Seminariet
Lektion 6: Joseph Smith – Historien 1:1–20


Lektion 6

Joseph Smith – Historien 1:1–20

Inledning

År 1838 började Joseph Smith skriva sin officiella historia. I den berättar han om sin familj och platserna där de hade bott. Han skildrar också den stora upphetsning över religion som rådde i västra delen av delstaten New York år 1820. Den religiösa ivern där ledde ”till allvarlig begrundan och stor oro” hos Joseph om vilken kyrka han skulle gå med i (JS – H 1:8). Efter att ha utforskat den heliga skrift, särskilt Jakobs brev 1:5, beslöt sig Joseph för att be till Gud för att få svar på sina frågor. Som svar på hans bön visade sig Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus för honom.

Lektionsförslag

Joseph Smith – Historien 1:1–4

Joseph Smith skriver kyrkans historia

Be en elev läsa upp president Thomas S. Monsons berättelse om det som två missionärer upplevde i Kanada (resten av skildringen kommer senare i lektionen):

Bild
President Thomas S. Monson

”Två [missionärer] knackade på hemma hos Elmer Pollard … De framförde sitt budskap och frågade om han ville be med dem. Det gick han med på, förutsatt att han fick be bönen.

Bönen han uppsände överraskade missionärerna. Han sa: ’Himmelske Fader, välsigna dessa två beklagansvärda, vilseförda missionärer att de måtte återvända hem och inte slösa bort sin tid på att berätta för människorna i Kanada om ett budskap som är så besynnerligt och om vilket de vet så lite.’

När de reste sig upp bad Elmer Pollard missionärerna att aldrig återvända till hans hem. När de gick sa han hånfullt: ’Ni ska inte försöka inbilla mig att ni tror att Joseph Smith var en Guds profet!’ och smällde igen dörren” (”Profeten Joseph Smith: Lärare genom föredöme”, Liahona, nov. 2005, s. 69).

  • Om ni var en av de där missionärerna, vad skulle ni då ha sagt till herr Pollard?

  • Hur kan någon för egen del få veta att Joseph Smith var en Guds profet?

Be en elev läsa upp Joseph Smith – Historien 1:1–2. Be klassen följa med i texten och titta efter skäl som Joseph Smith uppgav till att han skrev sin historia och kyrkans historia.

  • Vad var det som var i omlopp bland folket under kyrkans tidiga dagar, enligt vers 1? (Många falska rykten för att få folket att vända sig mot kyrkan.)

  • Vad uppgav Joseph för skäl till att han skrev sin historia? (Att ge allmänheten en tillförlitlig och sann skildring av den första synen och återställelsen.)

Berätta att det också i våra dagar finns personer och grupper som sprider falsk eller vilseledande information om kyrkan i avsikt att undergräva tron.

  • Vad kan vi lära oss av Joseph Smiths skäl till att han skrev sin historia så att vi inte låter oss luras av falsk eller vilseledande information? (De som verkligen vill få veta sanningen bör flitigt söka i trovärdiga informationskällor om kyrkan och dess historia och inte bara godta allt de hör eller första bästa sökresultat på nätet.)

  • Varför är det viktigt att ”sanningssökare” som vill veta mer om återställelsen går till Joseph Smiths berättelse? (Genom att förlita sig på profetens berättelse undgår de att bli lurade av falsk eller vilseledande information.)

  • Hur kan det hjälpa någon att läsa Joseph Smiths egna ord för att få veta sanningen om hans upplevelser?

Läs följande varning från äldste Neil L. Andersen för eleverna:

Bild
Äldste Neil L. Andersen

”Det har alltid funnits några som vill dra ner kyrkan och förstöra tron. I dag använder de internet.

En del av informationen om kyrkan, hur övertygande den än är, är helt enkelt inte sann” (”Din tro ska prövas”, Liahona, nov. 2012, s. 41).

