Bibliotek
Leksjon 67: Mosiah 27


Leksjon 67

Mosiah 27

Innledning

Alma den yngre og kong Mosiahs sønner gjorde opprør mot sine fedre og Herren og forsøkte å ødelegge Guds kirke. Deres innsats endte da en engel, sendt som svar på de rettferdiges bønner, kalte dem til omvendelse. Som et resultat av denne mirakuløse opplevelsen, ble de født på ny ved Jesu Kristi forsoning, og de reiste gjennom hele Zarahemlas land for å forkynne evangeliet og reparere skadene de hadde forårsaket.

Undervisningsforslag

Mosiah 27:1-22

En engel kaller Alma den yngre og Mosiahs sønner til omvendelse

For å sette denne leksjonen i sammenheng, kan du sammenfatte Mosiah 27:1-7 ved å forklare at mange av de vantro i Zarahemla begynte å forfølge dem som tilhørte Kirken. Etter at kong Mosiah hadde sendt ut en proklamasjon som forbød slike handlinger, adlød flertallet av folket og freden ble gjenopprettet. Det var imidlertid noen som fortsatte å prøve å ødelegge Kirken. Fem av disse var Almas sønn Alma og kong Mosiahs sønner Ammon, Aaron, Omner og Himni. Almas sønn Alma blir ofte omtalt som Alma den yngre.

Be en elev lese Mosiah 27:8-10 høyt. Be klassen finne ord eller uttrykk som beskriver Alma den yngre og Mosiahs sønner.

  • Hvilken del av beskrivelsen av Alma og Mosiahs sønner skiller seg mest ut for deg? Hvorfor? (Skriv ordene og uttrykkene på tavlen etter hvert som elevene finner dem. La det være plass på tavlen til å lage en ny liste senere i leksjonen.)

Be elevene stille grunne på følgende spørsmål:

  • Hvordan tror du at du ville ha reagert på Almas og Mosiahs sønners handlinger hvis du hadde bodd i Zarahemla på denne tiden?

Bilde
Conversion of Alma the Younger

Vis bildet Alma den yngres omvendelse (Kunst inspirert av evangeliet [2009], nr. 77). Be elevene stille lese Mosiah 27:11-13, som er beretningen som er fremstilt i dette bildet. Be så en elev lese Mosiah 27:14 høyt. Be klassen se etter grunner engelen ga for å komme til Alma og Mosiahs sønner.

  • Hva lærer dette verset oss om hvordan vi kan hjelpe andre som sliter? (Pass på at elevene forstår at Herren blir påvirket av våre trofaste bønner for andre. Det kan være lurt å skrive dette prinsippet på tavlen og foreslå at elevene skriver det i Skriftene ved siden av Mosiah 27:14. Du kan også gjerne foreslå at de legger til en krysshenvisning til Jakobs brev 5:16. Påpek at Herren blir påvirket av våre bønner ikke bare for dem som sliter åndelig, men også for dem som har andre typer utfordringer og behov.)

  • Når har en annens bønner gjort en forskjell i livet ditt?

  • Når har du følt at dine bønner har gjort en forskjell i en annens liv?

Oppmuntre elevene til å fortsette å be for andre. Bær vitnesbyrd om at beretningen om Alma den yngre og Mosiahs sønner er bevis for at Herren hører våre bønner på vegne av andre. Han vil ikke overstyre handlefriheten til dem vi ber for, men han vil høre våre bønner, og han vil reagere på sin måte og i sin egen beleilige tid.

Be en elev stå foran klassen og lese Mosiah 27:15-16 høyt. Forklar at dette er engelens ord til Alma og Mosiahs sønner. Understrek at engelen talte “med en tordenrøst som fikk jorden de sto på, til å skjelve” (Mosiah 27:11).

  • Hva gjør inntrykk på deg ved det engelen gjorde og sa? Hvorfor gjør dette inntrykk på deg?

Sammenfatt Mosiah 27:19-22 ved å forklare at etter at engelen hadde gitt sitt budskap, kunne ikke Alma snakke, ble svak og ble båret hjelpeløs til sin far (se Mosiah 27:19). Da Almas far hørte hva som hadde skjedd, “frydet [han] seg, for han visste at det var Guds kraft” (Mosiah 27:20). Han samlet folket “så de kunne være vitne til hva Herren hadde gjort for hans sønn” (Mosiah 27:21). Han samlet også prestene, og de fastet og ba om at hans sønn måtte få sin styrke tilbake og bli i stand til å snakke (se Mosiah 27:22).

