Seminariet
Lektion 78: Läran och förbunden 76:1–19


Lektion 78

Läran och förbunden 76:1–19

Inledning

Den 16 februari 1832 arbetade Joseph Smith och Sidney Rigdon med inspirerade revisioner av Bibeln (som ibland kallas för Joseph Smiths översättning). Medan de översatte och begrundade innebörden av Johannes 5:29, fick de se den syn som finns i Läran och förbunden 76. I den synen visade Frälsaren Joseph Smith och Sidney Rigdon ett antal olika syner som bekräftade att Jesus Kristus är verklig och gudomlig, undervisade om Satans och förtappelsens söners fall och uppenbarade de tre härlighetsrikenas natur, samt deras natur som kommer att ärva dem. President Wilford Woodruff sa: För att bara nämna ”Synen” [i kapitel 76]. Den är en uppenbarelse som skänker mera ljus, fler sanningar och fler principer än någon uppenbarelse i någon annan bok som vi någonsin läst. Den tydliggör för vårt förstånd vårt nuvarande tillstånd, var vi kommer ifrån, varför vi är här och vart vi är på väg. Varje människa kan genom denna uppenbarelse veta hur hennes framtid ser ut” (Kyrkans presidenters lärdomar: Wilford Woodruff [2004], s. 120).

Läran och förbunden 76 kommer att delas upp i fyra lektioner. Den här lektionen täcker en kortfattad översikt över synen, Herrens utlovade välsignelser till de trofasta, och de handlingar som ledde till att Joseph Smith och Sidney Rigdon mottog synen.

Lektionsförslag

Översikt över Läran och förbunden 76.

Be eleverna nämna några platser som de skulle vilja åka på semester till. (Skriv upp deras svar på tavlan.) Ringa in en av platserna på tavlan. Be eleverna skriva ner en beskrivning av hur de skulle behöva resa för att kunna komma fram till den utvalda platsen. Efter någon minut ber du några elever att berätta vad de skrivit. Välj sedan en plats från listan på tavlan som skiljer sig väsentligt från den första platsen, och ställ följande frågor:

  • Om ni reste på samma sätt som till den första platsen, skulle ni då komma till den här andra platsen?

  • Hur påverkar den plats ni vill komma till, det sätt som ni måste resa för att komma dit?

Förklara att i februari 1832, fick profeten Joseph Smith och Sidney Rigdon en syn som visade vilka platser i evigheten som människor kan komma till. Synen, som finns i Läran och förbunden 76, beskriver tre härlighetsgrader (eller riken) och vilken grad av andlig utveckling som de som kommer att ärva dem har nått. Be eleverna leta efter val som leder till evigt liv i det celestiala riket medan de studerar denna syn under de närmaste fyra lektionerna. Be dem dessutom att begrunda huruvida de val som de gör just nu leder dem till den eviga plats där de kommer få störst lycka.

För att ge eleverna en kortfattad översikt av innehållet i Läran och förbunden 76, ger du eleverna ett exemplar av den medföljande schematisk bilden. (Gör gärna kopiorna tillräckligt små för att eleverna ska kunna stoppa in dem i sina skrifter och använda dem när de studerar kapitel 76.) Förklara att den schematiska bilden visar vad Joseph och Sidney såg och lärde sig av den syn som de fick.

Bild
Härlighetsriken

Läran och förbunden 76:1–10

Herren utlovar välsignelser till dem som är trofasta mot honom

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 76:1–5. Be klassen följa med i texten och lägga märke till ord och uttryck som beskriver Jesu Kristi egenskaper.

  • Vilka av Jesu Kristi egenskaper som nämns i de här verserna är viktiga för er? Varför?

Rikta elevernas uppmärksamhet på Frälsarens egenskaper som beskrivs i Läran och förbunden 76:5.

  • Vad måste vi göra, enligt vers 5, för att få uppleva Herrens barmhärtighet och nåd? (Vi måste frukta honom. Förklara att i det här sammanhanget syftar frukta Herren på att vörda, respektera och älska honom.)

  • Vad måste vi göra för att få Herrens ära? Vad tror ni menas med att tjäna Herren ”i rättfärdighet och i sanning intill änden”?

Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 76:6–9 och leta efter de välsignelser Herren lovar dem som vördar och tjänar honom.

  • Vilka välsignelser får de som vördar och tjänar Herren, enligt dessa verser? (Förklara gärna att ordet hemligheter i vers 7 avser andliga sanningar som vi endast kan få kunskap om genom uppenbarelse.)

Skriv följande ofullständiga mening på tavlan: Om vi vördar Herren och tjänar honom intill änden, ärar han oss genom …

Be eleverna avsluta meningen på tavlan. De bör komma fram till följande: Om vi vördar Herren och tjänar honom intill änden, ärar han oss genom att uppenbara sanningar för oss.

För att hjälpa eleverna förstå hur Herren kan uppenbara sanningar för oss, håller du upp en glödlampa (eller ficklampa) och frågar hur den skulle kunna liknas vid Andens inflytande. När eleverna har svarat, ber du en elev att läsa upp Läran och förbunden 76:10. Be klassen följa med i texten och leta efter ytterligare insikter om hur en glödlampa (eller ficklampa) kan liknas vid Andens inflytande.

  • Hur liknar Andens inflytande en ljuskälla, exempelvis en glödlampa? (Elevernas svar kan återspegla följande sanning Herren upplyser oss genom Anden.)

  • Vad betyder upplysa? (Att ge kunskap eller andlig insikt som gör att vi förstår mer eller hjälper oss se sanningen.)

  • När har ni blivit upplysta av Anden? (Berätta gärna om egen upplevelse när eleverna har besvarat frågan.)

Läran och förbunden 76:11–19

Joseph Smith och Sidney Rigdon beskriver de omständigheter som ledde till deras syn

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 76:11–14. Be klassen följa med i texten och se hur löftena som nämndes i vers 5–10 uppfylldes.

  • Hur uppfyllde Joseph Smith och Sidney Rigdons upplevelse de löften som nämns i vers 5–10?

Be eleverna tänka på tillfällen när de har läst skrifterna och inte förstått det de läste.

  • Vad har ni gjort för att bättre förstå skrifterna?

Förklara att Joseph Smiths och Sidney Rigdons handlingar innan de fick den här synen kan lära oss hur vi kan förstå skrifterna bättre och inbjuda den Helige Anden att uppenbara sanningen för oss.

Dela upp eleverna i par. Be en elev i varje par att tyst läsa kapitelöverskriften till Läran och förbunden 76. Be den andra eleven att tyst läsa Läran och förbunden 76:15–19. Be eleverna titta efter vad Joseph Smith och Sidney Rigdon hade gjort eller gjorde som förberedde dem för att ta emot kunskap om skrifterna genom uppenbarelse. (För att hjälpa eleverna att bättre förstå kapitelöverskriften, får du gärna förklara att på Joseph Smiths tid trodde de flesta människor som trodde på Bibeln att alla människor skulle hamna antingen i himlen eller i helvetet.) Efter en stund ber du eleverna berätta för sin partner vad de hittat. Ställ därefter följande frågor till eleverna:

  • Vad gjorde Joseph Smith och Sidney Rigdon som förberedde dem för att ta emot den här synen? (De studerade och begrundade Johannes 5:29.)

  • Vad innebär det att begrunda skrifterna? (Eleverna skulle kunna svara: att fundera över eller tänka på det man läser, ställa frågor om det man läser, och koppla samman det man läser med vad man redan vet.)

  • Vilken princip kan vi lära oss av Joseph Smiths och Sidney Rigdons exempel? (Eleverna kanske föreslår flera olika principer, men se till att betona följande princip: När vi under bön studerar och begrundar skrifterna, förbereder vi oss för att ta emot kunskap från Herren genom den Helige Anden.)

För att hjälpa eleverna bättre förstå hur de ska studera och begrunda skrifterna under bön, ber du en elev läsa upp följande uttalande av äldste D. Todd Christofferson i de tolv apostlarnas kvorum. Be klassen lyssna efter handlingar som har ett samband med att studera och begrunda skrifterna under bön. (Ge gärna eleverna ett exemplar av det här uttalandet så att de kan följa med i texten.)