Be en elev läsa följande uttalande för klassen av äldste Dallin H. Oaks i de tolv apostlarnas kvorum. Be klassen lyssna efter hur vi bör bedöma det vi läser om kyrkan och dess historia. (Kopiera gärna uttalandet så att varje elev kan följa med i texten.)

Bild
Äldste Dallin H. Oaks

”Sista dagars heliga-läsare bör … göra … åtskillnad när de bedömer det som de läser …

Vårt personliga vittnesbörd bygger på vad Anden har vittnat om, inte på en rad eller samling historiska fakta. Har vi en sådan förankring kan ingen ändring av historiska fakta rubba vårt vittnesbörd. Vår himmelske Fader gav oss tankeförmåga och vi förväntas använda den i full utsträckning. Men han gav oss också Hjälparen, som han sa skulle föra oss in i sanningen och genom vars kraft vi kan få veta sanningen om allting. Det är den verkliga vägledaren för sista dagars heliga som är värdiga och villiga att lita på den” (”Reading Church History” [tal till KUV-lärare, 16 aug. 1985], s. 7, LDS.org).

Be eleverna berätta vad de fastnade för i äldste Oaks råd och varför det var till hjälp för dem.

Berätta gärna att Joseph Smith skrev den här redogörelsen för den första synen 1838 som del av en officiell historia om kyrkan som skulle publiceras för världen. Man känner till nio redogörelser för den första synen. Fyra av dem skrevs eller dikterades av Joseph Smith och fem skrevs av andra som återberättade hans upplevelse. (För ytterligare information om Joseph Smiths fyra redogörelser för den första synen, se Milton V. Backman jr, ”Joseph Smiths redogörelser för den första synen”, Nordstjärnan, dec. 1985, s. 36–46.)

Du kanske ska berätta att redogörelserna för den första synen skrevs ner vid skilda tillfällen och för olika läsargrupper. I de här redogörelserna betonar Joseph Smith olika aspekter av sin upplevelse av den första synen, men redogörelserna stämmer alla överens i fråga om den väsentliga sanningen att himlen verkligen öppnades för Joseph Smith och att han såg gudomliga budbärare, bland dem Gud Fadern och Herren Jesus Kristus. Eftersom redogörelsen från 1838 var en del av Joseph Smiths officiella historia och vittnesbörd till världen togs den med i Den kostbara pärlan som helig skrift.

  • På samma sätt som Joseph Smith betonade olika aspekter av sin syn i sina redogörelser, betonade aposteln Paulus olika aspekter av sin syn av Frälsaren för olika åhörargrupper (se Apg. 9:1–9; Apg. 22:5–11; Apg. 26:12–20). Varför tror ni att Joseph Smith och Paulus betonade olika saker varje gång de berättade om sina syner?

Sammanfatta Joseph Smith – Historien 1:3–4 genom att berätta att Joseph Smith föddes i Vermont men flyttade till Palmyra i delstaten New York när han var tio år gammal.

Joseph Smith – Historien 1:5–13

Mitt i religionstumultet beslutar sig Joseph Smith för att fråga Gud vilken som är den rätta kyrkan

Förklara att Joseph Smith levde i en tid då det rådde stor upphetsning över religion. Be några elever turas om att läsa upp Joseph Smith – Historien 1:5–7. Be klassen titta efter ord eller formuleringar som beskriver den situation som Joseph Smith befann sig i. Be en elev skriva upp orden och formuleringarna som eleverna hittar på tavlan. Be därefter en elev läsa upp Joseph Smith – Historien 1:8, 10. Be klassen titta efter Joseph Smiths beskrivning av hur han kände sig under den här tiden.

  • Hur kände sig Joseph till följd av den religiösa upphetsning som omgav honom?

  • Vilka var några av frågorna som han brottades med?

  • Har någon av er haft liknande frågor? Vad gjorde ni för att lösa dem?

Be eleverna tyst läsa Joseph Smith – Historien 1:11 och titta efter vad Joseph Smith gjorde för att få svar på sina frågor.

