eller tegn et på tavlen. Be en elev lese 2 Nephi 25:13 høyt. Be klassen se etter hva Nephi “forstørret”. Forklar at en av grunnene til at Nephi skrev Jesajas ord, som finnes i 2 Nephi 11-25, var å forstørre Jesu Kristi navn, virke og forsoning for dem som ville lese Nephis ord.

Be en elev lese 2 Nephi 11:4-8 høyt. Be klassen se etter ord eller uttrykk som identifiserer Nephis hensikter med å sitere Jesaja.

I sitt studium hjemme ble elevene bedt om å markere navnet “Kristus” hver gang det dukket opp i 2 Nephi 25:20-30. Be dem slå opp 2 Nephi 25:28-29 og se etter en formulering som går igjen i disse versene. (“Den riktige vei er å tro på Kristus og ikke fornekte ham.”)

Spør elevene: Hvilke erfaringer i livet har lært deg at å tro på og følge Jesus Kristus er den riktige måten å leve på?

Følgende liste inneholder sannheter, læresetninger og prinsipper som elevene studerte i 2 Nephi 11-25 denne uken. Skriv følgende ni utsagn på tavlen, eller gi dem til hver elev på et utdelingsark. Be elevene lese listen og se etter disse sannhetene, læresetningene og prinsippene i disse versene.

Forstå Jesajas læresetninger i vår tid

  1. Gud har bygget templer for å lære oss sine veier og hjelpe oss å vandre på hans stier (se 2 Nephi 12:2-3).

  2. Vi kan bli renset for vår uverdighet gjennom Jesu Kristi forsoning (se 2 Nephi 16:5-7).

  3. Gud vil være med oss når vi stoler på ham, også i tider med problemer og frykt (se 2 Nephi 17:4, 7, 14).

  4. Jesus Kristus er en Gud som dømmer, og en barmhjertig Gud. Hans barmhjertighet vises dem som omvender seg og holder hans bud (se 2 Nephi 19:12, 17, 21; 20:4).

  5. Herren har gjengitt sitt evangelium og gjenopprettet sin kirke gjennom profeten Joseph Smith, og er nå i ferd med å samle sitt folk i de siste dager (se 2 Nephi 21:10, 12).

  6. I tusenårsriket vil jorden være et fredens sted, fordi den vil være full av Herrens kunnskap (se 2 Nephi 21:6-9).

  7. Herren vil være barmhjertig mot sitt folk, men de ugudelige vil gå til grunne (se 2 Nephi 23:22).

Nephis læresetninger

  1. På grunn av Jesus Kristus kan vi bli frelst ved nåde etter at vi har gjort alt vi kan (se 2 Nephi 25:23).

  2. Gjennom Frelserens forsoning kan vi få tilgivelse for våre synder (se 2 Nephi 25:26).

Når elevene har fått tilstrekkelig tid, stiller du følgende spørsmål:

  • Hvilke temaer ser du i disse læresetningene fra Jesaja og Nephi? (Mulige temaer er: Vår himmelske Fader sendte sin Sønn Jesus Kristus for å tilby sine barn frelse og fred. Vi kan stole på Gud i enhver omstendighet. Templer lærer oss om Gud.)

  • Hvilke av disse ni utsagnene finner du mest meningsfylte? Hvorfor?

Gi hver elev en læresetning eller et prinsipp fra listen ovenfor, og be elevene gjøre følgende:

  1. Lese skriftstedet som læresetningen eller prinsippet er hentet fra.

  2. Besvare dette spørsmålet: Hvordan kan denne læresetningen eller dette prinsippet hjelpe deg å “glede” deg i Herren? (Se 2 Nephi 11:4-6.)

  3. Tenk på en situasjon der det å ha kunnskap om denne læresetningen eller dette prinsippet kan gi deg håp og styrke.

Oppfordre elevene til å dele sine tanker med de andre. Mens de gjør det, kan du spørre: “Hvem andre har et vitnesbyrd eller innsikt om det som nettopp ble sagt?” Å la dem dele innsikt og vitnesbyrd med hverandre vil bekrefte sannheter for dem selv og deres medelever. Takk dem for at de deltar.

Be en elev lese 2 Nephi 25:13 høyt. Be klassen følge med, og prøve å finne årsakene til at Nephi fryder seg over å lovprise Herrens navn. Be elevene fortelle hva de finner ut.

Be en elev lese følgende vitnesbyrd av president Thomas S. Monson:

“Jeg tror ingen av oss kan fatte den fulle betydning av det Kristus gjorde for oss i Getsemane, men jeg er takknemlig hver eneste dag for hans sonoffer på våre vegne.

I siste øyeblikk kunne han ha snudd. Men det gjorde han ikke. Han steg ned under alle ting så han kunne frelse alle ting. Ved å gjøre det, ga han oss liv etter denne jordiske tilværelse. Han gjenvant oss fra Adams fall.

Min takknemlighet til ham kommer fra dypet av min sjel. Han lærte oss hvordan vi skal leve. Han lærte oss hvordan vi skal dø. Han sikret vår frelse” (“Avskjedsord”, Liahona, mai 2011, 114).

Spør: Hvilke likheter ser du mellom Nephis ord i 2 Nephi 25:13 og president Monsons ord?

Rund av dagens leksjon ved å be elevene beskrive hvordan unge siste-dagers-hellige kan lovprise Herrens navn. Når elevene har svart, kan du oppfordre dem til å lovprise Herrens navn hver dag.

Neste enhet (2 Nephi 26-31)

I neste enhet skal elevene studere noen av Nephis profetier om de siste dager. Nephi så at falske kirker og hemmelige forbund ville florere. Han så også at Herren ville utføre “et underlig og forunderlig verk” (2 Nephi 27:26), og at mange ville avvise Mormons bok fordi de allerede hadde Bibelen. I tillegg forklarte Nephi Kristi lære.