Mosiah 27:23-31

Alma den yngre omvender seg og blir født på ny

Gå tilbake til listen som beskriver Alma og Mosiahs sønner, som du skrev på tavlen tidligere. Merk denne listen Før. Skriv Etter på den andre siden av tavlen. Be elevene lese Mosiah 27:23-24, 28-29, på jakt etter ord og uttrykk som viser hvordan Alma forandret seg. Gi noen elever anledning til å skrive disse ordene og uttrykkene på tavlen.

  • Hva sier Mosiah 27:24 og 28 om hva Alma gjorde som førte til denne forandringen? Hva gjorde Herren? Hvorfor er det viktig å forstå hva vi må gjøre når vi prøver å forandre oss og følge Frelseren? Hvorfor er det viktig å forstå hva Herren vil gjøre for oss?

  • Hvordan kan det å lære om Almas erfaring, hjelpe en som mener at han eller hun ikke kan bli tilgitt?

Be en elev lese Mosiah 27:25-26 høyt. Be klassen finne læresetningen som Herren lærte Alma. (Selv om elevene kan bruke forskjellige ord, må du sørge for at de forstår at hver enkelt av oss må bli født på ny ved Jesu Kristi forsoning. (Du kan gjerne skrive denne sannheten på tavlen.)

Forklar at å bli født på betyr at Herrens ånd forårsaker en stor forandring i en persons hjerte, slik at vedkommende ikke lenger har lyst til å gjøre ondt, men heller ønsker å søke det som er av Gud (se Mosiah 5:2).

Du kan også gjerne forklare at selv om den store forandringen i hjertet tilsynelatende skjedde raskt for Alma og Mosiahs sønner, blir de fleste av oss forandret mer gradvis ved forsoningen. Det er en prosess snarere enn en hendelse. For å hjelpe elevene bedre å forstå denne læren, kan du be en av dem om å lese følgende uttalelse av president Ezra Taft Benson:

“I vår streben etter å bli mer lik Gud, må vi være forsiktige så vi ikke blir motløse og mister håpet. Å bli Kristus lik er noe vi må arbeide med hele livet, og svært ofte innebærer det en vekst og forandring som skjer langsomt, nesten umerkelig. I Skriftene finner vi enestående beretninger om menn hvis liv ble forandret på en dramatisk måte, ja, så å si på et øyeblikk: Alma den yngre, Paulus på veien til Damaskus, Enos som ba til langt på natt, kong Lamoni. Slike forbausende eksempler på kraft til å forandre selv dem som er sunket dypt ned i synd, gir oss tillit til at forsoningen kan nå frem, selv til dem som er bunnløst fortvilet.

Men vi må være forsiktige når vi omtaler disse bemerkelsesverdige eksemplene. Selv om de er virkelige og gjør inntrykk, er de snarere unntaket enn regelen. For enhver Paulus, enhver Enos og enhver kong Lamoni finnes det hundrevis og tusenvis av mennesker for hvem omvendelsesprosessen foregår adskillig mer stillferdig og umerkelig. Dag for dag kommer de nærmere Herren, uten egentlig å merke at de bygger opp et Gud-lignende liv. De lever et stillferdig liv og er gode, tjenestevillige og ansvarsbevisste” (“En stor forandring i våre hjerter,” Lys over Norge, Mars 1990, 7).

Når elevene har fortalt hva de har lært av denne uttalelsen, kan du be dem svare på ett av følgende spørsmål i sine skriftstudiedagbøker. (Du kan gjerne skrive disse spørsmålene på tavlen før leksjonen, klargjøre et utdelingsark med spørsmålene eller lese spørsmålene sakte slik at elevene kan skrive dem i sine skriftstudiedagbøker.)

  • Hvordan har du blitt forandret ved forsoningen når du har omvendt deg og gjort ditt beste for å følge Frelseren?

  • Hva er en ting du kan gjøre for mer fullstendig å komme til Herren, slik at du kan bli forandret ved forsoningen?

Be noen elever fortelle hva de har skrevet og fortelle om den forandring som kan finne sted i oss når vi omvender oss og utøver tro på Jesus Kristus og hans forsoning. (Minn elevene på at de ikke trenger å fortelle noe som er for personlig eller privat.) Sørg for at de forstår at de ikke skulle snakke om sine tidligere synder.)