  • Vart vände sig Joseph för att få svar på sina frågor?

  • Vilken princip i Jakobs brev 1:5 hjälpte Joseph Smith att tro på att han skulle få svar på sina frågor? (Eleverna använder kanske andra ord, men se till att de får fram följande principer: Om vi ber i tro, besvarar Herren våra böner. Du kan behöva förklara att Gud besvarar våra böner i sin egen tid och på sitt eget sätt.)

Be en elev läsa upp Joseph Smith – Historien 1:12–13. Be klassen uppmärksamma hur principen i Jakobs brev 1:5 påverkade Joseph Smith.

Joseph Smith – Historien 1:14–20

Joseph Smith ser Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus

Be en elev läsa upp Joseph Smith – Historien 1:14–15.

  • Varför tror ni att Satan försökte hindra Joseph Smith från att be?

Be en elev läsa upp Joseph Smith – Historien 1:16–17. Be klassen uppmärksamma Joseph Smiths reaktion på det motstånd han upplevde. Be dem också notera formuleringar i Joseph Smiths vittnesbörd som känns viktiga för dem eller som de kan använda när de undervisar andra om den första synen.

  • Vilka uttryck i de här verserna känns viktiga för er? Varför?

Skriv följande sanning på tavlan: Joseph Smith såg Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus.

  • Varför är det viktigt att ha ett vittnesbörd om att Joseph Smith såg Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus?

  • Hur kan ni veta att Joseph Smith såg Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus?

Efter att några elever har burit sina vittnesbörd förklarar du att den första synen var den grundläggande händelsen i återställelsen. Den första synen besvarade också viktiga frågor om läran. Be eleverna att tyst läsa Joseph Smith – Historien 1:15–17 och titta efter sanningar som vi lär oss av den här berättelsen. Ställ gärna följande frågor:

  • Vilken princip lär vi oss i Joseph Smith – Historien 1:15–16 som kan hjälpa oss att övervinna frestelser? (Eleverna använder kanske andra ord, men de bör lyfta fram följande princip: Om vi uppriktigt söker hjälp hos Gud när Satan försöker motarbeta oss, kan Gud befria oss.)

  • Vad lär oss de här verserna om Gud Fadern och Jesus Kristus? (Svaren kan vara: Gud Fadern och hans Son Jesus Kristus lever. Vår himmelske Fader och hans Son Jesus Kristus är åtskilda personer.)

  • Vad var det första som Gud sa till Joseph Smith? (Joseph.) Varför är det här viktigt att veta? Vilka sanningar lär vi oss av det? (Svaren kan vara: Vår himmelske Fader känner oss vid namn. Gud besvarar våra böner.)

Ställ gärna följande frågor för att hjälpa eleverna förstå och känna vikten av de läror och principer som de har lyft fram under lektionen:

  • Varför är det så viktigt att känna till och förstå de här sanningarna om vår himmelske Fader och Jesus Kristus?

  • När har en eller flera av dessa sanningar varit till välsignelse i era liv? (Påminn eleverna om att vissa upplevelser är för heliga eller personliga att dela med sig av.)

Berätta att Joseph Smith fick svar på sina frågor i den första synen. Be eleverna tyst läsa Joseph Smith – Historien 1:18–20.

  • Vad fick Joseph veta som svar på sin bön?

Påminn eleverna om berättelsen om missionärerna som en elev läste för dem i början av lektionen. Be en elev läsa upp resten av berättelsen:

Bild
President Thomas S. Monson

”De två återvände till Elmer Pollards dörr. Han öppnade dörren och sa ilsket: ’Jag tyckte jag sa till er unga män att aldrig återvända!’

Då tog juniorkamraten mod till sig och sa: ’När vi var på väg ut sa du att vi nog inte trodde att Joseph Smith var en Guds profet. Jag vill vittna för dig att jag vet att Joseph Smith var en Guds profet, att han genom inspiration översatte den heliga bok som kallas Mormons bok. Jag vet att han såg Gud Fadern och Jesus, Sonen.’ Så gick missionärerna därifrån.