Bild
Äldste D. Todd Christofferson

”När jag säger ’studera’, så menar jag något mer än att bara läsa. … Jag föreställer mig att du ibland läser några verser, stannar upp och begrundar dem, läser dem noga en gång till, och medan du tänker på vad de innebär ber om hjälp att förstå, ställer frågor i ditt sinne, väntar på andliga intryck och skriver ner de intryck och insikter som kommer för att kunna minnas och förstå mer. När du studerar på det här sättet kanske du inte läser många kapitel eller verser på en halvtimme, men du ger rum i ditt hjärta för Guds ord, och han talar till dig” (”När du har omvänt dig”, Liahona, maj 2004, s. 11).

  • Vilka handlingar sa äldste Christofferson hör till att studera och begrunda skrifterna under bön?

  • Vad mer, förutom det som äldste Christofferson föreslog, har ni gjort för att studera och begrunda skrifterna under bön? (Skriv upp elevernas svar på tavlan.)

  • Vad har ni upplevt på grund av att ni studerat och begrundat skrifterna under bön?

Uppmuntra eleverna att tillämpa de handlingar ni diskuterat i dag i sina personliga skriftstudier. Bär gärna ditt vittnesbörd om att studera och begrunda skrifterna under bön.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Översikt över Läran och förbunden 76. Välj rätt väg för att komma till din önskade destination

Följande berättelse, som äldste Sterling W. Sill i de sjuttios kvorum delade med sig av, belyser vikten av att välja den väg som leder till den plats i evigheten som vi helst av allt vill komma till.

Bild
Äldste Sterling W. Sill

”Vi kan Iära oss väldigt mycket av något som dr. Harry Emerson Fosdick berättade för många år sedan. Berättelsen ’På fel buss’ handlar om en man [i USA] som steg på en buss i avsikt, och med en önskan om, att resa till Detroit. Men när han efter en lång resa var framme, fann han att han var i Kansas City. Först kunde han inte tro det. När han frågade efter Woodward Avenue och fick svaret att det inte fanns någon Woodward Avenue, blev han förargad – han visste ju att det fanns en sådan. Det tog en stund innan han kunde inse att han trots sina goda avsikter och uppriktiga önskan inte alls befann sig i Detroit utan i Kansas City. Allt hade gått bra utom en liten detalj – han hade stigit på fel buss.

Är det inte intressant att så många människor kommer till en plats i livet som de aldrig haft för avsikt att ta sig till. Vi väljer ut mål för heder, framgång och lycka, och sedan stiger vi ibland på bussar som för oss till destinationer fyllda av vanheder, misslyckanden och otrevligheter. Ett huvudsakligt mål för vår jordiska tillvaro är att bereda oss för det liv som är på andra sidan. Och det mål vi kanske tänkt oss har delats i tre underavdelningar, som Paulus jämför med solens, månens och stjärnornas ljus. …

Och så kommer vi tillbaka igen till denna stora tanke, som är en av de viktigaste i världen: för det första att vi vet vart vi ska, och för det andra, att vi stiger på den buss som för oss dit” (”On the Wrong Bus”, New Era, juli 1983, s. 4, 6).

Läran och förbunden 76:11–12. ”Genom Andens kraft öppnades våra ögon”

Joseph Smith och Sidney Rigdon sa att de, medan de översatte Johannes 5:29, var ”i Anden” (L&F 76:11) och att deras ögon öppnades ”genom Andens kraft” (L&F 76:12). I det här sammanhanget syftar de här uttrycken på ett tillfälligt fysiskt tillstånd som kallas för att vara ”förklarad”. Förklaring är ett ”tillstånd hos människor som tillfälligt förändras till utseende och natur – det vill säga lyfts till en högre andlig nivå – så att de kan uthärda himmelska varelsers närvaro och härlighet” (Handledning för skriftstudier, ”Förklarad, förklaring”, scriptures.lds.org).

