Seminariet
Lektion 72: Läran och förbunden 66


Lektion 72

Läran och förbunden 66

Inledning

När William E. McLellin hade döpts under sommaren 1831, tackade han ja till kallelsen att predika evangeliet. I oktober reste han till Ohio för att gå på en konferens för kyrkan. Där träffade han profeten Joseph Smith och den 29 oktober 1831 bad han Joseph Smith att rådfråga Herren å hans vägnar. Som svar gav Herren Joseph Smith den uppenbarelse som finns i Läran och förbunden 66. Den här uppenbarelsen innehåller specifika råd angående broder McLellins andliga ställning, hans kallelse att predika evangeliet och hans möjlighet att få stora välsignelser.

Lektionsförslag

Läran och förbunden 66:1–3

Herren förkunnar att William E. McLellin är välsignad eftersom han har tagit emot evangeliet

Rita av följande diagram på tavlan före lektionen:

Bild
uppställning

När klassen börjar, ber du eleverna titta på diagrammet på tavlan. Be dem att tyst begrunda var de skulle placera sig själva på linjen. Föreslå också att de funderar över i vilken riktning de rör sig – närmare Gud eller längre bort från honom. Be sedan en elev att läsa upp följande uttalande av president Henry B. Eyring i första presidentskapet. Be klassen lyssna efter hur vi kan komma närmare Gud.

Bild
President Henry B. Eyring

”Om ni vill behålla närheten till någon ni tyckt mycket om, men som ni skilts från, vet ni hur detta ska göras. Ni skulle finna ett sätt att tala med dem. Ni skulle lyssna till dem och ni skulle upptäcka olika sätt att göra saker för varandra. Ju oftare detta hände, ju längre det pågick, desto starkare skulle banden av tillgivenhet bli. Men om lång tid förflöt utan att ni talade med varandra, lyssnade till varandra och gjorde saker för varandra, skulle banden försvagas.

Gud är fullkomlig och allsmäktig, och ni och jag är dödliga. Men han är vår Fader. Han älskar oss och erbjuder oss samma tillfälle att komma nära honom som en kärleksfull vän skulle göra. Och ni skulle göra detta på ungefär samma sätt: tala, lyssna och handla” (”Att komma närmare Gud”, Nordstjärnan, juli 1991, s. 63).

  • Hur kan vi komma närmare Gud, enligt president Eyring? Vad tror ni menas med att tala, lyssna och handla?

Förklara att under kyrkans tidiga dagar, närmade sig en man vid namn William E. McLellin Gud när han lärde sig om det återställda evangeliet. Han döptes den 20 augusti 1831. Kort därefter ordinerades han till äldste och han följde under några veckor med Hyrum Smith som missionär. I oktober 1831 reste han till Ohio för en av kyrkans konferenser. När han var där träffade han profeten Joseph Smith. Den 29 oktober bad broder McLellin i hemlighet Herren om att uppenbara svaren på fem specifika frågor genom Joseph Smith. Utan att berätta för Joseph Smith vilka frågorna var, bad broder McLellin om en uppenbarelse. När profeten dikterade den uppenbarelse som finns i Läran och förbunden 66, fann broder McLellin att var och en av hans frågor blev besvarade. Herren gav honom anvisningar och varningar för att hjälpa honom att förbli trofast och så småningom få evigt liv.

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 66:1–2. Be klassen följa med i texten och se varför Herren välsignade broder McLellin vid tiden för den här uppenbarelsen.

  • Varför kunde broder McLellin få välsignelser från Herren? (Eftersom han hade vänt sig bort från sina synder och tagit emot Herrens sanningar och hans evangeliums fullhet.)

Be eleverna tyst läsa Läran och förbunden 66:3 och ta reda på vad Herren sa att broder McLellin fortfarande behövde göra. Be eleverna berätta vad de hittat.

  • Vad tror ni menas med att vara ”ren, men inte helt och hållet”? (Du behöver kanske hjälpa eleverna förstå att även om broder McLellin hade gjort stora framsteg och hade blivit välsignad för sina ansträngningar, behövde han fortfarande omvända sig från vissa synder.)

  • Vad kan vi lära oss av Herrens råd i vers 3? (Eleverna bör lyfta fram följande lärosats: Vi har blivit befallda att omvända oss från alla våra synder. Skriv den lärosatsen på tavlan.)