Mosiah 27:32-37

Alma den yngre og Mosiahs sønner reiser over hele landet, idet de prøver å reparere skadene de har gjort, og styrke Kirken

Forklar at sann omvendelse er en forandring i hjertet, ikke bare en beslutning om å slutte å gjøre noe galt. Be en elev lese Mosiah 27:32-37 høyt. Be klassen finne ut hva Alma og Mosiahs sønner gjorde som gikk utover bare å slutte med det de gjorde, som var galt.

  • Hvilke tegn ser du på at Alma og Mosiahs sønner virkelig forandret seg?

  • Hva kan vi lære av deres eksempel?

Elevene kan for eksempel svare:

Selv de som gjør opprør mot Herren og hans læresetninger, kan bli tilgitt.

For virkelig å omvende seg, må man gjøre alt man kan for å reparere den skaden man har gjort. (Du kan gjerne forklare at vi noen ganger bruker ordet vederlag om det vi gjør for å reparere skaden som er gjort og korrigere våre ukloke valg.)

Gjennom Jesu Kristi forsoning kan vi bli forandret til en rettferdig tilstand.

Rund av med å bære vitnesbyrd om at beretningen om Alma og Mosiahs sønner er et eksempel på kraften i Jesu Kristi forsoning til å forandre oss. Bær vitnesbyrd om Frelserens ønske om å tilgi alle som i likhet disse unge mennene, utøver tro på ham og ønsker å følge ham.

Kommentar og bakgrunnsinformasjon

Mosiah 27:25. Født på ny

Eldste David A. Bednar i De tolv apostlers quorum beskrev prosessen med å bli født på ny:

“Vi begynner gjenfødelsesprosessen ved å utøve tro på Kristus, omvende oss fra våre synder og bli døpt ved nedsenkning til syndenes forlatelse av en som har prestedømsmyndighet.

…Etter at vi har kommet opp av dåpens vann, trenger vår sjel å bli uavlatelig nedsenket i og gjennomsyret av lys og sannhet fra Frelserens evangelium. Sporadisk og overfladisk dypping i Kristi lære og delvis deltakelse i hans gjenopprettede kirke kan ikke frembringe den åndelige forvandling som gjør oss i stand til å vandre i et nytt liv. Isteden kreves det at vi er tro mot paktene, stadig forplikter oss og gir hele vår sjel til Gud, hvis vi skal motta evighetens velsignelser…

Fullstendig nedsenkning i og modning i Frelserens evangelium er nødvendige skritt i gjenfødelsesprosessen” (“Dere må bli født på ny,” Ensign eller Liahona, mai 2007, 21).

Eldste Bruce R. McConkie i De tolv apostlers quorum forklarte:

“Vi blir født på ny når vi dør med hensyn til urettferdighet, og når vi lever i samsvar med det som hører Ånden til. Men det skjer ikke på et øyeblikk, plutselig. Det… er en prosess. Å bli født på ny er noe som foregår gradvis, bortsett fra i noen få isolerte tilfeller som er så mirakuløse at de blir omtalt i Skriftene. Når det gjelder de fleste medlemmer av Kirken, blir vi født på ny litt etter litt, og vi blir født på ny til ytterligere lys og kunnskap og et sterkere ønske om rettferdighet når vi holder budene…

“Hvis vi, som medlemmer av Kirken, stikker ut en kurs som fører til evig liv, hvis vi starter prosessene for åndelig gjenfødelse og går i riktig retning, hvis vi stikker ut en kurs for å helliggjøre vår sjel og steg for steg går i den retningen, hvis vi stikker ut en kurs for å bli fullkommengjort og steg for steg og fase for fase fullkommengjør vår sjel ved å overvinne verden, da er det absolutt garantert – det er ingen tvil om det – vi vil få evig liv. Selv om vi har åndelig gjenfødelse foran oss, fullkommenhet foran oss, det fulle mål av helliggjørelse foran oss, hvis vi stikker ut en kurs og følger den etter beste evne i dette liv, vil vi, når vi går ut av dette liv, fortsette på nøyaktig samme kurs” (“Jesus Christ and Him Crucified,” Brigham Young University 1976 Speeches, 5. sep. 1976, 5-6, speeches.byu.edu).