[Elmer Pollard sa senare:] ’Den natten kunde jag inte sova. Jag kastade mig av och an. Om och om igen hörde jag orden inom mig: ”Joseph Smith var en Guds profet. Jag vet det. … Jag vet det. … Jag vet det.’ Det kunde inte bli morgon fort nog. Jag ringde till missionärerna. … De återvände, och den här gången deltog min hustru, mina barn och jag i diskussionen som uppriktiga sanningssökare. Följden blev att vi alla omfattade Jesu Kristi evangelium’” (”Profeten Joseph Smith: Lärare genom föredöme”, s. 69).

Uppmuntra eleverna att läsa Joseph Smith – Historien på egen hand och be vår himmelske Fader hjälpa dem stärka sina vittnesbörd om att Joseph Smiths berättelse om den första synen är sann. Du kan också uppmana dem att söka efter tillfällen att berätta för någon annan om den första synens budskap. Avsluta med att bära ditt vittnesbörd om de sanningar som ni har talat om i dag.

Kommentar och bakgrundsinformation

Joseph Smith – Historien. När publicerades Joseph Smiths officiella historia?

1938 började Joseph Smith arbeta på sin officiella historia som publicerades 1842 i tidningen Times and Seasons. Den här redogörelsen kom senare att ingå i A Comprehensive History of the Church i sex band av B. H. Roberts 1957. Joseph Smith – Historien så som den återfinns i standardverken, är ett utdrag ur Joseph Smiths officiella historia och publicerades 1851 som del av en missionsbroschyr med titeln Den kostbara pärlan. År 1880 erkändes Den kostbara pärlan som helig skrift.

Joseph Smith – Historien 1:3. Hurdan var Joseph Smiths uppväxt?

”[Joseph Smiths] föräldrar, Lucy Mack och Joseph Smith den äldre, gifte sig den 24 januari 1796 och slog sig ner på en släktgård i Tunbridge i Vermont. Joseph och Lucy hyrde en gård [i Sharon i Vermont] av Solomon Mack, Lucys far, sommaren 1805 och Joseph undervisade också i skolan på vintern. Det var i Tunbridge som deras femte barn, Joseph Smith den yngre, föddes den 23 december 1805. Lucy och Joseph lärde sina barn religiösa bud och speciellt Lucy uppmuntrade till bibelstudierna. Joseph den äldre var misstänksam mot traditionella kyrkor, men han bevarade alltid sin starka tro på Gud” (Den kostbara pärlan – Elevens lektionsbok [Kyrkans utbildningsverksamhet, studievägledning, 2002], s. 54).

”Joseph Smith växte upp på familjens bondgård och stod nästan enbart under sin familjs inflytande. … Allteftersom Joseph Smith mognade började han att införliva och visa egenskaper som skulle hjälpa honom att fullfölja sin förutordinerade mission. …

Han utvecklade starka familjeband, lärde sig att arbeta hårt, att tänka självständigt, att tjäna andra och att älska frihet” (Kyrkans historia i tidernas fullbordan, 2:a uppl. [Kyrkans utbildningsverksamhet, handledning, 2002], s. 15–16).

”Under Joseph Smiths första år flyttade hans familj ofta för att försöka finna bördig jord eller något annat sätt att förtjäna sitt levebröd. … År 1811 flyttade familjen Smith till det lilla samhället West Lebanon i New Hampshire. … Tyfusfebern drabbade West Lebanon. … Ett efter ett av familjen Smiths barn blev sjuka. …

Den sjuårige Joseph jr var bara sjuk i två veckor av febern, men drabbades av komplikationer som till slut krävde fyra operationer. Den allvarligaste komplikationen var en svullnad och infektion i vänstra skenbenet. … Joseph våndades i över två veckor.” För att få bort infektionen uthärdade Joseph en operation i benet ”utan att bli bunden, eller dricka konjak eller vin för att döva sinnena” (se Kyrkans historia i tidernas fullbordan, s. 22–23).