  • Varför tror ni att det är viktigt att vi omvänder oss från alla våra synder och inte bara från vissa av dem?

Be eleverna återigen tyst läsa vers 3 och se vad Herren skulle göra för att hjälpa William E McLellin att omvända sig från alla sina synder.

  • Vad lär den här versen oss om hur Herren hjälper oss med vår omvändelse? (Eleverna bör uttrycka följande princip: Herren kommer visa oss vad vi behöver omvända oss ifrån. Skriv den här principen på tavlan.)

  • På vilka sätt kan Herren visa oss vad vi behöver omvända oss ifrån?

Be en elev läsa upp följande uttalande av president Henry B. Eyring. Be klassen lyssna efter ett sätt varpå vi kan be Herren hjälpa oss med vår omvändelse.

Bild
President Henry B. Eyring

”En av frågorna som vi måste ställa till vår himmelske Fader i våra personliga böner är: ’Vad har jag gjort, eller inte gjort, i dag som du är missbelåten med? Om jag bara får reda på det ska jag utan dröjsmål omvända mig av hela mitt hjärta.’ Denna ödmjuka bön kommer att besvaras” (”Skjut inte upp”, Liahona, jan. 2000, s. 40).

Uppmana eleverna att tänka på välsignelser som de har fått när de har vänt sig bort från synd och tagit emot evangeliet. Be dem sträva efter att få veta vad de behöver omvända sig ifrån så att de kan få ännu större välsignelser.

Läran och förbunden 66:4–13

Herren befaller William E. McLellin att förkunna evangeliet, avstå från all orättfärdighet och fortsätta vara trofast ända till slutet

Gå tillbaka till Herrens löfte om att visa William E. McLellin vilka synder han behövde omvända sig ifrån. Be en elev läsa upp Läran och förbunden 66:4. Be klassen följa med i texten och se vad Herren mer lovade att visa broder McLellin. Be eleverna berätta vad de kom fram till.

  • Varför är det en välsignelse att känna till Herrens vilja angående oss?

Dela upp klassen parvis. Be paren läsa Läran och förbunden 66:5–9 tillsammans, och se vad Herren ville att broder McLellin skulle göra. Be eleverna berätta vad de hittat.

  • Vilka välsignelser skulle broder McLellin få, enligt vers 8–9, om han trofast utförde Herrens vilja? (Herren skulle vara med honom och välsigna honom med förmågan att stärka de trofasta och bota de sjuka.)

  • Vad kan dessa verser lära oss om de välsignelser vi kan få om vi gör det som Herren vill att vi ska göra? (Eleverna bör lyfta fram följande princip: Om vi trofast utför Herrens vilja, är han med oss och välsignar oss så att vi kan åstadkomma allt som han fordrar av oss. Skriv den principen på tavlan.)

Förklara att förutom att ge broder McLellin anvisningar, gav Herren också honom en varning. Be en elev läsa upp de första meningarna i Läran och förbunden 66:10. Innan han eller hon läser påpekar du att den första meningen innehåller ordet betyngd. Förklara att någonting är betungande när det kommer i vägen för eller gör det svårare för oss att utföra en uppgift.

  • Herren befallde broder McLellin att ”avstå från all orättfärdighet”. Hur skulle orättfärdighet eller synd vara betungade för broder McLellins missionsverksamhet? Hur är orättfärdighet andligt betungande för oss?

När eleverna har svarat på frågan skriver du följande princip på tavlan: Herren vill att vi avstår från allt som är betungande för vår andliga tillväxt.

Uppmana eleverna att tyst fundera över saker i deras liv som kan vara betungande för dem.

Läs upp tredje meningen i Läran och förbunden 66:10 och be klassen lyssna efter en specifik varning som Herren gav broder McLellin.

  • Vilken frestelse hade broder McLellin kämpat med, enligt vers 10?

  • Vad kan vers 10 lära oss om den kunskap som Herren har om var och en av oss? (Hjälp eleverna se att Herren känner till våra specifika utmaningar och frestelser, precis som han kände till broder McLellins. Föreslå gärna att eleverna skriver denna sanning bredvid vers 10.)