Läran och förbunden 76:19. Att studera och begrunda skrifterna

President Henry B. Eyring i första presidentskapet undervisade om skillnaden mellan att studera och begrunda och om sambandet mellan att begrunda och ta emot uppenbarelse:

Bild
President Henry B. Eyring

”Att läsa, att studera och att begrunda är inte samma sak. Vi läser ord och får kanske idéer. Vi studerar och upptäcker kanske mönster och samband i skrifterna. Men när vi begrundar, inbjuder vi till uppenbarelser genom Anden. Att begrunda innebär för mig de tankar och böner jag har sedan jag noga läst och studerat skrifterna (”Tjäna med Anden”, Liahona, nov. 2010, s. 60).

Äldste Marvin J. Ashton i de tolv apostlarnas kvorum sade:

Bild
Äldste Marvin J. Ashton

”Genom att begrunda ger vi Anden ett tillfälle att påverka och vägleda” (”Gåvorna äro många”, Nordstjärnan, jan. 1988, s. 17).

Läran och förbunden 76. ”Synen”

Under Joseph Smiths ledning skrevs en poetisk version av Läran och förbunden 76, vanligen kallad ”Synen”. Dikten trycktes den 1 februari 1843, i Times and Seasons, en av kyrkans tidningar som publicerades i Nauvoo i Illinois, från november 1839 till februari 1846 (se Times and Seasons, 1 feb. 1843, s. 82–85). Tabellen nedan visar delar av Läran och förbunden 76 med motsvarande rader från dikten, och insikter vi kan få från båda.

Läran och förbunden 76

Poetisk tolkning

Insikt

vers 24

”Om att medelst honom och genom honom och av honom skapas och skapades världarna, och deras invånare är födda som söner och döttrar åt Gud.”

Strof 19–20

”19. Och jag hörde en röst som från himmelen kom:

Han Guds enfödde Son och vår Frälsare är,

Genom honom, av honom, kom världarna till,

Han satte vart ting i dess rätta sfär.

20. Dessa världars mångfald av invånare

har också en Frälsare, samme som vi

De är söner och döttrar till samme Gud,

av hans kraft kom allt till och skall allt förbli.”

Jesus Kristus är inte bara Frälsare för invånarna i vår värld utan också för invånarna i alla de världar som han har skapat.

Vers 72–73

”Se, det är dessa som dog utan lag,

och även de som är de människors andar som hölls i fängelse, som Sonen besökte och predikade evangeliet för, för att de skall kunna dömas liksom människorna i köttet.”

Strof 54–55

”54. Se, dessa är de som har dött utan lag,

Hednafolk från fordom som saknade hopp.

De som dödsskuggan höll fast i sitt tag,

För andarna i fängelset har ett ljus gått opp.

55. För andar i fängelset Frälsar´n predikat,

Lärt dem evangeliet på nytt med sin kraft,

De levande för sina döda sig döpt,

Nu får de samma chans som de levande haft.

Till skillnad från Alvin Smith, som skulle ha tagit emot evangeliet om han hade fått möjlighet att göra det innan han dog (se L&F 137), finns det många som skulle ha avvisat evangeliet om de hade fått höra det under jordelivet. Men på grund av Guds stora barmhärtighet kommer dessa människor få möjlighet att höra och ta emot evangeliet i andefängelset och dömas som om de vore i köttet.

Vers 74–77

”Vilka inte tog emot vittnesbördet om Jesus i köttet, men därefter tog emot det.

Det är dessa som är jordens hedervärda människor, som förblindades av människors list.

Det är dessa som tar emot av hans härlighet men inte av hans fullhet.

De är dessa som tar emot Sonens närvaro, men inte av Faderns fullhet.”

Strof 56–57

”56. Dessa är de som hedervärt levt på jord,

Som av människolist blivit blinda.

De tog inte emot vår Frälsares ord,

Förrän i andefängelset de blev påminda.

57. Då de inte var tappra, fick de ej kronan,

Utan tillhör månens härlighet.

Dessa är de som får vara hos Kristus

Men inte får Faderns fullhet.”

Det finns många hedervärda människor som avvisar evangeliet i det här livet med omvänder sig senare och tar emot evangeliet när det undervisas för dem i andevärlden. De kommer få terrestrial härlighet, som liknas vid månens ljus. De kommer kunna vistas i Jesu Kristi närvaro, men inte ta del av Faderns fullhet.