”1816 begav sig Joseph den äldre till Palmyra i New York för att undersöka ryktet om bra mark till lågt pris. Joseph den yngre, som vid den tiden var en pojke på tio år, minns att även om han inte helt hade återhämtat sig från sin benoperation, tvingades han av kusken som familjen hade anlitat för resan att i flera dagar pulsa sextiofem kilometer om dagen genom snö, vilket gjorde att han plågades av den mest olidliga trötthet och smärta” (se Den kostbara pärlan – Elevens lektionsbok, s. 54).

”Joseph Smith den äldre, far i en familj på tio personer – elva år 1821 – arbetade hårt för att försörja sin familj. Efter två år i Palmyra hade han tjänat ihop tillräckligt med pengar för en handpenning på 100 tunnland skogbevuxen mark i det närliggande samhället Farmington. Under första året röjde han och hans söner 30 tunnland tät skog, förberedde marken för odling, och sådde vete. … Den unge Joseph berättade senare att ’det krävdes att alla hjälpte till med att försörja familjen.’ [”History of Joseph Smith By Himself”, 1832 (skriven i Kirtland i Ohio mellan den 20 juli och 27 nov. 1832), LDS Historical Department, Salt Lake City, s. 1.] …

Vid denna tidpunkt var Josephs möjligheter till skolgång begränsade. Han tillskrev detta ’de små omständigheter’ som han växte upp under. ’Vi berövades förmånen att utbilda oss. Det räcker med att säga att jag endast fick undervisning i läsning, skrivning och räkningens grundregler, vilket utgjorde hela min litterära bildning’ [”History of Joseph Smith By Himself”, s. 1–2]” (se Kyrkans historia i tidernas fullbordan, s. 29–30).

Joseph Smith – Historien 1:15–17. Redogörelser för den första synen

För ytterligare information om Joseph Smiths fyra redogörelser för den första synen, se Milton V. Backman jr, ”Joseph Smiths redogörelser för den första synen”, Nordstjärnan, dec. 1985, s. 36–46. En annan informativ artikel om de olika redogörelserna för den första synen är Richard L. Anderson, ”Joseph Smith’s Testimony of the First Vision”, Ensign, apr. 1996, s. 10–21.

Joseph Smith – Historien 1:15–17. Betydelsen av den första synen

President Gordon B. Hinckley vittnade om den första synens grundläggande betydelse för kyrkan:

Bild
President Gordon B. Hinckley

”Vår ställning som medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga vilar helt och hållet på giltigheten av denna härliga första syn som drog bort slöjan för att öppna denna, tidernas fullhets utdelning. Ingenting varpå vi grundar vår lära, ingenting vi undervisar om, ingenting vi lever efter, är av större betydelse än detta första tillkännagivande. Jag vill påstå att om Joseph Smith talade med Gud Fadern och hans älskade Son, så är också allt annat han talade om sant. Detta är det gångjärn på vilket den port svänger som leder till frälsningens stig och evigt liv” (”Vad frågar människor oss om?” Liahona, jan. 1999, s. 82).

Joseph Smith – Historien 1:15–17. Betydelsen av den första synen och Joseph Smiths vittnesbörd

President Joseph F. Smith förkunnade betydelsen av den första synen i jämförelse med andra händelser som har ägt rum efter Jesu Kristi uppståndelse:

Bild
President Joseph F. Smith

”Den största händelse som någonsin har inträffat i världen sedan Guds Sons uppståndelse från graven och hans himmelsfärd, var när Fadern och Sonen kom till pojken Joseph Smith för att bereda vägen för läggandet av Guds rikes grundval – inte människans rike – för att det aldrig mera skulle upphöra eller omstörtas. Då jag har accepterat den sanningen, finner jag det lätt att godta varje annan sanning som han förkunnade och tillkännagav under sin fjortonåriga mission i världen. Han undervisade aldrig om en lärosats som inte var sann. Han tillämpade aldrig en lära som han inte var befalld att tillämpa. Han förfäktade aldrig villfarelse. Han blev inte lurad. Han såg. Han hörde. Han gjorde såsom han blev befalld att göra. Därför är Gud ansvarig för de verk som utfördes genom Joseph Smith. Inte Joseph Smith! Herren är ansvarig för det! Inte människan!” (Evangeliets lära, s. 418).

Äldste M. Russell Ballard i de tolv apostlarnas kvorum har intygat att den första synen ägde rum:

Bild
Äldste M. Russell Ballard

”Antingen har evangeliet återupprättats, eller inte. Antingen gick Frälsarens ursprungliga kyrka och lära förlorade eller inte. Antingen fick Joseph Smith den märkliga synen eller inte. Mormons bok är antingen ännu ett Jesu Kristi testamente, eller inte. Antingen återställdes Jesu Kristi evangelium i sin fullhet genom Guds utvalda profeter i de sista dagarna, eller inte.

Sanningen är faktiskt inte svårare än så. Antingen inträffade dessa saker som jag har vittnat om, eller också gjorde de det inte. Som en Herrens Jesu Kristi apostel i denna sista tid är det mitt och miljoner trofasta medlemmars vittnesbörd över hela världen, att det jag talat om denna förmiddag är sant. Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga har återställts till jorden genom Joseph Smith och leds i dag av en levande profet. Dessa ting vet jag!” (”Återställda sanningar”, Nordstjärnan, jan. 1995, s. 65).

Joseph Smith – Historien 1:15–17. Prövningar som ges före eller efter en andlig upplevelse

Äldste Jeffrey R. Holland i de tolv apostlarnas kvorum har talat om motgång, motstånd och mörker som kan komma före eller efter andliga upplevelser:

Bild
Äldste Jeffrey R. Holland

”Det är en enkel och tänkvärd sanning att före betydelsefulla ögonblick, och i högsta grad före stora andliga ögonblick, kan det komma motgång, motstånd och mörker. Livet bjuder på några av dessa stunder, och ibland kommer de just som vi närmar oss ett viktigt beslut eller ett betydelsefullt steg i vårt liv.

… [Det finns också] det motstånd som så ofta kommer efter de inspirerade beslut som fattats, efter de ögonblick av uppenbarelse och övertygelse som har givit oss frid och en försäkran som vi trodde att vi aldrig skulle förlora. …

Jag tror att Gud, i vår egen personliga situation, tar oss till lunden eller berget eller templet och där visar oss det under som han planerat för oss. Vi kanske inte ser det lika fullständigt som Mose eller Nephi eller Jareds bror gjorde, men vi ser så mycket vi behöver för att veta vad Herren vill med oss och veta att han älskar oss mer än vi kan förstå. Jag tror också att motståndaren och hans eländiga, beräknande små hantlangare försöker motarbeta sådana erfarenheter och sedan försöker mörklägga dem efter det att de inträffar …

Att kämpa sig fram genom mörker och förtvivlan och vädja om ljus var det som öppnade denna tidshushållning. Det är det som håller den vid liv, och det är det som kommer att hålla dig vid liv …

Jag erkänner att motståndet och motståndaren verkligen finns, men jag bär vittne om härlighetens Gud, om Guds återlösande Son, om ljus och hopp och en ljus framtid. Jag lovar er att Gud lever och älskar er, var och en av er, och att han har satt gränser och begränsningar för mörkrets bekämpande krafter. Jag vittnar om att Jesus är Kristus, segraren över död och helvete och över den fallne som smider ränker där” (”Ge inte upp er frimodighet”, Liahona, juni 2000, s. 34, 37, 42).