  • Varför tror ni att det är viktigt att förstå att Herren känner till våra specifika utmaningar och frestelser?

Påpeka att förutom att Herren känner till våra utmaningar och frestelser, känner han också till våra styrkor och förmågor. Han vet allting om var och en av oss. När vi förstår att han älskar och känner oss fullkomligt, kan vi söka och följa hans vilja med tillit och förtroende för honom.

Be en elev läsa upp Läran och förbunden 66:11–13. Be klassen följa med i texten och leta efter ytterligare förmaningar som Herren gav William McLellin. Be även klassen att leta efter vilka välsignelser Herren lovade att broder McLellin skulle få om han följde dem. Be eleverna berätta vad de kom fram till.

  • Vad måste vi göra, enligt vers 12, för att få evigt liv? (Hjälp eleverna inse att om vi fortsätter trofast ända till slutet, får vi evigt liv. Skriv den här principen på tavlan.)

  • Vad innebär det för er att fortsätta trofast ända till slutet?

Förklara att när den här uppenbarelsen gavs, hade broder McLellin fått ett vittnesbörd om det återställda evangeliet. När uppenbarelsen hade givits, vittnade han om Joseph Smiths profetiska kallelse. Han sa: ”Joseph Smith är en sann … Herrens profet och … har kraft och får uppenbarelser från Gud” (Brev från William E. McLellin till släktingar, 4 aug. 1832, RLDS Archives, s. 4; citerat i M. Russell Ballards tal ”What Came from Kirtland” [KUV:s brasafton för unga vuxna, 6 nov. 1994], s. 8, speeches.byu.edu). Broder McLellin tjänade troget i flera år och kallades att verka som en av de första medlemmarna i de tolv apostlarnas kvorum i den här tidsutdelningen. Men han fortsatte inte trofast ända till slutet. Faktum är att han vände sig emot profeten Joseph Smith och blev utesluten år 1838. Läs gärna upp följande stycke:

”När Joseph satt fängslad i Richmond i Missouri, gick McLellin, som var en stor och vältränad man, till sheriffen och bad om att få prygla profeten. Han fick tillåtelse på villkor att Joseph skulle få freda sig. Sheriffen framförde … McLellins innerliga begäran, vilken Joseph gick med på, om hans handfängsel avlägsnades. McLellin vägrade sedan att slåss om han inte fick ha en klubba, vilket Joseph gick med på, men sheriffen tillät dem inte att slåss under så orättvisa villkor” (”History of Brigham Young”, Millennial Star, 17 dec. 1864, s. 808).

Rikta elevernas uppmärksamhet på diagrammet på tavlan och föreslå att de återigen funderar över var de skulle placera sig själva på det diagrammet. Be dem begrunda följande fråga:

  • Vad kommer du göra för att närma dig Gud och fortsätta trofast ända till slutet?

Vittna om de lärosatser och principer som ni har diskuterat, och uppmuntra eleverna att handla utifrån dem.

Kommentarer och bakgrundsinformation

Läran och förbunden 66. William E, McLellins fem frågor

Tio år efter det att William E. McLellin hade blivit utesluten från kyrkan, skrev han följande om den uppenbarelse som Joseph Smith fick, som nu finns i Läran och förbunden 66:

Bild
William E. McLellin

”Jag mottog genom honom, och skrev från hans läppar ner en uppenbarelse om mig själv. Jag hade förväntat mig och trodde att jag skulle få en när jag såg broder Joseph, och jag kom inför Herren i hemlighet och på knä bad jag honom att uppenbara svaren på fem frågor genom sin profet, och detta utan att denne hade någon kunskap om min förfrågan. Jag vittnar nu, med fruktan för Gud, om att varje fråga som jag hade uttalat till Herren Sebaot, besvarades på ett fullständigt tillfredsställande sätt. Jag bad om det som ett tecken på Josephs inspiration. Och än i denna dag ser jag den som ett obestridligt bevis” (i Ensign of Liberty, of the Church of Christ, jan. 1848, s. 61).

Vi vet inte vilka broder McLellins fem frågor var. Men utifrån hans uttalade, om att uppenbarelsen besvarade hans frågor, kan vi dra slutsatsen att han var oroad över sin ställning inför Herren och att han ville veta vad Herren ville att han skulle göra.